کمپانی BMW خودروی i3 را به دو صورت خودروی الکتریکی خالص و خودروی الکتریکی به همراه یک موتور بنزینی که برای افزایش برد خودرو استفاده میشود، عرضه کرده است. به خودرو نوع دوم i3 را range-extender نیز میگویند، موتور احتراقی در این خودرو تنها برای شارژ باتری استفاده میشود نه برای راندن خودرو. خودروهای i3 الکتریکی خالص در حال حاضر برد ۱۳۰ کیلومتری دارند ولی بر طبق گزارش Automotive News، افزایش ۵۰ درصدی برای مدل ۲۰۱۷ اعلام شده است یعنی برد این خودرو به ۱۹۳ کیلومتر میرسد.
آیان روبرسون عضو ارشد بامو گفته پکهای باتری لیتیوم یونی برای مدل ۲۰۱۷ بهبود یافته است که موجب افزایش برد این خودرو میشود. سخنگوی بامو در آمریکای شمالی صحت این خبر را تأیید کرده است و اضافه کرده که استفاده از باتریهای قدرتمندتر بهعنوان آپشن در اختیار مشتریان قرار میگیرد. مدل کنونی که از پک باتری ۲۲ کیلوواتی بهره میبرد، همچنان عرضه خواهد شد.
افزایش برد i3 به ۲۰۰ کیلومتر جایگاه این خودرو را در بین خودروهای الکتریکی رده پایین ارتقاء میبخشد. قیمت بامو i3 برای مدل ۲۰۱۶ معادل با ۴۳۳۹۵ دلار قبل از اعمال مشوقهای مالیاتی است. تنها مشکل بامو این است که بهتازگی شورولت برد ۳۲۰ کیلومتری را برای خودروی الکتریکی خود یعنی بولت اعلام کرده است که نقطه عطفی در میان خودروهای این کلاس محسوب میشود و فروش آن هم در اواخر سال جاری میلادی شروع خواهد شد. قیمت شورولت بولت ۳۷۵۰۰ دلار خواهد بود که پس از اعمال معافیتها به ۳۰ هزار دلار کاهش مییابد.
دامنه حرکتی بالاتر موجب جذابتر شدن خودروی الکتریکی i3 میشود. هنوز هم برد حرکتی مدلهای range extender کمی بیشتر از مدلهای الکتریکی خالص است. بُرد نیسان لیف نیز اخیراً از ۲۰۰ به ۲۵۰ کیلومتر افزایش یافته است. رنو ZOE نیز ۲۱۰ کیلومتر برد دارد که بنا به ادعای شرکت بهزودی به ۲۴۰ کیلومتر افزایش مییابد.
درمجموع ۱۱۰۲۴ دستگاه i3 در سال ۲۰۱۵ در آمریکا و ۲۴۰۵۷ در سراسر جهان به فروش رفته است، هرچند باوجود افزایش ۵۰ درصدی نسبت به فروش سال ۲۰۱۴، هنوز در مقایسه با شورولت ولت یا نیسان لیف فروش پایینی داشته است. این میزان فروش برای خودرویی که به گفته مدیرعامل بامو، نوربرت ریتوفر، یک نقطه عطفی در تاریخ صنعت اتومبیلسازی است کمی ناامیدکننده است.