بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

McDonnell Douglas MD-80 یک هواپیمای مسافربری دو موتوره ساخته شرکت مک‌دانل داگلاس است. نخستین پرواز MD-80 در ۱۸ اکتبر ۱۹۷۹ صورت گرفت. MD سری ۸۰ نسل جدیدی از هواپیمای قدیمی‌تر این شرکت، مک‌دونال داگلاس دی‌سی-۹ به حساب می‌آید. این هواپیماها تشابه زیادی با خانواده بوئینگ MD-90 دارند. به همین علت به آنها دی‌سی-۹ سوپر ۸۰ هم گفته می‌شود.

مشخصات
MD-80 دارای دو موتور توربوفن است. دو موتور در انتهای بدنه و در دو سوی بدنه قرار گرفته‌اند.
فاصله نوک دو بال: ۳۲٬۸ متر
طول: ۴۵ متر
ارتفاع: ۹ متر
ظرفیت مسافر: ۱۷۲ نفر
بیشینه سرعت: ۰٫۸۷ ماخ (۹۲۵ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۳۴۷۶۶ کیلومتر

مدل‌ها
MD-81: مدل استاندارد مسافربری.
MD-82: دارای موتور بهینه‌سازی شده.
MD-83: ظرفیت حمل سوخت بیشتر، ترابری.
MD-87: بدنه کوتاه‌تر.
MD-88: مدل پیشرفته‌تر.

در ایران و پس از خروج توپولف ۱۵۴ از ناوگان شرکت‌های هواپیمایی، تعداد زیادی از این هواپیماها وارد ناوگان هوایی کشور شد و هم‌اکنون شرکت‌های ایران‌ایر، ایرتور، آتا، کیش‌ایر، کاسپین، تابان، زاگرس و تفتان کاربر این هواپیما هستند.

ناوگان MD ایران‌ایر

UR-CHW (MD-82)I
به سفارش China Northern Airlines و با شماره سریال ۴۹۵۱۰ در چین مونتاژ شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۹/۳/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای China Southern Airlines را نیز در پرونده خود دارد. در آگوست ۲۰۰۹ شرکت چابهار، این هواپیما را برای ایران‌ایر وارد کشور نمود اما به ایرتور واگذار شد. این هواپیما نیز مدتی در مشهد زمینگیر بود تا اینکه در ماه می ۲۰۱۴ به اجاره ایران‌ایر درآمد.

2734790 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

UR-CJZ (MD-82)I
این هواپیما به سفارش China Northern Airlines و با شماره سریال ۴۹۵۰۶ در چین مونتاژ شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۸/۳/۱ انجام داد. سابقه پرواز در China Southern Airlines را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۲/۹/۲۴ شرکت ایرتور این هواپیما را از شرکت اوکراینی Bukovyna اجاره کرد. کمتر از یک سال بعد، در آگوست ۲۰۱۳ اجاره این هواپیما به ایران‌ایر منتقل شد.

2395867 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

UR-BXI (MD-82)I

این هواپیما به سفارش US Air و با شماره سریال ۵۳۱۷۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۶/۱ انجام داد. سابقه پرواز در چین را نیز در پرونده خود دارد. از ۲۰۱۱/۲/۲۳ شرکت ایرتور این هواپیما را از شرکت اوکراینی Bukovyna اجاره کرد. مدتی زمینگیر بود تا اینکه در ابتدای سال ۲۰۱۵ این پرنده به صورت اجاره به ایران‌ایر منتقل شد.

2832666 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

UR-BXM (MD-82)I
این هواپیما به سفارش China Northern Airlines و با شماره سریال ۴۹۵۰۵ در چین مونتاژ شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۸/۱/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای China Southern Airlines را نیز در پرونده خود دارد. در ۲۰۱۰/۷/۲۹ شرکت ایرتور آن را از شرکت اوکراینی Bukovyna اجاره کرد. این هواپیما اخیرا به ایران‌ایر منتقل شده است.

2801729 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

ناوگان MD شرکت ایرتور

EP-MDC (MD-82)I
به سفارش China Northern Airlines و با شماره سریال ۴۹۵۲۴ در چین مونتاژ شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۱/۱/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای China Southern Airlines را نیز در پرونده خود دارد. در ایران، شرکت تابان در ۲۰۱۰/۳/۹ آن را با رجیستر EK-82524 از Ararat International Airways اجاره کرد و در ۲۰۱۱/۶/۱ ضمن تملک هواپیما، رجیستر آن را به EP-ARA تغییر داد. در تاریخ ۲۰۱۳/۳/۲۵ این پرنده با رجیستر EP-MDC توسط شرکت ایرتور خریداری شد. اخیرا پس از انجام چک این هواپیما در فجرآشیان (فارسکو)، رنگ‌آمیزی جدید شرکت ایرتور بر روی این هواپیما اجرا شده است.

2721566 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

4213185 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-MDD (MD-82)I
این هواپیما به سفارش China Northern Airlines و با شماره سریال ۴۹۵۸۲ در چین مونتاژ شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۱/۷/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای China Southern Airlines را نیز در پرونده خود دارد. در ایران، شرکت تابان در ۲۰۱۰/۱/۲۷ آن را با رجیستر EK-82852 از Ararat International Airways اجاره کرد و در ۲۰۱۱/۶/۱ ضمن تمدید قرارداد اجاره، رجیستر هواپیما را به EP-ARB تغییر داد. در تاریخ ۲۰۱۲/۱/۱ این پرنده ضمن انتقال به شرکت ایرتور، رجیستر EP-MDD به خود گرفت.

