کانسپت فولکس واگن W12: خودرویی تولید نشده

کانسپت فولکس واگن W12

کانسپت  W12 فولکس واگن جالبترین خودرو سوپر اسپرتی است که تاکنون توسط این کمپانی معرفی شده است. فولکس واگن اینده درخشانی در صنعت خودروهای الکتریکی دارد و با به نمایش گذاشتن اولین محصول الکتریکی اش این پیش بینی را تقویت کرده است.

اما در این مقاله قصد داریم از اینده این کمپانی صرف نظر کنیم و نگاهی به تاریخچه فراموش شده این کمپانی داشته باشیم. به مدت ۱۰ سال بین سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ این کمپانی خودرویی را معرفی کرد که یکی از پر زرق و برق ترین محصولاتش در ان سال به شمار می رفت.

volkswagen w12 concept 5 - کانسپت فولکس واگن W12: خودرویی تولید نشدهسینکرو

اولین نسخه مفهومی W12 در سال ۱۹۹۷ با هدایت فردیناند پیچ مدیرعامل آن زمان آغاز شد. این کمپانی از تخصص طراحی Italdesign استفاده کرد تا یک سوپرخودرو کوپه زراحی کند که بتواند از موتور W12 جدید که در وسط خودرو قرار می گیرد استفاده کند.

این نسخه اولین محصول W12 بود که با نام Synchro ، یک کوپه زیبا و زرد روشن در نمایشگاه اتومبیل توکیو با ۴۱۴ اسب بخار (۳۰۸ کیلووات) به نمایش درامد.

نسخه Roadster

یک سال بعد ، VW مفهومی W12 بی نهایت را به نام W12 Roadster به بازار عرضه کرد. نسخه اصلی این مدل اصلی از همان موتور ۵.۶ لیتری استفاده کرده و همان ۴۱۴ اسب بخار را تولید می کند. تنها تفاوتی که این خودرو با مدل اولیه داشت انتقال نیرو به چرخ های عقب بود.

هدف اصلی رونمایی این خودرو توسط فولکس واگن معرفی و کارامد بودن پیشرانه های W بود و یک سال بعد از این موضوع خودروهای کانسپ  بنتلی Hunaudieres با موتور W16 و بوگاتی چیرون با پیشرانه های W18 رونمایی شدند. خودروسازان از این پیشرانه در خودروهایشان استفاده کردند ولی فولکس واگن همچنان تولید این خودرو را به تعویق می انداخت.

volkswagen w12 concept 6 - کانسپت فولکس واگن W12: خودرویی تولید نشده

ناردو

در نمایشگاه اتومبیل توکیو در سال ۲۰۰۱ ، VW از نسخه  کانسپت W12 Nardo رونمایی کرد که اکنون به رنگ نارنجی رنگ شده است. این خودرو که پس از مسیر معروف تست ناردو نامگذاری شده است قادر بود ۵۹۱ اسب بخار (۴۴۰ کیلو وات) و ۴۵۸ پوند فوت گشتاور را از همان موتور توربوشارژW12  فولکس واگن که در نسل قبلی بکارگرفته شده بود تولید کند.

تنها تفاوت این پیشرانه افزایش حجم موتور از ۵.۶ به ۶ لیتر بود که باعث شد قدرت این خودرو از ۴۱۴ اسب بخار به ۵۹۱ اسب بخار افزایش یابد.

volkswagen w12 concept 4 - کانسپت فولکس واگن W12: خودرویی تولید نشده

مشخصات

ناردو می توانست فقط در ۳.۵ ثانیه به ۶۲ مایل در ساعت (۱۰۰ کیلومتر در ساعت) برسد و تا حداکثر سرعت ۲۲۱.۸ مایل در ساعت (۳۵۷ کیلومتر در ساعت) ادامه یابد. یک سال پس از آغاز فعالیت نسخه ناردو فولکس واگن با استفاده از W12 به عنوان پایه خود یک اتومبیل مسابقه را ایجاد کرد.

خودرویی که به مدت ۲۴ ساعت در مسیر ناردو حرکت کرد و با میانگین سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت ( ۳۲۰ کیلومتر در ساعت ) توانست رکورد سرعت در این مسابقه را بشکند.

این خودرو به تولید انبوه نرسید و فولکس واگن فقط نسخه های ازمایشی ان ها را تولید کرد.

ناردو اتومبیلی بود که در ابتدا برای تست نوع جدیدی از موتور طراحی شده بود و در نهایت با شکستن رکوردها به پایان رسید.

هدف از طراحی این خودرو تست موتور جدیدی بود که قبلا روی هیچ وسیله نقلیه تست نشده بود یک پیشرانه ۱۲ سیلندر W شکل که سر اغاز پیشرانه های خودروهای بوگاتی بود.

تمام خودروهای سوپر اسپرت بخشی از قدرت خود را از فولکس واگن گرفته اند مانند ائودی، بنتلی، لامبورگینی و بوگاتی ولی هیچ کدام تا به حال به برند اختصاصی فولکس واگن وارد بازار نشده اند.

volkswagen w12 concept 3 - کانسپت فولکس واگن W12: خودرویی تولید نشدهنسل جدید پیشرانه

فرم اولیه موتورهای W شکل که امروز اکثرمردم ان را از کنار هم قرار گرفتن دو موتور V شکل می دانند توسط فولکس واگن ارائه شد.

کانسپت W12 به عنوان یک اتومبیل ایده آل ، از Syncro اصلی ۱۹۹۷ تا ناردو ۲۰۰۱ ، سرویس های بسیار مهمی را ارائه داد. برای شروع ، این کار به فولکس واگن کمک کرد تا نوع جدیدی از موتور را ایجاد کند – معماری که در بنتلی ، Touareg VW ، Phaeton ، و Passat ، Audi A8 و برجسته ترین آنها Bugatti Veyron استفاده شد.

زمانی که به هزاران بنتلی که با موتور W12 تولید می شوند نگاه می کنیم به موفقیت و تاثیر فراوان ناردو در این عرصه پی می بریم که باعث شده امروزه بسیاری از خودروسازان با اطمینان از این پیشرانه استفاده کنند.

منبع: motor1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.