وضعیت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار تهران

با وجود سپری شدن ایام عزاداری و تعطیلات هفته گذشته، بازار خودرو هنوز هم در رکود به‌سر می‌برد، رکودی که از اوایل پاییز گریبان آن را گرفته و به‌نظر می‌رسد تا هفته‌ها ادامه خواهد داشت. این در شرایطی است که نمایشگاهداران خودرو پایتخت معتقدند طی دو سه هفته آینده شاهد تحولاتی در بازار وارداتی‌ها خواهیم بود.

به گفته آنها، طی هفته‌های پیش‌رو، به‌تدریج خودروهای مدل ۲۰۱۷ وارد بازار ایران می‌شوند و از همین رو قیمت خودروهای وارداتی دستخوش افت و خیز خواهد شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، با ورود خودروهای مدل ۲۰۱۷، قیمت این محصولات حبابی شده و به بالاتر از نرخ واقعی می‌رسد و از آن سو، مدل‌های ۲۰۱۶ و پایین تر، افت قیمتی نسبتا محدود را به خود خواهند دید. به‌عبارت بهتر، نوبرانه‌های وارداتی نیز درست مانند خودروهای جدید داخلی، در ابتدای ورود به بازار، جهش قیمتی را تجربه خواهند کرد و در ادامه رفته رفته در مسیر کاهش قیمت قرار می‌گیرند.

فعالان بازار بر این باورند که حباب قیمتی خودروهای ۲۰۱۷ بزرگ خواهد بود، با این حال قیمت مدل‌های ۲۰۱۶ افت چشمگیر و بالایی نخواهد داشت. اما ورود خودروهای خارجی جدید به بازار ایران در حالی است که هنوز نه بحث‌های مربوط به معیار لوکس بودن خودروها تمام شده و نه بسیاری از واردکنندگان توانسته‌اند مجوز رسمی فعالیت را از شرکت‌های مادر دریافت کنند. در حال حاضر حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا، معیار مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خودروهای لوکس است؛ به‌نحوی‌که خودروهای دارای حجم موتوری بیش از این، اجازه ثبت‌سفارش و ورود به کشور را ندارند. این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان و فعالان حوزه واردات، حجم موتور نمی‌تواند معیار مناسبی برای واردات باشد و بهتر است ملاک‌های دیگری از جمله «ارزش دلاری» در این مورد لحاظ شود.

از سوی دیگر اما با وجود لغو تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور، هنوز نتوانسته‌اند مجوزهای لازم را از شرکت‌های مادر خارجی دریافت و فعالیت خود را رسمی کنند. در حال حاضر تنها چند شرکت که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، موفق به کسب مجوز رسمی فعالیت از خارجی‌ها شده‌اند و بسیاری از برندهای معروف هنوز نمایندگی رسمی خود را در ایران معرفی نکرده‌اند. این در حالی است که با لغو تحریم‌های بین‌المللی، امکان ورود مستقیم و بدون واسطه خودروهای خارجی در بازار ایران فراهم آمده و شرکت‌های خارجی نیز به‌دنبال معرفی نمایندگانی مناسب و کاربلد در بازار کشور هستند. به گفته منابع آگاه، در حال حاضر مذاکرات میان خودروسازان خارجی و کاندیداهای اخذ نمایندگی آنها در ایران، برقرار است، اما هنوز خبری رسمی در مورد منتخبان نهایی اعلام نشده است.

بازار وارداتی‌ها در مدل ۲۰۱۷

سری اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم و ببینیم اوضاع ورود مدل‌های ۲۰۱۷ به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر هیوندای اکسنت با قیمتی معادل ۱۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و رنو فلوئنس فول ۱۳۲ میلیون تومان قیمت دارد. در بین دیگر مدل‌های هیوندایی در بازار ایران اما توسان با قیمتی حدودا ۱۸۸ میلیون تومانی به دست مشتریان می‌رسد برای خرید سانتافه فول ۲۰۱۷ نیز باید حدود ۲۲۳ میلیون تومان هزینه داد. فعالان بازار اما در مورد تویوتا کمری هیبرید عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر ۲۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که هم‌اکنون با ۱۴۸ میلیون تومان می‌توان صاحب سراتو شد، اما برای خرید اپتیما در فولترین آپشن باید ۱۹۷ میلیون تومان هزینه کرد.

قیمت خودروهای داخلی در بازار تهران – ۲۹ مهرماه ۹۵ :

خودرو قیمت تغییر نسبت به هفته گذشته
۲۰۶ تیپ ۲ ۳۳.۴۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰-
۲۰۶ تیپ ۵ ۳۷.۵۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
پژو ۴۰۵ GLX ۳۰.۲۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
۲۰۶ صندوقدار ۳۸.۷۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
پارس بنزینی ۳۶.۴۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
رنو ساندرو استپ‌وی ۵۸.۰۰۰.۰۰۰
پارس TU5 ۴۰.۵۰۰.۰۰۰
سمند SE ۲۸.۵۰۰.۰۰۰
تندر۹۰ ایران خودرو ۳۸.۲۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰-
پراید ۱۳۱ ۲۱.۲۰۰.۰۰۰
پراید ۱۱۱ ۲۱.۵۰۰.۰۰۰
ساینا EX ۲۷.۸۰۰.۰۰۰
پارس تندر ۴۱.۰۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
دنا ۴۴.۹۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰-
لیفان ۸۲۰ ۸۷.۰۰۰.۰۰۰
جک S5 اتوماتیک ۹۴.۸۰۰.۰۰۰
مزدا۳ FL ۱۲۱.۰۰۰.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰۰-
رنو ساندرو اتوماتیک ۵۱.۳۰۰.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰۰-
رنو کپچر ۱۱۶.۰۰۰.۰۰۰

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.