نمایشگاهداران خودروی پایتخت هنوز هم از رکود بازار میگویند، رکودی که طی یک ماه اخیر و پس از توافق هستهای میان ایران و کشورهای ۱+۵ شدت گرفته و کار را برای عرضهکنندگان خودرو سخت کرده است.
در باب اینکه چرا مشتریان خودرو نمیخرند، دلایل مختلفی بیان میشود، از جمله اینکه قیمتها بالا و قدرت خرید پایین است، اما این روزها آنها (مشتریان) بهنوعی روی دنده لج نیز افتاده و میخواهند با «نخریدن» بهنوعی طلبشان از خودروسازان داخلی را صاف کنند.به اعتقاد کارشناسان، شرکتهای خودروساز داخلی طی سالهای گذشته آنقدر نامناسب عمل کرده و وقعی به خواستههای مشتریان نگذاشتهاند که دیگر کاسه صبر آنها (مشتریان) لبریز شده و کار به تحریم بازار کشیده است.البته در بازار خودروهای وارداتی نیز خبری از خرید و فروش نیست و آنجا هم رکود پرسه میزند، چه آنکه واردکنندگان نیز چندان نتوانستهاند مشتریان خود را راضی نگه دارند. در واقع این روزها کل بازار خودروی کشور در رکود فرو رفته و قهر مشتریان را به خود میبیند و این ماجرا، کاهش قیمتها را در پی داشته است.
کاهش قیمت چند خودروی خارجی
اما نگاهی بیندازیم به بازار خودروی کشور و ابتدا سری به وارداتیها بزنیم و ببینیم اوضاع قیمتها به چه شکل است.
آنطور که فعالان بازار میگویند، قیمت خودروهای وارداتی در هفته جاری بین ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است. البته افت قیمت در بازار خودروهای وارداتی موضوع جدیدی نبوده و چند ماهی سابقه دارد. به گفته برخی نمایشگاهداران خودروی پایتخت، طی پنج ماه گذشته قیمت خودروهای خارجی بازار ایران در برخی موارد تا ۴۰ میلیون تومان افت داشته است.
در هفته جاری نیز خودروهایی مانند النترا و سراتو و اپتیما با کاهش قیمت روبهرو شده و بین ۱ تا ۲ میلیون تومان عقبنشینی کردهاند.
کاهش قیمت خودروهای خارجی در شرایطی است که واردات آنها به کشور طی سالجاری به شدت پایین آمده، با این حال تقاضا به قدری کم است که باز هم قیمتها در بازار این نوع خودروها افت را به خود میبیند. به گفته برخی نمایشگاهداران خودروی پایتخت، واردکنندگان در حال حاضر رو به حربه تخفیف آورده و میخواهند از این راه محصولات خود را به فروش برسانند.
ظاهرا یکی از دلایل اصلی این اقدام واردکنندگان، وارد شدن خودروهای مدل ۲۰۱۶ است و از همین رو آنها میخواهند به هر نحوی مدلهای قبلی را بفروشند.
هر چه هست، در حال حاضر با افت قیمت در بازار وارداتیها روبهرو هستیم و با توجه به رکود حاکم بر کل بازار خودرو، مشخص نیست خرید و فروش این نوع خودروها چه زمانی رونقی دوباره را به خود خواهد دید.
اما هماکنون در بازار وارداتیها، هیوندایی سوناتا LF قیمتی برابر با ۱۵۳ میلیون تومان دارد و توسان نیز حدود ۱۴۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود. مدل النترا نیز نیم میلیون تومان افت قیمت داشته، در حال حاضر ۱۰۷ میلیون تومان به فروش میرسد. از بازار خودروهای کیا نیز خبر میآید مدل اسپورتیج قیمتی برابر با ۱۴۳ میلیون تومان دارد و اپتیما با رادار نیز ۱۴۹ میلیون تومان قیمت دارد . همچنین سراتو نیز با قیمتی معادل ۱۱۳ میلیون تومان خرید و فروش میشود. در بازار اما تویوتا کمری نیز هماکنون خودرویی ۱۷۹ میلیون تومانی به حساب میآید و این در حالی است که مدل ۲۰۱۶ آن تا چندی دیگر روانه بازار کشور خواهد شد. در بین دیگر محصولات تویوتا، یاریس ۱۰۷ میلیون تومان به فروش میرسد و مدل RAW4 نیز ۲۰۱ میلیون تومان خرید و فروش میشود. همچنین برای خرید لکسوس مدل RX مدل ۲۰۱۳ صفر نیز به عنوان یکی از گران قیمتهای بازار، در حال حاضر باید ۵۳۰ میلیون تومان هزینه کرد.
