باشگاه سدانهای خانوادگی نیمه لوکس در ایران با اینکه اعضای زیادی دارد اما ازمیان آنها تنها چندنام مورد توجه قرارگرفتهاند. حالا سروصدای عضو جدید این باشگاه بتدریج به گوش میرسد؛ عضوی که مثل اکثر تازهواردهای ایران، اصالتی فرانسوی دارد: پژو ۵۰۸ بزودی وارد بازار ایران میشود.
پژو ۴۰۷ هم سرنوشتی مشابه ۶۰۷ داشت ولی با این تفاوت که آمدنش بسیار موفقتر از ۶۰۷ ولی رفتنش بسیار بدتر از ۶۰۷ بود! پژو ۴۰۷ تنها ۲ سال بعد از ورودش با استقبال بازار روبرو شد اما از سال سوم ۱۴۳% کاهش فروش داشت و نهایتا از آن زمان تا پایان عمرش، یعنی تا ۲۰۱۰، در هیچ سالی با افزایش فروش مواجه نشد.
تجربه ناموفق ۶۰۷ و ۴۰۷ ، پژو را محافظهکارتر از قبل کرد. میپرسید چرا؟ چون مدل ۴۰۸ را به بازار فرستاد؛ پژو ۴۰۸ درست بعد از توقف تولید ۴۰۷ به بازار آمد و با توجه به نامش همه تصور کردند جانشین ۴۰۷ است ولی چنین نبود؛ پژو ۴۰۸ در حقیقت نسخه سدان را برای هاچبک ۳۰۸ داشت و هردو از یک پلتفرم بهره میبردند. دلیل دوم آن به بازار بسیار محدود ۴۰۸ برمیگردد؛ پژو هیچگاه ۴۰۸ را به بازار رقابتی اروپای غربی نفرستاد ولی در عوض ۳ خط تولید برای آن در آسیا زد!
اما ۵۰۸ در راه ایران، محصول ۲۰۱۴ و مدل ۲۰۱۵ است. پژو در اواخر ۲۰۱۴ اولین فیسلیفت ۵۰۸ را معرفی کرد؛ تولید این فیسلیفت از سپتامبر ۲۰۱۴ در فرانسه و سپس از ژانویه ۲۰۱۵ در چین آغاز شد. هدف پژو از این فیسلیفت یکسانسازی ظاهر ۵۰۸ با مدلهای جدید ۱۰۸ و ۳۰۸ بود.
مهمترین ویژگی ۵۰۸ فیسلیفت در تغییر جلوپنجره و چراغها، استفاده از دیلایت و همچنین سپرها و رینگهای جدید خلاصه میشد. در این فیسلیفت اکثر جزئیات کابین دستنخورده باقی ماند و پژو فقط صفحه کیلومتر و بخشهایی از کنسول وسط آن را مجددا طراحی کرد.
از آنجایی که ۵۰۸ پرچمدار سدانهای پژو بود، فرانسویها برای فیسلیفت آن سطح امکاناتش را بالاتر بردند؛ چیزهایی مثل مانیتور ۷ اینچی لمسی با امکان اتصال به اپلیکیشنهای Peugeot Connect ، تهویه اتومات چهارگانه، سیستم صوتی JBL ، دوربین عقب و هشداردهنده نقطه کور ازجمله امکاناتی هستند که تاقبل از فیسلیفت ۲۰۱۵ در دسترس مشتریان پژو ۵۰۸ قرار نداشت.
در بخش فنی نیز فیسلیفت ۲۰۱۵ این پژو به دو انجین جدید مجهز شد؛ یکی انجین بنزینی ۱.۶ لیتری THP165 و دیگری انجین ۲.۰ لیتری دیزلی BlueHDi180. حالا که صحبت از انجین شد باید بگوییم که پژو صرفنظر از انجینهای دیزلی، ۴ انجین بنزینی هم برای ۵۰۸ درنظر گرفته است ولی از آنجایی که هم در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو تهران (اسفند ۹۴) و هم در نمایشگاه مشهد، پژو ۵۰۸ با انجین ۱.۶ لیتری در غرفه ایران خودرو به نمایش گذاشته شده بود ماهم فرض میکنیم که این خودروی دیفرانسیل جلو با همین انجین وارد ایران میشود. همچنین در نمایشگاه مشهد، پژو ۵۰۸ دارای امکانات زیر بود:
- رینگ ۱۸ اینچی، دیلایت، اتولایت
- کنترل پایداری، کمکی حرکت در شیب
- ۶ ایربگ، سنسور عقب، دوربین عقب
- تنظیم برقی صندلیهای جلو، روکش چرمی صندلیها
- ورود بدون کلید، استارت دکمهای، کروز کنترل، مانیتور لمسی
- سانروف، آینههای تاشو برقی، سنسور باران
ضمن اینکه تجربه واردات رنو تلیسمان ثابت کرد که با جلب اعتماد مشتریان میتوان آنها را مجاب کرد تا حتی ۱۸۵ میلیون تومان برای یک فرانسوی هزینه کنند. هنوز برای قضاوت در مورد موفقیت یا شکست پژو ۵۰۸ بسیار زود است. پس همچنان باید منتظر آینده بمانیم.