خودروهایی که نقش بسیار پررنگی در حال و آینده صنعت خودرو ایفا کرده و این روزها به دلایل مختلفی همچون افزایش ترافیک و آلودگی هوای کلانشهرها بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و حالا پس از گذشت بیش از ۲۰سال از معرفی پریوس، میتوان این هوشمندی و آیندهنگری مدیران تویوتا را عمیقا ستود. مدتی میشود که پای چهارمین نسل از تویوتا پریوس به بازار کشورمان باز شده و ما نیز بارها در هفتهنامه خودرو امروز و در قالب مطالب مختلف نظیر تست و بررسی، مقایسه و … به این خودرو پرداختهایم اما خانواده پریوس محدود به تنها یک مدل خودرو نمیشود. از این رو، اینبار قصد داریم نگاهی گذرا به دیگر اعضای خانواده تویوتا پریوس داشته باشیم.
پریوس C
پریوس C به عنوان جمعوجورترین عضو خانواده پریوس، یک هاچبک سابکامپکت هایبرید بوده که در بازار بومی ژاپن با نام تویوتا Aqua شناخته میشود. جالب اینجاست که بعضی از کارشناسان و مشتریان، آن را ترکیبی نهچندان هیجانانگیز و دلپذیر از تویوتا یاریس و تویوتا پریوس خطاب میکنند! نسخه تولیدی پریوس C اولینبار در اتوشو توکیو سال ۲۰۱۱ به جهانیان معرفی شد و تا به امروز با تغییرات و بهروزرسانیهای مختلف همچنان روی خط تولید قرار دارد و حتی مدل ۲۰۱۸ آن نیز یکسری تغییرات، اصلاحات و بهروزرسانیهای مختلف و قابل توجه در بخشهای استایل ظاهری، تجهیزات و کابین، فنی و عملکردی را تجربه کرده است و به عقیده برخی کارشناسان، حالا در ظاهر، ژستی نزدیک به یک کراساوور جمعوجور را به خود گرفته است. پریوس C از یک پیشرانه بنزینی ۴سیلندر ۱.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی در هماهنگی با یک گیربکس CVT بهره میگیرد که مجموعا حداکثر قدرتی برابر با ۹۹ اسب بخار را برای آن فراهم میآورند. مصرف سوخت این ژاپنی کوچکاندام در سیکل ترکیبی نیز برابر حدودا ۵.۱ لیتر در ۱۰۰کیلومتر است. در حال حاضر پریوسC یکی از ارزانترین خودروهای هایبرید در بازارهای جهانی از جمله بازار ایالات متحده به شمار میرود و همین قیمت مناسب و مصرف سوخت بهینه و عملکرد اقتصادی را میتوان از مزایای برجسته آن برشمرد. قیمت پایه پریوس Cدر بازار آمریکا، حدود ۲۱.۵ هزار دلار است.
پریوس V
پریوس V را در واقع میتوان پاسخ تویوتا به گروهی از خریداران دانست که از یکطرف تنها یک خودرو MPV جادار قادر به برآوردهکردن نیازهایشان در مسافرتهای شهری و بینشهری بوده و از طرفی دیگر مایل به خرید یک خودرو پاک و دوستدار محیط زیست هستند. پریوس V یک خودرو هایبرید جادار، راحت و کاربردی است که قوای فنی آن متشکل از یک پیشرانه ۴سیلندر ۱.۸ لیتری بنزینی همراه با موتور الکتریکی بوده که حداکثر قدرتی معادل ۱۳۴ اسب بخار را برای آن فراهم میآورد. پریوس V با اتکا به این قوای فنی، در سیکل ترکیبی مصرف سوختی حدودا ۵.۷ لیتری دارد. البته پریوس V در سال جاری از بازار ایالات متحده خداحافظی خواهد کرد چراکه وضعیت فروش و استقبال از آن چندان مناسب نبوده و این خودرو نیز همانند اصلیترین رقیبش یعنی فورد C-Max هایبرید، قربانی تغییر سلیقه و افزایش تمایل مشتریان به خرید خودروهای کراساوور شده است.
پریوس پرایم
پریوس پرایم در واقع عضو پلاگین هایبرید خانواده پریوس است. همانطور که احتمالا میدانید، در خودروهای پلاگین هایبرید یا PHEV، باتریها علاوه بر امکان شارژ در حالت سری توسط پیشرانه بنزینی، قابلیت شارژ از طریق برق شهری یا دستگاههای مخصوص شارژ سریع را نیز دارند که این عمل، خودروهای ذکرشده را به نوعی مابین خودروهای هایبرید و تمام الکتریکی قرار میدهد. این نسخه از خانواده پریوس اولینبار با مدل ۲۰۱۲ به بازارها راه یافت و در ابتدا با نام پریوس پلاگین هایبرید شناخته میشد اما در نسل جدید که با مدل ۲۰۱۷ به بازارهای جهانی راه یافته، با نام پریوس پرایم شناخته میشود. پریوس پرایم در مقایسه با پریوس، چهره جدیتر و خشمگینتری دارد. در درون کابین پریوس پرایم نیز وجود یک مانیتور بزرگ عمودی در بخش میانی داشبورد، مهمترین وجه تفاوت آن با پریوس است. در بخش فنی، پریوس پرایم از ترکیب یک پیشرانه بنزینی ۴سیلندر ۱.۸ لیتری همراه با یک موتور الکتریکی بهره میبرد که این مجموعه قادر به تولید حداکثر ۱۲۱ اسب بخار قدرت بوده و با یک گیربکس CVT جفت و جور میشود. همچنین پریوس پرایم از یک باتری الکتریکی بزرگتر و با ظرفیتی بیشتر نسبت به باتری مورد استفاده در پریوس، بهرهمند است. پریوس پرایم در حالت عادی، مصرف سوخت ترکیبی معادل ۴.۴ لیتر در ۱۰۰کیلومتر داشته و همچنین قادر است در حالت تمام الکتریکی، مسافتی در حدود ۴۰ کیلومتر را بپیماید. پریوس پرایم در بازار ایالات متحده قیمت پایهای کمتر از ۲۸ هزار دلار دارد.