بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

ایرباس A340 یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر و چهار موتوره ساخته شرکت ایرباس است. کاربرد اصلی این هواپیما در جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌های طولانی است.

ساخت ایرباس A340 از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین‌بار در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۱ به پرواز در آمد. طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس A330 انجام شد.

A340 در سه مدل ۳۰۰ ، ۵۰۰ و ۶۰۰ ارائه می‌شود که مدل ۳۰۰ برای مسیرهای بیش از ۷۴۰۰ ناتیکال مایل (۱۳۷۰۴ کیلومتر) طراحی شده است که همه نیازهای ۳۰۰ مسافر را برای این سفرها برآورده کرده است.

مدل ۵۰۰ که دوربردترین مدل است، قادر به جابجایی بیش از ۳۱۳ مسافر در ۳ کلاس برای مسیرهای بیش از ۹۰۰۰ ناتیکال مایل (۱۶۶۶۸ کیلومتر) است. هواپیمایی سنگاپور از این مدل برای مسیر سنگاپور ـ لس‌آنجلس استفاده می‌کند که بیش از ۱۹ ساعت طول می‌کشد.

همچنین این مدل از موتورهای رولزرویس استفاده می‌کند. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)

مدل ۶۰۰ که طویل‌ترین مدل ۳۴۰ است قابلیت حمل ۳۶۰ مسافر در ۳ کلاس یا ۴۱۹ مسافر در ۲ کلاس را برای مسیرهای بیش از ۷۹۰۰ ناتیکال مایل دارد. این مدل هم مثل مدل ۵۰۰ از موتورهای رولزرویس ترنت ۵۰۰ بهره می‌گیرد.

مشخصات

ایرباس A340 دارای چهار موتور توربوفن در زیر دو بال است.

فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۳ متر
طول: ۶۳٫۶ متر
ارتفاع: ۱۶٫۸ متر
ظرفیت مسافر: حداکثر۴۴۰ نفر
بیشینه سرعت: ۰٫۸۶ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۱۳۱۵۰ کیلومتر

مدل‌ها

A340-200: طراحی شده برای مسافت‌های طولانی.
A340-300: شبیه مدل ۲۰۰ با ظرفیت مسافر بیشتر.
A340-330E: مدل بهبود یافته با طول پرواز بیشتر و باک اضافه مرکزی.
A340-500: مسافت پرواز خیلی طولانی.
A340-600: قدرت بیشتر

در ایران، سه شرکت ماهان، آسمان و معراج از این نوع هواپیما استفاده می‌کنند.

ایرباس ۳۴۰ های ماهان

EP-MMA (Airbus A340-311)I
این هواپیما، به سفارش لوفتهانزا و با شماره سریال ۲۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۹/۸ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ با نام Oldenburg برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد. در تاریخ ۲۰۱۲/۰۵/۲۱ در فرودگاه هامبورگ زمینگیر شد. شرکت ماهان توانست از طریق دو واسطه این هواپیما را خریداری کرده و در تاریخ ۲۰۱۲/۱۲/۲۳ [مطابق با ۳ دی ۱۳۹۱] با علامت ثبت EX-34001 وارد ایران نماید. علامت ثبت این هواپیما در ۲۰۱۳/۰۲/۰۱ به EP-MMA تغییر یافت. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)

2385137 0 12 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

2351205 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMB (Airbus A340-311)I
این هواپیما، به سفارش لوفتهانزا و با شماره سریال ۵۶ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۱۲/۰۷ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ با نام Bayreuth برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد. در سال ۲۰۱۲ در فرودگاه هامبورگ زمینگیر شد. شرکت ماهان توانست از طریق دو واسطه این هواپیما را خریداری کرده و در تاریخ ۲۰۱۲/۱۲/۲۶ [مطابق با ۶ دی ۱۳۹۱] با علامت ثبت EX-34002 وارد ایران نماید. علامت ثبت این هواپیما در ۲۰۱۳/۰۲/۰۱ به EP-MMB تغییر یافت. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت F8 C48 Y165 می‌باشد.

 

2639929 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

2405002 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

2387519 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMC (Airbus A340-313X)I
این هواپیما، به سفارش Singapore Airlines و با شماره سریال ۲۸۲ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۹/۰۶/۱۸ انجام داد و تا سال ۲۰۰۴ برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد. در این سال توسط Gulf Air خریداری شد. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)

شرکت ماهان در ۲۰۱۴/۰۷/۲۷ [مطابق با ۵ مرداد ۱۳۹۳] از طریق ماناس ایرویز قرقیزستان این هواپیما را با علامت ثبت EX-34004 وارد ایران نمود و در ۲۰۱۴/۸/۲۱ علامت ثبت آن را به EP-MMC تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت F12 C24 Y257 می‌باشد و اخیرا پس از تعمیرات اساسی، مجددا برای ماهان فعال شده است.