2654559 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-MDE (MD-82)I
به سفارش China Northern Airlines و با شماره سریال ۴۹۵۲۳ در چین مونتاژ شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۰/۱۲/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای China Southern Airlines را نیز در پرونده خود دارد. در ایران، شرکت تابان در ۲۰۱۰/۳/۴ آن را با رجیستر EK-82523 از Ararat International Airways اجاره کرد و در ۲۰۱۱/۶/۱ ضمن تمدید قرارداد اجاره، رجیستر هواپیما را به EP-ARB تغییر داد. در تاریخ ۲۰۱۱/۱۱/۲۹ این پرنده ضمن انتقال به شرکت ایرتور، رجیستر EP-MDE به خود گرفت.

2702504 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-MDF (MD-83)I
این هواپیما با شماره سریال ۵۳۱۸۴ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۷/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در ایران نیز مدتی برای فارس ایر قشم پرواز می‌کرد. در تاریخ ۲۰۰۹/۹/۱۷ شرکت کاسپین آن را با رجیستر UR-BHJ از شرکت اوکراینی Bukovyna اجاره کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۳ شرکت ایران ایرتور این هواپیما را خریداری نمود و در ۲۰۱۴/۹/۶ رجیستر آن را به EP-MDF تغییر داد.

2834895 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-MDG (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Alitalia و با شماره سریال ۵۳۲۳۲ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۵/۳/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۴/۶/۱۷ شرکت ایرتور این هواپیما را با رجیستر UR-CJR خریداری کرد و در ۲۰۱۴/۱۰/۹ رجیستر آن را به EP-MDG تغییر داد.

2590431 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

UR-CGS (MD-82)I
این هواپیما با شماره سریال ۴۹۴۲۵ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۵/۱۱/۱ انجام داد. تا سال ۲۰۰۷ برای شرکت‌های چینی پرواز می‌کرد. در سال ۲۰۱۱ شرکت ایرتور این هواپیما را به عنوان انبار قطعه وارد کشور کرد.

UR-CGT (MD-82)I
این هواپیما با شماره سریال ۴۹۴۲۸ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۵/۱۰/۱۹ انجام داد. تا سال ۲۰۰۷ برای شرکت‌های چینی پرواز می‌کرد. در سال ۲۰۱۱ شرکت ایرتور این هواپیما را به عنوان انبار قطعه وارد کشور کرد.

ناوگان MD شرکت آتا

EP-TAM (MD-83)I
این هواپیما به سفارش AOM French Airlines و با شماره سریال ۵۳۴۶۵ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۱۰/۰۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۰/۰۸/۱۵[مطابق با ۲۴ مرداد ۱۳۸۹] شرکت آتا آن را با رجیستر UR-CHM از طریق شرکت Khors Air خریداری کرد و در ۱۱ آذر ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-TAM تغییر داد.

2581884 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-TAN (MD-83)I
این هواپیما به سفارش AOM French Airlines و با شماره سریال ۵۳۵۲۰ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۶/۰۴/۰۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۰۹/۱۲/۰۵[مطابق با ۱۴ آذر ۱۳۸۸] شرکت آتا آن را با رجیستر UR-CDN از طریق شرکت Khors Air خریداری کرد و در ۱۱۱ دی ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-TAN تغییر داد.

2566368 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-TAP (MD-83)I با نام شهریار
این هواپیما به سفارش AOM French Airlines و با شماره سریال ۵۳۴۶۶ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۱۱/۰۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۰/۰۳/۱۷[مطابق با ۲۶ اسفند ۱۳۸۸] شرکت آتا آن را با رجیستر UR-CHP از طریق شرکت Khors Air خریداری کرد و در ۱۰ مهر ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-TAPP تغییر داد.

2421430 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-TAQ (MD-83)I با نام البرز
این هواپیما به سفارش AOM French Airlines و با شماره سریال ۵۳۴۸۸ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۶/۰۳/۰۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۰/۰۳/۱۷[مطابق با ۲۶ اسفند ۱۳۸۸] شرکت آتا آن را با رجیستر UR-CHQ از طریق شرکت Khors Air خریداری کرد و در ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-TAQ تغییر داد. تمام ۱۶۵ صندلی این هواپیما پس از چک CC نوسازی شده است.

2422058 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-TAR (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Transwede Airways و با شماره سریال ۵۳۱۹۸ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۱/۰۳/۲۱ انجام داد. سابقه پرواز برای Spanair را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۲/۰۳/۳۱ [مطابق با ۱۲ فروردین ۱۳۹۱] شرکت آتا آن را با رجیستر UR-CIK خریداری کرد و در ۱۱ آذر ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-TARR تغییر داد.

2722395 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-TAS (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Air Liberté و با شماره سریال ۴۹۹۸۶ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۱/۰۳/۱۲ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۱/۰۱/۲۴[مطابق با ۴ بهمن ۱۳۸۹] شرکت آتا آن را با رجیستر UR-CJC از طریق شرکت Khors Airr خریداری کرد و در آذر ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-TAS تغییر داد.
این هواپیما از ماه فروردین تا مرداد ۱۳۹۳ چک سنگین خود را در شهر ناپل ایتالیا انجام داده و رنگ‌آمیزی جدید شده است.

