اگر امروز به بازار خودرو مراجعه کنید و قصد خرید خودرویی با بودجه حدود ۵۰ میلیون تومان را داشته باشید، به احتمال زیاد گزینههایهاچبکی را به شما معرفی میکنند. جالب است بدانید تراکم این دسته از خودروها در هیچ رده قیمتی دیگری نیست. بلکه محدوده ۵۰ میلیون تومان است که بیشترینهاچبکها را در باشگاه خود جای داده است. جالب است بدانید ازدیاد هاچبکها در این رده قیمتی باعث میشود سدانها کمتر به چشم بیایند و هر خریداری خودبهخود نسبت به داشتن یکهاچبک اشتیاق نشان دهد. این در حالی است که اکثر این خودروها چینی هستند و برخی تازهوارد بهحساب میآیند. در این بخش به هاچبکهایی میپردازیم که با بودجه حدود ۵۰ میلیون تومان میتوان آنها را خریداری کرد.
امویام ۳۱۵h
این خودرو توسط مدیرانخودرو در ایران مونتاژ و تولید میشود و در دورههای زمانی مختلف توانست فروش خوبی را تجربه کند. چند وقتی است نسخه فیسلیفت این خودرو با برخی تغییرات به بازار عرضه شده است و شاهد هستیم استقبال بهنسبت خوبی از آن شده است. اولین دلیلی که خریدار به سمت ۳۱۵h، ظاهر آن است که در کنار رسمیبودن، تا حدی حالوهوای یک اسپرت هاچبک را از بیرون به دیگران منتقل میکند. دومین مساله که مشتریانی را به خرید نسخه فیسلیفت ترغیب کرده است، اصلاح کیت کلاچ این خودرو است که استهلاک دیسک و صفحه را کم میکند و باعث شده است نرمی بیشتری در تعویض دندهها داشته باشند. موتور ۳۱۵h، ۵/۱ لیتر حجم دارد و ۱۰۷ اسببخار را با گشتاور ۱۴۰ نیوتونمتر تولید میکند. دو کیسه هوا، ترمز ABS و EBD، سیستم تهویه دستی، شیشهها و آینههای برقی، کامپیوتر سفر و… ازجمله امکانات این خودرو محسوب میشوند. با اینکه ۳۱۵h به عنوان یک چینی محسوب میشود، ولی تا امروز توانسته است فروش خوبی را در بازار داشته باشد. قیمت ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی این خودرو باعث شده است برخی بهخاطر ظاهر بهروزتر و موتور کممصرفتر، ۳۱۵هاچبک را به خودرویی مانند پژو ۲۰۶ ترجیح بدهند. در اوایل عرضه این خودرو برخی شایعات از کیفیت پایین و مشکلات فنی این خودرو حکایت میکرد که با بازنگریهای انجام شده و گذشت زمان، اکثر این حرف و حدیثها در بازار رد شد.
برلیانس H220 اتوماتیک
سایپا تا چند روز دیگر محصول نسبتا جدیدی را عرضه میکند که البته آنچنان هم جدید نیست! در واقع قرار است همان نسخه هاچبک برلیانس H230 با نام H220 وارد بازار شود. این خودرو که در طراحی جلو زیاد چشمگیر نیست، در بخش عقب، زیبایی مخصوص به خود را دارد. طراحی داخلی آن هم تا حدی ساده و در عین حال کاربردی است. مهمترین ویژگی این خودرو اتوماتیک بودن آن است. H220 به موتور ۵/۱ لیتری ۱۰۲ اسببخار با گشتاور ۱۳۸ نیوتونمتر مجهز است و گیربکس آن شش دنده AMT است. گیربکس AMT واقعا ویژگی خاصی ندارد و نمیشود از آن توقع یک گیربکس اتوماتیک مکانیکی را داشت. ولی با قیمت ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سرانجام خودرویی با گیربکس اتوماتیک در بازارهاچبکها وجود دارد. امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، ترمز ABS و EBD، سانروف، فرمان برقی، شیشه و آینه برقی و… در H220 دیده میشود. با توجه به سابقه حضور H230 در بازار میتوان نتیجه گرفت که از این خودروهاچبک به مراتب بیشتر از مدل سدان استقبال میشود. اتوماتیک بودن اینهاچبک، آن هم با قیمت زیر ۴۵ میلیون تومان میتواند از ویژگیهای این ماشین به حساب آید و فروش بهتر آن را برای سایپا تضمین کند. مالکان برلیانس H230 که چند ماهی است با خودروهای خود سفر را تجربه میکنند، از این محصول جدید سایپا نسبتا راضی هستند.
