کامیون های نسل آینده به بازار می آید و باز هم تسلا | کامیون برقی تسلا

ابرخودروی تسلا - کامیون های نسل آینده به بازار می آید و باز هم تسلا   | کامیون برقی تسلا

هزینه اولیه خرید کامیون برقی تسلا بالاتر از کامیون‌های متعارف است اما از آنجا که به جای سوخت در آن از برق استفاده خواهد شد، هزینه اضافی اولیه جبران می‌شود

  ایلان ماسک مدیرعامل تسلا موتورز که همیشه با برنامه‌های نوآورانه و رو به آینده‌اش سر و صدا به پا می‌کند، اخیرا در مراسمی غیرمعمول به معرفی تولید جدید شرکتش پرداخت؛ کامیون آینده یا همان کامیون برقی.

صنعت خودروهای باری سنگین مدت‌ها بود که انتظار ورود این محصول نیمه‌تریلر را می‌کشید. کامیون سِمای تسلا موتورز سوخت نمی‌سوزاند و اگر نیم‌ ساعت شارژ برقی شده باشد می‌تواند ۴۰۰ مایل (۶۴۰ کیلومتر) را طی کند. این کامیون از سیستم پیشرفته اتوپایلت (خودران) تسلا هم بهره می‌برد و بی‌برو برگرد هوشمندترین کامیونی است که ممکن است در جاده‌ها حرکت کند.

مشخص است که تسلا امیدوار است با رویکرد رو به آینده‌اش در تولید کامیون برقی، توجه مدیران ناوگان‌های باری و رانندگان کامیون را که مدت‌ها از نبود نوآوری در صنعت کامیون‌سازی شکایت داشته‌اند، به دست بیاورد.

بنا بر آمار انجمن کامیون‌رانی امریکا، این صنعت در سال ۲۰۱۵ درآمدی بالغ بر ۷۲۶ میلیارد دلار داشت و ۳.۵ میلیون راننده را به خدمت گرفته بود. بنابراین، این صنعت خیلی بزرگ است و جای نوآوری زیادی در آن وجود دارد. اما به رغم کمبود راننده و مشکلات دیگر، ابداعات لازم برای تسریع حمل و نقل کامیونی سرعت کمی داشته است. از سوی دیگر، مسئله هزینه سوخت نیز مطرح است. در سال‌های اخیر هزینه سوخت رو به کاهش داشته است اما همچنان دغدغه مهمی برای این صنعت باقی مانده است. بنابراین عجیب نیست که دست‌اندرکاران این صنعت از بابت پتانسیل بالای حل مشکل توسط کامیون برقی تسلا هیجان‌زده باشند.

هزینه اولیه خرید کامیون برقی تسلا بالاتر از کامیون‌های متعارف است اما از آنجا که به‌جای سوخت در آن از برق استفاده خواهد شد، هزینه اضافی اولیه جبران می‌شود. همچنین برخی ویژگی‌های آن باعث می‌شود که هزینه نگهداری و تعمیرش کاملا پایین‌تر از کامیون‌های متعارف باشد. تنها نکته‌ای که هنوز مانع از همه‌گیر شدن استفاده از کامیون برقی می‌شود این است که باید اعتماد به استفاده از آن در جاده‌ها به وجود بیاید و این کار زمان می‌برد.

تسلا در حالی این نیمه‌تریلر برقی را معرفی کرده که غول‌هایی مثل دایملر و کامینز که تجربه کار روی کامیون‌های بزرگ را دارند نیز در حال کار روی کامیون‌های برقی مشابه هستند. بنابراین باید دید که تسلا می‌تواند بازار را در این خصوص به دست بگیرد یا نه.

واقعیت این است که تقاضای زیادی برای کامیون برقی در برخی نقاط جهان وجود دارد؛ به خصوص در مناطقی مثل اروپا که به مسئله آلودگی هوا و تاثیر منفی سوخت‌های دیزلی روی محیط زیست اهمیت زیادی داده می‌شود.

اما یک نکته خیلی واضح است و آن اینکه تسلا سعی کرده کامیون آینده را بسازد؛ یعنی ویژگی‌هایی در طراحی آن قرار بدهد که کاملا محصولی برای آینده به نظر برسد. حتی برنامه معرفی این محصول هم به گونه‌ای طراحی شده بود که همین حس را بدهد و البته رسانه‌ها هم توجه زیادی به آن نشان دادند. درواقع همان‌قدر که به برنامه‌های فضانوردی اسپیس‌ایکس ایلان ماسک توجه می‌شود به کامیون برقی تسلا هم توجه شد.

من در کامیون برقی تسلا نشسته‌ام

زاک استرادا خبرنگار مجله وایرد یکی از معدود افرادی بوده که پیش از معرفی کامیون برقی تسلا، دو مدل از آن را در کارخانه تسلا در هاوتورن در ایالت کالیفرنیا امتحان کرده است. او می‌گوید این دو کامیون در برابر دو کامیون دیزلی از فریت‌لاینر و اینترنشنال قرار داده شده بودند تا تفاوت‌های کامیون برقی با آنها بیشتر مشخص شود.

به گفته او، یکی از ویژگی‌های کامیون برقی تسلا این است که صندلی راننده وسط قرار گرفته و دید جامع‌تر و بهتری از جاده به راننده می‌دهد. همچنین راننده از هردو طرف به صفحات لمسی دسترسی دارد که مسیر و سایر اطلاعات لازم در مورد محیط اطراف را به او نشان می‌دهد.

دو آینه متعارف بزرگ کامیونی در این مدل هم در خارج از وسیله نقلیه نصب شده است اما در عین حال، دو صفحه لمسی داخل هم تصاویری از طرفین کامیون را نشان می‌دهند که از طریق دوربین‌های نصب‌شده زیر آینه‌های خارجی ثبت می‌شوند. دوربین‌های رو به جلویی در قسمت پایین شیشه جلو هم وجود دارد که برای عادت‌کردن راننده به نشستن در وسط وسیله نقلیه کاربرد دارند.

افزایش دید در کامیون برقی تسلا به این معنی است که آن بالاتر از کامیون‌های دیگر است و سیستم اتوپایلت (خودران) هم این حس را تقویت می‌کند. از جمله ویژگی‌های این سیستم می‌توان به ترمز‌های اضطراری خودکار و نیز حفظ لاین حرکت اشاره کرد.

فعلا شرکت میجیر که مقرش در ایالت میشیگان است و محصولات مختلف سوپرمارکتی را به دست مشتریان می‌رساند، سفارش چهار کامیون برقی تسلا را ثبت کرده و برای پیش‌پرداخت هرکدام نیز ۵ هزار دلار پرداخته است. فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت نیز سفارش مشابهی را ثبت کرده است. اما به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک درباره این کامیون برقی خیلی بیشتر بشنویم.

کامیون برقی تسلا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.