2775012 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

UR-CPX (MD-83)I
این هواپیما به سفارش شرکت آمریکایی TWA و با شماره سریال ۵۳۵۹۷ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۸/۱۲/۱ انجام داد. تا پایان سال ۲۰۰۱ با رجیستر N9627R و با چیدمان صندلی F12Y132 برای این شرکت پرواز می‌کرد تا اینکه در ۲۰۰۱/۱۲/۲ به شرکت American Airlines منتقل شد و تا پایان سال ۲۰۱۴ با چیدمان C16Y124 در این شرکت خدمت کرد. از ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ در فرودگاه Roswell ایالت نیومکزیکو پارک بود، سپس توسط شرکت اوکراینی Bravo Airways خریداری و رجیستر آن به UR-CPX تغییر یافت.
در ۲۰۱۷/۰۲/۲۵ [مطابق با ۷ اسفند ۱۳۹۵] شرکت هواپیمایی آتا این هواپیما را خریداری و وارد کشور نمود.

45662 1490602837 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

UR-CQC (MD-83)I
به سفارش شرکت آمریکایی TWA و با شماره سریال ۵۳۶۲۵ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۹/۰۹/۲۴ انجام داد. تا اواخر سال ۲۰۰۱ با رجیستر N975TW و با چیدمان F12Y132 برای این شرکت پرواز می‌کرد تا اینکه در ۲۰۰۱/۱۲/۰۲ به شرکت American Airlines منتقل شد و با چیدمان C16Y124 برای این شرکت پرواز کرد. در ۲۰۱۵/۰۶/۱۵ از خدمت خارج شد و در فرودگاه Roswell ایالت نیومکزیکو پارک شد تا اینکه توسط شرکت اوکراینی Bravo Airways خریداری و رجیستر آن به UR-CQC تغییر یافت.
در ۲۰۱۷/۰۳/۱۹ [مطابق با ۲۹ اسفند ۱۳۹۵] شرکت هواپیمایی آتا این هواپیما را خریداری و وارد کشور نمود.

21510 1491303563 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

ناوگان MD شرکت کیش‌ایر

EP-LCI (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Swissair و با شماره سریال ۴۹۸۴۴ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۹/۳/۳ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در سال ۲۰۰۵ کیش‌ایر این هواپیما را با رجیستر LZ-LDW اجاره کرده بود و سپس در ۲۰۰۹/۵/۲۵ از طریق شرکت Khors Air آن را با رجیستر UR-CHR خریداری نموده و در ۲۰۱۰/۱/۲۰ رجیستر آن را به EP-LCI تغییر داد.

2745079 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

2492417 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-LCJ (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Alitalia و با شماره سریال ۵۳۲۲۱ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۳/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای Bulgarian Air Charter را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۱/۴/۱ شرکت کیش‌ایر این هواپیما را با رجیستر EK-82221 از طریق شرکت ارمنی Ararat International Airways خریداری کرد و سپس در ۲۰۱۱/۶/۱ رجیستر آن را به EP-LCJ تغییر داد.

2793118 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-LCK (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Alitalia و با شماره سریال ۵۳۲۲۴ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۵/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای Bulgarian Air Charter را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۰/۱۰/۲۹ شرکت کیش‌ایر این هواپیما را با رجیستر EK82224 از طریق شرکت ارمنی Ararat International Airways خریداری کرد و سپس در ۲۰۱۱/۷/۱۳ رجیستر آن را به EP-LCK تغییر داد.

2758639 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-LCL (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Alitalia و با شماره سریال ۵۳۲۲۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۵/۱/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای Bulgarian Air Charter را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۰/۱۲/۷ شرکت کیش‌ایر این هواپیما را با رجیستر EK-82229 از طریق شرکت ارمنی Ararat International Airways در اختیار گرفت و سپس در ۲۰۱۱/۸/۱۷ رجیستر آن را به EP-LCL تغییر داد.

2630766 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-LCM (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Alitalia و با شماره سریال ۵۳۲۲۶ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۷/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای Bulgarian Air Charter را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۰/۹/۲۰ شرکت کیش‌ایر این هواپیما را با رجیستر EK82224 از طریق شرکت ارمنی Ararat International Airways در اختیار گرفت و سپس در ۲۰۱۱/۸/۱ رجیستر آن را به EP-LCM تغییر داد.
در ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ بدلیل برخورد خودروى پوش‌بک با این هواپیما در فرودگاه کیش، دچار آسیب شدید شده و برای مدت نامعلومی زمینگیر شد.

2760549 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-LCN (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Balair و با شماره سریال ۴۹۵۶۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۷/۸/۴ انجام داد. مدل اولیه آن MD-82 بود ولی در مدل آن ارتقاء یافته و به MD-83 تبدیل شد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در ایران نیز مدتی با رجیستر LZ-LDV برای شرکت ماهان پرواز کرد. در تاریخ ۲۰۰۹/۶/۲۲ شرکت کیش‌ایر این هواپیما را با رجیستر UR-BXN از طریق شرکت اوکراینی Bukovyna در اختیار گرفت و سپس در ۲۰۱۳/۳/۳ رجیستر آن را به EP-LCK تغییر داد.

