راساس ضرب المثلی معروف که “ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است”، خودروسازان چینی نیز از هر فرصتی که در دست دارند برای ارتقا و بهبود مدل های مختلف خود استفاده میکنند و مرتبا در حال یادگیری از تجربه خود هستند. چه بخواهیم، چه نخواهیم چینیها که در صنعت خودروسازی کاملا تازه کار به حساب میآیند در حال پیشرفت هستند. در میان شرکت های خودروسازی چینی که اتفاقا تعداد آنها بیش از هر کشور دیگری اس ت، برخی از شرکت ها به واسطه همکاری با خودروسازان بنام جهانی کیفیت بالاتری را در مقایسه با سایر رقبا ارایه می دهند که یکی از آنها، شرکت هایما است. به تازگی فرصتی پیش آمد تا یکی از جدیدترین شاسیبلندهای این شرکت که با نام اس۷ شناخته میشود را مورد بررسی میدانی قرار دهیم که در ادامه به صورت اجمالی به آن میپردازیم.
با مشاهده هایما اس۷، اولین نکتهای که شاید به نظر هر بینندهای بیایداین است که چطور یک شرکت ظرف چند دهه، توان تولید محصول شاسیبلند را پیدا میکند. مطمئنا آسانترین جواب را میتوان در سابقه همکاری هایما با شریک تجاری خود مزدا دانست که در نهایت منجر به شکلگیری برند هایما شده است.هر چند که در سال ۲۰۰۶ تمام سهم شراکت مزدا توسط FAW خریداری شد ولی کماکان بسیاری از مدلهای تولیدی این شرکت از قطعات و تکنولوژی مزدا بهره میبرند. در حال حاضر هایما جزء ۱۲ شرکت پرفروش در چین به حساب میآید و تولید سالانه آن نیز بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه است. در فهرست محصولات تولیدی هایما، مدل اس۷ را باید بزرگترین و لوکسترین خودرو در نظر گرفت که به عنوان یک شاسیبلند متوسط بالاتر از تمامی مدلهای دیگر سدان متوسط و کراساوورهای کوچک شهری این شرکت قرار میگیرد.
در بسیاری از مدلهای چینی، یکی از تکراریترین موارد مربوط به طراحی بدنه میشود چرا که مطمئنا نمونه مشابه آن را قبلا در خودروهای معروف دیگر دیدهاید. درست است؛ فلسفه کپیکاری هر چند با فنون جدید و به روز چینی همراه شده ولی باز هم به راحتی میتوان استفاده از آن را درهمان نگاههای اولیه بهخوبی تشخیص داد. اما هایما اس۷ غیر از یکی دو مورد، درصد پایینی از عنصر شباهت با دیگر خودروها در طراحی کل بدنه را شامل میشود. به طور کلی اس۷ را باید خودرویی زیبا در نظر گرفت که بنا به گفته خود سازنده از منابع طبیعی و حیوانات در طراحی بدنه و داخل اتاق آن الهام گرفته تا این موضوع حتی در آرم شرکت که به شکل یک پرنده در حال پرواز »پشت به خورشید« است هم قابل مشاهده باشد. هایما اس۷به عنوان یک شاسیبلند اندازه متوسط دارای ابعاد نسبتا بزرگی است تا آن را بتوان به طور مثال مابین دو مدل هیوندای یعنی توسان و سانتافه قرار داد. البته وزن خالص این خودرو با رقم ۱۵۴۵کیلوگرم به مراتب کمتر از مدلهای مشابه کرهای و ژاپنی خود است ولی باید به این مورد قدرت کمتر پیشرانه را نیز افزود. با در نظر گرفتن ابعاد اس۷ به سراغ طراحی بخشهای مختلف آن میرویم و نخست نمای جلو را بررسی میکنیم.
.در این بخش خودرو چهرهای آراماز خود را به نمایش میگذارد که در این بین طرح ساده چراغهای جلو و جلوپنجره بیشترین تاثیر را در به وجود آوردن این احساس بر عهده دارند. هر چند طراحی سپر جلو اندکی با چاشنی اسپرتگرایی همراه شده ولی به طور کلی با ظاهر خونسرد هایما هماهنگی دارد. شباهت اس۷ حداقل در نمای جلو به خودروهای دیگر در کمترین حالت ممکن خود قرار دارد ولی با دقت زیاد در نهایت باید آن را اندکی شبیه به برخی مدلهای قدیمیتر مزدا و یا حتی سوبارو دانست ولی به طور کلی چهره مستقلی را در این قسمت از آن شاهد هستیم.