2605447 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMD (Airbus A340-313X)I
این هواپیما با شماره سریال ۶۱۵ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۷/۰۳/۲۴ انجام داد. تا سال ۲۰۱۴ با نام Maiden Tokyo و رجیستر G-VAIR در اجاره شرکت Virgin Atlantic انگلستان بود و برای پروازهای بین لندن و توکیو در نظر گرفته می‌شود، هرچند برخی پروازهای آمریکایی و آفریقایی را نیز در کارنامه خود دارد.
هواپیما در سال ۲۰۰۸ دچار سانحه از نوع فرود و خروج از باند در فرودگاه نایروبی می‌شود که پس از بررسی‌های لازم مشخص می‌شود که هیچ خسارت مهمی به این پرنده وارد نشده است.

در سال ۲۰۱۴ در فرانسه تعمیر و به‌روزرسانی می‌شود تا اینکه شرکت ماهان از طریق شرکت الناصر عراق این هواپیما را خریداری کرده و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ [مطابق با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴] وارد ایران نمود و پس از مدت کوتاهی رجیستر آن را به EP-MMD تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C40 W28 Y187 است.
این هواپیما با وجود داشتن سن بالای ۱۸ سال، بدلیل اینکه بیشتر، پروازهای بسیار دور شرکت ویرجین را انجام می‌داده، علی‌رغم داشتن تایم بالای پرواز، از سیکل بسیار پایینی برخوردار است.

 

DSC027044 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MME (Airbus A340-642)I
این هواپیما با شماره سریال ۳۷۱ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۱/۰۶/۱۸ انجام داد، ولی به هیچ ایرلاینی واگذار نشده و به عنوان هواپیمای نمونه نمایشگاهی در اختیار ایرباس باقی ماند. در سال ۲۰۰۳ توسط Virgin Atlantic انگلستان خریداری شده و تا سال ۲۰۰۹ با نام Indian Princess و رجیستر G-VGOA برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد. (البته در ویرجین هم به عنوان هواپیمای نمونه و در پروازهای نیمه VIP و برای تورهای گردشگری به شهرهای مهم جهان پرواز می‌کرد.)

در اگوست ۲۰۰۹ این هواپیما زمینگیر شد تا اینکه یک سال بعد در اگوست ۲۰۱۰ برای تعمیر و به‌روزرسانی به کارگاه مادر (تولوز) فرستاده می‌شود و پس از یک‌ماه و به صورت به‌روزشده توسط کارخانه ایرباس در تولوز به ویرجین برگردانده می‌شود. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)
پس از کمتر از ۳ سال یعنی از ژانویه ۲۰۱۳ بعنوان هواپیمای پشتیبان و در اگوست همین سال (۲۰۱۳) برای چک به مرکز سرویس و مهندسی منچستر می‌رود، ولی بعد از تعمیر و به‌روزرسانی، دیگر به پرواز باز نمی‌گردد، چرا که شرکت تصمیم به فروش آن می‌گیرد.

شرکت ماهان از طریق شرکت الناصر عراق این هواپیما را در سال ۲۰۱۴ خریداری کرده و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ [مطابق با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴] با رجیستر YI-NAC وارد ایران نمود و پس از مدت کوتاهی رجیستر آن را به EP-MME تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C45 W38 Y225 است.
این ایرباس در مجموع کمتر از ۷ سال پرواز داشته است.

2759703 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMF (Airbus A340-642)I
این هواپیما با شماره سریال ۳۷۶ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۱/۰۹/۲۴ انجام داد. در سال ۲۰۰۳ توسط Virgin Atlantic انگلستان خریداری شده و تا سال ۲۰۰۹ با نام Miss Kitty و رجیستر G-VATL برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)

ایرباس ۳۴۰

در این سال زمینگیر شد تا اینکه شرکت ماهان از طریق شرکت الناصر عراق این هواپیما را خریداری کرده و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ [مطابق با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴] با رجیستر YI-NAB وارد ایران نمود و پس از مدت کوتاهی رجیستر آن را به EP-MMF تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C45 W38 Y225 است.

2713069 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMG (Airbus A340-642)I
این هواپیما، به سفارش Virgin Atlantic انگلستان و با شماره سریال ۳۸۳ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۲/۰۶/۱۱ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ با نام Madam Butterfly و رجیستر G-VSHY برای این شرکت پرواز می‌کرد. در جولای سال ۲۰۱۳ توسط «لوفتهانزا تکنیک» تعمیر اساسی شد و پس از آن به مدت کوتاهی (۷ ماه) با رجستر ۹H-SEA در اختیار شرکت پرتغالی HyFly بود. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)

ایرباس ۳۴۰

شرکت ماهان از طریق شرکت الناصر عراق توانست این هواپیما را خریداری و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ [مطابق با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴] با رجیستر YI-NAA وارد ایران نماید و پس از مدت کوتاهی رجیستر آن را به EP-MMG تغییر دهد. این هواپیما مشکلاتی در سازه دارد و از ابتدا به عنوان انبار قطعه برای سایر ۳۴۰های ماهان وارد کشور شده است.

