مقایسه خودروی رانا EL با سمند EF7

رانا EL  با سمند EF7   هر دو محصول شرکت ایران خودرو هستند.قیمتی نزدیک به هم و ابعادی نزدیک به هم.سمند خودرویی با بدنه بسیار مقاوم در داخل خودرو هایی ایرانی است که در عوض از وزن بیشتری بر خوردار است.موتور جدیدش EF7 بسیار حرف و حدیث بپا کرد.اما بعد از مشکلات اولیه ورود این مدل در بازار کم کم جای خود را در میان خودرو ها باز کرد.تا جایی که ایران خودرو از این موتور در سورن و دنا نیز بهره برد.البته که آن مشکلات اولیه از بین رفت و شاید بشود گفت اولین خریداران این خوردو قربانیان تست و رفع معایب این موتور بودند.در مقابل رانا خودرویی که می توانم به راحتی بگویم یک کپی زنی از ۲۰۶ اس دی با کمی تغیرات در نمای بیرونی و داخلی است.

رانا - مقایسه خودروی رانا EL  با سمند EF7

این دو خودرو در بحث ابعادی یکسان هستند ولی سمند بدلیل بکار بردن فولاد مقاوم تر وزن بیشتری دارد.قیمت هردو نزدیک به هم و سمند اندکی گران تر البته.سمند EF7  دارای موتور ۱۷۰۰ سی سی  و رانا دارای موتور ۱۶۰۰ سی  سی است.همین اختلاف ۱۰۰ سی  سی سبب شده تا سمند EF7 از بیشترین سرعت ،گشتاور ،قدرت بشتری نسبت به رانا برخوردار باشد.البته بدلیل وزن کمتر رانا از شتاب ۱۲ ثانیه برخوردار است که از سمند EF7 0.5 ثانیه پیشی گرفته است.البته باید به این مطلب اشاره کنیم که رانا به دلیل استفاده از رینگ کوچکتر ۱۴ اینچی نسبت به سمند شاید به این .۰۵ ثاینه اختلاف شتاب کمک کرده باشد.

سمند EF7 - مقایسه خودروی رانا EL  با سمند EF7

در زمینه سیستم ترمز این رانا است که از سیستم ترمز ۴ چرخ دیسکی بهره می برد و این در حالی است که سمند EF7  در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای را دارا می باشد.که برای این خودرو یک نکته مثبت می تواند باشد.مصرف سوخت رانا با مصرفی در حدود ۶.۹ لیتر به صورت ترکیبی با مصرف کمتر در حدود ۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به سمند EF7 یک امتیاز مثبت دیگر بدست می آورد.

vs runa smand ef - مقایسه خودروی رانا EL  با سمند EF7

اما در بحث امکاناتی همچون صندلی برقی ،داشبورد چرمی ،سنسور دنده عقب و غربیلک ۴ شاخه و موتور یورو۴ بودنش  سمند وضعیت بهتری دارد.در کل باید گفت که هردو خودرو در یک رده هستند و بجز موارد بالا که گفته شده سایر مشخصات یکسان می باشند.می ماند نظر شخصی و سلیقه یک خریدار.

مشخصات تولید کننده

کارخانه تولید کننده ایران خودرو ایران خودرو
کشور تولید کننده ایران ایران
نام و مدل اتومبیل رانا سمند LX EF7
نام شرکت وارد کننده یا مونتاژ کننده و خدمات دهنده ایساکو ایساکو

قیمت

قیمت نمایندگی ۳۰,۱۲۳,۰۰۰ تومان
قیمت بازار ۲۹,۹۰۰,۰۰۰ تومان

مشخصات فنی بدنه

کلاس بدنه سدان سدان
کلاس اتومبیل C Segmnet D segment
ابعاد
وزن ۱۱۰۴ کیلوگرم ۱۲۴۰ کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان ۵ ۵
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو ۱۸۵/ ۶۵ R 14 ۱۸۵/ ۶۵ R 15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب ۱۸۵/ ۶۵ R 14 ۱۸۵/ ۶۵ R 15

مشخصات فنی موتور

حجم موتور ۱۵۸۷ cc ۱۶۴۵ cc
نوع موتور بنزین سوز بنزین سوز
تعداد سیلندرها ۴ ۴
تعداد سوپاپ ها ۱۶ ۱۶
آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور موتور جلو موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری تزریق چند نقطه ای انژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۷۰ لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه ۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) ۱۴۲ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۵۵ نیوتون متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) ۶۵.۶ اسب بخار بر لیتر ۶۷.۵ اسب بخار بر لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

نوع جعبه دنده جعبه دنده دستی جعبه دنده دستی
تعداد دنده (جلو) ۵ ۵
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

نوع سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی روغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی دیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