در نمای جانبی، ظاهر عضلانی خودرو به لطف بهرهگیری از خطوط مختلف در پایین درها، روی گلگیرها و البته خط کمربند شانهای که از انحنای بدنچیتا حین دویدن سریع الهام گرفته شده با چهرهای جلو تفاوتهای اساسی را به خود میبیند. با نگاهی دقیقتر بهاین نما به خوبی میتوان هماهنگی اجزای مختلف بدنه با یکدیگر را دریافت تا نمره خوبی بتوان به این خودرو داد. ورمکردگی گلگیرها در هر دو محور جلو و عقب نیز در حد قابل قبولی است تا در کنار ایجاد حالت عضلانی همراه با اغراق نباشد. طراحی رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی خودرو نیز که در کمال تعجب با لاستیکهای هانکوک پوشیده شده بودند نیز در خور توجه است، اما از نکات منفی اس۷ در این بخش بایدبه شیب کم شیشه جلو، ارتفاع نسبتا زیاد شیشهها و سقف اشاره داشت که البته این موضوع بر خلاف برخی از شاسیبلندهای امروزی، باعث نخواهد شد تا دید راننده محدود شود و البته به راحتی و آسایش سرنشینان نیز کمک میکند. اما در نمای عقب کمتر کسی خواهد بود که با کمی دقت، به شباهت این خودرو با برخی از مدلهای بامو اشاره نکند. در واقع چراغهای عقب دوتکه اس۷ از مدلهای سری پنج وهفت الهام گرفته تا در ترکیب با بخشهای دیگر این نما همچون در صندوق، شکل شیشه عقب و حتی سپر، مجموعه هماهنگی را به وجود آورند. برای تکمیل ظاهر اسپرت عقب،هایما از دو خروجی اگزوز پهن در پایین سپر نیز بهره گرفته تا نمای عقب نیز به شاسیبلندهای امروزی شباهت بیشتری پیدا کند. بعد از بررسی بدنه نوبت به داخل اتاق میرسد.
آن چه در وهله نخست در مواجهه با کابین هایما اس۷باید گفت بدون شک کیفیت بالای آن در مقایسه با تمامی خودروهای چینی و حتی کرهای موجود در کشور است! بله درست است؛ بدون جانبداری باید کیفیت ادوات و مونتاژ این خودرو را ستود، چرا که حرکت صحیح شرکت سازنده در این حوزه را به خوبی نشان میدهد. داشبورد اس۷ از پالستیک نرم ساخته شده که بر خلاف انواع خشک بسیار دیرتر به صدا میافتد. هر چند احتمال آسیبدیدگی ناشی از قرار دادن اجسام مختلف در آن زیاد است ولی حداقل با سر و صدای کمتر اتاق و نیز احساس خوشایندتر راننده و سرنشینان همراه خواهد بود. فرمان، صندلیها وتودریها مطابق معمول خودروهای دیگر هایما با روکش چرم پوشیده شدهاند که دارای کیفیت مناسبی هستند و حداقل در طول آزمایش با وجود گرمای هوا در برخی موارد خاموش بودن سیستم تهویه مطبوع، باز هم باعث تعریق بدن سرنشینان نمیشود. چیدمان کلی ادوات داشبورد به رنگ تیره و دارای طراحی ساده ولی بهروزی است تا نتوان ایراد چندانی را در آن مشاهده کرد.
