همه چیز درباره پژو های هاچ‌بکی که صندوقدار شدند!

خودروهای هاچ‌بک امروزه از محبوب‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شوند و اکثر خودروسازان نماینده‌هایی در این کلاس دارند؛ اما گاهاً شرکت‌های خودروسازی تصمیم می‌گیرند برای بازارهای خاصی، یک صندوق به هاچ‌بک‌های خود اضافه کرده و آن‌ها را به‌صورت ناچ‌بک یا همان صندوقدار به بازار عرضه کنند.

ملموس‌ترین مثال این اتفاق برای ما ایرانیان، پژو ۲۰۶ صندوقدار یا SD است که با همکاری ایران‌خودرو و پژو بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک این خودرو ساخته شد؛ اما در سوی دیگر پژو نسخهٔ سدان مدل ۳۰۷ خود را نیز جهت عرضه در کشورهایی چون چین و آرژانتین تولید کرد؛ بنابراین قصد داریم در ادامه طراحی این دو هاچ‌بک صندوقدار شده را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بفهمیم کدام‌یک در اضافه کردن صندوق موفق‌تر عمل کرده‌اند.

معرفی خودروها

پژو ۲۰۶ یک هاچ‌بک کلاس B است که در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان جایگزین پژو ۲۰۵ معرفی شد و سپس نسخه‌های کابریولت یا CC و استیشن یا SW آن هم تولید شد. این خودرو که در زمان خود از طراحی بسیار جذابی بهره می‌برد، آغازگر زبان طراحی جدید پژو بود و بعداً محصولات دیگر این خودروساز فرانسوی در طراحی راه ۲۰۶ را ادامه دادند. پژو ۲۰۶ به دلیل طراحی جذاب، هندلینگ خوب و تیپ‌های فراوان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت تا جایی که حتی به مدت چهار سال پس از معرفی نسل جدیدش بنام ۲۰۷، همچنان تولید می‌شد و حتی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن نیز که ظاهری شبیه به ۲۰۷ پیدا کرده بود با نام ۲۰۶ پلاس تا سال ۲۰۱۲ در اروپا تولید شد. این هاچ‌بک محبوب در سال ۱۳۸۰ توسط ایران‌خودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ایران هم به موفقیت بسیار بالای دست یافت.

پژو هاچ‌بک 2 - همه چیز درباره پژو های هاچ‌بکی که صندوقدار شدند!

در سوی دیگر پژو ۳۰۷ نیز به‌عنوان نسل جدید ۳۰۶ در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. این خودرو، هاچ‌بکی در کلاس C است و مانند ۲۰۶ نمونه‌های استیشن و کابریولت آن‌هم ساخته شد. ۳۰۷ در طراحی کاملاً از ۲۰۶ الهام گرفته بود و شباهت بسیار زیادی به برادر کوچک‌ترش داشت. همچنین ۳۰۷ هم خودروی بسیار موفقی بود و حتی توانست عنوان خودروی سال ۲۰۰۲ اروپا را هم کسب کند. هرچند تولید این خودرو در سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده و مدل جدید ۳۰۸ جایگزین آن شد اما تولید ۳۰۷ همچنان در چین ادامه دارد آن‌هم درحالی‌که هم‌اکنون نسل دوم ۳۰۸ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

پژو هاچ‌بک 3 - همه چیز درباره پژو های هاچ‌بکی که صندوقدار شدند!

هاچ‌بک‌ها صندوقدار می‌شوند!

همان‌طور که اشاره شد، پژو ۲۰۶ به‌عنوان یک هاچ‌بک جمع‌وجور و جوان‌پسند در بازار کشورمان بسیار موفق عمل کرد؛ اما ازآنجایی‌که خودروهای صندوقدار هم در ایران بسیار پرطرفدار هستند، ایران‌خودرو تصمیم گرفت با همکاری پژو، نسخهٔ سدان یا صندوقدار ۲۰۶ را هم تولید کند تا این خودرو بتواند توسط خانواده‌ها هم مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب پروژهٔ صندوقدار کردن ۲۰۶ با سرمایهٔ ایران‌خودرو توسط مرکز طراحی پژو برای ایران‌خودرو آغاز شد. سرانجام در سال ۲۰۰۶ نسخهٔ صندوقدار پژو ۲۰۶ معرفی شد درحالی‌که ایران‌خودرو قصد داشت آن‌را با نام پژو آریان به بازار عرضه کند اما این امر با مخالفت پژو روبرو شد و نهایتاً این خودرو با نام پژو ۲۰۶ SD در ایران عرضه شد. البته ۲۰۶ صندوقدار توسط ایران‌خودرو به کشورهایی چون ترکیه، روسیه و الجزایر صادر شد و سپس تولید آن در سال ۲۰۰۷ در آمریکای جنوبی هم آغاز شد.

پژو هاچ‌بک 4 - همه چیز درباره پژو های هاچ‌بکی که صندوقدار شدند!