2617434 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-LCO (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Swissair و با شماره سریال ۵۳۱۵۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۱/۲/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۰۷/۵/۴ شرکت کیش‌ایر این هواپیما را با رجیستر LZ-LDH از شرکت Bulgarian Air Charter اجاره کرد. در ۲۰۰۹/۶/۲۱ شرکت اوکراینی Bukovyna این هواپیما را از Bulgarian Air Charter خریداری کرد و در همان تاریخ، ضمن تغییر رجیستر هواپیما به UR-BXO، اجاره این هواپیما به کیش‌ایر را تمدید کرد. در ۲۰۱۲/۱۲/۱ با به ملکیت در آمدن هواپیما، رجیستر هواپیما به EP-LCO تغییر یافت.

2783592 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

ناوگان MD شرکت کاسپین

EP-CPD (MD-83)I
این هواپیما با شماره سریال ۵۳۱۸۸ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۵/۸/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر از جمله American Airlines را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۴/۳/۱۷ شرکت کاسپین آن را با رجیستر UR-CLY خریداری کرد و در ۲۰۱۴/۱۰/۱۱ رجیستر آن را به EP-CPD تغییر داد.

2708403 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-CPU (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Alitalia و با شماره سریال ۵۳۲۲۳ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۴/۱ انجام داد و تا سال ۲۰۰۹ که زمینگیر شد برای آن شرکت پرواز می‌کرد. در سال ۲۰۱۱ بمدت چند ماه در اختیار Bulgarian Air Charter بود. در تاریخ ۲۰۱۲/۱/۱ شرکت کاسپین آن را خریداری کرد.

2606929 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-CPV (MD-83)I
این هواپیما با شماره سریال ۴۹۹۳۸ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۰/۱/۲۰ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۰/۸/۱ شرکت کاسپین آن را با رجیستر UR-CHN در اختیار گرفت و دو سال بعد در ۲۰۱۲/۹/۱ رجیستر آن را به EP-CPV تغییر داد.
در ‌۲۲ اسفند ۱۳۹۵ این هواپیما قرار بود همراه با مسافران خود از فرودگاه عسلویه پرواز کند که بدلیل نقص فنی در ارابه فرود، خلبان از سوار کردن مسافران امتناع نموده و هواپیما فقط با سیزده نفر از کروی شرکت به مقصد تهران پرواز می‌کند. هنگام بلند شدن از فرودگاه، چرخ‌های جلو بسته نمی‌شود و به همین دلیل هواپیما مجددا در فرودگاه عسلویه فرود اضطراری انجام می‌دهد که در حین فرود، ارابه جلو صدمه بیشتری دیده و هر دو لاستیک آن می‌ترکد. خوشبختانه هواپیما توسط خلبان کنترل شده و از باند خارج نمی‌شود.

2790283 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-CPX (MD-83)I
این هواپیما با شماره سریال ۵۳۴۶۳ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۷/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۲/۷/۱ شرکت کاسپین آن را با رجیستر UR-CJX در اختیار گرفت و دو ماه بعد در ۲۰۱۲/۹/۱ رجیستر آن را به EP-CPX تغییر داد.

2662961 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-CPZ (MD-83)I
این هواپیما با شماره سریال ۵۳۴۶۴ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۸/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۲/۸/۱ شرکت کاسپین آن را با رجیستر UR-CJY از طریق شرکت اوکراینی Khors Air خریداری کرد و در ۲۰۱۴/۵/۱ رجیستر آن را به EP-CPZ تغییر داد.

2831252 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

2689272 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-CAS (MD-83)I
این هواپیما با شماره سریال ۵۳۶۲۳ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۹/۰۸/۳۱ انجام داد. از سپتامبر همان سال برای TWA پرواز کرد و در اواخر سال ۲۰۰۱ به American Airlines منتقل شد. مدتی نیز برای Kam Air افغانستان پرواز می‌کرد.
در تاریخ ۲۰۱۶/۰۳/۰۲ [مطابق با ۱۲ اسفند ۱۳۹۴] شرکت کاسپین این هواپیما را وارد ناوگان خود کرد و در ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ رجیستر آن را به EP-CASS تغییر داد.

2801345 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

ناوگان MD شرکت تابان

EP-TBB (MD-88)I
این هواپیما به سفارش Onur Air و با شماره سریال ۵۳۵۴۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۷/۵/۱ انجام داد. در تاریخ ۲۰۱۰/۰۸/۰۱ [مطابق با ۱۰ مرداد ۱۳۸۹] شرکت تابان این هواپیما را با رجیستر UR-CIZZ از طریق شرکت اوکراینی Bukovyna خریداری کرد و دو سال بعد در ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-TBBB تغییر داد.

2812202 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-TBC (MD-88)I
این هواپیما به سفارش Onur Air و با شماره سریال ۵۳۵۵۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۷/۰۶/۰۱ انجام داد. در تاریخ ۲۰۱۱/۰۸/۱۱ [مطابق با ۲۰ مرداد ۱۳۹۰] شرکت تابان این هواپیما را با رجیستر UR-CJL از طریق شرکت اوکراینی Khors Air خریداری کرد و یک سال بعد در ۹ آذر ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-TBC تغییر داد.

2737863 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-TBD (MD-88)I
این هواپیما به سفارش Onur Air و با شماره سریال ۵۳۵۴۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۷/۰۳/۰۱ انجام داد. در تاریخ ۲۰۱۱/۰۵/۰۶ [مطابق با ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۰] شرکت تابان این هواپیما را با رجیستر UR-CIY از طریق شرکت اوکراینی Bukovyna خریداری کرد و دو سال بعد در ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ رجیستر آن را به EP-TBD تغییر داد.