4jxo25iqz.ktx - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

2674457 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMH (Airbus A340-642)I
این هواپیما به سفارش Virgin Atlantic انگلستان و با شماره سریال ۳۹۱ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۲/۰۹/۰۲ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ با نام Mystic Maiden و رجیستر G-VMEG برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)

در این سال زمینگیر شد تا اینکه شرکت ماهان از طریق شرکت الناصر عراق این هواپیما را خریداری کرده و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ [مطابق با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴] با رجیستر ۹H-TEP وارد ایران نمود و پس از مدت کوتاهی رجیستر آن را به EP-MMH تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C45 W28 Y233 است.

2744788 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMI (Airbus A340-642)I
این هواپیما به سفارش Virgin Atlantic انگلستان و با شماره سریال ۴۱۶ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۲/۱۰/۱۰ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ با نام Cover Girl و رجیستر G-VOGE برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)

ایرباس ۳۴۰

در این سال زمینگیر شد تا اینکه شرکت ماهان از طریق شرکت الناصر عراق این هواپیما را خریداری کرده و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ [مطابق با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴] با رجیستر ۹H-TEQ وارد ایران نمود و پس از مدت کوتاهی رجیستر آن را به EP-MMI تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما نیز بصورت C45 W28 Y233 است. 2683359 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMQ (Airbus A340-642)I
این هواپیما به سفارش Virgin Atlantic انگلستان و با شماره سریال ۴۴۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۲/۱۲/۰۳ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ با نام Silver Lady و رجیستر G-VFOX برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)

 

ایرباس ۳۴۰

 

در این سال زمینگیر شد تا اینکه شرکت ماهان از طریق شرکت الناصر عراق این هواپیما را خریداری کرده و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ [مطابق با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴] با رجیستر ۹H-TER وارد ایران نمود و پس از مدت کوتاهی رجیستر آن را به EP-MMQ تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C45 W28 Y233 است.

2720034 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMR (Airbus A340-642)I
این هواپیما به سفارش Virgin Atlantic انگلستان و با شماره سریال ۶۱۵ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۴/۱۱/۲۵ انجام داد و تا سال ۲۰۱۴ با نام Sweet Dreamer و رجیستر G-VSSH برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)

در این سال زمینگیر شد تا اینکه شرکت ماهان از طریق شرکت الناصر عراق این هواپیما را خریداری و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ [مطابق با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴] وارد ایران نمود و پس از مدت کوتاهی رجیستر آن را به EP-MMR تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C45 W28 Y233 است.

در ششم مهر ۱۳۹۵ این هواپیما و ایرباس ۳۱۰ هما با رجیستر EP-IBK که عازم لندن بود، هر دو هنگام پوش‌بک شدن، از پشت به یکدیگر برخورد می‌کنند که در اثر این اتفاق، خساراتی به هر دو هواپیما وارد شده و باعث زمینگیری آنها می‌شود.

2674790 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

EP-MMT (Airbus A340-313)I
این هواپیما، به سفارش شرکت یونانی Olympic Airways و با شماره سریال ۲۹۲ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۹/۰۹/۳۰ انجام داد و تا سپتامبر ۲۰۰۹ با رجیستر SX-DFD برای این شرکت هواپیمایی که نام خود را هم به Olympic Airlines تغییر داده بود، پرواز می‌کرد. از اکتبر ۲۰۰۹ این هواپیما بدلیل مشکلات ناشی از بحران مالی کشور یونان و به مدت حدود ۸ سال در فرودگاه آتن پارک شده بود و در این مدت اسامی شرکت‌هایی همچون Apollo Aviation Group و Turboshaft FZE به عنوان خریدار یا مقصد بعدی این هواپیما مطرح شد.
شرکت ماهان این هواپیما را در ۲۰۱۷/۰۲/۱۵ [مطابق با ۲۷ بهمن ۱۳۹۵] با رجیستر UP-A4003 وارد ایران کرد، اما مدتی نبز در فرودگاه مهرآباد پارک بود تا اینکه پس از تغییر رجیستر به EP-MMT و آماده‌سازی برای ورود به ناوگان، در ۸ تیر ۱۳۹۶ پرواز آزمایشی خود را در لباس شرکت ماهان انجام داد.

