هرچند بازار شاسیبلندها و کراساوورها همچنان سهم قابلتوجهی از بازار خودروهای وارداتی به کشور را به خود اختصاص میدهند اما در این بخش از بازار از سوی دیگر شاهد تنوع قابلتوجهی نیز هستیم و همین مسئله باعث رقابت جذابی میان برندها و مدلهای مختلف در این بخش شده است و البته در ۷ماهه نخست سال شاهد تغییر در صدر این جدول هم بودیم.
برترینهای بازار شاسیبلندها
رتبه نخست این جدول البته همچون سالهای اخیر در اختیار سانتافه است. این خودرو چنان با قدرت به تخت سلطنت تکیه زده که بعید به نظر میرسد در آینده نزدیک هیچ مدلی بتواند جایگاه آن را در بازار از آن خود کند و شاید تا زمان عرضه نسل جدید آن که احتمالا اواخر سال آینده خواهد بود، احتمالا سانتافه میتواند بهراحتی صدرنشینی خود را ادامه دهد چراکه در مدت حضور نسل فعلی این خودرو در بازار شاهد حضور مدلهای متعددی در کلاس قیمتی و ابعادی سانتافه بودیم اما این خودرو مشتریان خود را حفظ کرد.
هیوندای سانتافه
سانتافه در ۷ماهه نخست سال درمجموع با واردات ۶,۴۶۲ دستگاهی، نهتنها رتبه نخست بازار شاسیبلندهای ایران را از آن خود کرده است بلکه برترین خودرو وارداتی ایران نیز بوده و به این ترتیب جایگاه محکمی را در اختیار دارد که حتی سدانها و هاچبکهای ارزانقیمت هم نمیتوانند با آن مقابله کنند.
سانتافه هرچند با واردات این تعداد دستگاه، بهراحتی عنوان نخست را از آن خود کرده، اما رقبای قدرتمندی نیز در بازار دارد که ممکن است در آینده نزدیک سهمی از این خودرو در بازار را از آن خود کنند. سانتافه هماکنون سهم ۲۹درصدی از بازار خودروهای شاسیبلند را در اختیار دارد که نسبت به متوسط سال پیش کاهش اندک کمتر از ۳ درصدی را نشان میدهد که با توجه به حضور رقبای تازهنفس میتوان آن را طبیعی دانست. سانتافه اختلاف قابلتوجهی با دومین خودرو این ردهبندی دارد و به همین دلیل قطعا در پایان سال نیز میتواند جایگاه خود را حفظ کند و حتی در سال آینده نیز به کسب چنین رتبهای امیدوار باشد. یکی از مهمترین مزیتهای سانتافه بهویژه نسل فعلی آن در طول دوران عرضه، بهروزرسانیهای مناسب آن است بهگونهای که عملا در طی دوران عرضه هرسال روندی رو به بهبود داشته است ضمن آنکه نمونههای فیسلیفت شده آن با انبوهی از امکانات که بعضی از آنها را پیش از این در خودروهای لوکس بازار میدیدیم، خریداران را تا حد زیادی از خرید خودروهای گرانقیمتتر بینیاز میکند.
سانگیانگ تیوولی
هرچند رتبه نخست این جدول قابل پیشبینی بود اما شگفتی بزرگ را باید در رتبه دوم دید؛ جایی که شاهد حضور تیوولی، کراساوور کوچک سانگیانگ هستیم و این در حالی است که در آمار ۶ماهه، این لکسس NX بود که در رتبه دوم قرار داشت. تیوولی را شاید بتوان سورپرایز بزرگ سانگیانگ نهتنها برای بازار ایران که برای بازارهای جهانی دانست؛ خودرویی کوچک در کلاس کراساوورها که کاملا با روند طراحی و طیف محصولات پیشین سانگیانگ متفاوت بود و به لطف همین تفاوت هم توانسته در بازارهای جهانی موفق باشد. در ۷ماهه نخست امسال تیوولی با واردات ۲,۱۶۳ دستگاهی توانسته ضمن پیشرفت قابلتوجه نسبت به سال گذشته، لکسس NX، کیا اسپورتیج و تویوتا RAV4 را نیز پشت سر بگذارد و پس از سانتافه دومین خودرو وارداتی در کلاس شاسیبلندها و کراساوورها باشد.
