فرزند پژو و سیتروئن به ایران می‌آید

رکود در بازار خودروی ایران به حدی رسید که دولت مجبور شد برای تحریک تقاضا، تسهیلات ویژه ای را در نظر بگیرد. با دوپینگ تسهیلاتی تولید خودروهای داخلی به ویژه محصولات ارزان قیمت بازار جان تازه ای گرفت اما بازار خودروهای وارداتی همچنان از رکود خارج نشده است. آمارهای رسمی نشان از کاهش واردات خودرو در سال جاری دارد.

رکود حاکم بر بازارها، تعداد مشتریان خودروهای خارجی را نیز کاهش داده و همین موضوع موجب کاهش واردات آن شده است. براساس این آمار گمرک، در نیمه اول سال ۹۴، ۲۰ هزار و ۸۸۶ دستگاه خودرو وارد کشور شده است که ارزش دلاری آنها، ۴۹۶ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۳۸۶ دلار بوده است. این میزان خودرو وارداتی در نیمه اول سال ۹۴ نسبت به نیمه اول سال ۹۳، معادل ۵۷ درصد از لحاظ تعداد و ۴۸.۸۸ درصد از لحاظ ارزش کاهش داشته است. در نیمه اول سال ۹۳  تعداد ۴۸ هزار و ۵۱۲ دستگاه خودروی وارد ایران شده است که ارزش آن، ۹۷۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۶۱۴ دلار بوده است.با این وجود پیش بینی خروج از رکود در فضای اقتصاد کلان طی ماه های آینده موجب شده تا بازار خودرو نیز به رسیدن روزهای رونق امیدوار باشد. بانک جهانی و دیگر نهادهای بین المللی رشد اقتصادی بالای ۵ درصد را برای سال آینده ایران پیش بینی کرده اند. همین موضوع موجب شده تا پیش بینی ها از افزایش تجارت و خروج از رکود در بازارها حکایت داشته باشد.

برند سوم از دومین خودروساز اروپا

دومین خودروساز اروپا که از سال ۱۹۷۶ خودروهایی را با دو برند پژو و سیتروئن روانه بازار کرده است، برند جدیدی را متولد کرده که به تولید خودروهای نیمه لوکس می پردازد. یک سال و نیم پیش دی‌اس (DS) به عنوان برندی برای لوکس پسندها در مجموعه پژو سیتروئن به دنیا آمده است تا این خودروساز فرانسوی به مجموعه جدیدی از مشتریان دست پیدا کند. قرار است در ماه های آینده خیابان های تهران هم میزبان ۴ مدل از خودروهای دی‌اس (DS) باشد.

مدیران این شرکت فرانسوی اعلام کرده اند که اوایل سال میلادی جدید یعنی تا یک ماه آینده این خودرو برای عرضه به بازار ایران وارد می شود. قرار است این خودروها با دیگر وارداتی های موجود در بازار ایران رقابت کند. مدیران شرکت آرین موتور که نماینده رسمی دی اس در ایران اس اعلام کرده اند که قیمت این خودروها هنوز نهایی نشده اما برآوردها نشان می دهد که خودروهای دی‌اس ۴، دی‌اس ۴ cross back، دی‌اس ۵ اس‌ال و دی‌اس ۶ پس از واردات با محاسبه تمامی هزینه ها در محدوده ۲۰۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری شوند. این شرکت یک خودروی کوچک نیز تولید کرده است که قیمتی پایین تر از این ۴ مدل دارد اما در این مرحله به ایران وارد نخواهد شد.

مدیر بازاریابی و فروش دی اس فرانسه اعلام کرد که از زمان راه اندازی این برند، ۵۸۰ هزار دستگاه خودرو فروش رفته است که با ورود به بازار کشورهای جدید این رقم در حال افزایش است. آرنو ریبو گفت: در سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۱۸ هزار دستگاه خودرو دی‌اس در کشورهای مختلف به فروش رسیده است. ۳۰ هزار خودرو در این سال در کشور فرانسه فروخته شد. به گفته او، سهم این برند در بازار خودروهای لوکس فرانسه ۲۹ درصد است و ۱۲ درصد از بازار خودروهای لوکس اروپا نیز در اختیار دی‌اس قرار دارد. مدیر فروش این شرکت فرانسوی از تولید محصولات دی‌اس در دو کشور فرانسه و چین خبر داد و اعلام کرد که فعالیت مرکز فروش این شرکت به زودی در ایران آغاز می‌شود.  وی درباره راه‌اندازی خطوط تولید در ایران، اظهار کرد: ما در مرحله اول تنها به دنبال صادرات محصولات خود به ایران هستیم و فعلا برنامه‌ای برای راه‌اندازی خط تولید نداریم. در سال اول قرار است یک هزار دستگاه ای ۴ مدل دی‌اس وارد ایران شود. باتوجه به نوع بازار خودروی لوکس و حجم آن در ایران، تولید در این کشور فعلا در برنامه نیست. ریبو همچنین درباره اثرات تحریم بر روند فعالیت این شرکت در ایران، گفت: ثبت نمایندگی ما در ایران به نام گروه آرین صورت گرفته و در حال ایجاد زیرساخت‌ها برای آغاز فعالیت فروش در ایران هستیم، بنابراین نگرانی در این رابطه نداریم.

داریوش بی‌ریا مدیرعامل آرین‌موتور از آغاز عرضه محصولات دی اس در اوایل بهمن ماه خبر داد و تاکید کرد که قیمت‌گذاری نهایی این محصولات در زمان عرضه صورت خواهد گرفت.

۱۰ درصد بازار ایران در اختیار لوکس ها

در سال گذشته مجموعا ۱۰۲ هزار دستگاه خودرو به ارزش ۲ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار به کشور وارد شد که این رقم در مقایسه با سال ۹۲ از لحاظ تعداد ۳۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۰ درصد رشد، تجربه کرده بود. روند رشد واردات خودرو، در سال ۹۴ متوقف شد و آمارها در جهت معکوس پیش رفت. برآوردها نشان می دهد ۱۰ درصد از خودورهای وارداتی به کشور در رده نیمه لوکس یا « پریمیوم» قرار دارند. هدف نماینده دی اس در ایران این است که سهم ۲۰ درصدی از بازار خودروهای نیمه لوکس ایران را به خود اختصاص دهد و در این راه رقابت سختی با برندهایی که خودروهای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی وارد ایران می کنند، در پیش دارد.  قرار است نمایندگی های رسمی برای ارائه خدمات پس از فروش نیز راه اندازی شود تا رسما یک برند جدید به میان خودروهای وارداتی ایران بیاید. در حال حاضر برندهای بنز، بی‌ام‌و، تویوتا و چند برند دیگر خودروهایی در رده قیمتی بالای ۲۰۰ میلیون تومان در بازار ایران عرضه می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.