5 خودرویی که بیشترین وام به آنها تعلق می گیرد

جزئیات جدید وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو اعلام شده است  و به گفته ساسان قربانی،عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو، این وام  به خودروهای با میزان ساخت داخل بالای ۴۰ درصد اختصاص می‌یابد. حالا شک و شبهه‌ای که وجود دارد این است که آیا خودروسازانی چون کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو که مونتاژ ماشین‌های چینی را انجام می‌دهند در رکود بازارشان باقی می‌مانند؟ در همین زمینه با دکتر ابولفضل خلخالی، استاد دانشکده مهندسی خودروی علم و صنعت ایران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

آیا قرار است بخش خصوصی کنار گذاشته شود و فقط به دولتی‌ها کمک شود تا رکود به‌پایان برسد؟
به هرحال بحث خودروهای ساخت داخل تا حدودی به سمند،تیبا و رانا و غیره محدود می‌شود، ولی سایپا ایران‌خودرو و پارس‌خودرو هم اتوموبیل‌هایی دارند که به صورت کامل مونتاژ هستند. البته این وام از یک جهت که خودروسازان را سوق می‌دهد که بتوانند به فکر تولید محصولات جدید باشند خوب است ولی به شرطی که منجر به این شود که خودروسازان مجبور شوند به سمتی بروند که تولیدات جدید داخلی را انجام دهند و از مونتاژ دست بکشند. اما این وام محرک خوبی برای این منظور نیست. این وام کمتر از ۳۰درصد به خودروسازان خواهد رساند، زیرا فاکتورسازی در قسمت وام‌های بانکی بسیار زیاد است، به همین دلیل بخش عمده‌ای به خودروسازان نمی‌رسد.

آیا این وام جهت تحریک تقاضاست و یا به خودروسازان متعلق دارد؟
دولت قرار است پولی را به جامعه تزریق کند و اگر قرار بود به خودروسازان کمکی بکند بهتر بود این وام به صورت مستقیم تحت نظارت‌های دولت به صنعت خودرو تعلق می‌گرفت، آن هم نه خودروسازان بلکه زنجیره تامین خودروسازها که تحت عنوان قطعه‌سازان هستند. ما در صنعت خودرو احتیاج به سرمایه‌گذاری جدی نداریم و در واقع در زنجیره تامین و جایی که قرار است قطعات تامین شود نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. در حال حاضر قطعه‌سازان با مشکلات جدی روبرو هستند و اگر آنها تقویت بشوند،خودروساز به عنوان جمع‌کننده نهایی، آنها را سرهم می‌کند. اگر قرار است به صنعت خودرو کمک بشود باید دولت یک برنامه‌ریزی و حمایت جدی از زنجیره تامین خودروسازان انجام دهد.

یعنی این تزریق نقدینگی برنامه‌ریزی کافی نداشته و به صورت ریشه‌ای معضلات صنعت خودرو در نظر گرفته نشده است؟
بله.این وام با چنین جزئیاتی دردی از صنعت خودروی ما درمان نمی‌کند.صنعت خودرو احتیاج به حمایت جدی دولت در زنجیره تامین دارد. هزار قطعه‌ساز داریم که با مشکلات جدی مواجه هستند و از لحاظ تکنولوژیک عقب مانده هستند. اگر می‌خواهیم خودروساز باشیم سایپا و …. می‌توانند خودروهای خوبی طراحی کنند ولی باید تامین کننده‌هایش وجود داشته باشد. اما این وام برای خروج از رکود است که فقط بخشی از جامعه را پوشش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.