مرگ تدریجی ارزان‌قیمت‌ها

 اما در سال‌های اخیر و با ظهور قدرت‌های اقتصادی جدید همانند چین و هند، بسیاری از برندهای اقتصادی جایگاه سابق خود را از دست داده‌اند. در این مطلب برخی از این خودروسازان مهم حذف شده در سال‌های اخیر را معرفی می‌کنیم.

اینوچنتی
در سال ۱۹۲۰ برند اینوچنتی برای تولید اسکوترهای شهری کوچک تاسیس شد. در دهه ۵۰ اما این برند تصمیم گرفت تا با همکاری بریتیش لیلاند به سمت ساخت خودروهای کوچک اقتصادی نیز برود. محصولات این برند در حقیقت گونه‌های تغییر‌یافته تولیدات موریس، آستین و تریومف بودند که با بازار ایتالیا و کشورهای لاتین تطبیق یافته بودند. اکثر این خودروها به لطف طراحی ایتالیایی و قیمت پایین، با استقبال مواجه شدند. وضعیت بد مالی برتیش لیلاند در دهه ۸۰، رفته‌رفته وضعیت اینوچنتی را نیز تحت تاثیر قرار داد  تا آنکه فیات این برند را خریداری کرد. تنها ۶ سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۶ بود  که اینوچنتی به خاطر مشکلات مالی تعطیل شد.

1397030916500441120108410 - مرگ تدریجی ارزان‌قیمت‌ها

ساترن
تعدادی از مهندسان و مدیران جنرال موتورز یک پروژه درون‌سازمانی کوچک و جذاب را دنبال می‌کردند که در اواسط دهه ۸۰ میلادی توجه مدیران ارشد را به خود جلب کرد. آنها تصمیم داشتند تا خودرویی کوچک اما جذاب و جوان‌پسند را با کیفیتی قابل قبول و برای رقابت با محصولات ژاپنی عرضه کنند. در سال ۱۹۸۵ پروژه آنها به ثمر نشست و برند ساترن زاده شد. در ابتدا محصولات این برند با کمک برخی همکاران آسیایی و با زبان طراحی پویا و جذابی عرضه شدند‌ اما از اوایل قرن بیست‌و‌یکم بود که ساترن به مونتاژ‌کننده محصولات برندهایی همانند اپل بدل شد. همین تغییر رویه کافی بود تا این برند در اول دهه اخیر تعطیل شود.

1397030917194245020108710 - مرگ تدریجی ارزان‌قیمت‌ها

اتوبیانچی
شرکت بیانچی به عنوان سازنده موتورسیکلت با همکاری فیات و پیرلی، برند اتوبیانچی را برای رفع نیازهای بازار خودروهای اقتصادی در سال ۱۹۵۵ تاسیس کردند. در ابتدا چند مدل اقتصادی کوچک توسط این برند تولید شد، اما این مدل A112 بود که در سال ۱۹۶۹ معرفی شد و توانست به سرعت لقب مینی ایتالیایی را کسب کند. این خودرو کوچک، از نظر فنی بسیار توانمند بود و توانست یکی از اولین سوپرمینی‌ها با روح اسپرتی باشد. پس از موفقیت این مدل بود که فیات سرمایه‌گذاری در اتوبیانچی را کاهش داد و تا سال ۱۹۸۶ آن را با تغییراتی جزئی تولید کرد. در آن سال مدل Y10 معرفی شد که تا سال ۱۹۹۶ تحت برند اتوبیانچی در برخی بازارهای اروپایی عرضه می‌شد. در آن سال این برند به خاطر مشکلات اقتصادی کنار گذاشته شد.

1397030917313940920109010 - مرگ تدریجی ارزان‌قیمت‌ها

Scion
شاید برای بسیاری از ما ایرانیان برند Scion چندان شناخته‌شده نباشد، اما تویوتا برای بازار مهم آمریکای شمالی، برندی اقتصادی برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت اما جذاب و جوان‌پسند معرفی کرد که در ابتدای امر نیز با استقبال زیادی مواجه شد. شرایط خرید مناسب در کنار قیمت عالی و امکانات و کیفیت خوب سبب شد تا سایون به یکی از موفقیت‌های تویوتا بدل شود. اما در نهایت کاهش اهمیت بازار آمریکای شمالی در کنار تسخیر بازار جهانی توسط کراس‌اوورها سبب شد تا سایون به‌تازگی از گردونه تولید حذف شود و تولیدات آن همانند iA و FRS توسط تویوتا عرضه شوند. برخلاف برند لوکس لکسس، سایون اقتصادی زیر‌مجموعه موفقی برای تویوتا نبود.

1397030917274071720108910 - مرگ تدریجی ارزان‌قیمت‌ها

Geo
جنرال موتورز که از جانب طرفداران برندهای خوشنام و قدیمی شدیدا مورد انتقاد بود که محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمتی را با نام آنها راهی بازار می‌کند، به‌ناچار برندی جدید با نام Geo را عرضه کرد. معرفی این برند در سال ۱۹۸۹، نقطه عطفی در تاریخ جنرال موتورز محسوب می‌شود. محصولات این برند قرار بود تا در آمریکا و کانادا تولید شده، جوانان کم‌درآمد و دانشجویان را به عنوان بازار هدف در نظر داشته باشد. یک شاسی‌بلند، یک کوپه اسپرت و چند محصول کوچک اقتصادی توسط این برند تا سال ۱۹۹۷ عرضه شدند. در این میان مدل Prizm در حقیقت تویوتا کرولا بود و باقی محصولات این برند نیز براساس مدل‌های سوزوکی و ایسوزو شکل گرفته بودند.

1397030917203571020108710 - مرگ تدریجی ارزان‌قیمت‌ها

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.