خودروی MG مدل GT ؛ زبان طراحی جدید امجی
امجی ۶ اولین محصول بود که بر پایه رووی ۵۵۰ (امجی ۵۵۰) ساخته شد و زبان طراحی جدید امجی را معرفی کرد. امجی ۶ که در انگلستان تولید میشد.
این اولین بار نیست که نام GT بر روی محصولات امجی خودنمایی میکند. از سال ۱۹۶۲ که MGB GT متولد شد و شدیداً مورد استقبال قرار گرفت، تا سال ۱۹۶۷ که MGC GT رکوردهای سرعت را جابهجا کرد و تا سال ۱۹۷۳ که MGB GT V8 لقب سریعترین خودروی جادهای جهان را به خود اختصاص داد، مدلهای GT همواره یکی از عوامل مهم موفقیتهای امجی بودند.
این خودروها بارها فاتح رقابتهای مختلف شدند و محبوبیت و معروفیت امجی در آن سالها بهگونهای بود که پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا، یک نسخه MGC GT برای خود سفارش داد و تا ۳۰ سال بعد که آن را به فرزندش پرنس ویلیام اهدا کرد، آن را نزد خود نگه داشت.
امجی GT با افتخار به این سابقه درخشان، آمده است تا بار دیگر نام امجی را بر سر زبانها بیندازد؛ البته نه بهعنوان یک خودروی فوق پیشرفته، بلکه بهعنوان یک کوپه داغ و جذاب و جوانپسند! به همین منظور هم ظاهری جذاب به همراه موتوری قدرتمند و جعبه دندهای پیشرفته، در کنار آپشن های درخور یک خودروی مدرن را در کنار هم قرار داده تا بلکه بتواند خود را در دل جوانان جهان جا کند.
طراحی
در طراحی امجی GT، زبان طراحی جدید امجی کاملاً خودنمایی میکند و هر کسی که قبلاً یکی از محصولات امجی را دیده باشد، میتواند به راحتی سازنده GT را نیز تشخیص دهد. در قسمت جلو همان جلوپنجره آشنای امجی را میبینیم که آرم امجی را در وسط خود جای داده است و از دو طرف به چراغهای تیز و زاویهدار جلو ختم میشود. کمی پایینتر هم طرح لانهزنبوری قسمت پایین جلوپنجره و در دو طرف آن چراغهای روشنایی روز دیده میشود.
در نمای جانبی، شیب شدید سقف در کنار پنجرههای کوچک و ستون B محو شده، جلوهای اسپرت را به GT میبخشند. رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی و لاستیکهای مارک MAXXIS نیز دیگر نکات قابل توجه در نمای کناری GT هستند.
اما آنچه که تکمیل کننده ظاهر مدرن و اسپرت این کوپه است، نمای عقب آن است. جایی که چراغهای عقب به یکدیگر متصل شده و مماس با سپر که به شکل اغراقآمیزی به سمت بالا آمده، قرار گرفتهاند.
پس از اینکه از نمای بیرونی GT کاملاً به هیجان آمدیم به سراغ داخل آن میرویم. داخل کابین GT شباهت زیادی به MG 5 دارد و از الگوی طراحی مشترک در محصولات امجی پیروی میکند. در مرکز داشبورد میتوان یک مانیتور لمسی را مشاهده کرد که کمی به داخل فرو رفته است. در دو طرف این مانیتور خروجیهای تهویه مطبوع قرار درند و در پایین آن، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و همچنین تهویه مطبوع اتوماتیک قرار داده شدهاند. شکل کلی این مجموعه بهصورت یک شش ضلعی است که آرم امجی را تداعی میکند. کمی پایینتر دستهدنده با کلید مربوط به ترمزدستی بر روی آن، قرار دارد و امکان انتخاب حالتهای اسپرت و زمستان برای گیربکس خودرو فراهم است.
صفحه کیلومتر این خودرو حالتی کلاسیک و اسپرت دارد و در هنگام قرار گرفتن دنده در حالت اسپرت، رنگ پس زمینه آن از رنگ آبی به قرمز تغییر پیدا میکند.
عملکرد فنی
در بخش فنی امکان انتخاب از بین ۳ گزینه پیشرانه برای GT فراهم است. این سه پیشرانه عبارتاند از: یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۷ اسب بخار (مشابه امجی ۳۵۰)، نسخه توربو شارژ از همین پیشرانه با قدرت ۱۲۷ اسب بخار (مشابه امجی ۵) و یک پیشرانه کاملاً جدید ۱.۴ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۴ اسب بخار.
برای انتقال قدرت GT هم چهار گزینه در دسترس است که عبارتند از: ۵ دنده دستی، چهار دنده اتوماتیک، شش دنده اتوماتیک و هفت دنده اتوماتیک دو کلاچه. تمام این گزینهها گشتاور موتور را به چرخهای جلوی GT منتقل میکنند. سیستم تعلیق GT نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی H شکل میباشد.