صفحه نمایش قرارگرفته در بخش بالایی کنسول وسط داشبورد نیز به دو صورت دستی و یا با استفاده از سوییچ مدور تعبیهشده در پایین آن به راحتی قابل کنترل است که در حالت دوم، کار با آن را سریعتر و لذت بخشتر میکند. نشانگرهای پشت فرمان نیز دارای طراحی بهروز و زیبایی هستند و تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده (حتی میزان مصرف سوخت لحظهای) را نمایش میدهند، هر چند که این نشانگرها در خودروهای دیگر هموطن حالات مختلفی دارد. کارنامه اس۷ در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی واقعا پربار است و از همه مهمتر این که عملکرد تمامی آنها در زمان آزمایش با دقت بالا همراه بود. از جمله این تجهیزات باید به مواردی همچون آیینههای جانبی برقی با گرمکن، شیشههای برقی همراه به پاور ویندو برای هر چهار در، آیینههای جمع شونده خودکار، سان روف دو مرحله ای، سیستم ورود بدون کلید، کروزکنترل، آیینه عقب با قابلیت تیرهشوندگی اتوماتیک، نمایش فشار باد تایرها روی آیینه، فرمان چندمنظوره با کنترلهای سیستم صوتی و کروزکنترل، صندلیهای تمامبرقی راننده و سرنشین کناری، سیستم صوتی با قابلیت پخش تمامی فرمتها و ورودیهای مختلف USB، آیپاد، AUX و کارت حافظه، سیستم رهیاب ماهوارهای، اتصال از طریق بلوتوث برای تلفن همراه با کلیدهای مجزا برای پاسخگویی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دو کیسه هوا در جلو، کیسههای هوای کناری، سیستم ضدقفل ترمز، توزیع الکتریکی نیروی ترمز بین چرخها و سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کنترل اصطکاک در آغاز حرکت، سیستم نمایش باد تایرها، ایموبیلایزر، چهار حسگر پارک عقب، دوربین عقب و کنترل از راه دور جمع و جور فاقد کلید، اشاره کرد که برای خودرویی در این کلاس بسیار کامل است. در میان تجهیزات فوق برخی موارد همانند کروزکنترل و سیستمهای کنترل اصطکاک (TCS) و کنترل الکترونیکی پایداری (ESP) در بسیاری از مدلهای چینی موجود در کشور به صورت استاندارد وجود ندارد تا از این نظر اس۷ را خودرویی کاملا بهروز دانست. با وجود فاصله بین دو محور ۲۶۱۹ میلیمتری و البته پهنای زیاد ۱۸۳۰ میلیمتری، هر پنج سرنشین این خودرو حتی در مسافتهای طولانی نیز از راحتی خوبی برخوردار خواهند بود. در ردیف عقب به لطف ارتفاع زیاد سقف و فضای زیاد پا، مطمئنا افراد تا ۱۸۵ سانتیمتر به خوبی میتوانند بر روی صندلیها بنشینند تا هایما نمره خوبی را در این حوزه به دست آورد.
البته ایراد وارده به خودرو، ظرفیت صندوق عقب آن است که با ظرفیت ۴۰۰ لیتر و عمق نسبتا کم، در حالت استاندارد شایددر برابر تجهیزاتی برای پنج نفر قدری کوچک به نظر برسد، اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که در داخل اتاق فضاهای مختلفی برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته شده است. بعد از این بررسیها، نوبت به آزمون تواناییهای حرکتی خودرو میرسد. در هایما اس۷ برای روشن کردن خودرو کافی است تا با در دست داشت کلید الکترونیکی خودرو، پا را بر روی پدال ترمز فشار دهید و در حالی که دنده روی حالت P (پارک) است، با فشردن دکمه استارت در سمت راست فرمان، پیشرانه را روشن کنید.
طبیعتا انتظار از چنین خودرویی یک پیشرانه پر سر و صدا بود ولی در کمال تعجب با یک پیشرانه کاملا آرام رو به روهستیم که حتی صدای آن به داخل اتاق نیز نفوذ نمیکند! با بررسی بیشتر متوجه شدیم که هایما در بخشهای اصلی این خودرو که مستعد تولید سر و صدا و یا مجرایی برای نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین است از پوششهای ضد نفوذ صوت بهره گرفته که در کمتر خودرویی با این رده قیمتی شاهد آن هستیم. نتیجه چنین کاری در کمال ناباوری عدم نفوذ صدا از پیشرانه، مجموعه کمک فنرها و لاستیکها به داخل اتاق است که هر فردی به سرعت به آن پی میبرد. پیشرانه قرار گرفته زیر کاپوت این خودرو از نوع چهار سیلندر به حجم دو لیتر است که توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه را دارد ضمن اینکه بیشترین گشتاور تولیدی آن نیز ۱۸۰ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است که بیش از ۷۵ درصد از آن در دور پایینتر از سه هزار به دست میآید. اس۷ عرضه شده در داخل کشور به صورت استاندارد مجهز به گیربکس پنجدنده دستی یا اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است. اصولا خودروهای ساخت چین در بخش گیربکس چندان عملکرد مطلوبی از خود نشان نمیدهند ولی اگر با همین دیدگاه پشت فرمان هایما اس۷ قرار گیرید بدون شک در چند دقیقه اول نظرتان به کل تغییر خواهدکرد! جعبه دنده به کار رفته در این خودرو محصول شرکت پاورتک کره جنوبی است که در در هر حالتی به نسبت وزن و ماهیت خودرو کارکرد خوبی را از خود نشان میدهد. در وضعیت اتوماتیک، تعویضها بدون تکان و سریع انجام میشود وهمچنین نسبت به میزان فشار بر پدال گاز دارای حساسیت بالایی در معکوسکشی است. در حالت تعویض تیپترونیک نیز این جعبه دنده به گونهای برنامه ریزی شده که در نهایت اجازه دورگیری تا نزدیکهای محدوده قرمز را به شما میدهد و در هیچ شرایطی قادر به ورود به این محدوده نخواهید بود چرا که به طور اتوماتیک، گیربکس به یک دنده سبکتر خواهد رفت.
