قیمت بنزین 3 نرخی می شود !

وزیر نفت دیروز از طرح ویژه وزارت نفت برای آزادسازی قیمت بنزین خبر داد و گفت: براساس این طرح، جایگاه‌های عرضه سوخت به ۳ کلاس تبدیل می‌شوند و تنها جایگاه‌های کلاس ۳، بنزین را به قیمت دولتی خواهند فروخت. به گزارش تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در نشست با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این باره اظهار داشت: براساس طرحی که وزارت نفت در دست بررسی دارد، جایگاه‌های عرضه‌کننده بنزین به ۳ کلاس تقسیم‌بندی خواهند شد. وی افزود: ما ۴ هزار پمپ بنزین داریم و با ۴ هزار مالک طرف هستیم اما  چرا یک برند نمی‌آید ۳۰ تا ۵۰ تا جایگاه را مالک شود؟

وزیر نفت ادامه داد: ما حاضریم برند بیاید مخزن بگیرد و در پالایشگاه تحویل بگیرد و توزیع کند. وی تصریح کرد: یک جایگاه هست مثلا برای آقای فلانی که خدای ناکرده فوت می‌کند و ناگهان همه چیز به هم می‌ریزد به همین منظور لازم است که جایگاه‌ها به صورت حقوقی اداره شود. زنگنه گفت: ما که  نمی‌توانیم پول بدهیم تا انحصار وراثت نشود، بچه‌های مرحوم اختلاف پیدا می‌کنند، پول کارگر پرداخت نمی‌شود چون ما نمی‌توانیم پول بدهیم، بعد جایگاه تعطیل می‌شود. کجای دنیا شما با این همه جایگاه‌دار طرف هستید؟ بنگاهی تا کار می‌کند بخش خصوصی است اما وقتی زمان پرداخت بدهی می‌شود می‌گوید دولتی هستیم و دولت بدهی را بپردازد. وزیر نفت درباره طرح ویژه وزارت نفت برای آزادسازی قیمت بنزین و کلاس‌بندی جایگاه‌ها اضافه کرد: در چنین شرایطی تنها جایگاه‌های کلاس ۳ بنزین را به نرخ دولتی می‌فروشند و بقیه نیز می‌توانند در یک بازار رقابتی بنزین را عرضه کنند.  وی تصریح کرد: وزارت نفت مخالف فروش بنزین توسط جایگاه‌های بخش خصوصی نیست اما معتقد است که باید برندسازی صورت بگیرد و اگرچه مالکیت به دست جایگاه‌داران باشد اما تحت برندهای خاصی فعالیت کنند.

به گفته زنگنه، این ۴ هزار مالک که در جایگاه‌های عرضه بنزین وجود دارند، کنترل آنها بسیار سخت است و ما پیشنهاد دادیم که قیمت توزیع بنزین آزاد شود.  وی افزود: بر این اساس به فروشندگان کلاس‌های بالاتر امتیاز بدهیم و البته اجباری هم مبنی بر فروش به قیمت خاص نداشته باشیم. نامدار زنگنه گفت: هفته آتی نیز جلسه‌ای در این رابطه خواهیم داشت تا بتوانیم برندها را در سطح جایگاه‌ها فعال کنیم.

بنزین وارداتی یورو ۲ است
در این میان معاون وزیر  اسبق نفت با انتقاد از وابستگی ایران به واردات بنزین در دوره مدیریت زنگنه بر وزارت نفت اظهار کرد: اگر در دوره ۸ ساله وزارت زنگنه حتی یک مورد هم برای احداث پالایشگاه‌های کوچک و متوسط مجوز داده می‌شد، ما ظرفیت تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی را پیدا می‌کردیم و این مشکلات درباره نیاز به واردات بنزین به وجود نمی‌آمد. علی‌اصغر ابراهیمی‌اصل تصریح کرد: اگر در این ۲ سال آقای زنگنه مدیریت و حمایت خوبی را انجام می‌داد با توجه به اینکه پالایشگاه بندر عباس روزی ۳۶۰ هزار بشکه  «کاندنسیت» را به بنزین یورو ۴ و ۵ تبدیل می‌کند، با تولید ۶۵ درصد بنزین و گازوئیل مورد نیاز کشور، ایران از نظر واردات بنزین بی‌نیاز می‌شد. ابراهیمی‌اصل با بیان این مطلب که بنزین وارداتی به کشور یورو ۲ است، گفت: بنزینی که در حال حاضر وارد می‌شود، یورو ۴ نیست و به زحمت یورو ۲ یا حتی یورو ۳ است و آلودگی آن بیشتر از بنزین تولید داخل است. در حال حاضر بنزینی که در اراک و اصفهان تولید می‌شود یورو ۴ است ولی نسبت به مصرف کل کشور کافی نیست.

شناورسازی قیمت بنزین
از سوی دیگر رئیس کانون جایگاه‌های عرضه سوخت خصوصی با تشریح طرح شناورسازی نرخ بنزین با تأکید بر اینکه با اجرای این طرح قیمت بنزین ممکن است کاهش یابد، گفت: با اجرای این طرح شرکت‌های خصوصی، واردکننده بنزین می‌شوند. ناصر رئیسی‌فرد اما «سه‌نرخی شدن بنزین» را رد کرد و با بیان اینکه طرح وزیر نفت، شناورسازی قیمت بنزین است و به ‌اشتباه از آن به چندنرخی شدن قیمت یا افزایش قیمت برداشت شده است، افزود: تا زمانی که برندسازی انجام نشده و جایگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار نشده‌اند، قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد. رئیسی‌فرد اضافه کرد: در این طرح جایگاه‌های درجه ۳ به‌دلیل سلف‌سرویس بودن، بنزین را با قیمت پایه عرضه می‌کنند اما نرخ بنزین در جایگاه‌های درجه یک و ۲ براساس خدمات تعیین می‌شود البته نرخ پایه بنزین هم با توجه به قیمت نفت‌خام متغیر خواهد بود. وی درباره طرح شناورسازی قیمت بنزین یادآور شد در این طرح به‌جای اینکه شرکت ملی پخش با ۵ هزار صاحب جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور قرارداد امضا کند، در قالب خصوصی‌سازی، شرکت‌هایی تأسیس می‌شود تا جایگاه‌ها تحت برند فعالیت کنند. وی با اظهار اینکه قیمت بنزین عرضه شده توسط جایگاه‌ها تحت نام برند مشخص براساس کیفیت سوخت، خدمات و هزینه‌های ارائه شده تعیین می‌شود، گفت: در این شرایط عرضه سوخت از فعالیت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حذف می‌شود. وی تصریح کرد: در این طرح قیمت بنزین تحت تأثیر قیمت نفت‌خام است، یعنی با کاهش یا افزایش قیمت نفت‌خام قیمت بنزین هم تغییر می‌کند.

بنزین گران نمی‌شود
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌ونقل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تاکید بر عدم افزایش قیمت بنزین به بیش از ۱۰۰۰ تومان، از محدود شدن کارت سوخت جایگاه‌داران به مصارف اضطراری خبر داد. قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین به بیش از لیتری ۱۰۰۰ تومان نداشته و اساسا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشنهادی به دولت در این رابطه ارائه نکرده است، گفت: توصیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مردم، استفاده از کارت سوخت شخصی است، چرا که کارت سوخت در اختیار جایگاه‌داران در صورت تصویب هیات وزیران، محدود خواهد شد. وی افزود: کارت سوخت جایگاه‌داران محدود به مصارف اضطراری خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.