تصاویری از تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

Tuning up یا همان اسپرت کردن خودرو یعنی اعمال تغییرات در اتومبیل برای بهینه‌سازی آن. روشی که مهم‌ترین نشانه‌های آن شتاب، سرعت و زیبایی است. شاید بتوان گفت اسپرت کردن با تاریخ اختراع خودرو نزدیکی دارد. سال‌ها قبل، جوانان فولکس قورباغه‌ای را هم اسپرت می‌کردند و این یعنی نیاز همیشگی بازار. این را هم فراموش نکنیم که اکثر مردها در هر گوشه این کره خاکی چند صباحی را با عشق به اتومبیل و ویراژ سپری کرده‌اند و بر دیوار خاطراتشان حتما تابلویی از «لامبورگینی» و «فراری» آویزان بوده است! موضوعی که در تولیدات اتومبیل‌های داخلی ما به دست فراموشی سپرده شد و آن را به سادگی به دست کارگاه‌ها و مغازه‌های اسپرتینگ خیابانی انداخت. گروهی که هیچ سررشته‌ای در استاندارد و ایمنی خودرو ندارند و آن‌چه چشمشان بپسندد اجرا می‌کنند. اسپرت کردن اتومبیل‌ها امروزه به صورت یک علم پیچیده و حساس در کشورهای پیشرفته دنبال می‌شود.

کافی است این بار که چند ثانیه‌ای پشت چراغ قرمز سر چهارراه معطل شدید نگاهی به اتومبیل‌های دور و برتان بیندازید تا به راحتی ببینید که تب تیونینگ و اسپرت کردن ماشین این روزها چقدر در جامعه فراگیر شده است. شاید هم مثل من در بین دوستان و آشنایان افرادی را می‌شناسید که حتی قبل از خرید خودرو میلیون‌ها تومان برای نصب سیستم صوتی، تودوزی، تزئینات داخلی، تقویت موتور و… کنار گذاشته‌اند تا مثلا ۵۰ یا ۱۰۰ کیلومتر بر سرعت خودرو خود اضافه کنند (آن هم در خیابان‌هایی که حداکثر سرعت مجاز در آن‌ها از ۷۰-۸۰ کیلومتر در ساعت بیشتر نیست!) یا وقتی در شهر مشغول ویراژ دادن هستند، چنان صدایی از ماشینشان خارج شود که روی کامیون و اتوبوس جماعت کم شود!!

تیونینگ در کشورهای مختلف یک روند علمی و تخصصی را دنبال می‌کند. در ایران بیش از آنکه از این صنعت به عنوان یک علم و تخصص یاد شود، زیبایی و ظاهر فعالیت‌های تیونینگ مورد توجه است.صدای اقتصاد در ادامه نوشت: تصور بسیاری از به اصطلاح عشق ماشین‌ها از «تیونینگ»، تنها معطوف به یک رینگ و لاستیک اسپرت است و اگزوزهای پر سروصدا و کم کردن ارتفاع خودرو. اینها تنها بخشی از تیونینگ به حساب می‌آیند، چند سالی است که این صنعت مدرن در کنار پرداختن به ظاهر خودروها، به تقویت موتور و شاسی و … می‌پردازد و ارتقاء عملکرد خودرو را هدف قرار داده است.قدیم‌ترها، زمانی که حرف از تغییر ظاهر خودرو یا حتی تقویت موتور آن می‌شد، از اصطلاح اسپرت کردن استفاده می‌شد اما چند سالی است که واژه تخصصی‌تر و حتی علمی‌تر آن یعنی «تیونینگ»، میان حرفه‌ای‌ها و نیمه‌حرفه‌ای‌های این بازار رواج پیدا کرده.

استقبال بالای مخاطبان دنیای خودرو و کسانی که بصورت حرفه ای تحولات این حوزه را دنبال می کنند، نه تنها عاملی در راستای رشد و پیشرفت دانش تیونینگ خودرو بوده بلکه کمپانی های مطرح جهان را نیز به سمت الگوبرداری و تولید محصولات قدرتمندتر سوق داده است.

امروزه تاسیس گاراژهای شخصی و تخصصی در حوزه تیونینگ به حرفه ای جذاب و با گردش مالی قابل توجه مبدل شده است. هر چند در این میان محدودیت ها و مخالفت هایی نیز وجود دارد اما تمامی این ها توان مقابله با موجی که در جریان است را ندارند.

در این میان آمریکا به عنوان پایگاه اصلی تیونینگ نقشی اثر گذار بر رشد این دانش در سراسر جهان داشته است. هم اکنون مراکز تخصصی تیونینگ در آمریکا دارای شهرتی بین المللی بوده و حتی از سایر کشورها نیز سفارش قبول می کنند. اینجا مرزی برای برورسانی و تقویت خودروها وجود ندارد؛ از یک فولکس بیتل دهه ۳۰ تا جدیدترین لامبورگینی سال همه چیز برای توسعه و تقویت بدنه و موتور آماده است. در ادامه این نگاهی خواهیم داشت به گردهمایی برترین های تیونینگ در ایالت فلوریدا که طی چند مجموعه تقدیم حضور مخاطبان می شود.

نیسان سیلویا اس ۱۳

تیونینگ خودرو 1 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

تیونینگ خودرو 2 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

هیوندای جنسیس کوپه

تیونینگ خودرو 3 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

سایون اف آر اس

تیونینگ خودرو 4 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

فراری ۴۵۸

تیونینگ خودرو 5 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک) تیونینگ خودرو 6 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

ب ام و ام ۳

تیونینگ خودرو 7 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک) تیونینگ خودرو 8 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

سوبارو بی آر زد

تیونینگ خودرو 9 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

هوندا آکورد کوپه

تیونینگ خودرو 10 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک) تیونینگ خودرو 11 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

هوندا سیویک

تیونینگ خودرو 12 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

هوندا سیویک ایی پی ۳

تیونینگ خودرو 14 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک) تیونینگ خودرو 13 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

ب ام و ام ۳

تیونینگ خودرو 17 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک) تیونینگ خودرو 16 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک) تیونینگ خودرو 15 - تصاویری از  تیونینگ خودرو های لوکس (سری یک)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.