خودروی فوق العاده جگوار F-Type R کانورتیبل
جگوار اف تایپ چه در نسخه کوپه و چه در نسخه کانورتیبل خود خودرویی قابل احترام است. تقریباً فرقی نمیکند که کدام مدلان را انتخاب کنید چون در هر حال شما را شگفت زده میکند. پیشرانه V8 تمام آلومینیومی جوار با حجم ۵ لیتر میتواند قدرت ۵۵۰ اسب بخار را در دور موتور ۶۵۰۰ و گشتاور عظیم ۶۸۰ نیوتن متر را در دور موتور ۲۵۰۰ آزاد نماید.
برای انتقال این همه نیرو از یک گیربکس ۸ سرعته خودکار با امکان تعویض و شیفت دستی استفاده شده است و جالب تر این که انتقال نیرو به هر چهار چرخ صورت میگیرد یعنی این یک رودستر دو نفره ADW واقعی است.
پس طبیعی است که باید انتظار عملکرد مطلوبی از آن داشته باشیم. شتاب صفر تا ۹۶ آن ۳.۴ ثانیه و شتاب صفر تا ۱۶۰ آن ۸.۱ ثانیه است. این نسخه با وجود محدود کننده الکترونیکی سرعت تنها میتواند به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
با این وجود و موارد مطرح شده، به نظر میرسد که این خودرو تا حد زیادی به حوزه خودروهای سوپر اسپرت رده پایین نزدیک شده است. البته در یک رقابت، مرسدس AMG GT S کوپه تقریباً در هر زمینهای در بخش عملکرد بهتر بود. با این حال قیمت نسخه پایه مرسدس از ۱۳۰ هزار دلار شروع میشود و نسخه مورد رقابت نیز ۱۵۱ هزار دلار قیمت داشت. در مقابل آن جگوار با قیمت پایه ۱۰۷ هزار دلاری در نسخه روباز نهایتاً قیمتی ۱۱۳ هزار دلاری در مدل فول دارد. بنابراین در برابر پول پرداختی برای جگوار، خودروی مقرون به صرفهتری را دریافت میکنید.
جگوار شتاب جانبی ۰.۹۸ جی را میتواند تحمل کند که البته ناشی از ساختار سفت و محکم و تعلیق تنظیم شونده و تایرهای چسبنده پیرلی است. بدین ترتیب این خودرو همانند یک خفاش چسبیده به دیوار در مسیرهای پر پیچ و خم به جاده میچسبد. انتقال نیرو به هر چهار چرخ نیز به همراه فرمان بسیار دقیق آن نقش بسزایی در این موضوع دارند. مصرف سوخت این خودرو نیز در هنگام تست به میزان ۱۳ لیتر اندازهگیری شد که برای یک خودروی ۱۸۵۰ کیلویی با پیشرانه ۵۵۰ اسبی آن هم در هنگام آزمونهای پرفشار رقمی مطلوب به نظر میرسد. مصرف سوخت این خودرو در بزرگراه هم ۱۰.۲۳ لیتر اعلام شده است.
سواری با این جگوار خوش تیپ با سقف باز شده همراه با صدای پرطنین اگزوز آن و تعویض دستی دندههای گیربکس با سرعت بالا میتواند جذابیت بالایی داشته باشد. بدون شک این یکی از ماشینهای فوق العاده انگلیسی تا کنون است.