فراری 488 GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی

فراری ۴۸۸ GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی

فراری، (به ایتالیایی: Ferrari) شرکت خودروسازی ایتالیایی است، که در سال ۱۹۲۹ توسط انزو فراری و تحت نام اسکودریا فراری راه‌اندازی شد. این شرکت در سال‌های نخست فعالیتش به‌عنوان حامی مالی راننده‌ها و در زمینه طراحی و ساخت خودروهای مسابقه‌ای متمرکز بود و از سال ۱۹۴۷ تولید اتومبیل‌های جاده‌ای را با برند فراری آغاز نمود و امروزه در حوزه طراحی و تولید خودروهای سوپر اسپورت فعالیت می‌نماید.

100px Ferrari Logo.svg 1 - فراری 488 GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
فراری ۴۸۸ GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی

سال ۱۹۶۹ شرکت خودروسازی فیات، اقدام به خریداری ۵۰٪ درصد از سهام شرکت فراری نمود، که در سال ۲۰۰۸ به ۸۵٪ درصد افزایش پیدا کرد. هم‌اکنون کمپانی فیات با در اختیار داشتن ۹۰٪ درصد از سهام فراری، مالک اصلی آن به‌شمار می‌آید. پیرو فراری (فرزند انزو) نیز ۱۰٪ درصد از سهام فراری را در اختیار دارد.

1 114 - فراری 488 GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
فراری ۴۸۸ GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
2 113 - فراری 488 GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
فراری ۴۸۸ GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی

فراری همچنان سنت‌های تاریخی خود را حفظ کرده. رنگ قرمز، طراحی‌های هیجان‌انگیز و موتورهای وحشی هنوز هم چاشنی محصولات تندوتیز این خودروساز مشهور هستند، چه عنوان محصول ۴۸۸ GTB باشد چه لافراری چه ۳۶۰ مودنا. از گذشته‌های دور این رنگ قرمز آتشین نماد فراری بوده و هر جا سخنی از اسب زیبای مودنا شده، سرخی این اسب بادپا خون همه عاشقان خودرو را به جوش‌وخروش انداخته.

حالا در سال ۲۰۱۵ و در روزهایی که زمزمه فروش فراری به گوش می‌رسد، همه بی‌صبرانه منتظرند تا یکی از سرکش‌ترین محصولات چند سال اخیر فراری را ببینند و دست‌پخت تازه مهندسان فراری را اگرچه با خواندن یک مقاله بچشند. در پروژه ۴۸۸، فراری با اصلاحات بسیاری که بر روی ۴۵۸ ایتالیا انجام داده، خودرویی بی‌مرگ ساخته. خودرویی که همچون تندباد، در علفزار می‌پیچد و همه را به وحشت می‌اندازد.

1214 - فراری 488 GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
فراری ۴۸۸ GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی

لودویگ فون میزس اقتصاددان برجسته و پدر مکتب اتریش زمانی گفت: خداوند در جزئیات است. او از معماری بی‌نظیری یاد کرد که در نظام خلقت و بعضاً در ساخته‌های دست بشر دیده می‌شود، حال پر بیراه نیست اگر ۴۸۸ GTB را در ردیف چنین آثاری با معماری کم‌نظیر قرار دهیم. باید بپذیریم که این سخنان در مورد ۴۸۸ GTB صدق می‌کند. خودرویی زیبا و اغواگر که در طراحی آن به‌شدت به جزئیات پرداخته شده است.

در طراحی این مدل برجستگی و فرورفتگی‌های بسیاری که در کناره‌ها و عقب و جلو دیده می‌شود اما خطوط به‌هیچ‌عنوان سردرگم و مأیوس‌کننده نیست و طراح برجسته آن فلاویو مانزونی حجمی یکپارچه از زبان طراحی فراری را روبروی شما قرار می‌دهد. ۴۸۸ GTB با این طراحی زیبا به‌سان یک اسب بادپا در علفزار می‌پیچد و می‌تازد و در نمایی باز در طبیعت همه را مسحور خود می‌کند. چراغ‌هایی کشیده در امتداد بدنه با خمی زیبا و مملو از لامپ‌های کوچک LED که در کنار دریچه‌های ورودی هوای سپر، تصویری از افعی شاخ‌دار در حال بلعیدن را به بیننده یادآوری می‌کند.

6 14 - فراری 488 GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
فراری ۴۸۸ GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
5 13 - فراری 488 GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
فراری ۴۸۸ GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی

به کناره‌ها می‌رویم و بر سطح بدنه دست می‌کشیم. جواهری صیقل‌خورده و زیبا کنار ماست. دستگیره درب در بهترین جای ممکن قرارگرفته است، جایی در میانه یک فرورفتگی زیبا که هوا را به موتور چهار لیتری خودرو می‌رساند. با یک نوک انگشت درب باز می‌شود و وارد اتاق شویم. کابین پوشیده از چرم و فیبرکربن است و صندلی‌ها شما را دربر می‌گیرند. صندلی‌ها در حواشی و برخی نقاط با رنگ سرخی تزیین شده‌اند و زیبایی دوچندانی به کابین داده‌اند. با لمس فرمان نمی‌توان چیزی جز احساس کیفیت گفت. از کابین خارج می‌شویم.

بیرون از خودرو دوباره همه‌چیز را برانداز می‌کنیم. چه از بیرون به سطوح خمیده و زوایای تیز و براق و جذاب ۴۸۸ نگاه کنیم و چه از درون فرقی نمی‌کند. یک‌چیز به ذهن ما خطور می‌کند و آن‌هم روح کلی ۴۵۸ است که در ۴۸۸ GTB کاملاً متبلور است.

