این هفته در بازار خودرو کشور دو اتفاق متفاوت رخ داد؛ بهنحویکه قیمت برخی محصولات داخلی افزایش یافت و در مقابل، وارداتیها با ثبات نسبی مواجه شدند.به گفته فعالان بازار، افزایش قیمت خودروهای داخلی از کاهش عرضه آنها سرچشمه گرفته و ثبات وارداتیها نیز ظاهرا از این جهت است که دیگر جا برای افزایش بیشتر قیمت وجود ندارد.آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت میگویند، طی هفته جاری، عرضه برخی محصولات به بازار کاهش یافته و در نتیجه، قیمت آنها صعود کرده است. این کاهش عرضه را اما کارشناسان از دو جهت میدانند. اول اینکه ممکن است خودروسازان برای داغ کردن بازار و فراهم آوردن مقدمات لازم برای اعمال مجوز شورای رقابت مبنیبر افزایش قیمت خودروهای داخلی، عرضه را پایین آورده باشند. همین چندی پیش بود که شورای رقابت رای به افزایش قیمت خودروهای داخلی داد و حالا خودروسازان منتظر فرصتی مناسب برای اعمال آن هستند.
طبعا وقتی عرضه به بازار کاهش پیدا کند، قیمتها بالا میروند و در نتیجه بهدلیل فاصله افتادن میان نرخ کارخانه و بازار خودروها و نیاز به حذف این فاصله، فضا برای اعمال مجوز شورای رقابت مهیا خواهد شد. در واقع در این شرایط، خودروسازان افزایش قیمت رسمی محصولاتشان را در راستای کاهش فاصله قیمتی کارخانه و بازار آنها و حذف دلالی و واسطهگری قلمداد خواهند کرد تا از فشار عمومی (بابت افزایش قیمت) کاسته شود.اما دلیل احتمالی دیگری که کارشناسان برای کاهش عرضه خودروهای داخلی به بازار عنوان میکنند، کمبود تقاضا (در بازار آزاد) و میل بیشتر منحنی فروش به سمت نمایندگیها است.در حال حاضر اگرچه بازار آزاد با رکود مواجه است، اما سیستم فروش خودروسازان با استقبال مشتریان روبهرو بوده و رونق دارد. در واقع ازآنجاکه خودروسازان طرحهای اعتباری و قسطی برای فروش محصولاتشان لحاظ کردهاند، بخش زیادی از مشتریان ترجیح میدهند به جای خرید نقدی از بازار، نیاز خود را بهطور مستقیم و بهصورت قسطی و اعتباری از خودروسازان تامین کنند. در نتیجه خودروسازان نیز بخش اعظم محصولات خود را به نمایندگیها تزریق و از عرضه به بازار کاستهاند.جدا از اینکه کدام فرضیه صحیح است، در حال حاضر کاهش عرضه به بازار سبب افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی شده و باید منتظر ماند و دید خودروسازان چه زمانی عرضه را افزایش خواهند داد.اما در مورد خودروهای وارداتی نیز آن طور که فعالان بازار میگویند، قیمتها این هفته ثبات را تجربه کردهاند. به گفته آنها، به جز معدود مواردی، نمودار قیمتها در بازار خودروهای وارداتی نسبتا ثابت بوده و این هفته خبری از نوسان شدید چند وقت گذشته نیست.
قیمت خودروهای صفر در بازار تهران در پایان معاملات ۱۸ مردادماه ۹۶ :
خودرو | قیمت (تومان) | تغییر نسبت به هفته گذشته (تومان) |
۲۰۶ تیپ ۲ | ۳۳.۸۰۰.۰۰۰ | ۱۰۰.۰۰۰ |
۲۰۶ تیپ ۵ | ۳۸.۶۰۰.۰۰۰ | ۱۰۰.۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ GLX | ۳۰.۲۰۰.۰۰۰ | — |
پژو ۴۰۵ GLX دوگانهسوز | ۳۲.۱۰۰.۰۰۰ | ۲۰۰.۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ TU5 | ۳۲.۴۰۰.۰۰۰ | — |
۲۰۶ صندوقدار | ۳۹.۶۰۰.۰۰۰ | ۲۰۰.۰۰۰ |
۲۰۷ دنده ای | ۴۲.۹۰۰.۰۰۰ | ۵۰۰.۰۰۰ |
۲۰۷ اتوماتیک | ۴۹.۸۰۰.۰۰۰ | ۳۰۰.۰۰۰ |
پارس بنزینی | ۳۷.۴۰۰.۰۰۰ | ۲۰۰.۰۰۰ |
پارس دوگانهسوز | ۳۹.۲۰۰.۰۰۰ | ۱۰۰.۰۰۰ |
پارس TU5 | ۴۱.۱۰۰.۰۰۰ | — |
سورن توربو کلاس ۲۰۲ | ۴۰.۷۰۰.۰۰۰ | ۱۰۰.۰۰۰ |
سمند LX | ۳۱.۵۰۰.۰۰۰ | ۲۰۰.۰۰۰ |
سمند EF7 بنزینی | ۳۲.۲۰۰.۰۰۰ | — |
سمند EF7 دوگانهسوز | ۳۳.۸۰۰.۰۰۰ | — |
تندر۹۰ ایران خودرو | ۳۹.۹۰۰.۰۰۰ | ۲۰۰.۰۰۰ |
تندر۹۰ اتومات | ۴۹.۵۰۰.۰۰۰ | — |
تندر۹۰ دندهای “پلاس” | ۴۴.۶۰۰.۰۰۰ | ۲۰۰.۰۰۰ |
تندر۹۰ اتومات “پلاس” | ۵۱.۱۰۰.۰۰۰ | — |
پراید ۱۳۱ | ۲۱.۴۰۰.۰۰۰ | — |
پراید ۱۱۱ | ۲۲.۰۰۰.۰۰۰ | — |
تیبا SX | ۲۵.۷۰۰.۰۰۰ | — |
تیبا هاچ بک EX | ۲۷.۵۰۰.۰۰۰ | — |
ساینا | ۲۸.۲۰۰.۰۰۰ | — |
برلیانس H320 اتومات | ۵۴.۰۰۰.۰۰۰ | — |
برلیانس H330 اتومات | ۵۶.۰۰۰.۰۰۰ | ۲۰۰.۰۰۰ |
پارس تندر | ۴۲.۸۰۰.۰۰۰ | ۱۰۰.۰۰۰ |
ساندرو اتومات | ۵۳.۳۰۰.۰۰۰ | — |
ساندرو استپوی اتومات | ۶۱.۶۰۰.۰۰۰ | — |
رنو کپچر | ۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰ | ۲.۰۰۰.۰۰۰ |
دنا | ۴۵.۰۰۰.۰۰۰ | ۷۰۰.۰۰۰ |
دنا پلاس | ۵۱.۵۰۰.۰۰۰ | ۵۰۰.۰۰۰ |
مزدا۳ | ۱۱۸.۱۰۰.۰۰۰ | — |