همچنین اگر بنا به هر دلیلی فراموش کنید که دنده را سنگین کنید، گیربکس هوشمند خودرو این کار را حتی در حالت دستی برای شما انجام میدهد تا یکی از بالاترین نمرات ممکن را در این بخش از آن خود کند. در خصوص عملکرد پیشرانه، نباید انتظار بسیار زیادی از اس۷ داشت چرا که اصولا این خودرو و اغلب شاسیبلندها برای سرعت طراحی نشدهاند. کشش خودرو در مسیرهای مختلف و حتی سربالاییهای شهری (البته امکان بررسی این حالت در شیب نزدیک به ۳۰درجه فراهم نبود) مناسب است و به عنوان یک شاسیبلند یک و نیم تنی مجهز به جعبه دنده اتوماتیک کاملا قابل قبول به نظر میرسد. دیدگاه منفی به سیستم تعلیق خودروهای چینی را در این خودرو به شکل شگفتآوری باید فراموش کرد چرا که عملکرد کمک فنرها حتی در دست اندازهای شدید و آن هم با سرعت بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت بدون هیچ گونه کوبشی ملاحظه میشود که البته نباید از نقش تایرهای درجه یک هانکوک آن غافل شد.
قدرت ترمز خودرو با توجه به بهرهگیری از دیسکهای خنک شونده در محور جلو و سیستم دیسک در چرخهای عقب مناسب به نظر میرسد. در بررسی انجامشده،همچنین خودرو از سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت در صورت فشردن ناگهانی پدال ترمز تا انتها به لطف سیستمهای مختلف کمکی، بدون هیچ گونه انحرافی (مسیر خشک) متوقف میشود که باید امتیاز بالاتر از متوسط را به مجموع سیستم ترمز آن داد. یک نکته غافلگیرکننده در هایما اس۷ هم این که به خاطر استفاده از فنآوری فرمان برقی، این خودرو در بخش فرمان بسیار نرم و روان است و حس راننده نسبت به چرخاندن فرمان را در این محصول میتوان با حسی که در بهترین خودروهای اروپایی مثل پژو۴۰۷ داشتیم مقایسه کرد. در کاتالوگ رسمی خودرو، مصرف سوخت هایما اس۷ به صورت ترکیبی ۸.۸ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر عنوان شده که البته با در نظر گرفتن ارتفاع زیاد تهران از سطح دریا وهمچنین کیفیت متفاوت سوخت موجود، میتوان در عمل این رقم را در حدود ۱۰ لیتر در نظر گرفت که باز هم برای چنین خودرویی بسیار مناسب خواهد بود. در بازار داخلی، از رقبای هموطن اس۷ میتوان به جک اس۵ و همچنین جیلی امگراند ایکس۷ اشاره داشت که مواردی مانند جعبه دنده دستی و تجهیزات کمتر در اس۵ و قیمت بالا و خدمات پس از فروش محدود در ایکس۷ باعث میشود تا اس۷ یک سروگردن بالاتر از رقبا بایستد و به همین خاطر، به موفقیت آن بسیار خوشبین باشیم.
تولید این خودرو در کارخانه ایرانخودرو خراسان آغاز شده و انتظار میرود که با توجه به این موضوع و همچنین گستره وسیع خدمات از پس فروش ایرانخودرو در سرتاسر کشور، خریداین شاسیبلند در محدوده قیمتی مشخص انتخابی کاملا مناسب به نظر آید. قیمت دقیق این خودرو هنوز تعیین نشده است ولی به گفته منابع آگاه این خودرو زیر ۱۰۰ میلیون تومان و در حدود ۹۰ میلیون تومان عرضه شود .