تداوم کاهش قیمت داخلیها
به بازار داخلیها برویم و ببینیم در آنجا چه خبر است. آنطور که فعالان بازار میگویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. با این حال، پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 با کاهشی ۱۰۰ هزار تومانی روبهرو شده و هماکنون ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
اما از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر میرسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفتهجاری کاهش قیمت داشته و ۲۷.۸ میلیون تومان به فروش میرود. همچنین پژو پارس نیز که افت قیمتی ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده، در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرود.
به گفته فعالان بازار، رانا نیز در حال حاضر قیمتی حدود ۳۰.۵ میلیون تومان دارد و دنا نیز ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. دنا که روزگاری تا ۵۳ میلیون تومان نیز خرید و فروش میشد، حالا دیگر قیمت بازار پایین تر از قیمت رسمی کارخانه است و این خبر خوبی برای خریدارانش نیست.
سری هم اما به بازار تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در بین آنها تنها مدل ۱۱۱ با افت قیمت روبهرو شده و باقیشان ثبات را در هفته جاری تجربه کردهاند. در حال حاضر پراید ۱۱۱ قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد که از افت ۲۰۰ هزار تومانی حکایت میکند. تیبا نیز هماکنون ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود و پراید در مدل ۱۳۱ نیز ۱۹.۵ میلیون تومان به فروش میرسد. برای خرید مدل ۱۳۲ پراید هم در حال حاضر باید ۲۰ میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت میکند.
تندر ارزانتر شد
فعالان بازار اما از تداوم افت قیمت تندر-۹۰ صحبت به میان میآورند. به گفته آنها، مدل E2 این خودرو با کاهشی نیم میلیون تومانی در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. همچنین تندر اتومات نیز که ۱ میلیون تومان کاهش قیمت داشته، هماکنون ۴۶.۷ میلیون تومان به فروش میرسد. پارس تندر روز گذشته با قیمت حدود ۳۹ میلیون تومان در بازار عرضه میشد و تندر وانت هم با قیمت حدود ۳۴ میلیون تومان خرید و فروش شد .
کاهش قیمت محصولات چینی در بازار
کرمان موتور و مدیران خودرو اصلی ترین عرضه کنندگان خودروهای چینی در بازار ایران هستند که در هفته جاری همگی کاهش قیمت را تجربه کرده اند . در گروه محصولات کرمان موتور خودروی جک s5 با کاهش قیمت ۱ میلیون تومانی به قیمت ۷۷ میلیون تومان رسیده است که در چند ماه گذشته این خودرو قیمتی بالای ۸۰ میلیون تومان داشت . رقیب جک S5 خودروی MVM X33 اتوماتیک مدیران خودرو می باشد که این روزها حال و روز خوشی ندارد و حدودا ۳ تا ۴ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه بفروش میرسد این خودرو هم اکنون در بازار بین ۶۹ تا ۷۱ میلیون تومان قیمت دارد .
اگر الان ماشین بخرید یک لگن با قطعات چینی و داخلی قلابی خریده اید اگر آخر سال ۹۵ به بعد بخرید شاید دوباره لگنهاشون رو با قطعات فرانسوی وداخلی اصل تولید کنن !!! اگه لگن میخواهید لا اقل صبر کنید یک سال از توافق بگذرد لگن اصل بخرید لا اقل .