تیوولی در نیمه سال با اختلافی اندک در حال رقابت با بزرگان بازار بود و البته با توجه به برند خود شاید انتظار چندانی هم برای حضور در بازار نداشت و به این ترتیب حضور در رتبه چهارم نیز جایگاه مناسبی برای این کرهای کوچک بود اما در مهرماه ناگهان همهچیز تغییر کرد و درحالیکه NX و RAV4 روند طبیعی واردات خود را حفظ کرده بودند و اسپورتیج شاهد افت قابلتوجه واردات بود، تیوولی با واردات ۵۴۷ دستگاهی ناگهان معادلات را بر همریخت و توانست خود را به رتبه دوم بازار تحمیل کند و جای NX را در این رتبه بگیرد. تیوولی جزو معدود خودروهای وارداتی است که قیمت آن در بازار بیش از قیمت عرضهکننده است و این موضوع نشان از اقبال آن در بازار دارد و با همین اقبال میتواند بهراحتی بهپیش برود. یکی از جذابیتهای تیوولی برای بازار ایران قطعا طراحی ظاهری است ضمن آنکه بخشی از موفقیت این خودرو را شاید بتوان در کاهش و سپس قطع عرضه رنو کپچر به بازار دانست و شاید با آغاز عرضه کپچر، تیوولی کمی تحتفشار قرار بگیرد هرچند پیشفروشهای گسترده تیوولی نشان میدهد در ادامه سال نیز شاهد عرضه پرحجم این خودرو خواهیم بود.
لکسوس NX
لکسوس NX هرچند جایگاه خود در رتبه دوم را از دست داده است و به رتبه سوم رسیده اما همچنان میتوان آن را شگفتی بزرگ بازار خودروهای وارداتی در ایران دانست. البته این شگفتی تا حدودی قابل پیشبینی بود، جایی که ایرتویا نخستین سری از NXهای خود را بدون تبلیغات زیاد و تنها با انتشار یک خبر در رسانههای اینترنتی بهطور کامل و در عرض چند ساعت به فروش رساند و اینجا بود که میشد حدس زد این خودرو آینده خوبی در بازار ایران خواهد داشت. البته تا اینجای کار چندان دشوار نبود اما شاید حتی خوشبینترین تحلیلگران بازار هم پیشبینی نمیکردند این خودرو با برچسب قیمتی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان بتواند چنین جایگاهی در بازار پیدا کند و کراساوورها و شاسیبلندهای ارزانقیمتتر را پشت سر بگذارد. لکسوس در ۷ماهه نخست سال با واردات ۱,۸۸۹ دستگاه توانست سهم ۸.۵درصدی از بازار را از آن خود کند تا به این ترتیب در جایگاهی بالاتر از کراساوورها و شاسیبلندهای ارزانقیمتتری همچون سورنتو، اسپورتیج، ix35 ،ASX و … قرار گیرد. بخشی از این مسئله را میتوان در قیمت این خودرو دید؛ جایی که هرچند در نمونههای فول آپشن برچسب قیمتی بیش از ۳۵۰ میلیون تومان را نیز به خود میبیند، اما پرداخت این مبلغ در قبال نام لکسوس از دید بسیاری از خریداران توجیهپذیر است ضمن آنکه عدم حضور برندی همچون مرسدس بنز در این کلاس هم میتواند علت دیگری برای این موضوع باشد. از سوی دیگر باید به ظاهر جذاب آن بهویژه برای نسل جوان اشاره کرد. لکسوس تا چند سال پیش یک خودروی خوب بود اما طراحی آن را نمیشد هیجانانگیز دانست و این مسئله بهویژه در بازار سنتی ایران که خودروی لوکس را در بنز و بامو میدید، فروش این برند را دشوار میکرد.
در مقابل اما لکسوس نسل جدید طراحیهای خود را دگرگون کرده است و این مسئله برای خریداران ایرانی و بهویژه خریداران قشری که مشتریان بالقوه لکسوس هستند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به این ترتیب NX به لطف ظاهرش حضور پررنگی در بازار دارد. NX غیر از آنکه توانسته جایگاه بالایی در بازار به دست آورد، موفق شده بامو X4 بهعنوان یکی از مهمترین رقبایش در این بخش از بازار را نیز از میدان به در کند. سال گذشته را میتوان دوران اوج موفقیت بامو X4 دانست؛ خودرویی که باوجود قیمت بالای خود روزهای موفقی در بازار داشت و رتبه چهارم را در اختیار داشت و بالاتر از لکسس NX ایستاده بود اما از نیمه دوم سال بهمرور NX با حضورش در بازار جایگاه X4 را گرفت و هماکنون X4 در رتبه دهم بازار شاسیبلندها و کراساوورها ایستاده است.
نیمنگاه
هیوندای ix35 پس از دوران کمرونق در آغاز سال در حال بازگشت بهروزهای خوب گذشته است. این خودرو در ۷ماهه نخست سال با واردات ۱,۸۷۴ دستگاهی هرچند نتوانست جایگاه چهارم سال گذشته خود را کسب کند اما روند صعودی این برند در ۳ماهه اخیر نشاندهنده اقبال بازار به نسل جدید ix35 است و میتوان پیشبینی کرد با ادامه این روند، این خودرو بتواند در پایان سال بار دیگر جایگاه خود را به دست آورد.