دانگفنگ H30 کراس
H30 Cross خودرویی هاچبک است که نسبت به مدلهاچبک ساده ارتفاع بیشتری دارد. این خودرو در بازار چین همکاریهایی را با پژو فرانسه داشته است. از همینرو در برخی خودروهای خود رگه فرانسوی را رعایت کرده است. موتور H30 کراس، ۶/۱ لیتر ۱۰۵ اسببخار با گشتاور ۱۴۲ نیوتونمتر است و همان TU5 محسوب میشود که روی برخی محصولات ایرانخودرو نصب شده است. از همین جهت بخش زیادی از موتور این خودروی چینی، توانایی داخلیسازی بالایی با توجه به سابقه کار ایرانخودرو را دارد. گیربکس این خودروی هاچبک کراس، چهار دنده اتوماتیک Aisin ژاپن است که از نظر کیفی در سطح خوبی قرار دارد. مصرف سوخت حدودی ۷ لیتر بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر، H30 را بهعنوان یک خودروی اقتصادی و کمهزینه معرفی میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو طبق اعلام شرکت ۵/۱۲ ثانیه است که با توجه به وزن ۱۲۵۴ کیلوگرمیو موتور ۶/۱ لیتری تا حدی معقول به نظر میرسد، ولی آنچنان خوب و جالب نیست! حداکثر سرعت این ماشین ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی با ABSو EBD از امکانات ایمنی H30 به حساب میآید. رینگ آن هم ۱۶ اینچی با لاستیک به پهنای ۲۰۵ تعیین شده است که از این طریق تا حدی حس کراساوور بودن در باطن این خودروی هاچبک تزریق شود. سانروف برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، اسپویلر عقب، فرمان چرمی، مانیتور ۵/۶ اینچی، دوربین عقب، سیستم رهیاب، DVD، بلوتوث و… ازجمله امکانات H30 کراس محسوب میشود. با توجه به سابقه نهفته پژو در باطن این خودرو و احتمالا ارائه این محصول از جانب ایرانخودرو با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان، میتوان توقع فروش خوبی را برای این محصول داشت. تهرانیها چندی پیش این خودرو را در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودروی ایران دیدند و نظرات متفاوتی داشتند. برخی طراحی، آن را قدیمی میدانند و برخی سطح امکانات آن را رضایتبخش تلقی میکنند. اتوماتیک بودن و کمیحس کراساوور داشتن از ویژگیهای H30 کراس به حساب میآید که میتواند مشتریان زیادی را برای ایرانخودرو بیاورد.
رنو ساندرو
ساندرو خودرویی اروپایی و از محصولات رنو است. با اینکه این خودرو با ظاهر قدیمی و نهچندان بهروز وارد کشور شده است، ولی شاهد هستیم که استقبال خوبی از آن صورت گرفته است و فروش خوبی را در کارخانه و بازار آزاد تجربه میکند. موتور ۶/۱ لیتری ۱۰۵ اسببخار با گشتاور ۱۴۰ نیوتونمتر قدرت را به وسیله گیربکس پنج دنده دستی یا چهار دنده اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند. بسیاری این خودرو را تندر۹۰هاچبک میدانند که تا حد زیادی درست است. ولی در برخی قطعات، امروز ساندرو با کیفیت و اصالت بیشتری در ایران مونتاژ و تولید میشود. طراحی داخلی این خودرو به نسبت تندر۹۰ بهروزتر و زیباتر است و برای تندر۹۰ فیسلیفت به حساب میآید. شیشهها و آینههای برقی، سیستم تهویه دستی، ترمز ABS و EBD، کامپیوتر سفر و… ازجمله امکانات ساندرو محسوب میشود. مدل اتوماتیک ساندرو در بازار ایران با استقبال بیشتری روبهرو است و فروش بهتری را تجربه میکند. افرادی که دنبال خودرویی کماستهلاک و مطمئن هستند، بیشتر به سمت این خودرو جذب میشوند. البته برخی هم به خاطر ظاهر نهچندان جذاب ساندرو، این خودرو را انتخاب نمیکنند و قیمت ۴۹ میلیون تومانی را برای نسخه اتوماتیک، بالا و بدون استدلال میدانند.
