کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی

کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی

ماهیندرا شرکت خودروسازی هندی است، که زیرمجموعه‌ای از گروه صنعتی ماهیندرا به‌شمار می‌آید و دفتر مرکزی آن در شهر بمبئی قرار دارد. شرکت ماهیندرا در سال ۱۹۴۵ در شهر لودهیانا و با نام ماهیندرا و محمد توسط برادران ماهیندرا و مالک غلام محمد، آغاز بکار کرد.

200px Mahindra Rise New Logo.svg  - کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی
کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی

ماهیندرا فعالیت‌های خود را توسعه داد و محصولات خود را نه تنها در هند، بلکه در پاکستان نیزعرضه نمود. سپس در پی جدایی مالک غلام محمد (که به پاکستان رفت و در آنجا وزیر سرمایه‌گذاری شد)، از برادران ماهیندرا، نام شرکت به در سال ۱۹۴۸ به ماهیندرا و ماهیندرا تغییر یافت.

مالکین ماهیندرا در ابتدا تصمیم گرفتند تا خودروهای همگانی بسازند؛ بدین منظور مونتاژ جیپ ویلیس را در هند آغاز کردند. این شرکت پس از مدت‌ها تصمیم به تاسیس شاخه‌هایی برای ساخت خودروهای سبک تجاری و تراکتورهای کشاورزی گرفت؛ که به‌سرعت بازار فروش جهانی برای محصولات خود بدست آورد و علاوه بر آنها به ساخت خودروهای نظامی اشتغال یافت.

در سال‌های اخیر شرکت ماهیندرا تصمیم به نفوذ به بازارهای دیگر گرفت؛ بنابراین به بازار دوچرخ‌ها وارد شد. ماهیندرا همچنین بیشتر سهام (سهام کنترل) شرکت خودروهای برقی روا را خریداری نمود. شرکت ماهیندرا هم‌اکنون مالکیت شرکت کره‌ای سانگ‌یونگ را نیز در اختیار دارد.

138 - کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی
کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی

کراس‌اوور ماهیندرا XUV 500 در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. طراحی آن نیز توسط تیم مستقر در ماهیندرا صورت پذیرفته و از گونه‌ای خاص از گربه‌سانان به نام چیتا (CHEETAH) الهام گرفته است. گیربکس ۶ سرعته دستی به کار رفته در آن نیز با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان توسعه و تکوین یافته است. این خودرو در یک مجموعه تولیدی پیشرفته که با استانداردهای روز جهانی کاملاً مطابقت دارد، تولید می‌شود،

این مرکز تولیدی که ۲۸۳ هکتار وسعت دارد در اطراف شهر بمبئی جای گرفته است. در کل این خودرو نه‌تنها قدم بسیار بزرگی برای این شرکت محسوب می‌گردد بلکه نمادی از حرکت روبه‌جلوی خودروسازی هند هم محسوب می‌گردد.

علاوه بر این‌ها، کراس‌اوور مذکور به ممالکی همچون ایتالیا و استرالیا، آفریقای جنوبی و شیلی و… هم صادر شده است. این خودروی هندی چندی پیش توسط نویسندگان سایت «AUTODEALER» آفریقای جنوبی تحت بررسی قرار گرفت که در اینجا چکیده‌ای از آن را خدمتتان ارائه می‌دهم.

224 - کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی
کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی

زمانی که ماهیندرا پیشنهاد نمود که خودروی XUV500 را جهت تست و بررسی، در اختیارمان می‌گذارد، در ابتدا کمی نگران بودم. با این وجود، پس از آنکه هفته‌ای را با این خودرو گذراندم، به نحو دلپذیری شگفت‌زده شدم. طراحی این خودرو قوی و تأثیرگذار است و در ضمن باید قدردان ساخت مناسب و نیز خطوط عضلانی به کار رفته در نیمرخ جلویی آن نیز بود. ارتفاع سواری مناسب این خودرو از کف زمین، به شما این امکان را می‌دهد که به نحوی شایسته‌ای، بر جاده‌های موجدار و نیز ناهموارهای پیش روی‌تان غلبه نموده و آن‌ها را از سر بگذرانید. با این حال، عدم وجود سامانه کنترل پایداری (ESP) به صورت استاندارد در خودرویی با این سایز و قیمت، به این معناست که هنگامی که شما گرفتار هوای طوفانی و یا رعدوبرق شدید، هر آن امکان دارد که خودروی‌تان منحرف شده و به کناره‌های جاده بلغزد.

پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزل به کار رفته در این خودرو یکی از نقاط قوت و درخشش موجود در آن به شمار می‌آید. این موتور که توانی معادل ۱۰۳ کیلو وات (۱۴۰ اسب‌بخار) و نیز گشتاوری برابر با ۳۳۰ نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد، تا حد زیادی می‌تواند مسیرهای پیش روی خود را زیر ضرب گیرد. حجم باک بنزین این خودرو ۷۰ لیتر است که ذخیره بی‌پایانی برای هر رده از رانندگی محسوب می‌شود.

