ابهام در سرنوشت خودروهای مشارکتی در ایران

خروج آمریکا از برجام و مواضع برخی شرکت‌های خارجی، سرنوشت خودروهای مشارکتی تولیدی در ایران را در ابهام قرار داده است.

 با اجرایی شدن برجام صنعت خودرو با موج درخواست خودروسازان خارجی برای مشارکت در تولید و حضور در بازار ایران روبرو شد. به دنبال همین تقاضاها بود که همکاری ایران خودرو با پژو، سایپا با سیتروئن و کیا، و هیوندای با کرمان موتور آغاز و تولید خودروهای مشارکتی با همکاری خودروسازان داخلی و خارجی کلید خورد. حاصل این همکاری‌ها تولید و عرضه خودروهایی همچون پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C۳، هیوندای اکسنت و سراتو به صورت داخلی‌سازی شده بوده است.

اما خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار این کشور به شرکتهای بین‌المللی برای قطع همکاری با ایران، باعث ایجاد ابهام در سرنوشت خودروهای مشارکتی تولیدی در ایران شده است.

در این رابطه چندی پیش پژوسیتروئن اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا فعالیت‌های خود را در ایران تعلیق می‌کند. البته این شرکت اضافه کرد که با حمایت دولت فرانسه در حال مذاکره با آمریکا برای کسب مجوز فعالیت در ایران است.

این موضع‌گیری خودروساز فرانسوی سرنوشت آینده همکاری ایران خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن را در ابهام قرار داده است و هنوز نه طرف فرانسوی و نه طرف ایرانی موضع‌گیری رسمی در رابطه با سرنوشت خودروهای مشترک تولیدی نداشته‌اند.

از آن سو نیز سرنوشت همکاری کرمان موتور با هیوندای کره جنوبی در ابهام قرار دارد؛ هرچند که نه طرف خارجی و نه طرف داخلی هنوز هیچ کدام موضع‌گیری رسمی درباره‌ آینده همکاری‌ها نداشته‌اند و سرنوشت خودروهای هیوندای آی‌۲۰ و اکسنت تولیدی در ایران نامعلوم است.

علاوه بر آن شرکت سایپا خودروی سراتو را با همکاری کیا و گروه خودروسازی بهمن خودروی مزدا را با مشارکت مزدای ژاپن تولید می‌کنند که سرنوشت این خودروها نیز نامعلوم است.

این شرایط ابهام و مطرح بودن احتمال توقف تولید برخی خودروهای مشارکتی باعث شکل‌گیری فضایی برای سوءاستفاده دلالان و واسطه‌های بازار خودرو شده است؛ به‌گونه‌ای که قیمت خودروهای مشارکتی موجود در بازار در حد زیادی افزایش یافته است.

به عنوان مثال در حالی که قیمت کارخانه خودروی مزدا ۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است قیمت بازار آن به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو ۲۰۰۸ نیز در حالی از سوی کارخانه به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت‌ آن در بازار به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه‌ای سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال نیز در حالی معادل ۱۱۳ میلیون تومان است که در بازار به قیمت ۱۶۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. خودروی هیوندای اکسنت نیز در حالی به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان از سوی کارخانه عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۱۵۷ میلیون تومان رسیده است.

در این رابطه علیرضا پورحسنی – نمایشگاه‌دار و کارشناس بازار خودرو – درباره دلیل رشد شدید قیمت‌ها در این بازار می‌گوید: یکی از دلایل، خارج شدن آمریکا از برجام است زیرا فروشندگان تصور می‌کنند خودروسازان خارجی از ایران خارج می‌شوند و تولید خودروهای مشترک متوقف می‌شود. همین موضوع باعث التهاب بازار و رشد شدید قیمت‌ها شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این قیمت ارز نیز رشد شدیدی داشته است و خواه ناخواه افزایش نرخ ارز تاثیر خود را بر قیمت تمام خودروهای وارداتی و داخلی نشان می‌دهد.

در این شرایط به نظر می‌رسد روشن شدن وضعیت همکاری خودروسازان داخلی و خارجی و همچنین رفع ابهام درباره سرنوشت خودروهای مشارکتی تولیدی در ایران باعث قطع دست دلالان و واسطه‌ها و کاهش قیمت این خودروها در بازار خواهد شد.

البته به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، با قیمت‌های فعلی، خرید و فروش چندانی در بازار خودرو صورت نمی‌گیرد و مصرف‌کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو نمی‌کنند.

سعید موتمنی با تاکید بر اینکه قیمت‌های فعلی خودرو حبابی است به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کند فعلا از خرید خودرو خودداری کرده و پس از برطرف شدن التهاب بازار و کاهش یافتن قیمت‌ها، نسبت به خرید و تامین نیاز خود اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.