فراری ۲۷۵ جی تی بی مدل ۱۹۶۶ ؛ خودرویی دلفریب
فراری، (به ایتالیایی: Ferrari) شرکت خودروسازی ایتالیایی است، که در سال ۱۹۲۹ توسط انزو فراری و تحت نام اسکودریا فراری راهاندازی شد. این شرکت در سالهای نخست فعالیتش بهعنوان حامی مالی رانندهها و در زمینه طراحی و ساخت خودروهای مسابقهای متمرکز بود و از سال ۱۹۴۷ تولید اتومبیلهای جادهای را با برند فراری آغاز نمود و امروزه در حوزه طراحی و تولید خودروهای سوپر اسپورت فعالیت مینماید.
سال ۱۹۶۹ شرکت خودروسازی فیات، اقدام به خریداری ۵۰٪ درصد از سهام شرکت فراری نمود، که در سال ۲۰۰۸ به ۸۵٪ درصد افزایش پیدا کرد. هماکنون کمپانی فیات با در اختیار داشتن ۹۰٪ درصد از سهام فراری، مالک اصلی آن بهشمار میآید. پیرو فراری (فرزند انزو) نیز ۱۰٪ درصد از سهام فراری را در اختیار دارد.
لوگوی شرکت فراری یک اسب سیاه در جلوی یک سپر زرد است، که در بالای آن سه رنگ سبز، سفید و قرمز بهمراه دو حرف اس (حرف نخست اسکودریا) و اف (حرف اول فراری) بر روی آن وجود دارد، که نمایانگر اسکودریا فراری میباشد، که این دو حرف، تنها در لوگوی اسکودریا فراری، دیده میشود و لوگوی شرکت فراری بدون حروف اس و اف میباشد.
در ۱۷ ژوئن ۱۹۲۳ در جریان مسابقه اتومبیلرانی منطقهای ساویوو، در شهر راونا، انزو فراری موفق به کسب مقام نخست شد. پس از این مسابقه وی با مادر «فرانچسکو باراکا» (معروفترین خلبان جنگی ایتالیا که در جنگ جهانی اول کشته شد) یعنی پائولینا باراکا ملاقات کرد. در جریان این ملاقات مادر باراکا، از انزو درخواست کرد، همچون فرانچسکو باراکا که تصویر اسبی را بر روی تمامی هواپیماهای خود ترسیم مینمود، او نیز این طرح را بر روی خودروهای مسابقهای خود، استفاده نماید، تا برایش شانس بیاورد!
گرچه تفاوتهایی میان طرح فرانچسکو باراکا و طرحی که انزو استفاده کرد، وجود داشت، ولی این نظریه، نقطه آغازین طرحی بود، که وی برای برند شرکت فراری از آن بهره برد. برای نمونه باراکا از اسبی قرمز رنگ، با پسزمینه سفید که نمایانگر ابرها بود، استفاده میکرد ولی انزو تصمیم گرفت که برای نشان دادن اندوه درگذشت باراکا، رنگ اسب را، به مشکی تغییر دهد، همچنین برای پس زمینه، از رنگ زرد، رنگ منتخب شهر مودنا؛ که زادگاه انزو بود، استفاده نماید. در نهایت، در قسمت بالای این طرح نیز پرچم ایتالیا نقش بسته بود.
این مارانلویی دلفریب با پیکره ای کوسه ای شکل، تراش خورده توسط هنرمندان آتلیه پینین فارینا، اولین بار اکتبر سال ۱۹۶۶ در موتوشوی پاریس رونمایی شد. با اتکا به نیروگاه ۳۰۰ V12 اسبی، ۲۷۵ GTB/4 می توانست به بیشینه سرعتی برابر با ۲۶۶ کیلومتر در ساعت دست یابد.
این هیولای آن روزهای جاده ها یکی از مدرن ترین خودروهای دهه ۱۹۶۰ بود و هنوز هم که هنوز است، می تواند در مقابل مدرن ترین خودروهای اسپرت امروز قد علم کند! در حال حاضر، ۲۷۵ GTB/4 های کلکسونی مدل ۶۷ و ۶۸ فراری در حدود ۱.۳ میلیون دلار قیمت دارند و روز به روز هم بر ارزش آنها افزوده می شود.
فراری ۲۷۵ جی تی بی مدل ۱۹۶۶ ساخت کشور ایتالیا است.