وام خودرو چه شد؟

وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو یکی از داغ‌ترین مباحث مطرح شده در آبان و آذر بود. وامی که مخالفان و موافقان زیادی داشت که در هر محفل و مراسم یا شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با هم بحث می‌کردند. این وام با معضلات متفاوتی روبرو بود.

یکی از مشکلات به وجود آمده این بود که خودروسازان بیش از ۱۳۰ هزار نفر را ثبت نام کردند؛ در حالی که بانک مرکزی تنها حاضر به پرداخت ۱۱۰ هزار فقره وام برای خرید خودروی داخلی بود. ثبت‌نام‌ کنندگان مازاد در این میان سردرگم ماندند و برخی از آنها نگران پول‌هایشان شدند.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی با اطلاع از اوضاع ثبت‌نام کنندگان مازاد برای آنها برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. بنا بر اظهارات مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، قرار است برای ثبت‌نام کنندگان مازاد نیز وام ۲۵ میلیون تومانی با سود ۱۶ درصد پرداخت شود؛ ولی خودروسازان مکلفند با سود ۲۱ درصد تسهیلات را با بانک تسویه کنند.

سید اصغر میر محمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد که با توافق بین این بانک و خودروسازان قرار شد تا ۲۰ هزار ثبت‌نام مازاد در طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در اختیار مشتریان قرار گیرد، اما خودروسازان مکلف به پرداخت ۲۱ درصد سود خواهند بود.

میر محمد صادقی درباره‌ی مشکلات وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو توضیح داد:

در حالی قرار بود که با اعطاء ۱۱۰ هزار فقره وام ۲۵ میلیونی با تأمین مالی از سوی بانک مرکزی، بخشی از خودروهای مانده در انبارها به فروش برسد که در این بین خودروسازان با انحراف از توافق انجام شده ۱۳۰ هزار دستگاه به فروش رساندند. با این حال بانک مرکزی مازاد بر تعداد تعهد را نپذیرفت و تاکنون حدود ۹۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه با رقمی نزدیک به ۲ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان تامین مالی شده است.

با مکاتبات بسیاری که بین خودروسازان و بانک مرکزی انجام شد، توافق کردیم که ۲۰ هزار خودروی مازاد را با سودی کمتر از معمول تأمین مالی کنیم؛ به طوری که قرار است منابع با سود ۱۹ درصد در اختیار بانک‌ها قرار گیرند و آنها با سود ۲۱ درصد به خودروسازان بپردازند. در حالی که قبلا با سود ۱۴ درصد در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و آنها با سود ۱۶ درصد به مشتریان اعطاء می‌کردند.

به گفته‌ی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، خودروسازان موظف شدند که طبق توافق قبلی، تسهیلات خودرو برای ۲۰ هزار نفر باقی‌مانده را با سود ۱۶ درصد در اختیار آنها قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.