راهنمای خرید سانتافه DM و بررسی تیپهای مختلف این خودرو در بازار ایران
عمده خودروهای روز دنیا با لیست بلند و بالایی از امکانات ریز و درشت فنی و رفاهی روانه بازار میشوند تا خریدار بتواند خودروی مد نظر خود را بسته به بودجه و نیازهای خود انتخاب و خریداری کند.
معرفی سانتافه DM و تفاوتهای ظاهری
DM در واقع پسوندی است که هیوندای برای نسل سوم این کراساوور بزرگ جثه موفق در نظر گرفته و این در حالی است که خودروی مذکور در بازار کشور ما اصولا تحت عنوان سانتافه جدید یا IX45 شناخته میشود. نسل جدید از طرحی هماهنگ با خط مشی جدید محصولات هیوندای بهره میبرد و همانند نسل گذشتهاش (CM) زیبا به نظر میرسد. در واقع یکی از مهمترین برگ برندههای هر دو نسل سانتافهای که به بازار کشور ما عرضه شد نیز همین ظاهر اغواگر و مناسب در قیاس با دیگر رقبای همکلاس و همقیمت است. سانتافه جدید از سال ۲۰۱۳ به بازار جهانی و از یک سال بعد به کشور ما عرضه شد و همانطور که در بالاتر اشاره شد، تیپهای متفاوت آن المانهای ظاهری و امکانات رفاهی متفاوتی نیز دارد. برای مثال، سانتافههای لو آپشن از رینگهای ۱۶ اینچی ساده بهره میبرند و این در حالی است که در نسخههای فول آپشن از رینگهای ۱۸ یا حتی ۱۹ اینچ (در نسخههای فول فیسلیفت) بهره گرفته شده است. اما شرکت هیوندای محصول سانتافه را برای سال ۲۰۱۶ با ارائه تغییراتی دستخوش یک فیسلیفت مینور کرد که در نتیجه در نسخههای فیسلیفت شاهد سپرهای عضلانیتر، گرافیک چراغ جلو و خطر متفاوت، دیلایتهای روی سپر و… هستیم. سانتافه DM با سه نوع سقف فلزی، سانروف و پانوراما در بازار حضور دارد که هر یک از آنها اختلاف قیمتی در حدود ۵ میلیون تومان را به همراه دارند.
رنگها
متاسفانه سلیقه خریداران در انتخاب رنگ آنقدر محدود شده که واردکنندگان نیز رغبت چندانی به عرضه محصولات خود در رنگهای مختلف ندارند. در واقع بسیاری از خریداران ایرانی دوست دارند که خودرویی با رنگ خاص سوار شوند و اصولا با توجه به بازار فروش ضعیفتر رنگهای به غیر از مشکی، نقرهای، سفید و نوک مدادی، به سراغ گزینههایی همچون زرشکی، قهوهای و… نمیروند. اما مسئله اینجاست که اگر تمامی خریداران به سلیقه خود و نه عواقب آن فکر کنند، خیابانهای زیباتری خواهیم داشت و طبیعتا با رایج شدن رنگهای خاص، بازار این دسته از خودروها نیز بهتر خواهد شد. سانتافه DM عمدتا در رنگ سفید و مشکی به بازار عرضه شده است و این در حالی است که گزینههایی همچون نقرهای، سربی، قهوهای، زرشکی، سرمهای و… نیز از این خودرو به چشم میخورد.
پیشرانه
هرچند که نسل گذشته سانتافه با دو نوع پیشرانه V6 و حجمهای ۲.۷ و ۳.۵ لیتر به بازار عرضه شده بودند اما با توجه به اینکه چند ماه قبل از واردات نسل نوی این خودرو قانونی تحت عنوان ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی مصوب شد، سانتافه DM با یک گزینه اقتصادی یعنی موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری به بازار ایران راه پیدا کرد. البته گفته میشود که تعداد معدود و انگشتشماری سانتافه DM با پیشرانه لامبدا ۳.۳ لیتری نیز در بازار حضور دارد که عمدتا مربوط به سال ۲۰۱۴ هستند و بسیار کمیابند.
