مرسدس بنز در حال تست برف روب‌های خودران

شاید کم‌تر کسی فکر می‌کرد که روزی پای خودروهای خودران به فرودگاه‌ها نیز باز شود. اگرچه ممکن است این ایده جالب به‌نظر برسد، اما از دید بسیاری از افراد به‌کارگیری ارتشی از خودروهای خودران غول‌پیکر در فرودگاه‌ها می‌تواند ترسناک باشد. شرکت مرسدس بنز در اقدامی تازه مشغول آزمایش عملکرد برف‌روب‌های خودران در فرودگاه‌ها است و براساس ادعای این شرکت، این غول‌های آهنی به‌طور خاص برای فرودگاه‌ها طراحی شده‌اند. نام این سیستم «تعمیرونگهداری خودکار محوطه فرودگاه» است و به اختصار «AAGM» نامیده می‌شود. برف‌روب‌های این سیستم به‌صورت خودکار هدایت خود را برعهده می‌گیرند و تنها یک اپراتور انسانی برای کنترل عملیات نیاز است. به‌عبارت ساده‌تر، این برف‌روب‌ها همان خودروهای اسباب‌بازی رادیوکنترلی دوران کودکی هستند که ابعادشان چندین برابر شده است و از پس کارهای سنگین برمی‌آیند.

e5f8b6f6 7640 4b8c a2d7 c292a5975bf9 - مرسدس بنز در حال تست برف روب‌های خودران

کامیونی که در این سیستم مورد استفاده قرار گرفته است، مرسدس بنز آروکس (Arocs) است که به سیستم تمام چرخ محرک مجهز شده است. در جلوی این کامیون یک برف روب ۸ متری متصل شده است و در پشت نیز یک جاروی غول‌پیکر قرار دارد که با حرکت کامیون، سطح جاده را از برف باقی‌مانده پاک می‌کند. طول این خودروی برف‌روب ۲۳ متر است و در مجموع ۲۷ تن وزن دارد.

c0d7c618 8749 4122 80f5 3bad0108b866 - مرسدس بنز در حال تست برف روب‌های خودران

در حال حاضر، مرسدس بنز دذ ناوگان خود ۴ دستگاه از این برف‌روب‌ها را در اختیار دارد. هر یک از این ماشین‌آلات قدرتمند به سیستم جی‌پی‌اس دوگانه مجهز شده شده است، اما مغز الکترونیکی اصلی این خودروها ریموت تراک اینترفیس (Remote Truck Interface) نام دارد. این سیستم به اپراتور اجازه می‌دهد تا حرکات برف‌روب را کنترل کند و اطلاعات را از طریق سیستم ارتباط بین خودرویی، با دیگر برف‌روب‌ها به اشتراک بگذارد. بنابراین، هر برف‌روب از وضعیت دیگر برف‌روب‌ها آگاه است و می‌داند که هریک در حال انجام چه کاری هستند. علاوه بر این، با استفاده از این سیستم می‌توان یک برف‌روب را به‌عنوان رهبر انتخاب کرده تا از طریق سیستم ارتباط بین خودرویی، دیگر برف‌روب‌ها را هدایت کرد.

fec1937f 26df 447f bc64 8b479b0b1ba5 - مرسدس بنز در حال تست برف روب‌های خودران

مرسدس بنز هم‌اکنون با همکاری شرکت فراپورت ای‌جی (Fraport AG) در حال آزمایش این ناوگان در یک پایگاه هوایی قدیمی در نزدیکی فرانکفورت است. این سیستم می‌تواند حداکثر ۱۴ برف‌روب را به خدمت بگیرد و در شرایط سخت آب‌وهوایی در فرودگاه‌ها انجام وظیفه کند. البته، در آینده می‌توان انتظار داشت که این خودروها علاوه بر پاکسازی برف از سطح باندها، توانایی پاکسازی دیگر موانع نظیر سنگ ریزه و غیره را نیز داشته باشند.

37b0ebc3 b548 4cdb afb3 f942d308a80a - مرسدس بنز در حال تست برف روب‌های خودران

براساس ادعای مرسدس، این سیستم می‌تواند با نیروی انسانی بسیار کم‌تر و با دقت و سرعت بالاتر سطح باندها را پاکسازی کند. باتوجه به علاقه فرودگاه‌ها برای به‌خدمت گرفتن چنین سیستم‌هایی می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد انجام وظیفه این خودروها در فرودگاه‌های مناطق سردسیر باشیم.

منبع MOTOR1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.