2536454 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-TBE (MD-88)I
این هواپیما به سفارش Onur Air و با شماره سریال ۵۳۵۴۸ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۷/۰۴/۰۱ انجام داد. در تاریخ ۲۰۱۱/۰۷/۰۱ [مطابق با ۱۰ تیر ۱۳۹۰] شرکت تابان این هواپیما را با رجیستر UR-CJK از طریق شرکت اوکراینی Khors Air خریداری کرد و دو سال بعد در مهر ۱۳۹۲ رجیستر آن را به EP-TBE تغییر داد.

2559221 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-TBF (MD-88)I
این هواپیما به سفارش Onur Air و با شماره سریال ۵۳۵۴۶ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۷/۰۴/۰۱ انجام داد. مدتی نیز به Air Anatolia و Iberia اجاره داده شد. در تاریخ ۲۰۱۱/۰۵/۰۷ [مطابق با ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰] شرکت تابان این هواپیما را با رجیستر UR-CIX از طریق شرکت اوکراینی Bukovyna خریداری کرد و سه سال بعد در ۲۰۱۴/۲/۴ رجیستر آن را به EP-TBF تغییر داد.

2555795 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

ناوگان MD شرکت زاگرس

EP-ZAA (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Continental Air Lines و با شماره سریال ۴۹۶۳۴ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۷/۰۹/۲۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در سال ۲۰۰۸ و با رجیستر UR-CEW ابتدا به اجاره شرکت تابان و سپس زاگرس‌ایر درآمد. در اکتبر ۲۰۱۲ این پرنده رجیستر EP-ZAA به خود گرفت.

2299467 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-ZAB (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Balair و با شماره سریال ۴۹۹۳۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۰/۰۴/۲۵ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در ایران با رجبستر LZ-LDZ در سال ۲۰۰۵ برای کیش‌ایر و در سال ۲۰۰۶ برای ماهان بصورت اجاره پرواز می‌کرد. در ۲۰۱۰/۰۵/۱۸ [مطابق با ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹] شرکت زاگرس این هواپیما را از طریق Khors Air و با رجیستر UR-CJB خریداری کرد و در بهمن ۱۳۹۰ رجیستر آن را به EP-ZAB تغییر داد.

2442456 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۴ این هواپیما که از اصفهان عازم مشهد بود، پس از فرود در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد این شهر، بدلیل لغزندگی ناشی از برف، از باند خارج شده و بال هواپیما و یکی از ارابه‌های فرود آن شکست.
خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت و پس از خروج مسافران بوسیله سرسره نجات، تعدادی از آنان جهت مداوای کوفتگی و ضربات حاصله به بیمارستان منتقل شدند و هواپیما نیز از چرخه پرواز خارج شد.

4075553 922 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

4075542 844 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

برای مشاهده عکسهای بیشتر اینجا را کلیک کنید

EP-ZAC (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Airtours International Airways و با شماره سریال ۴۹۹۴۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در جولای ۱۹۹۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در ایران نیز در سال ۲۰۰۸ بمدت ۵ ماه برای ایرتور پرواز می‌کرد. در ماه می ۲۰۰۹ شرکت زاگرس این هواپیما را از طریق Khors Air و با رجیستر UR-CDR خریداری کرد و در ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ رجیستر آن را به EP-ZAC تغییر داد.

2522131 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-ZAD (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Austrian Airlines و با شماره سریال ۴۹۲۷۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۸۵/۰۹/۱۶ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در ایران نیز در سال ۲۰۰۸ با رجیستر UR-CDI ابتدا برای کاسپین و مدتی برای کیش‌ایر پرواز می‌کرد. در ۲۰۰۹/۰۶/۲۶ شرکت زاگرس این هواپیما را خریداری کرد و در مارس ۲۰۱۲ رجیستر آن را به EP-ZAD تغییر داد.
با رسیدن زمان C-Check این MD و با توجه به رو به اتمام بودن عمر پروازی هواپیما و به‌صرفه نبودن انجام آخرین C-Check، هواپیمای EP-ZAD اولین هواپیمای MD در داخل کشور بوده که ضمن اینکه هنوز قابلیت پرواز دارد (این هواپیما به دلیل نقص فنی، تغییر در سازه بدلیل فرود اضطراری یا انبار قطعه شدن زمینگیر نشده است)، بازنشسته می‌شود تا دیگر MD های این شرکت بتوانند از قطعات آن استفاده کنند. بدنه این هواپیما در حال حاضر اوراق شده است.

2602897 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-ZAE (MD-82)I
با شماره سریال ۵۳۰۶۶ ساخته شد و اولین پرواز خود را در اکتبر ۱۹۹۱ انجام داد. در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ با رجیستر UR-CHJ برای کیش‌ایر پرواز می‌کرد و سپس به شرکت اجاره دهنده (Khors Air) بازگشت. شرکت زاگرس این هواپیما را خریداری کرد و در ۱۳ تیر ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-ZAE تغییر داد.

در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۵ این هواپیما که از تهران به مقصد ماهشهر پرواز می کرد به دلیل نقص فنی و آتش سوزی یکی از موتورها در فرودگاه اهواز فرود اضطراری کرد و بیش از ۱۰۰ مسافر این هواپیما با اتوبوس از اهواز به ماهشهر منتقل شدند.