هیوندای، سانتافه را با دو نوع پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری (سری تتا۲) به بازار جهانی عرضه کرده است که به دو دسته MPI و GDI تقسیم میشود. پیشرانههای MPI با سیستم پاشش سوخت انژکتوری به داخل ریل سوخت (سیستم رایج) و تکنولوژیهایی مثل VVT-i، قادر به تولید ۱۷۶ اسب بخار هستند و این در حالی است که نسخههای GDI که از فناوری پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر بهره میبرد و با وجود مصرف سوخت پایینتر، قدرتی بالاتر یعنی در حدود ۱۸۸ اسب بخار را به شما ارائه میکند. سانتافه DM در نخستین دوره و تا پیش از روی کار آمدن نسخه فیسلیفت با پیشرانه MPI به بازار ایران عرضه میشد و این در حالی است که پس از عرضه سورنتو نسل جدید با پیشرانه ۲.۴ لیتری GDI و عقب نماندن از گود رقابت، آسان موتور نسخه فیسلیفت این محصول پرطرفدار را با پیشرانه GDI وارد کرد. در حال حاضر سانتافههای ۲۰۱۶ با هر دو نوع پیشرانه MPI و GDI در بازار حضور دارند که این دو نسخه اختلاف قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی را به همراه خواهند داشت.
دو پا یا چهار پا!
سانتافه از معدود خودروهای وارداتی و لوکس است که در هر دو نسخه تک و دودیفرانسیل در بازار یافت میشود. در واقع هرچند که نسخههای دو دیفرانسیل فول این خودرو قیمتی نزدیک به ۲۴۰ میلیون تومان دارند اما شما میتوانید یک نمونه سانتافه تکدیفرانسیل دست دوم ۲۰۱۴ لو آپشن را با برچسب قیمتی حتی ۱۲۵ میلیون تومان نیز خریداری کنید! البته از سانتافه دو دیفرانسیل نباید توقع عملکردی در حد تویوتا پرادو و دیگر شاسی بلندهای ذاتا آفرودر داشته باشید و سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند این خودرو صرفا برای بهتر شدن هندلینگ و در نهایت مسیرهای خاکی طراحی شده است. البته با توجه به اینکه برخی از نسخههای فول آپشن مشهور به سفارش عرب از کیت تنظیم ارتفاع بهره میبرند، شاید عبور از پستی و بلندیهای مسیرهای خارج از جادهای توسط آنها آسانتر باشد.
بازی با کلمات به سبک آپشن!
اما جدای از بحث امکانات فنی و ظاهری، هیوندای سانتافه با سطوح مختلفی از امکانات رفاهی به بازار داخلی عرضه شده است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
لو آپشن: پیش از اینکه آسان موتور سانتافه جدید را در سال ۲۰۱۵ به صورت رسمی به بازار داخلی عرضه کند، در سال ۲۰۱۴ شاهد واردات این خودرو توسط شرکتهای بازرگانی مختلف و حتی اشخاص حقیقی به داخل کشور بودیم. بسیاری از سانتافههای غیرشرکتی ۲۰۱۴ از جمله نمونههای لو آپشن و ساده هستند که این روزها نمونههای دست دومشان قیمتهای بسیار نازل و وسوسهانگیزی دارند. سانتافههای لو آپشن علاوه بر عدم بهرهگیری از سیستم چهار چرخ متحرک، عمدتا سقف فلزی ساده (بدون پانوراما یا حتی سانروف ساده) دارند. همچنین در این خودروها سیستم استارت سوئیچ (به جای استارت دکمهای)، سیستم صوتی ساده با پنل حاوی نمایشگر تک رنگ، صندلیهای پارچهای یا چرمی بدون گرمکن و سردکن، تنظیم دستی صندلیها یا برقی تنها برای راننده و… به چشم میخورد. سانتافههای لو آپشن را میتوان از رینگهای ۱۶ اینچ و چراغ خطرهای لامپی شناخت.
