بررسی تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 2015

2015 hyundai genesis coupe 3 8 r spec 07 765x574 - بررسی  تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 2015

2015 Hyundai Genesis Coupe 38 R Spec 2dr Coupe 38L 765x510 - بررسی  تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 2015

یک خودرو اسپورت کوپه دیفرانسیل عقب شرکت هیوندای موتور است که در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۰۸ در بازار کره عرضه شد. این اولین خودروی کوپه دیفرانسیل عقب هیوندای است و بر روی پلتفرم سدان مجلل هیوندای جنسیس ساخته شده‌است.

چندین دهه از تولید اولین کوپه دیفرانسیل عقب می‌گذرد، بازار این خودروها تاکنون خودروهای موفقی مثل تویوتا سوپرا، نیسان ۲۴۰SX و مزدا RX-7 را تجربه کرده است حالا با تسلط ماستنگ، کامارو و چلنجر بر بازار این کلاس، خودروهای دیگری مثل سایون FR-S و برادر دیگرش BR-Z نمی‌توانند سهم زیادی از بازار داشته باشند. اما داستان جنسیس از کجا شروع شد؟ نزدیک به شش سال قبل هیوندای تصمیم گرفت که خودرویی قدرتمند را به مجموعه ی خود اضافه کند تا در این بازار هم حضور داشته باشد. هیوندای با مبنا قرار دادن جنسیس سدان، خودرویی کوپه و دیفرانسیل عقب طراحی کرد. جنسیس سدان با بهترین سدان های آلمانی رقابت می‌کرد و هیوندای با تولید جنسیس کوپه از رقابت با ماستنگ و کامارو ابایی نداشت.

2015 hyundai genesis coupe 3 8 r spec 05 765x574 - بررسی  تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 2015

آخرین باری که با جنسیس کوپه رانندگی کرده بودم سال ۲۰۰۸ و قبل از تولید انبوه این خودرو بود حالا بعد از هفت سال وقتی هیوندای، جنسیس کوپه ۳.۸ لیتری R-Spec را برای یک هفته تست در اختیارم گذاشت نمی‌دانستم که باید از خودرو چه انتظاری داشته باشم. هیوندای با تمرکز بر خودروهای پرفروش سوناتا، الانترا و جنسیس سدان در حق جنسیس کوپه کم‌لطفی کرده است چراکه این خودرو رقیب و جایگزینی شایسته برای ماستنگ، کامارو و چلنجر محسوب می‌شود.

2015 hyundai genesis coupe 3 8 r spec 12 765x574 - بررسی  تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 2015

جنسیس در نسل اول با دو موتور چهار و شش سیلندر توربوشارژ تولید شد که به ترتیب با حجم ۲ و ۳.۸ لیتری ارائه شدند. اما هیوندای در نسل‌های بعدی در حالی تولید مدل چهار سیلندر را متوقف کرد که رقیبان این خودرو یعنی کامارو و ماستنگ در همان حین موتورهای چهار سیلندر توربوشارژ را به تولید رساندند.

2015 hyundai genesis coupe 3 8 r spec 13 765x574 - بررسی  تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 2015

خودرویی که آن را بررسی می‌کنیم مدل میانی جنسیس است. مدلی بین جنسیس ۳.۸ لیتری پایه و جنسیس ۳.۸ لیتری آلتیمیت. مدل R-Spec با ویژگی‌هایی مثل رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی، سیستم تعلیق جاده ای تنظیم‌شده، ترمزهای برمبو، لغزش محدود دیفرانسیل عقب و صندلی‌های اسپرت همراه شده است.

موتور ۳.۸ لیتری این خودرو ۳۴۸ اسب بخار نیرو و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس شش سرعته دستی به‌صورت استاندارد بر روی مدل R-Spec قرار گرفته و سیستم انتقال قدرت ۸ سرعته اتوماتیک نیز به عنوان اپشن در نظر گرفته‌شده است. این خودروبا توجه به حجم و قدرت بالایش، مصرف بالایی دارد و در هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی ۱۲.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند که مصرف در شهر به ۱۴.۷ لیتر و در جاده به ۹.۸ لیتر می‌رسد.

 

2015 hyundai genesis coupe 3 8 r spec 10 765x574 - بررسی  تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 2015

اما رانندگی با این خودرو چگونه است؟ در مقایسه با جنسیس سدان که خودرویی شیک و با استایلی است، جنسیس کوپه شخصیت خام‌تری دارد اما این موضوع نشان می‌دهد که تولید خودرویی اسپرت با گیربکس شش سرعته دستی برای هیوندای کار ساده ای است. احتمالاً به خاطر استفاده از سیستم قدیمی هیدرولیک به‌جای سیستم الکتریکی جدید فرمان پذیری جنسیس کوپه خوب و مناسب شده است. با سیستم تعلیق مؤثر و ترمزهای برمبو همه چیز در خودرو تحت کنترل شماست و رانندگی مطمئنی خواهید داشت.