کیا اسپورتیج همچنان شاهد افت در بازار است بهگونهای که در مهرماه تنها ۲۷ دستگاه از این خودرو وارد کشور شده است. مجموع واردات ۱,۴۷۲ دستگاهی این خودرو هرچند همچنان آن را در میان ۱۰ بازیگر برتر بازار ایران جای میدهد اما اسپورتیج بهوضوح از روزهای خوب خود در سال قبل دور شده است؛ جایی که با اقتدار رتبه دوم بازار را در اختیار داشت. در روزهایی که واردات بزرگان بازار شاسیبلندها و کراساوورها در حال افزایش است، بامو X4 که سال گذشته جزو برترینهای بازار بود امسال حالوروز خوبی ندارد. البته واردات ۷۹۰ دستگاهی آن در ۷ماهه نخست سال جاری را نمیتوان آماری بد برای این خودرو گرانقیمت دانست اما وقتی این آمار را با سال پیش مقایسه میکنیم و این مقایسه را در کنار متوسط روند صعودی بازار (نزدیک به ۶۰درصد) قرار میدهیم، میتوان با اطمینان گفت X4 در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار است. این خودرو سال گذشته درمجموع ۱,۳۸۳ دستگاه واردات را تجربه کرده است که در صورت همراهی با بازار باید بتواند در سال جاری به عددی در حدود ۲,۲۰۰ دستگاه دست پیدا کند اما اگر این را بهعنوان هدف X4 تا پایان سال در نظر بگیریم، در ۷ماهه نخست سال این خودرو تنها ۳۶درصد از اهداف خود را پوشش داده است و به این ترتیب بسیار بعید به نظر میرسد که بتواند به جایگاه خود در سال گذشته بازگردد. رنو داستر روزهای پرنوسانی را در بازار میگذراند و هرچند با واردات ۱,۱۱۵ دستگاه در میان ۱۰ خودروی برتر بازار در کلاس شاسیبلندها و کراساوورهاست اما با توجه به قیمت و برند خود هنوز فضای زیادی برای پیشرفت دارد.
رنو کپچر بهعنوان شگفتی ۳ماهه نخست سال همچنان روزهای کمفروغی را در زمینه واردات تجربه میکند. این خودرو در ۳ماهه نخست سال با واردات ۱,۰۵۷ دستگاه توانست خود را به قدرت اول بازار تبدیل کند و حتی جایگاه رنو را در جدول ردهبندی خودروهای وارداتی ارتقا داد اما پس از آن شاهد توقف ورود این خودرو بودیم. البته در مهرماه ۲۷ دستگاه از این خودرو وارد کشور شده و به نظر میرسد مشکلاتی که ایرانخودرو برای واردات این خودرو داشت حل شده است. بر اساس شنیدهها، تا پایان سال حدود هزار دستگاه کپچر دیگر وارد بازار خواهد شد و به این ترتیب کپچر میتواند کمی جایگاه خود را ارتقا دهد اما با توجه به حجم واردات ۷ماهه رقبا بعید است درنهایت با واردات بیش از ۲ هزار دستگاهی هم بتواند خود را در میان ۵ خودرو نخست بازار جای دهد.
برخلاف میتسوبیشی ASX که واردات آن افت محسوسی را نشان میدهد، اوتلندر روند رو به جلویی در واردات دارد و به نظر میرسد بازار استقبال مناسبی از مدلهای فیسلیفت شده آن داشته است. البته واردات ۷۷۰ دستگاهی آن را نمیتوان یک رکورد دانست اما با توجه به جایگاه این خودرو در مقابل رقبا میتوان آن را یک موفقیت دانست. در مورد ASX هم باید منتظر عرضه مدلهای فیسلیفت شده آن باشیم ضمن آنکه بر اساس شنیدهها، حجم عمده واردات محصولات میتسوبیشی در ماههای پیش رو اتفاق خواهد افتاد. ولوو XC90 که با توجه به حجم موتور خود توانسته در کلاس شاسیبلندهای بزرگ حضور پیدا کند، فعلا در بازار بدون رقیب است و همین مسئله باعث شده باوجود مشکلات زیادی که برای واردات این خودرو وجود دارد، بتواند در ۷ماهه امسال با واردات ۳۶۰ دستگاه، خود را در بازار نگهدارد هرچند بر اساس شنیدهها واردات این خودرو به دلیل مشکلات واردکننده رسمی در زمینه خدمات پس از فروش بهزودی متوقف میشود و به این ترتیب شاید این پایانی برای ولوو در بازار ایران باشد.