بااین‌حال این مورد نمی‌تواند استقلال شخصیت ۴۸۸ GTB را رد کند. فراری خود می‌گوید ۸۵% ۴۸۸ GTB جدید است و این یعنی یک ساختار کاملاً تازه. مدل جدید در عین شباهت‌های آشکار به لافراری و ۴۵۸ خودرویی منحصربه‌فرد و خواستنی است. دو ورودی هوای کناره بدنه که ۴۰ میلی‌متر از دریچه‌های نسل ۴۵۸ بزرگ‌تر طراحی شده‌اند به‌خوبی با اشتهای موتور توربوی فراری برای بلعیدن هوای اطراف همخوانی دارند و البته ظاهر خشنی نیز به ۴۸۸ GTB بخشیده‌اند

طراحی آئرودینامیک ۴۸۸ GTB هم به نسبت مدل ۴۵۸ بهبود یافته و با طراحی بدنه، سپر و دیفیوزرهای بهتر، در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت نیروی چسبندگی برابر با ۳۲۵ کیلوگرم تولید می‌کند که یک موفقیت ارزنده است.

718 - فراری 488 GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
فراری ۴۸۸ GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی

جعبه‌دنده انتخاب شده برای ۴۸۸ GTB یک مدل ۷ سرعته دوکلاچه است که پیش از این در ۴۵۸ ایتالیا هم مورد استفاده قرار گرفته است، با این تفسیر که ۳۰ درصد سرعت تعویض بالاتری دارد و حتی از مدل ۴۵۸ اسپشیاله هم سریع‌تر است و این نشان از توجه ویژه فراری به ۴۸۸ GTB دارد. ترمزهای سرامیکی استفاده‌شده در این ابرخودرو همان ترمزهای لافراری است و سیستم تعلیق نیز با دمپرهای بهتری نسبت به مدل اسپشیاله ۴۵۸ ارتقا یافته است.

سیستم تعلیقی که با استفاده از داده‌های برگرفته از سطح جاده و کامپیوتری که این داده‌ها را کنترل می‌کند نسبت به سایر سیستم‌ها از استحکام و قدرت جذب ضربات بهتری برخوردار است. در کل سیستم تعلیق شباهت آشکاری به سیستم تعلیق ۴۵۸ دارد و تنها تغییرات اندکی در بخش اتصالات نگه‌دارنده اتفاق افتاده است. کابین خودرو نیز همین‌گونه است و کمتر تغییر نموده و شباهت آشکاری به مدل ۴۵۸ دارد.

البته دکمه‌های سیستم سرگرمی به کنسول افزوده شده و دکمه‌های بدریخت و پلاستیکی مدل ایتالیا که نشان از محصولات فیات داشت جای خود را به تزئینات گران‌قیمت داده است و همه این‌ها در کنار هم شکوه فراری را تداعی می‌کند.

1214 - فراری 488 GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی
فراری ۴۸۸ GTB ؛ طراحی‌ هیجان‌انگیز و موتور وحشی

آزمایش رانندگی

دوست دارید خبرهای خوب بشنوید یا خبرهای بد؟ خبر خوب زیاد است. ۴۸۸ هنوز هم خودرویی اصیل از فراری و محصولی درخشان از مودنا است، با موتوری سرحال و البته سیستم توربویی که به‌مراتب از کالیفرنیا عملکرد بهتری دارد. صدای موتور عالی است و با سرعت شگفت‌آوری می‌توان دنده‌ها را یکی پس از دیگری تعویض کرد و این دو شما را تشویق می‌کنند تا پیوسته بر سرعت خودرو بیفزایید. با راندن ۴۸۸ GTB درمی‌یابید که موتور توربو زمین تا آسمان با کالیفرنیا تفاوت دارد و فقط زور زدن و فریاد توخالی نیست. ۴۸۸ GTB واقعاً یک شاهکار تمام‌عیار است.

این مدل حتی در مقایسه با ۴۵۸ هم برتری‌هایی دارد. البته در عملکردهای بالا گاهی احساس می‌شود که با تأخیر یا کندی دریچه‌های گاز روبرویم اما ۴۸۸ GTB خیلی نگران این تأخیر نیست چون جعبه‌دنده بسیار سریع و فرمان فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین سیستم تعلیق و فرمان خودرو به‌راحتی به شما امکان کنترل و عبور از سخت‌ترین پیچ‌ها و مسیرها را می‌دهد که نکته بسیار مهمی است. خودرو با شما وارد تعامل می‌شود و در لذتی که از رانندگی می‌برید شما را همراهی می‌کند.

توربو گرچه مانند همیشه با تأخیر وارد مدار می‌شود اما این تأخیر در فراری ۴۸۸ GTB به حداقل رسیده است. این فراری می‌تواند به‌راحتی در ۳ ثانیه به مرز سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و با اعتمادبه‌نفس کامل در مسیرهای جاده‌ای و مسابقه می‌تازد و به نهایت تندی ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت برسد. درون پیست حتی باوجود مسیر ناهمواری که در برخی قسمت‌ها وجود داشت عملکرد شاسی کم‌نظیر است و اگر پشت فرمان آن قرار گیرید به شما اطمینان کاملی از تحت کنترل بودن شرایط می‌دهد. این احساسی است که تنها در معبد پادشاهان و در میان خدایان این عرصه وجود دارد. احساسی که مملو است از غرور، هیجان و لذت. احساسی که شما را از پرداخت ۲۵۰ هزار دلار پشیمان نمی‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.