از آنجا که احتمالاً نسخه فول آپشن امجی GT به ایران وارد خواهد شد، پس تنها به بررسی همین گزینه کفایت میکنیم. در این نسخه از موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ به همراه گیربکس ۷ دنده دو کلاچه بهره گرفته شده است. این موتور و جعبه دنده محصول همکاری مشترک سایک موتور چین و جنرال موتورز آمریکا و زیر مجموعههایشان هستند و هر دو از جدیدترین و پیشرفتهترین های نوع خود میباشند. این موتور از سری موتورهای SGE میباشد که علاوه برامجی GT، در خودروهای اوپل کورسا و آدام، بیوک انکور، شورولت مالیبو، کروز و ولت نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند. ویژگی بارز این موتورها قدرت بالا نسبت به حجم موتور، نویز کم، وزن سبک و مصرف سوخت و آلایندگی پایین میباشد.
موتور امجی GT دقیقاً ۱۳۹۹ سیسی حجم دارد و از تکنولوژی توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت بهره میبرد. در نتیجه بیشینه توان این موتور به ۱۵۴ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ دور بر دقیقه میرسد. اما نکته جذاب در مورد این موتور گشتاور آن است که حداکثر آن به ۲۳۵ نیوتن متر میرسد و این بیشینه گشتاور در بازه دور موتور ۱۳۰۰ تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه به دست میآید. در نتیجه حتی در دورهای موتور پایین نیز میتوان انتظار شتابگیری بسیار خوبی را از GT داشت.
ایمنی
امجی GT از نظر امکانات ایمنی رنج وسیعی از آپشن ها را در اختیار میگذارد. علاوه بر ۶ ایربگ، این خودرو از ۹ سیستم ایمنی که شامل سیستمهای ABS, EBD, BA, CBC, VCS, MSR, TCS, HAS و TPMS میباشند، بهره میبرد. علاوه بر اینها بدنه GT از مواد با استقامت بالا ساخته شده است که به این خودرو کمک کرده تا در تست ایمنی چین ۵ ستاره کامل را کسب کند.
امکانات رفاهی
برای رقابت با هم کلاسهای پر آپشن کرهای، امجی GT نیاز به امکانات رفاهی زیادی دارد که البته لیست بلند بالایی از آن را نیز ارائه میکند. از جمله این آپشن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
چراغهای جلو هالوژن
چراغهای LED روشنایی روز
نور دو رنگ پسزمینه داشبورد
پدالهای آلومینیومی
صندلیهای چرمی
سیستم بازیافت نیروی ترمز
تهویه مطبوع اتوماتیک
فیلتر گرده
خروجی تهویه عقب
تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم دستی صندلی کمکراننده در ۴ جهت
پرکننده گودی کمر راننده بهصورت دستی
فرمان چرمی چندکاره
پدال شیفتر
کروز کنترل
چراغهای اتوماتیک
سیستم همراهی تا منزل
برف پاک کنهای AERO
گرمکننده آینههای جانبی
سانروف برقی
پنجرههای برقی عقب و جلو
صندلیهای عقب تاشو
چراغ مطالعه عقب
سنسورهای پارک عقب
دوربین پارک عقب به همراه راهنمای پویا
سیستم صوتی با نمایشگر ۷ اینچی لمسی
سیستم INKANET به همراه MirrorLink (احتمالاً در ایران فعال نخواهد بود)
سیستم هندزفری بلوتوث
ورودی USB و AUX
دارای ۶ بلندگو
قیمت و شرایط بازار
امجی GT احتمالاً تا چند ماه دیگر بهعنوان جایگزین امجی ۳۵۰ (که اندکی است فروش آن متوقف شده) وارد بازار کشور ما خواهد شد. البته هماکنون نیز نمونههایی از امجی GT وارد کشورمان شدهاند و به صورت گذر موقت تردد میکنند.
نسخه فول آپشن GT از امجی ۳۵۰ که وارد کشور ما میشود کمی گرانتر است و در چین ۱۴۹ هزار و ۹۰۰ یوآن قیمت دارد که با احتساب قیمت ۵۵۰ تومان برای هر یوآن و بدون در نظر گرفتن عوارض و مالیات، عددی در حدود ۸۲ و میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میشود. با توجه به شرایط بازار و قیمتگذاری سایر محصولات امجی، پیشبینی میشود که مدیا موتورز قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان برای GT در نظر بگیرد.
در شرایط فعلی بازار کشور ما، جوانانی که به دنبال یک خودروی اسپرت و جوانپسند هستند، میتوانند با پرداخت مبالغی بالاتر از این عدد، خودروهایی چون هیوندای ولوستر یا تویوتا ۸۶ GT را خریداری کنند. همچنین گزینههای خانوادگیتری مانند تویوتا کرولا، هیوندای الانترا، کیا سراتو و مزدا ۳ نیز با پرداخت مبالغ بیشتر، در دسترس هستند. در این میان امجی GT میتواند بهعنوان گزینهای خاص، جذاب و جوانپسند، خود را در بازار مطرح کند و در صورت داشتن قیمت رقابتی، در برابر رقبای کهنهکار خود، قد علم کند.