گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

می‌گویند در عصر قاجار، زمانی که اولین بالون توسط اروپایی‌ها به ایران وارد شد مردم که تا به آن زمان چنین چیزی را ندیده بودند، حیرت‌زده و متعجب به بالون نگاه می‌کردند و می‌گفتند که “فیل هوا کرده‌اند!”. از آن زمان عبارت “فیل هوا کردن” برای توصیف انجام کار بزرگ به کار می‌رود؛ اما در این روزها هرکس که از نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی مشهد عبور کند، دو بادکنک غول‌آسا را مشاهده خواهد کرد که بر فراز سالن عطار افراشته شده‌اند و آرم مدیران خودرو و MVM را به نمایش می‌گذارند. همین مسئله عبارت فوق را برای ما تداعی کرد. پس وقت آن رسیده تا ببینیم مدیران خودرو چه چیزی برای نمایش در نمایشگاه مشهد با خود آورده بود.

photo 2015 08 20 02 13 34 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

بدون شک مهم‌ترین و پر سر و صداترین محصول این روزهای مدیران خودرو، چری تیگو ۵ است. تیگو ۵ یک SUV از شرکت چری است که قرار است برخلاف سایر محصولات این شرکت که با برند MVM در ایران به فروش می‌رسند، با همان برند چری وارد بازار ما شود. با توجه به این امر به نظر می‌رسد که مدیران خودرو به‌خوبی می‌دانند محصولات برند ام‌وی‌ام در بین عامه مردم و کارشناسان به برندی ارزان‌قیمت و نه‌چندان باکیفیت مشهور هستند و درنتیجه می‌خواهند متفاوت بودن این محصول با سایر محصولات پیشین را نشان دهند.

222 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

البته حقیقتاً تیگو ۵ تفاوت‌های بسیاری از نظر طراحی، کیفیت ساخت، ایمنی و امکانات با سایر محصولات مدیران خودرو دارد. طراحی این خودرو که توسط تیم طراحی بین‌المللی چری، متشکل از جیمز برایان هوپ (طراح ارشد سابق دایملر-کرایسلر)، هانکان ساراچوغلو (طراح ارشد سابق پورشه) و سرجیو لوریریو (طراح سابق بنز و BMW) انجام شده است، یکی از بی‌نقص‌ترین طراحی‌ها در بین خودروهای چینی است. چه در نمای داخل و چه در نمای بیرون می‌توان این خودرو را مدرن و جذاب دانست. این خودرو همچنین موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است و مدیران خودرو آن‌قدر به این محصول مطمئن است که آن را ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی می‌کند که عددی بی‌نظیر در بین خودروهای مونتاژی است. علاوه بر طراحان بین‌المللی، در ساخت تیگو ۵ از قطعات برندهای بزرگ قطعه ساز جهان نیز استفاده شده است. بوش، Valeo، Sachs، Nexteer، Johnson Controls و … بخشی از این برندها هستند.

320 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

البته در کنار این تفاوت‌ها، تیگو ۵ شباهت‌های زیادی هم با محصولات قبلی چری دارد. برای مثال موتور این خودرو همان موتور ۲ لیتری است که در ام‌وی‌ام X33 و ۵۳۰ و ۵۵۰ به کار رفته بود. این موتور قابلیت تولید ۱۳۸ اسب‌بخار توان و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد و با یک گیربکس CVT همراه شده است تا از نظر فنی بتوان تیگو ۵ را بسیار نزدیک به X33 و ۵۵۰ دانست.

512 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 419 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

چری بر روی این محصول سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده و بسیار به آن دل‌بسته است. به همین دلیل هم آن را در بازار بسیار رقابتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز عرضه کرده تا آن را در برابر رقبای قدرقدرتش بسنجد.

713 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 68 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

در سال ۲۰۱۲ چری با همکاری جگوار لندروور انگلستان شرکت مشترکی ایجاد کردند تا علاوه بر مونتاژ خودروهای لندروور، امور مربوط به ساخت قوای محرکه و تحقیق توسعه مشترک را نیز بر عهده گیرد. به مناسبت همین همکاری نسخه‌ای از تیگو ۵ با فیس‌لیفتی شامل جلوپنجره رنج‌روور در نمایشگاه حاضر بود تا نشان از عزم چری برای نزدیک شدن به استانداردهای رنج‌روور باشد.

1111 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 105 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

هنوز در مورد اینکه این خودرو چه زمانی به بازار خواهد آمد و چه قیمتی خواهد داشت اظهارنظری نشده است؛ اما قطعاً این خودرو به صورت مونتاژ داخل خواهد بود و قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان خواهد داشت که با این حساب رقیب مستقیم هایما S7 ایران‌خودرو خواهد بود.

127 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 136 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

153 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 162 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 143 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 172 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

اما تیگو ۵ تنها خبر مدیران خودرو برای نمایشگاه مشهد نبود. ام‌وی‌ام ۱۱۰ جدید نیز خودرویی بود که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود. ام‌وی‌ام ۱۱۰ جزو اولین و ماندگارترین خودروهای چینی بازار ما است که سال‌ها بدون تغییر مونتاژ می‌شد و نیاز به تغییر در آن کاملاً احساس می‌شد. البته در کشور ما که خودروسازان عادت دارند که خودروها را چندین سال و حتی چندین دهه پیاپی بدون کوچک‌ترین تغییری مونتاژ کنند، عرضه مدل‌های فیس‌لیفت و نسل‌های جدید یک اتفاق نادر محسوب می‌شود. درواقع خودروسازان بخش خصوصی با عرضه مدل‌های به‌روز و طرح‌های فروش متنوع قصد دارند سهم خود را در بازار افزایش دهند. در حالی که خودروسازان بخش دولتی به دلیل وجود انحصار در بازار نیازی به این قبیل کارها نمی‌بینند.

