صادرات ۳۰ درصد تولید خودرو کشور بر اساس توافقات جدید

وزیر صنعت گفت: ما آماده پذیرش سرمایه‌گذاری‌های مشترکی هستیم که منجر به تولید محصولات رقابت‌پذیر شود به طوری که در بخش خودرو نیز در حال توافق برای تولید و صادرات حداقل ۳۰ درصد محصولات تولید شده در ایران به خارج از کشور هستیم.

 محمدرضا نعمت‌زاده امروز در دیدار با وزیر اقتصاد فنلاند و هیئت همراه با اعلام این مطلب اظهار کرد: ایران در دو سال گذشته مذاکرات سختی با کشورهای ۱+۵ داشته است و با درک متقابل از یکدیگر توانستیم به توافق برد – برد برسیم که این امر به نفع تمام کشورها است.

وی افزود: کشورهای ۱+۵ متوجه شدند که اظهارات ما از ابتدا بر مبنای اصول بین‌المللی استوار بوده است و ما از انرژی هسته‌ای استفاده‌ای غیرصلح‌آمیز نداشته‌ایم.

وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: این تفاهم فضای جدیدی در جهان به وجود آورد به طوری که در چند ماه گذشته ما شاهد رفت و آمد زیاد هیئت‌های تجاری و اقتصادی از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی هستیم و امیدواریم که این سفر نیز منجر به همکاری شود.

نعمت‌زاده تصریح کرد: ایران براساس سیاستگذاری‌های خود در قالب تجارت خارجی امیدوار است که سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی بلندمدتی داشته باشد زیرا این امر منجر به حضور و سرمایه‌گذاری‌های ماندگار خواهد شد.

وی افزود: بازار ایران بازار بزرگی است که با احتساب کشورهای اطراف نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر مصرف کننده وجود دارد که با در نظر داشتن نیروی تحصیلکرده ایرانی و بازارهای یاد شده شرایط مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد.

وزیر صنعت افزود: ما به عنوان بخش دولتی آمادگی داریم که براساس تفاهمات گذشته و آینده زمینه را برای توسعه به کار بریم.

این مقام مسئول بخش صنعت،معدن و تجارت کشور اظهار کرد: اتاق بازرگانی و سایر بخش‌های اقتصادی کشور حاضرند که برای توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی بین دو کشور فعالیت کند.

نعمت زاده تاکید کرد: کشور فنلاند فعالیت‌های انسجام یافته‌ای در بخش‌های صنعت، محیط زیست، تکنولوژی‌های جدید، ای‌تی، آی‌سی‌تی دارد که ما نیز در بخش‌‌هایی مانند فعالیت‌های علمی و فناوری و صنعتی پیشرفت‌های زیادی بویژه در ۱۰ سال گذشته به خاطر تحریم‌ها داشته‌ایم و به توان داخلی خود اعتماد کردیم.

وی یادآور شد: در ۳۰ سال گذشته نانوتکنولوژی ما از رتبه پنجاه دنیا به رتبه هفتم و در بخش  علوم روز دنیا به رتبه پانزدهم و یا شانزدهم جهانی رسیده‌ایم.

این مقام مسئول اضافه کرد: این امور نشان می‌دهد که دانشمندان و فعالین اقتصادی ما در زمان تحریم فعالیت‌های مناسبی داشته‌ و توانسته‌اند که نیاز کشور را تامین کنند.

نعمت‌زاده افزود: ما اعتقاد داریم که برای داشتن همکاریهای دوجانبه لزوما باید از ظرفیت‌های دو کشور استفاده شود به طوری که ما ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در سال فارغ‌التحصیل داریم که این رقم نزدیک به فارغ‌التحصیلان کل اروپا است.

وی همچنین گفت: در بخش مهندسی نیز میزان فارغ‌التحصیلان کشور ما به اندازه فارغ‌التحصیلان کل اروپا در این بخش است.

وزیر صنعت با اشاره به اینکه صنعت کشور یک سوم تولید ناخالص ما را تشکیل می‌دهد گفت: با افتخار به صنعتگران،معدنکاران و تجار داخلی و خارجی اشتیاق زیادی برای همکاری و افزایش توانمندی‌های خود داریم.

* همکاری‌های اقتصادی ایران و فنلاند متوازن نیست

وی با اشاره به اینکه همکاری‌های ایران و فنلاند در سالهای گذشته متوازن نبوده است گفت: در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور باید به سوی متوازن شدن حرکت کنیم به طوری که در حال حاضر رقم واردات ما از کشور شما در مقابل صادرات کم است.

نعمت‌زاده افزود: این خلاء با سرمایه‌گذاری شما سرمایه‌گذاری مشترک و تولید کالا و خدمات در ایران و صادرات آن به بازارهای شما پر می‌شود.

* براساس توافقات انجام شده با شرکتهای خارجی ۳۰ درصد تولیدات خودروی ایران صادر می‌شود

وی افزود: ما آماده پذیرش سرمایه‌گذاری‌های مشترکی هستیم که منجر به تولید محصولات رقابت‌پذیر شود به طوری که در بخش خودرو نیز در حال توافق برای تولید و صادرات حداقل ۳۰ درصد محصولات تولید شده در ایران به خارج از کشور هستیم.

نعمت‌زاده افزود: کشورهای همسایه ما بازار بسیار خوبی برای صادرات دارند که ما می‌توانیم تولیدات مشترک خود را به این کشورها صادر کنیم اما در عوض باید بازارهای شما نیز در اختیار ما قرار گیرد.

این مقام مسئول گفت: برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور در ابتدای امر هیچ راهی جز برقراری روابط بانکی نداریم که دولت‌ها در این زمینه به دنبال برداشته شدن موانع هستند. ایجاد روابط بانکی مناسب می‌تواند به افزایش همکاری‌های اقتصادی و توسعه تجارت دو کشور بیانجامد اما در این سال‌ها تجارت دو کشور به صورت غیرمستقیم و غیرمعمول بوده که مورد تایید طرفین نیز است.

وزیر صنعت اظهار کرد: از بانکهای شما دعوت می‌شود که در کشور ایران حضور یابند که براساس مذاکرات در حال انجام بین دو کشور تفاهماتی نیز در حال صورت گرفتن است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیمه‌های صادراتی باید بین دو کشور برقرار شود گفت: ایران آمادگی کامل برای برقراری بیمه‌های صادراتی با کشور فنلاند دارد و صندوق ضمانت صادرات که زیر نظر وزارت بنده است اعلام آمادگی کامل کرده که فعالیت‌های اقتصادی طرفین را پوشش دهد.

وی همچنین با اشاره به لزوم برقراری خط هوایی مستقیم بین ایران و فنلاند گفت: به طور قطع رفت و آمدهای مستقیم بین دو کشور امکان توسعه همکاری‌ها و روابط اقتصادی طرفین را فراهم می‌کند، از طر فی نیز ظرفیت‌های خوبی برای توسعه توریسم میان دو کشور وجود دارد.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه تعداد ورود توریستهای اروپایی در سال ۲۰۱۵ افزایش دو برابری داشته است گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های احداث هتل و فعالیت‌های مرتبط با صنعت گردشگری همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

وی افزود: در زمینه‌های ریلی، حمل و نقل دریایی و سایر خدمات بازرگانی می‌توانیم همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشیم و روابط گذشته را توسعه دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: امیدواریم که این رفت و آمدها بین دو کشور به نتیجه لازم دست یابد اما در آینده باید این رفت و آمدها به سمت بخش خصوصی سوق داده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.