وقتی گران‌ترین کوپه ب‌ام‌و در ایران تنها ۲۰۰ هزارتومان قیمت داشت!

بازار کوپه‌های لوکس در کشورمان در دهه ۵۰ شمسی به شدت داغ بود و محصولات اروپایی همانند مرسدس بنز SLC، سیتروئن SM و جگوار E Type در این دوره طرفداران خاصی داشتند. اما شاید ب‌ام‌و ۳۰۰۰ (کد E۹) را در بین این خودروها یکی از جالب‌ترین نمونه‌ها دانست.

این خودرو به لطف وزن کم، پیشرانه بسیار انعطاف‌پذیر و پربازده و ظاهر خشن و جذاب، تا حدی خود را به یک کوپه فوق سریع نزدیک کرده بود و از رقبای سنگین و باابهتش اندکی فاصله گرفته بود. به لطف همین ویژگی‌ها و تقویت‌پذیر بودن پیشرانه بود که ب‌ام‌و ۳۰۰۰ به یکی از محبوب‌ترین خودروها برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی بدل شد. با آنکه این خودروها بعدها و در اواسط دهه ۷۰ میلادی با سری ۶ جایگزین شد، اما شاید بتوان تا حد زیادی آن را منحصربه‌فرد دانست. در میانه دهه ۵۰ شمسی، یک دستگاه ب‌ام‌و ۳۰۰۰ CSi در حدود ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت. این قیمت چیزی در حدود ۳ برابر قیمت کوپه کوچک‌تر و محبوب همین برند باواریایی یعنی ۲۰۰۲ بود. با آنکه بعدها سری۶ نیز در تیراژی نسبتا محدود به ایران وارد شد، اما هرگز نتوانست افسانه ۳۰۰۰ را تکرار کند.
امروزه قیمت فرزند خلف ب‌ام‌و ۳۰۰۰ یعنی سری ۶ بسته به امکانات و نوع پیشرانه، ممکن است چیزی در حدود ۷۰۰ میلیون تومان باشد که در حدود ۳۵۰۰ برابر قیمت پدرش در ۴۰ سال قبل است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.