2832663 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-ZAF (MD-82)I
با شماره سریال ۵۳۱۱۹ ساخته شد و اولین پرواز خود را در دسامبر ۱۹۹۱ انجام داد. شرکت زاگرس این هواپیما در فوریه ۲۰۰۹ [بهمن ۱۳۸۷] و با رجیستر UR-CDM خریداری کرد و در ۱۳ تیر ۱۳۹۱ رجیستر آن را به EP-ZAFF تغییر داد.

2826738 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-ZAG (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Austrian Airlines و با شماره سریال ۴۹۳۷۲ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۸۶/۰۱/۰۶ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در ایران نیز در سال ۲۰۰۸ با رجیستر UR-CDQ برای کیش‌ایر پرواز می‌کرد. در مارس ۲۰۰۹ شرکت زاگرس این هواپیما را از طریق Khors Air خریداری کرد و در ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ رجیستر آن را به EP-ZAG تغییر داد.

2831251 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-ZAK (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Spanair و با شماره سریال ۴۹۶۲۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۸۹/۰۳/۱۰ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. از اکتبر ۲۰۰۹ تا سپتامبر ۲۰۱۰ با رجیستر SX-BTM برای شرکت زاگرس پرواز کرد و سپس از ایران خارج شد. در اکتبر ۲۰۱۳ [مهر ۱۳۹۲] شرکت زاگرس این هواپیما را خریداری کرد و در ۱۴ دی ۱۳۹۲ رجیستر آن را به EP-ZAK تغییر داد.
در ۵ بهمن ۱۳۹۲ یک دستگاه اتوبوس که حامل مسافران پرواز تهران به کیش هواپیمایی کیش‌ایر به سمت هواپیما بود با بال راست این هواپیما برخورد کرده و باعث صدمه جدی به آن هواپیما می‌شود.

2531477 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-ZAM (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Continental Airlines و با شماره سریال ۴۹۴۹۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۸۷/۰۲/۱۲ انجام داد. سابقه پرواز برای Aero Asia International را نیز در پرونده خود دارد. در ۲۰۱۲/۰۷/۱۶[مطابق با ۲۶ تیر ۱۳۹۱] شرکت زاگرس این هواپیما را از طریق Khors Air و با رجیستر EP-ZAM خریداری کرد.

2728819 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-ZAQ (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Aero Lloyd و با شماره سریال ۴۹۷۶۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۸۸/۱۲/۱۷ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز دارد. در ایران شرکت کیش‌ایر در ژانویه ۲۰۰۸ [دی ۱۳۸۶] این هواپیما را با رجیستر UR-CDP از شرکت Khors Air اجاره کرد و در اکتبر ۲۰۱۰ [مهر ۱۳۸۹] به شرکت زاگرس منتقل شد و در مهر ۱۳۹۱ رجیستر EP-ZAQQ به خود گرفت.

2616859 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

ناوگان MD شرکت تفتان

EP-CBA (MD-82)I
این هواپیما با شماره سریال ۴۹۵۰۲ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۷/۶/۱ انجام داد. تا سال ۲۰۰۷ برای شرکت‌های چینی پرواز می‌کرد. از ۲۰۱۲/۴/۲ شرکت ایرتور این هواپیما را با رجیستر UR-CJQ از شرکت اوکراینی Bukovyna اجاره کرد اما مدتها پس از اتمام اجاره در فرودگاه مشهد پارک شده بود تا اینکه شرکت تفتان که پس از سال‌ها، مجددا قصد شروع فعالیت دارد، این هواپیما را خریداری کرد و رجیستر آن را به EP-CBA تغییر داد. تا شروع فعالیت شرکت تفتان، این هواپیما توسط شرکت تابان به پرواز در می‌آید. چیدمان صندلی‌های این هواپیما به صورت C12 Y135 می‌باشد.

10060 1473190233 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

2826240 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-CBI (MD-83)I
این هواپیما به سفارش شرکت آمریکایی TWA و با شماره سریال ۵۳۱۸۷ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۵/۸/۱ انجام داد. تا پایان سال ۲۰۰۱ با رجیستر N9412W برای این شرکت پرواز می‌کرد تا اینکه در ۲۰۰۱/۱۲/۲ به شرکت American Airlines منتقل شد و تا پایان سال ۲۰۱۴ در این شرکت خدمت کرد. از ۲۰۱۴/۱۲/۱۷ تا ۲۰۱۵/۶/۱۰ در فرودگاه Roswell ایالت نیومکزیکو پارک بود، سپس توسط شرکت اوکراینی Bravo Airways خریداری و با رجیستر UR-COB به شرکت افغانی Kam Air اجاره داده شد.
حدود نه ماه بعد مجددا به اوکراین بازگشت و در سپتامبر ۲۰۱۶ رجیستر آن به UR-COW تغییر یافت و سپس در پایان همان ماه به UM Air اوکراین منتقل شد.
در ۲۰۱۶/۱۱/۲۸ [مطابق با ۸ آذر ۱۳۹۵] شرکت تفتان این هواپیما را خریداری و وارد کشور کرده و رجیستر آن را به EP-CBII تغییر داد، اما تا شروع فعالیت رسمی خود، این هواپیما توسط شرکت تابان به پرواز در می‌آید. چیدمان صندلی‌های این هواپیما به صورت Y165 می‌باشد.