181 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

اما ام‌وی‌ام ۱۱۰ جدید که با نام ۱۱۰s شناخته می‌شود، ظاهری فانتزی تر و به‌روزتر از مدل قبلی دارد. این خودرو در همه نماها دچار تغییر شده و به نظر می‌رسد که با رنگ‌بندی جذاب و طراحی فانتزی جوانان و بانوان را هدف‌گذاری کرده است. نمای عقب این خودرو کاملاً دستخوش تغییر شده و دستگیره درب‌های عقب نیز تغییر مکان داده است. غیر از این‌ها کابین خودرو نیز تغییرات مثبت زیادی داشته است و در بسیاری از بخش‌ها رنگ آبی فیروزه‌ای دیده می‌شود.

192 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

 

اما چیزی که در مورد ام‌وی‌ام ۱۱۰ جدید بیش از هر چیز حائز اهمیت است این است که این خودرو در دو مدل بنزینی و تمام برقی عرضه خواهد شد؛ بنابراین ام‌وی‌ام ۱۱۰ برقی اولین خودروی برقی ساخت داخل خواهد بود و همین مسئله می‌تواند ۱۱۰ را به خودرویی تاریخ‌ساز بدل سازد. ام‌وی‌ام ۱۱۰ شاید بهترین خودروی برقی نباشد، اما اولین خودروی برقی کشور ماست و خودرویی است که باب خودروهای برقی در کشور ما باز خواهد کرد. البته در مورد قیمت و زمان عرضه این خودرو به بازار خبر دقیقی در دسترس نبود و نماینده مدیران خودرو گفت که برای اخذ مجوزهای لازم برای این خودروی برقی ممکن است بیش از یک سال زمان لازم باشد.

20150819 174635 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 174606 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 225450 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 225606 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 225520 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو photo 2015 08 20 02 14 53 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 174535 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 174518 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 174558 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

اما در مورد مدل بنزینی هم لازم به ذکر است که این مدل در دو تیپ استاندارد و راحت (comfortable) عرضه خواهد شد هر دو آن‌ها از نظر قوای محرکه کاملاً با ام‌وی‌ام ۱۱۰ فعلی مشابه هستند و فقط کمی در امکانات رفاهی تفاوت دارند. در مورد قیمت دقیق ۱۱۰ جدید نیز هنوز اطلاعات دقیقی موجود نیست اما قطعاً قیمت آن زیر ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

photo 2015 08 20 02 14 48 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو photo 2015 08 20 02 14 51 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

نکته جالب توجه دیگر در غرفه مدیران خودرو حضور یک دستگاه ۵۵۰ و یک دستگاه X33 مخصوص پلیس بود. این خودروها برای استفاده پلیس دچار تغییراتی شده بودند. از جمله در مدل ۵۵۰ بین صندلی عقب که محل قرارگیری متهمان است با صندلی‌های جلو حفاظ قرار داده شده بود و مجهز به بی‌سیم پلیس شده بود. به گفته مسئول غرفه هنوز تصمیم خاصی برای استفاده از این خودروها در ناوگان نیروی انتظامی گرفته نشده است و هدف از نمایش این مدل‌ها دریافت بازخورد مردم نسبت به آن‌هاست. همان‌طور که همه می‌دانیم در دوره‌های اسبق با هدف افزایش اقتدار و توانمندی‌های نیروی انتظامی، آخرین مدل‌های مرسدس بنز E و C کلاس جهت استفاده در ناوگان نیروی انتظامی خریداری گردید و این خودروها تا به امروز یکی از سمبل‌های نیروی انتظامی بوده است؛ اما در حال حاضر… بگذریم. به‌هرحال هر چه که هست اصلاً بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد گشت زدن مأموران زحمتکش نیروی انتظامی با خودروهای ام‌وی‌ام باشیم.

photo 2015 08 20 02 14 39 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو photo 2015 08 20 02 14 37 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو photo 2015 08 20 02 14 45 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو photo 2015 08 20 02 14 42 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم خودروسازان بخش خصوصی قصد دارند با ایجاد تغییرات و به‌روزرسانی مدل‌های خود، سهم خود از بازار را افزایش دهند. به همین دلیل در نمایشگاه اثری از مدل‌های قدیمی‌ ام‌وی‌ام نبود و مدل‌های ۵۵۰ و ۳۱۵ جدید به‌طور کامل جای ۵۳۰ و ۳۱۵ را گرفته بودند. به گفته مسئول غرفه مدیران خودرو دیگر برنامه‌ای برای تولید مدل‌های ۵۳۰، X33 قدیم و ۳۱۵ قدیم وجود ندارد و همه این مدل‌ها با نمونه‌های جدید جایگزین شده‌اند.

 

20150819 174936 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 174906 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 174856 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 20150819 174838 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو 172 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.