نوع سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ مستقل برای هر چرخ
تعلیق جلو مک فرسون مک فرسون
تعلیق عقب مستقل مستقل
کمک فنرهای جلو هیدرولیکی هیدرولیکی
کمک فنرهای عقب هیدرولیکی هیدرولیکی
نوع سیستم فرمان قدرت کمکی هیدرولیکی قدرت کمکی هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰ الی ۱۰۰ (برحسب ثانیه) ۱۲ ثانیه ۱۲.۵ ثانیه
مصرف سوخت شهری ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۳ یورو ۴
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP

محدوده گارانتی

محدوده گارانتی ۲۴ ماه یا ۴۰ هزار کیلومتر ۲۴ ماه یا ۴۰ هزار کیلومتر

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) ۲ عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ، ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک راننده ABS دارای ۴ کاناله به همراه EBD ABS دارای ۴ کاناله به همراه EBD
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستى ضد سرقت ، قفم مرکزی با ریموت رادیویی ، سیستم قطع سوخت خودکار ، سیستم کنترل بخار بنزین ، بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل خودرو سیستى ضد سرقت ، قفم مرکزی با ریموت رادیویی ، سیستم قطع سوخت خودکار ، سیستم کنترل بخار بنزین ، بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل خودرو
سیستم فرمان و هدایت پذیری سیستم کمکی هیدرولیکی قدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلک سه شاخه ۴ شاخه طراحی جدید
سیستمهای تهویه مطبوع کنترل دستی سیستم تهویه مطبوع جدید با کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویری رادیو CD به همراه MP3 رادیو CD به همراه MP3 به همراه ۴ بلند گو
سیستمهای مولتی مدیا ساعت دیجیتال
سیستم صندلیهای جلو صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع ، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم رتفاع صندلی راننده و مسافر  با قابلیت تنظیم ارتفاع ، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم رتفاع
سیستم صندلیهای عقب محل دسترسی به صندق عقب
سیستم آیینه ها تنظیم آیینه های جانبی برقی جانبی برقی ، همرنگ بدنه ، دارای راهنما
سیستم شیشه ها شیشه بالابرهای جلو برقی بالابر شیشه های جلو و عقب برقی
سیستم های سقف
سیستم روشنایی جلو تنظیم زاویه نور ، دارای مه شکن چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن و چراغ سوم ترمز چراغ مه شکن به همراه چراغ سوم ترمز
سنسورهای پیش فعال اطلاع از خرابی خودرو سنسور دنده عقب به همراه سیستم گویا
سیستم های کمک رانندگی
10 نظرات
  1. مهدی می گوید

    برای خانواده سمند بهتره از هر لحاظ سرتر از رانا هست اما رانا فیس جوان پسندتری داره و به درد مجردها میخوره ضمنا موتور EF7 طراحی آلمان هست و از آشغالهای فرانسوی عملکرد بهتری داره و اینکه خودرو سمند از نظر دمپینگ بهتر از رانا هست و حس رانندگی بهتری رو القا میکنه بنده هر دو خودرو را دارم و تجربه خودمو گفتم

    1. علی وادیان می گوید

      سلام
      بی شک سمند خودروی خانوادگی بهتری است،اما رانا با موتور TU5 عرضه میشود.موتور EF7 هم برگرفته از طراحی XU7 و TU5 به نوعی ادغام موتور فرانسوی با کمی چاشنی به نتیجه EF7 رسیده…

  2. مصطفی می گوید

    من هر دو را داشتم سمند یک سر وگردن! ا ز رانا بهتره. خصوصاسواری نرم وراحت سمند وگیربکس

  3. نویسنده می گوید

    رانا رو من ۵ ساله داشتم…اوایل خوب کار میکنه اما بعد از مدتی تمام قطعاتش به لرزه در میاد…ایراداتش زیاده اما مهمترینشون تو تابستون موقع زدن کولر فن توربو همچون امبولانس صدا میده که کلا رو مخه…سیستم برقی ضعیفی که داره باعث میشه در سال چند بار چراغهای جلو عوض بشه…در کل فروختمش با ۴۰ میلیون و راحت شدم

  4. محمد طاها می گوید

    خخخ عجب نظرای خنده داری…سمند و با رانا اصن قابل مقایسه ست؟؟؟…رانا باید بره با امثال پراید مقایسه بشه نه ماشینایی مثل سمند و پژو پارس و ۴۰۵ ک غول ایران خودرو هستن

    1. حسین می گوید

      سمند معروف به تشت،باید یه شیلنگ از خود پمپ بنزین مدام به باک سمند وصل باشه،ظاهر سمند خیلی خیلی خسته و افتاده به نظر میرسه،موتور درجه ۳ و بی کیفیت آلمانیEf7،قابل مقایسه با تراکتور،لش

  5. ابوذر می گوید

    رانا از سمندازنظر سوخت ونمایی ظاهری بهتره

  6. ابوذر می گوید

    رانا از سمند بهتره

  7. ابوذر می گوید

    سلام بنظر من هم رانا بهتره از سمندEF7

  8. سینا می گوید

    رانا خیلی بهتر از سمنده.خیلیا که هر دو رو داشتن میگن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.