4181681 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

ناوگان MD شرکت سهند آسیا

EP-SEC (MD-82)I
این هواپیما به سفارش Alitalia و با شماره سریال ۵۳۲۳۱ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۵/۳/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای Aero Republica Colombia را نیز در پرونده خود دارد. در تاریخ ۲۰۱۰/۱۰/۶ شرکت سهند آسیا آن را با رجیستر UR-CHO از شرکت Khors Air اجاره کرد. با توجه به متوقف شدن فعالیت شرکت سهند آسیا، برای مدتی طولانی از سرنوشت این هواپیما اطلاع دقیقی در دسترس نبود تا اینکه با شروع دور جدید فعالیت شرکت سهند آسیا در آینده نزدیک، این هواپیما توسط این شرکت خریداری شده و رجیستر آن به EP-SEC تغییر یافت. این هواپیما هم اکنون در فجر آشیان در حال چک و رنگ آمیزی است.

2052687 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-SEB (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Aero Lloyd و با شماره سریال ۴۹۸۷۵ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۰/۲/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای چند شرکت دیگر را نیز در پرونده خود دارد. در ایران نیز مدتی برای فارس‌ایر قشم پرواز می‌کرد. در فوریه ۲۰۱۱ شرکت سهند آسیا آن را با رجیستر UR-CJE از شرکت Khors Air اجاره کرد. با توجه به متوقف شدن فعالیت شرکت سهند آسیا، برای مدتی طولانی از سرنوشت این هواپیما اطلاع دقیقی در دسترس نبود تا اینکه با شروع دور جدید فعالیت شرکت سهند آسیا در آینده نزدیک، این هواپیما توسط این شرکت خریداری شده و رجیستر آن به EP-SEB تغییر یافت.

2027250 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

EP-SED (MD-83)I
این هواپیما به سفارش Reno Air و با شماره سریال ۵۳۱۸۶ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۹/۱ انجام داد و از آن تاریخ در چهارده شرکت هواپیمایی دست به دست می‌شد. در سال ۲۰۰۷ بمدت سه ماه با رجیستر TC-AKN و بصورت اجاره برای شرکت ایرتور پرواز می‌کرد. مدتی نیز برای قشم ایر پرواز می کرد.
در ۲۰۱۵/۰۱/۱۳ [مطابق با ۲۲ دی ۱۳۹۳] ایرتور، این هواپیما را با رجیستر UR-CKNN جهت تقویت ناوگان خود مجددا و بصورت اجاره وارد کشور نموده و مدتی از آن استفاده نمود.
با شروع دور جدید فعالیت شرکت سهند آسیا در آینده نزدیک، این هواپیما توسط این شرکت خریداری شده و رجیستر آن به EP-SED تغییر یافت.

2379826 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

MD سابق ایران ایر

UR-CHX (MD-82)I
این هواپیما به سفارش US Air و با شماره سریال ۵۳۱۶۲ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۷/۱ انجام داد. سابقه پرواز در چین را نیز در پرونده خود دارد. در آگوست ۲۰۰۹ [مرداد ۱۳۸۸] شرکت چابهار، این هواپیما را برای ایران‌ایر وارد کشور نمود اما به ایرتور واگذار شد. مدتی در فرودگاه مشهد زمینگیر بود تا اینکه در اردیبهشت ۱۳۹۳ به اجاره ایران‌ایر درآمد.
این هواپیما در فرودین ۱۳۹۵ از ناوگان ایران‌ایر خارج شده و به اوکراین بازگشته است.

2686823 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

MD های بدون شرکت

UR-BXL (MD-82)I
این هواپیما به سفارش China Northern Airlines و با شماره سریال ۴۹۵۱۲ در چین مونتاژ شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۸/۱/۱ انجام داد. سابقه پرواز برای China Southern Airlines را نیز در پرونده خود دارد. سپتامبر ۲۰۱۰ شرکت ایرتور این هواپیما را از شرکت اوکراینی Bukovyna اجاره کرد اما مدتهاست پس از اتمام اجاره در فرودگاه مشهد پارک شده است.

4yyi4q5jv.2ir - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

UR-CHZ (MD-82)I
این هواپیما به سفارش US Air و با شماره سریال ۵۳۱۶۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۵/۱ انجام داد. سابقه پرواز در چین را نیز در پرونده خود دارد. از سال ۲۰۱۰ شرکت ایرتور این هواپیما را از شرکت اوکراینی Bukovyna اجاره کرد اما مدتهاست پس از اتمام اجاره در فرودگاه مشهد پارک شده است.

4dsyzr452.vj0 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

UR-CHY (MD-82)I
این هواپیما به سفارش US Air و با شماره سریال ۵۳۱۷۱ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۶/۱ انجام داد. سابقه پرواز در چین را نیز در پرونده خود دارد. در جولای ۲۰۰۹ شرکت چابهار، این هواپیما را برای ایران ایر وارد کشور نمود اما به ایرتور واگذار شد. این هواپیما مدتهاست در فرودگاه مشهد پارک شده است.