میدل آپشن: چیزی که در ایران تحت عنوان میدل آپشن میشناسیم،سطحی بین فول و لو آپشن است که امکان دارد از موارد متفاوتی به عنوان امکانات رفاهی بهره ببرد. برای مثال در یک سانتافه میدل آپشن ممکن است از صفحه نمایش رنگی بهره گرفته شده باشد و این در حالی است که شاید در نمونه دیگر LCD جای خود را به گرمکن صندلیهای جلو داده باشد. همچنین تقریبا هیچ یک از سانتافههای میدل آپشن از سیستم صوتی حرفهای سفارشی
Infinity مخصوص این خودرو بهره نمیبرند و گرمکن صندلیهای عقب نیز در این نسخه به چشم نمیخورد.
فول وارداتی: تا چند سال پیش نسخههای وارداتی و غیرشرکتی از امکانات و قیمت پایینتری نسبت به نمونههای شرکتی بهره میبردند اما برخی از شرایط واردات موجب شده که این رویه کمی تغییر پیدا کند و این روزها اگر خواسته باشید بهترین و فولترین سانتافه DM را خریداری کنید، میبایست گزینههای فول وارداتی (و نه شرکتی!!) را انتخاب کنید. سانتافههای فول وارداتی از پیشرانه GDI و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند به همراه تمامی امکانات الکتریکی حرکتی قابل سفارش برای سانتافه بهره میبرند و عمدتا در رنگهای سفید، مشکی و قهوهای به بازار عرضه شدهاند. همچنین این نسخه از ۳ردیف صندلی (۷ نفره) به همراه تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای ردیف اول و دوم و سردکن ردیف اول، استارت دکمهای به همراه سوئیچ هوشمند، سیستم صوتی کیفیتی حرفهای Infinity به همراه نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سقف پانوراما، رینگهای ۱۹ اینچی آلیاژی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه دریچههای مجزای عقب، گرمکن غربیلک، فرمان سه حالته، کروز کنترل، سنسور پارک، سنسور چراغ و باران، دوربین دنده عقب و… بهره میبرد. البته روی برخی سانتافههای فول وارداتی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سیستم پارک اتوماتیک هیوندای نیز نصب شده که آپشن بهمراتب خاص و پرکاربردی است.
سفارش عرب: سانتافههای سفارش عرب اصولا از تمامی آیتمهای فوق بهره میبرند با این تفاوت که عمدتا سفید رنگ با تودوزی کرمی هستند و همانطور که پیشتر نیز گفته شد، تنظیم ارتفاع نیز دارند.
سفارش اروپا: سانتافه/IX45 سفارش اروپا تقریبا فولترین نسخه این خودرو هستند که البته جالب اینجاست از تنظیم ارتفاع بهره نمی برند! با این حال در این خودروها از رادار هشدار جانبی، نوربالا اتوماتیک، سنسور آلارم کمربند شاگرد و دوربین ۳۶۰ درجه بهره گرفته شده است. همچنین چراغ خطرهای نمونههای فول آپشن ۲۰۱۶ سفارش اروپا تیره بوده و از گرافیک جدید در نظر گرفته شده برای این خودرو بهره میبرند.
فول شرکتی: شرکت آسان موتور به عنوان نماینده و واردکننده انحصاری محصولات هیوندای در بازار ایران، بیش از ۲ سال است که این خودرو را به کشور عرضه کرده که نمونههای ۲۰۱۵ از سطح امکانات قابل قبولی بهره میبرند. اما نسخههای ۲۰۱۶ که اخیرا توسط این شرکت به بازار عرضه شده، در قیاس با فول وارداتی از برخی امکانات همچون مانیتور بزرگ (که به صورت سفارشی و با پرداخت مبلغی مازاد روی خودرو نصب میشود؛ آن هم در محل نمایندگی!)، گرمکن صندلیهای عقب (البته در برخی موارد به چشم میخورد)، رینگهای ۱۹ اینچی، رادار جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه و… بهره نمیبرد. همچنین ۹۵ درصد نمونههای فول شرکتی تودوزی چرم مشکی دارند.