کامپیوتر سفری خودرو یا Trip Computer چه استفاده هایی دارد ؟

کامپیوتر سفری خودرو یا همان تریپ کامپیوتر، یک دستگاه الکترونیکی کوچک بوده که تا به امروز دو دهه ای می شود که در داخل اتومبیل‌ها به کار رفته
و پارامترهای اصلی مربوط به حرکت را با استفاده از داده‌های ECU ثبت و محاسبه می کند و آنها را نمایش می دهد. کامپیوتر سفری خودرو ، یکی از تجهیزات خودروهای مدرن و مجهز است و به صورت یک دستگاه اندازه گیری بسیار ساده و ابتدایی است. این دستگاه ، مسافت طی شده ، سرعت میانگین و مصرف سوخت میانگین را نشان می دهد.

نقش تریپ کامپیوتر در دنیای مدرن امروز

maxresdefault - کامپیوتر سفری خودرو یا Trip Computer چه استفاده هایی دارد ؟

در حال حاضر کامپیوتر سفری در تمامی خودروهای تولیدی استاندارد وجود دارد . علاوه بر اطلاعاتی که برایتان گفتیم ، نمونه های پایه این دستگاه، اطلاعاتی از قبیل سرعت لحظه ای ، مصرف سوخت لحظه ای ، دمای محیط بیرون از خودرو و اطلاعاتی از قبیل را در اختیار راننده قرار می دهد . در مدل های پیشرفته تر ، جزئیاتی مثل زمان پیش بینی شده برای طی مسافت خاص و میزان مصرف سوخت تخمینی برای آن، اطلاعات مربوط به وضعیت حرکتی و مکانی خودرو را درست همانند یک قطب نما، نیز به این اطلاعات افزوده می گردد .

در مدل های پیشرفته تر و خودروهای مدرن نیز در صورت استفاده چند راننده از یک خودرو ، هشدارهای مختلفی از قبیل تجاوز از سرعت مجاز ، فشار باد تایرها و حتی مقایسه اطلاعات ثبت شده و خیلی از امکانات دیگر هم به قابلیت های پایه اضافه می شوند . از دیگر اطلاعاتی که در این سامانه محاسبه می شود ، می‌توانیم به مواردی مثل زمان تعمیرات دوره‌ای خودرو و یا تعویض روغن بخش های مختلف ، کدهای اخطار خاص برای عیب یابی و هشدارهایی مانند این اشاره بکنیم .

محل قرار گرفتن آن کجاست ؟

used 2018 mercedes~benz cla cla2504maticcoupe 8491 17430513 37 1024 - کامپیوتر سفری خودرو یا Trip Computer چه استفاده هایی دارد ؟

در بیشتر خودرو ها ، محل نمایش اطلاعات کامپیوتر سفری خودرو ، یک صفحه نمایش کوچک در بخش پشت آمپر و عقربه های نشان دهنده سرعت و دور موتور می باشد . در بعضی از نمونه ‌ها هم مانند پژو ۲۰۶ ، اطلاعات در صفحه نمایش تک رنگی که در بخش میانی داشبورد تعبیه شده است ، به همراه اطلاعات سیستم صوتی و ساعت و اطلاعات مربوط به خودرو نمایش در می آید . در مدل‌های مجهز تر و پیشرفته تر هم محل نمایش این آمار و ارقام ، در صفحه نمایش رنگی اصلی و یا صفحه مخصوص سیستم ناوبری ماهواره‌ای یا همان Navigation و یا حتی بخش هد آپ دیس پلی – Head Up Display یا HUD – که صفحه نمایش اطلاعات بر روی بخش جلویی شیشه راننده قرار گرفته است ، می باشد .

نتیجه گیری

شاید در نگاه اول ، تریپ کامپیوتر یک وسیله اضافی به نظر شما برسد ؛ اما با توجه به اهمیتی که اطلاعات در دنیای مدرن دارند و نیاز به تخمین مصرف سوخت و میزان مسافت باقی مانده تا خالی شدن باک و همچنین نمایش هشدارهای مختلف ، این ابزار به یکی از اجزای پایه در این صنعت تبدیل شده است . اماخودروسازان داخلی با قرار دادن این گزینه در بخش امکانات ، با افتخار از آن به عنوان یکی از تجهیزات مدرن خودروهای تولیدی خودشان از قبیل خانواده پراید و به تازگی کوییک نام می برند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.