لیفان X50
لیفان X50 در بحث کلاسبندی گاهی بهعنوان یک کراساوور کوچک شناخته میشود. ولی واقعیت این است که اکثر افراد حاضر در بازار این خودروی چینی را به عنوان یک هاچبک میشناسند. میتوان گفت که لیفان X50 همانقدر کراساوور است که دانگفنگ H30 نام کراس را یدک میکشد. با ورود این خودرو از سال ۹۴ شاهد استقبال به نسبت خوب مردم از این خودرو در بازار ایران بودیم. کرمانموتور با توجه به مشخصات فنی X50 توانست آن را به مردم خوب معرفی کند و به عنوان یک خودروی مناسب و کممصرف با کیفیت قابلقبول بشناسد. X50 با موتور ۵/۱ لیتری ۱۰۲ اسببخار و ۱۳۸ نیوتونمتر گشتاور در کرمانموتور مونتاژ میشود. گیربکس پنج دنده دستی یا اتوماتیک CVT باعث شده است این خودرو در دو مدل به بازار عرضه شود. نسخه اتوماتیک، بهمراتب فروش بهتری را داشته و برای مصرفکنندگان بهصرفهتر است. فرمان برقی، سانروف، دیلایت، رینگهای اسپرت و… از امکانات خوب این خودرو به حساب میآید که میتواند مشتریان را سمت خود بکشاند. مصرف سوخت مناسب و خدمات به نسبت گسترده باعث میشود افراد زیادی بهای ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را برای مدل دندهای و ۵۳ میلیون و ۳۳۵ هزار تومانی را برای نسخه اتوماتیک X50 بپردازند.
پژو ۲۰۷ آی جدید
امسال قرار است دوباره پژو ۲۰۷ آی به بازار وارد شود. البته این ورود دوباره برخی تغییرات را به دنبال دارد. پژو۲۰۷ مدل ۹۵ به چراغهای دیلایت مجهز شده و چراغهای عقب آن هم تغییر کرده است. فرمان آن سبکی شبیه دنا دارد و دکمههای پشت فرمان روی آن منتقل شده است. موتور ۲۰۷i از نوع TU5 است و ۱۰۵ تا ۱۰۸ اسببخار قدرت دارد و گشتاور ۱۴۲ نیوتونمتری تولید میکند. گیربکس این خودرو از نوع پنج دنده دستی است و به احتمال فراوان از نسل همان گیربکسهای جدیدی است که امروز روی ۲۰۶ نصب میشود. امکاناتی مثل سیستم تهویه اتوماتیک، آینه و شیشههای برقی، سیستم صوتی و تصویری سفارشی، دو کیسه هوا، ترمز ABS و EBD و… در ۲۰۷ آی وجود دارد. احتمال داده میشود این خودرو هم مثل ۲۰۶ با تغییرات سیستم برق همراه شده باشد و ویژگیهای مشترک زیادی را با این خودرو پیدا کرده باشد. برخی منابع قیمت این خودرو را بالای ۴۰ میلیون تومان اعلام میکنند. سابقه ۲۰۷i قدیم میتواند فروش خوبی برای این محصول ایجاد کند، ولی در صورت وجود برخی مشکلات فنی مشابه با ۲۰۶های جدید، احتمالا حواشی برای ۲۰۷i به وجود میآید.
با این نگاه میتوان فهمید نسبت به ۱۰ سال گذشته، گرایش صنعت خودروی ایران تغییر کرده است. خودروسازانی که به ساخت خودروهای سدان فکر میکردند، امروز به خاطر خط دهی چینیها و فرانسویها برای حفظ بازار خود، محصولات هاچبک را تولید و مونتاژ میکنند. در این میان مشتریان رده قیمتی ۴۰ تا ۵۵ میلیون تومان به خاطر ضعف سیستم، مجبور به انتخاب و خرید میشوند.