ایرباس ۳۴۰ آسمان

EP-APA (Airbus A340-311)I
این هواپیما با شماره سریال ۲ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۰۲/۰۳ انجام داد. پنج سال بعد Virgin Atlantic آن را از شرکت ایرباس خرید و تا سال ۲۰۱۱ برای آن شرکت پرواز می‌کرد.
در ۲۰۱۱/۱۲/۱۹ [مطابق با ۲۸ آذر ۱۳۹۰] شرکت آسمان این هواپیما را خریداری و رجیستر آن را به EP-APA تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت F34 C35 Y181 می‌باشد.

2605025 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

2468372 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

2370244 0 16 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

ایرباس ۳۴۰ دنا

EP-DAA (Airbus A340-313X)I
این هواپیما که به سفارش Air Canada و با شماره سریال ۲۵۷ ساخته شد، اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۹/۰۱/۲۸ انجام داد. سه سال بعد Air Jamaica آن را به خدمت گرفت و به مدت شش و نیم سال برای این شرکت پرواز کرد. چهار سال نیز برای Turkish Airlines پرواز کرد و سپس به AirBlue پاکستان منتقل شد.
این هواپیما توسط شرکت canoga capital corp به صورت VIP در آمده است و مجهز به تلفن ماهواره‌ای، صفحه نمایش، Visio System و WiFi می‌باشد. چیدمان صندلی‌های آن بصورت F12 C36 Y127 بوده و دارای یک فضای VIP می‌باشد.
در ۲۰۱۵/۰۹/۱۲ [مطابق با ۲۱ شهریور ۱۳۹۴] شرکت معراج این هواپیما را جهت انجام پروازهای تشریفاتی سران کشور از طریق Asian Express Airline خریداری کرده و با رجیستر EY-680 وارد کشور کرد و بلافاصله ضمن تغییر رنگ، رجیستر آن را نیز به EP-AJA تغییر داد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
از تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۶ این هواپیما ضمن خارج شدن از ناوگان شرکت معراج، فعالیت خود را تحت نام شرکت هواپیمایی دنا ادامه داد و رجیستر آن نیز از EP-AJA به EP-DAA تغییر یافته است.

2848401 - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

sq2h a340 canoga first class - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

depq a340 canoga lopa - بررسی ناوگان کامل ایرباس 340 در ایران

ایرباس ۳۴۰ با مالکیت نامعلوم

UP-A4002 (Airbus A340-313)I
این هواپیما، به سفارش شرکت یونانی Olympic Airways و با شماره سریال ۲۸۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۹/۰۷/۱۳ انجام داد و تا سپتامبر ۲۰۰۹ با رجیستر SX-DFC برای این شرکت هواپیمایی که نام خود را هم به Olympic Airlines تغییر داده بود، پرواز می‌کرد. از اکتبر ۲۰۰۹ تاکنون در فرودگاه آتن پارک شده بود و در این مدت اسامی شرکت‌هایی همچون Apollo Aviation Group و Turboshaft FZE به عنوان خریدار یا مقصد بعدی این هواپیما مطرح شد.
از بامداد ۲۰۱۷/۰۲/۱۵ [مطابق با ۲۷ بهمن ۱۳۹۵] که این هواپیما با رجیستر UP-A4002 وارد ایران شد تاکنون در فرودگاه مهرآباد پارک شده است.

فهرست هواپیماهای ایرباس ۳۴۰ ایران بر اساس سن:

۱.   EP-MMR            ماهان           اولین پرواز: ۲۰۰۴/۱۱/۲۵

۲.   EP-MMQ           ماهان           اولین پرواز: ۲۰۰۲/۱۲/۰۳

۳.   EP-MMI            ماهان           اولین پرواز: ۲۰۰۲/۱۰/۱۰

۴.   EP-MMH           ماهان           اولین پرواز: ۲۰۰۲/۰۹/۰۲

۵.   EP-MMG           ماهان           اولین پرواز: ۲۰۰۲/۰۶/۱۱

۶.   EP-MMF            ماهان           اولین پرواز: ۲۰۰۱/۰۹/۲۴

۷.   EP-MME            ماهان           اولین پرواز: ۲۰۰۱/۰۶/۱۸

۸.   EP-MMT            ماهان           اولین پرواز: ۱۹۹۹/۰۹/۳۰

۹.   UP-A4002         نامعلوم          اولین پرواز: ۱۹۹۹/۰۷/۱۳

۱۰.  EP-MMC           ماهان           اولین پرواز: ۱۹۹۹/۰۶/۱۸

۱۱.  EP-DAA            دنا               اولین پرواز: ۱۹۹۹/۰۱/۲۸

۱۲.  EP-MMD           ماهان           اولین پرواز: ۱۹۹۷/۰۳/۲۴

۱۳.  EP-MMB           ماهان           اولین پرواز: ۱۹۹۴/۱۲/۰۷

۱۴.  EP-MMA           ماهان           اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۹/۰۸

۱۵.  EP-APA            آسمان          اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۲/۰۳

 

 

ایرباس ۳۴۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.