همزمان با شدت گرفتن تاثیر منفی کمپین تحریم خرید خودروی صفر، خودروسازان تحرکاتی جدی را برای مقابله با آن آغاز کردهاند.
یکی از مهمترین دلایل خودروسازان برای مخالفت با کمپین تحریم خرید خودروی صفر، اشتغال بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این صنعت است.
گفته میشود تعداد افرادی که در حوزه خدمات پس از فروش، قطعه سازی و حتی خرید و فروش خودرو در بازار آزاد فعالیت میکنند، آن قدر زیاد است که در صورت ادامه یافتن کمپین و بیکاری آنها، نرخ بیکاری کشور میتواند تا دو برابر افزایش پیدا کند.
روز گذشته خبری از تجمع کارگران خودروسازی علیه کمپین تحریم در مقابل مجلس شورای اسلامی منتشر شد. آن طور که در خبرها آمده بود کارگران کارخانههای خودروسازی و قطعه سازی با تجمع مقابل مجلس، تضمین امنیت شغلی خود از سوی نمایندگان مجلس را خواستار شده بودند.
تجمع کنندگان معتقد بودند که تحریم خرید خودروهای صفر داخلی در کنار واردات خودروهای خارجی منجر به اخراج کارگران شاغل در صنعت خودرو خواهد شد.
پرداخت سود مشارکت ۲۸ درصد و هزینه سفر برای جلب نظر مشتریان
با این حال عذرخواهی مدیرعامل سایپا از مردم و قول دادن به آنها برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی کمی این آتش را فرونشاند.
از سوی دیگر روز گذشته گروه خودروسازی سایپا با هدف تکریم مشتریان خود، طرحی تازه را برای به فروش محصولات خود ارائه کرد. طرح ” اتو خدمت سایپا “در ۵ مدل تحویل ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه، یکساله و دو ساله عملیاتی میشود.
سود انصراف این طرح ۲۸ درصد است، در حالی که هم اکنون نرخ سود سپردههای بانکی در بیشترین حالت ممکن ۲۰ درصد است.
به گفته مهدی جمالی مدیر عامل گروه سایپا، این طرح به منافع مشتریان توجه داشته و یک طرح منحصر به فرد محسوب میشود که میتواند مشکلات خودروسازان و مشتریان را برطرف کند.
در طرح جدید سایپا که از امروز به مدت ۴ روز اجرا میشود، مشتریان از روز ثبتنام تا روز تحویل خودرو به صورت روزشمار از سود مشارکت تحت عنوان هزینه سفر برخوردار خواهند شد. در طرح جدید سایپا، تغییر مدل، محصول و زمان تحویل خودرو از سوی مشتری امکانپذیر خواهد بود.
پیشنهاد شکایت علیه کمپین مطرح شد
با وجود تلاش خودروسازان برای کم اثر کردن کمپین تحریم خرید خودروی صفر، روز گذشته پیامی در گروههای منتسب به خودروسازان مطرح شد که میتواند آتش کمپین را بیشتر کند.
در این پیام آمده است: «طبق مذاکرات به عمل آمده با قوه قضاییه و مشورت با برخی دوستان در دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی کشور، ردیابی، شناسایی و دستگیری عاملان ایجاد و نشر تصاویر، کارتونها و مطالب موهن علیه صنعت ملی خودرو و مخرب برندهای تولیدی بسیار سهل و سریع امکان پذیر است.
برای شروع به شکایت، شاکی خصوصی مثل ایران خودرو یا سایپا نیاز است. پیشنهاد میشود فورا هر دو خودروساز شکایتی تنظیم و تقدیم دستگاههای قضایی و امنیتی کشور کنند. خواهیم دید منشا بحران به چه کسانی و کجاها ختم خواهد شد!»
انتشار این متن، بسیاری از مردم را به واکنش واداشت. با این حال هنوز آماری رسمی از میزان تولید و فروش خودروهای داخلی پس از راهاندازی کمپین منتشر نشده، اما طبیعی است در شرایطی که خودروسازان به فکر فرونشاندن تب کمپین هستند، انتشار چنین پیامهایی نمیتواند به آنها کمک کند.