این هواپیما با شماره سریال ۱۷۵۳ در سایت شرکت ایرباس در Finkenwerder هامبورگ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۲/۰۵/۲۸ انجام داد. یک ماه بعد با رجیستر B-2339 و چیدمان صندلی C8Y120 به شرکت چینی Zhejiang Airlines اجاره داده شد. این شرکت با هدف یکپارچهسازی صنعت حملونقل هوایی چین، در شرکت Air China ادغام شده و هواپیما در ۲۰۰۳/۰۹/۱۳ با همان رجیستر به شرکت جدید منتقل شد و ۹ سال نیز برای این شرکت پرواز کرد.
در ۲۰۱۲/۰۹/۲۸ با رجیستر EI-ETP توسط شرکت روسی Rossiya اجاره شد و کمتر از ۴ سال نیز برای این شرکت پرواز نمود و در ۲۰۱۶/۰۳/۲۹ از خدمت در این شرکت خارج شد. سپس در ۲۰۱۶/۰۵/۱۵ با رجیستر ۹H-MCS به شرکت مالتی Hyperion Aviation منتقل شد و از آگوست ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۱۷ در فرودگاه Malta Luqa استور بود و پس از آن به فرودگاه بوداپست منتقل شده و حدود ۴ ماه نیز در این فرودگاه استور بود. چک C هواپیما در سال ۲۰۱۷ در لوفتهانزا تکنیک انجام شده و سیستمهای اویونیک این ایرباس به سال ۲۰۱۶ آپدیت شده است.
در بامداد ۲۰۱۸/۰۲/۱۳ [مطابق با ۲۴ بهمن ۱۳۹۶] این هواپیما توسط شرکت تهرانایر و با رجیستر EY-559 متعلق به Asia Sky Lines که یک شرکت ثبت شده در تاجیکستان (احتمالا توسط ایرانیها) است وارد فرودگاه مشهد شد و در حال حاضر نیز در این فرودگاه پارک شده است. بر اساس شنیدهها این هواپیما با قیمت حدودی ۱۰ میلیون دلار خریداری شده است.
مشخصات فنی
این هواپیما از ۲ موتور CFM56-5B6/P ساخت شرکت CFM اینترنشنال در زیر دو بال و با رانش هر کدام ۲۳۵۰۰ پاوند استفاده میکند.
ـ مدل هواپیما: Airbus A319-112
ـ طول هواپیما: ۳۳ متر و ۸۴ سانتیمتر
ـ عرض هواپیما: ۳ متر و ۹۵ سانتیمتر
ـ عرض کابین: ۳ متر و ۷۰ سانتیمتر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: ۱۱ متر و ۷۶ سانتیمتر
ـ دهانه بال: ۳۵ متر و ۸۰ سانتیمتر
ـ مساحت بال: ۱۲۲.۴ متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: ۷۵۵۰۰ کیلوگرم
ـ سرعت کروز: ۸۲۹ کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت
ـ برد پرواز: ۶۹۵۰ کیلومتر
رویدادها
در ۲۰۱۲/۱۲/۱۸ [مطابق با ۲۸ آذر ۱۳۹۱] این هواپیما که با ۶۶ مسافر و ۶ خدمه از سنتپترزبورگ عازم کالینینگراد بود، پس از تیکآف به علت بسته نشدن چرخ دماغه هواپیما خلبان تصملم به بازگشت به سنتپترزبورگ گرفته و مسافران با هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و با دو ساعت تأخیر جایگزین عازم مقصد شدند.
تصاویری از این هواپیما
در ناوگان Zhejiang Airlines
ادغام در Air China
چهار سال پرواز برای Rossiya Airlines
انتقال به شرکت مالتی Hyperion Aviation و بیش از یک سال زمینگیری