 

2015 hyundai genesis coupe 3 8 r spec 11 266x179 - بررسی  تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 20152015 hyundai genesis coupe 3 8 r spec 09 266x179 - بررسی  تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 2015

 

باوجود موتور شش سیلندر ۳.۸ لیتری احتمالاً از خود می‌پرسید که چرا زمانی موتور ۲ لیتری هم برای این خودرو موجود بود. با ۳۴۸ اسب بخار نیرو با ضربه ای بر پدال قدرت زیادی تولید می‌شود که غرش این موتور و دور بالای آن جنسیس را خواستنی و دوست‌داشتنی می‌کند.

اما چند نکته ی منفی در مورد این خودرو

اگرچه جنسیس کوپه سواری لذت بخشی دارد اما ترجیح می‌دادیم که طراحی داخلی این خودرو مثل مدل سدان آن کمی لوکس‌تر و مدرن‌تر بود. جنسیس کوپه که یکی از مدل‌های قدیمی در مجموعه هیوندای محسوب می‌شود باید جلوه ی خوبی داشته باشد اما با باز کردن درب خودرو، بیشتر از هر چیزی پلاستیک سخت می‌بینیم که کابین خودرو را کم‌ارزش و بی‌کیفیت نشان می‌دهد. داشبورد طراحی خوبی دارد و استفاده از آن آسان است اما احساس خودرویی قدیمی را به شما القا می‌کند و این قضیه زمانی تشدید می‌شود که صفحه‌نمایش لمسی در کنسول وسط نباشد، البته مدل التیمیت این خودرو صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی دارد اما در مدل R-Spec خبری از این صفحه‌نمایش نیست. مثل سایر کوپه‌ها صندلی عقب جادار و کامل نیست اما دو سرنشین می‌توانند در صندلی‌های عقب برای مدت کوتاهی بنشینند.

 

2015 hyundai genesis coupe 3 8 r spec 04 765x574 - بررسی  تخصصی هیوندای جنسیس کوپه 2015

اگرچه جنسیس کوپه به‌اندازه‌ی ماستنگ و کامارو جذبه ندارد اما لیاقت توجه بیشتری دارد. این خودرو برای طرفداران کوپه‌های دیفرانسیل عقب سواری مفرحی دارد اما به دلایلی نامعلوم مشتریان از مشخصات این خودرو بی‌خبرند. بیاید امیدوار باشیم که هیوندای نسل جدید جنسیس را هر چه زودتر معرفی کند چراکه احتمالاً با حضور جنسیس سدان با موتور هشت سیلندر و حجم ۵ لیتری در خیابان‌ها توجه بیشتری به این خودرو جلب می‌شود. جنسیس کوپه پایه قیمتی ۲۶۷۵۰ دلاری دارد که ۸۹۵ دلار هزینه جابه‌جایی به آن اضافه می‌شود. قیمت این خودرو در مدل R-Spec به ۲۹۵۰۰ دلار می‌رسد.

 

 

3 نظرات
  1. مهران می گوید

    جنسیس واقعا یه کوپه بسیار عالیه و برخلاف عکس هاش ماشین پهن و بزرگیه ادم از دیدنش لذت میبره و صدای بسیار جالب و گوش نوازی داره ولی هیوندا رفته سمت النتراو سوناتا ازرا و ماشینا پر فروشش و اصلا ب جنسیس اهمیت نمیده نا سلامتی قویترین ماشینشه واصلا پیشرفتی در موتور و صداش ایجاد نکرده فقط بعد چند سال جلوشو شبیح ولستر کرده ک از قیافه قدیمیش دراد در حالیکه فورد هر سال قیافه موستانگ رو بروز و زیباتر میکنه مخصوصا ۲۰۱۵ که به طور کامل قیافشو عوض کرده.
    به نظرم هیوندا باید یه دگرگونی توی هیوندا ایجاد کنه واقعا حیفه.

    1. مهران می گوید

      جنسیس ببخشید

  2. فروتن می گوید

    jenesis mashine khobiye hata az lahaze qodrato shetabo dirift va … dar moqabel mashinaye naziresh ( camaro , mustang , challenger , va .. ) aslan kam nemiyare
    faqat jazab nist hamin
    va inke koreiye 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.