پژو ۳۰۷ هم از این لحاظ سرنوشتی تقریباً مشابه ۲۰۶ دارد به‌گونه‌ای که پژو تصمیم گرفت برای بازارهای چین و آمریکای جنوبی نسخهٔ صندوقدار ۳۰۷ را تولید کند. بدین ترتیب در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ سدان ۳۰۷ توسط پژو معرفی گردیده و در چین و بازارهای آمریکای جنوبی عرضه شد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، تولید این خودرو همچنان با انجام چند فیس‌لیفت در چین ادامه دارد.

پژو هاچ‌بک 5 - همه چیز درباره پژو های هاچ‌بکی که صندوقدار شدند!

کدام سدان طراحی بهتری دارد؟

اضافه کردن صندوق به خودروهای هاچ‌بک امر پیچیده‌ای است خصوصاً هاچ‌بک‌هایی مثل پژو ۲۰۶ و ۳۰۷ که طراحی خاصی داشته و اضافه کردن صندوق به آن‌ها چالش‌برانگیزتر است. بااین‌حال این کار برای هردوی این خودروها انجام شده است اما کدام‌یک در این زمینه بهتر عمل کرده و طراحی هماهنگ‌تری دارند؟ برای پاسخ به این سؤال مقایسه‌ای میان طراحی آن‌ها خواهیم داشت.

ابتدا با ۲۰۶ شروع می‌کنیم. این خودرو در نسخهٔ هاچ‌بک طراحی بسیار هماهنگ و زیبایی دارد اما اضافه شدن صندوق موجب شده کمی این هماهنگی و زیبایی مخدوش شود. با توجه به اینکه در طراحی ۲۰۶ صندوقدار پای ایران‌خودرو به میان بوده است، همواره به کاهش هزینه‌ها توجه شده است به‌گونه‌ای که در بخش جانبی خودرو تا ستون C، هیچ تفاوتی میان نسخهٔ هاچ‌بک و صندوقدار وجود ندارد. به همین دلیل با نگاه به قسمت جانبی ۲۰۶ SD، صندوق مانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسد که به بخش عقبی خودرو چسبانده شده است. برای طراحی صندوق نیز از نسخهٔ کابریولت ۲۰۶ و همین‌طور پژو ۶۰۷ الهام گرفته شده است اما بازهم به دلیل کاهش هزینه‌ها، برای چراغ‌های عقب از همان چراغ‌های نسخهٔ هاچ‌بک استفاده شده است درحالی‌که عمدتاً هاچ‌بک‌هایی که صندوقدار می‌شوند از چراغ‌های عقب متفاوتی بهره می‌برند.

پژو هاچ‌بک 6 - همه چیز درباره پژو های هاچ‌بکی که صندوقدار شدند!

در سوی دیگر ۳۰۷ اما رویهٔ متفاوتی در پیش‌گرفته است. در نسخهٔ سدان این خودرو برخلاف ۲۰۶ در قسمت ستون C تغییراتی ایجاد شده و یک لچکی به آن اضافه شده است؛ بنابراین همین تغییر کوچک تأثیر زیادی در زیبایی نمای جانبی ۳۰۷ سدان داشته و کاملاً هماهنگ‌تر از ۲۰۶ SD به نظر می‌رسد. همچنین در این بخش حس اضافه بودن صندوق نیز به چشم نمی‌آید چراکه صندوق فرم معقول‌تری داشته و کاملاً با بدنهٔ اصلی ماشین یکپارچه و هماهنگ به نظر می‌رسد. در قسمت عقب ۳۰۷ سدان نیز بازهم برخلاف ۲۰۶ شاهد استفاده از چراغ‌های کاملاً متفاوتی با نسخهٔ هاچ‌بک هستیم که این هم موجب برتری طراحی ۳۰۷ نسبت به ۲۰۶ می‌شود. البته هرچند چراغ‌های عقب ۳۰۷ سدان طراحی جذابی ندارند اما هماهنگی کاملی با این بخش داشته و مناسب یک خودروی سدان هستند درحالی‌که چراغ‌های عقب ۲۰۶ هاچ‌بک در نسخهٔ سدان چندان نمای جالبی ندارند.

پژو هاچ‌بک 1 - همه چیز درباره پژو های هاچ‌بکی که صندوقدار شدند!

بااین‌حال هرچند هردوی این خودروها سال‌ها است که از سبد محصولات اصلی و جهانی پژو کنار گذاشته شده‌اند اما به دلیل اینکه هر دو در کشورهای ایران و چین همچنان در حال تولید هستند، بد نبود که مقایسه‌ای میان طراحی آن‌ها داشته باشیم تا ببینیم کدام‌یک در امر تبدیل یک هاچ‌بک به یک سدان موفق‌تر عمل کرده‌اند. در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که پژو ۳۰۷ سدان تا حدودی در این زمینه برتر است چراکه با لچکی ستون C، چراغ‌های عقب متفاوت و فرم زیباتر صندوق، طراحی هماهنگ‌تری نسبت به ۲۰۶ SD دارد که در آن بیشتر به کاهش هزینه‌ها توجه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.