1110 - کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی
کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی

علیرغم یک ترکیب خوب از پیشرانه که در این خودرو وجود دارد، مدل تحت تست ما که XUV500 W4 4×۲ نام دارد و با گیربکس ۶ سرعته دستی می‌باشد، با بهایی معادل ۲۴۹/۹۹۵ رند آفریقای جنوبی به فروش می‌رسد. این مبلغ با توجه به سایز این خودرو و نیز قابلیت‌هایی که از آن برخوردار است – که شامل مواردی همچون جای نشستن برای ۷ نفر و نیز فضای بسیار جادار داخل آن می‌شود – چندان بد هم نیست.

از طرفی در این خودرو، سیستم تهویه مطبوع و سیستم رادیو تنها تجهیزات رفاهی هستند که از سوی کمپانی در این خودرو تعبیه شده‌اند. با وجود اینکه که این خودرو از سیستم START/STOP بهره می‌برد که ماهیندرا آن را سیستمی میکرو- هیبریدی تعریف می‌کند، هیچ نوع دکمه‌ای بر روی فرمان آن نصب نشده و سیستم صوتی آن نیز فاقد پورت USB می‌باشد. (البته همه این موارد در مدل فول این خودرو تعبیه شده است).

516 - کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی
کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی

روی هم رفته، من، فلسفه و مفهوم به کار رفته در XUV را دوست دارم. این یک پلت فرم خوب است که به نحو مناسبی نیز یک خودرو بر روی آن تکوین و توسعه یافته است. مایلم که از شر سایه‌ها و پرداخت‌های قهوه‌ای رنگ موجود در داخل کابین آن خلاص شوم و به همین سبب است که نمونه پایه آن یعنی W4 را انتخاب نمی‌کنم. بهای این خودرو با ترفندی خاص، مشابه و یا کمی بیشتر از رنو داستر تعیین شده است، البته با این تفاوت، که فضای موجود در داستر کمتر از این خودروست.

مشخصات فنی

نوع پیشرانه: ۴ سیلندر توربو دیزل (MHAWK)

حجم موتور: ۲۱۷۹ سی‌سی

توان: ۱۴۰ اسب‌بخار در ۳۷۵۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۳۳۰ نیوتن‌متر در ۱۶۰۰ الی ۲۸۰۰ دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: ۱۲.۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت

سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون به همراه میله موج گیر

سیستم فنربندی عقب: مولتی لینک به همراه میله موج گیر

سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی

مصرف سوخت ترکیبی: ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

نوع جعبه‌دنده: ۶ سرعته دستی

421 - کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی
کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۸۵/۱۸۹۰/۱۷۸۵ میلی‌متر

فاصله بین دو محور جلو و عقب: ۲۷۰۰ میلی‌متر

ارتفاع از کف زمین: ۲۰۰ میلی‌متر

حجم باک بنزین: ۷۰ لیتر

اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۳۵/۶۵ R 17

وزن: ۱۸۱۰ کیلوگرم

ایمنی

کسب ۴ ستاره از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا

۶ عدد کیسه ایمنی هوا

سیستم ضدبلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز ESP

سیستم ترمز در حالت اضطراری BA

سیستم کنترل پایداری ESP

سیستم کنترل کشش TCS

سیستم نگه‌دارنده خودرو در تپه‌ها HILL HOLDER

151 - کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی
کراس اوور هندی ماهیندرا XUV 500 ؛ با سیستمی میکرو هیبریدی

تجهیزات رفاهی (مدل فول یا W8)

تهویه مطبوع تمام اتوماتیک

فرمان الکتریکی

سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)

دریچه تهویه برای سرنشینان عقب

صندلی‌ها با پوشش چرمی

سنسور پارک عقب

خروجی برق ۱۲ ولت به تعداد ۳ عدد

روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو

چراغ مطالعه

سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + DVD + پورت USB + AUX + IPOD +

اتصالات بلوتوث

استراحتگاه میانی دست برای سرنشینان جلو و عقب

شیشه عقب ضد بخار

سنسور باران

صفحه نمایشگر لمسی

سیستم ناوبری به همراه GPS

جعبه خنک‌کننده در کنسول میانی (COOL BOX)

روشن شدن چراغ‌های جلو به صورت اتوماتیک

۶ عدد بلندگو

و…..

قیمت

قیمت در آفریقای جنوبی: ۲۴۹,۹۹۵ الی ۲۶۴,۹۰۰ رند (۲۱,۱۰۰ – ۲۲,۳۵۰ دلار آمریکا)

قیمت در استرالیا: ۲۴,۹۰۰ الی ۳۲,۹۰۰ دلار استرالیا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.