1821570 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی MD در ایران

فهرست هواپیماهای MD فعال ایران بر اساس سن:

۱.  UR-CQC         آتا                      اولین پرواز: ۱۹۹۹/۰۹/۲۴

۲.  EP-CAS         کاسپین               اولین پرواز: ۱۹۹۹/۰۸/۳۱

۳.  UR-CPX         آتا                      اولین پرواز: ۱۹۹۸/۱۲/۰۱

۴.  EP-TBC         تابان                   اولین پرواز: ۱۹۹۷/۰۶/۰۱

۵.  EP-TBB         تابان                   اولین پرواز: ۱۹۹۷/۰۵/۰۱

۶.  EP-TBE         تابان                   اولین پرواز: ۱۹۹۷/۰۴/۰۱

۷.  EP-TBF         تابان                   اولین پرواز: ۱۹۹۷/۰۴/۰۱

۸.  EP-TBD         تابان                   اولین پرواز: ۱۹۹۷/۰۳/۰۱

۹.  EP-TAN         آتا                      اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۴/۰۱

۱۰.  EP-TAQ       آتا                      اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۳/۰۱

۱۱.  EP-CPD       کاسپین               اولین پرواز: ۱۹۹۵/۰۸/۰۱

۱۲.  EP-CBI         تفتان                  اولین پرواز: ۱۹۹۵/۰۸/۰۱

۱۳.  EP-MDG       ایرتور                   اولین پرواز: ۱۹۹۵/۰۳/۰۱

۱۴.  EP-SEC        سهند آسیا          اولین پرواز: ۱۹۹۵/۰۳/۰۱

۱۵.  EP-LCL         کیش‌ایر               اولین پرواز: ۱۹۹۵/۰۱/۰۱

۱۶.  EP-TAP         آتا                     اولین پرواز: ۱۹۹۴/۱۱/۰۱

۱۷.  EP-TAM        آتا                      اولین پرواز: ۱۹۹۴/۱۰/۰۱

۱۸.  EP-SED        سهند آسیا          اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۹/۰۱

۱۹.  EP-CPZ        کاسپین               اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۸/۰۱

۲۰.  EP-CPX        کاسپین               اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۷/۰۱

۲۱.  EP-LCM        کیش‌ایر               اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۷/۰۱

۲۲.  EP-MDF        ایرتور                  اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۷/۰۱

۲۳.  EP-LCK         کیش‌ایر              اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۵/۰۱

۲۴.  EP-CPU         کاسپین             اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۴/۰۱

۲۵.  EP-LCJ           کیش‌ایر            اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۳/۰۱

۲۶.  UR-BXI           ایران ایر            اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۶/۰۱

۲۷.  UR-CHY           ؟؟؟                اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۶/۰۱

۲۸.  UR-CHZ           ؟؟؟                اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۵/۰۱

۲۹.  EP-ZAF           زاگرس             اولین پرواز: دسامبر ۱۹۹۱

۳۰.  EP-ZAE           زاگرس             اولین پرواز: اکتبر ۱۹۹۱

۳۱.  EP-ZAC           زاگرس             اولین پرواز: جولای ۱۹۹۱

۳۲.  EP-MDD          ایرتور                اولین پرواز: ۱۹۹۱/۰۷/۰۱

۳۳.  EP-TAR           آتا                   اولین پرواز: ۱۹۹۱/۰۳/۲۱

۳۴.  EP-TAS           آتا                   اولین پرواز: ۱۹۹۱/۰۳/۱۲

۳۵.  EP-LCO           کیش‌ایر            اولین پرواز: ۱۹۹۱/۰۲/۰۱

۳۶.  EP-MDC          ایرتور                اولین پرواز: ۱۹۹۱/۰۱/۰۱

۳۷.  EP-MDE          ایرتور                اولین پرواز: ۱۹۹۰/۱۲/۰۱

۳۸.  EP-ZAB           زاگرس             اولین پرواز: ۱۹۹۰/۰۴/۲۵

۳۹.  EP-SEB           سهند آسیا       اولین پرواز: ۱۹۹۰/۰۲/۰۱

۴۰.  EP-CPV           کاسپین           اولین پرواز: ۱۹۹۰/۰۱/۲۰

۴۱.  EP-ZAK            زاگرس            اولین پرواز: ۱۹۸۹/۰۳/۱۰

۴۲.  EP-LCI             کیش‌ایر           اولین پرواز: ۱۹۸۹/۰۳/۰۳

۴۳.  UR-CHW          ایران ایر           اولین پرواز: ۱۹۸۹/۰۳/۰۱

۴۴.  EP-ZAQ            زاگرس            اولین پرواز: ۱۹۸۸/۱۲/۱۷

۴۵.  UR-CJZ            ایران ایر           اولین پرواز: ۱۹۸۸/۰۳/۰۱

۴۶.  UR-BXM           ایران ایر           اولین پرواز: ۱۹۸۸/۰۱/۰۱

۴۷.  UR-BXL            ؟؟؟               اولین پرواز: ۱۹۸۸/۰۱/۰۱

۴۸.  EP-ZAA            زاگرس           اولین پرواز: ۱۹۸۷/۰۹/۲۱

۴۹.  EP-LCN            کیش‌ایر          اولین پرواز: ۱۹۸۷/۰۸/۰۴

۵۰.  EP-CBA            تفتان             اولین پرواز: ۱۹۸۷/۰۶/۰۱

۵۱.  EP-ZAM            زاگرس           اولین پرواز: ۱۹۸۷/۰۲/۱۲

۵۲.  EP-ZAG            زاگرس           اولین پرواز: ۱۹۸۶/۰۱/۰۶

۵۳.  EP-ZAD            زاگرس           اولین پرواز: ۱۹۸۵/۰۹/۱۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.