آموزش هواگیری رادیاتور خودرو

آموزش هواگیری رادیاتور خودرو 

مایع خنک‌کننده یا همان آب رادیاتور مایعی است ترکیبی از آب مخصوص و ضد یخ که وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده داد. دلایل متعددی جهت تعویض این مایع خنک‌کننده وجود دارد.
از دلایل تعویض آب رادیاتور می‌توان به تعویض دوره‌ای آن که معمولا هر یک سال یک‌بار انجام می‌گیرد یا کم شدن آب رادیاتور به دلیل نشتی موجود در اتصالات سیستم خنک‌کننده، اشاره نمود.

به هر دلیلی که نیاز باشد مایع خنک‌کننده تعویض یا تکمیل گردد بایستی عمل هواگیری انجام گیرد. اگر در مخزن رادیاتور و اتصالات سیستم خنک‌کننده موتور هوا وجود داشته باشد عمل خنک‌کاری به خوبی انجام نگرفته و بسا ممکن است خسارات مالی سنگینی را تحمیل نماید که اصطلاحا سوختن موتور از عوارض آن می‌باشد.
و اما برای هواگیری رادیاتور خودرو بسته به اینکه سیستم خنک‌کننده دارای منبع کمکی انبساط باشد یا خیر، دو روش وجود دارد:

هواگیری در سیستم خنک‌کننده بدون منبع کمکی انبساط:

در این حالت باید آنقدر آب به درون رادیاتور بریزیم تا کلیه حباب‌های آب خارج شود و باید برای هواگیری درست، این کار در حالتی انجام شود که موتور خودرو روشن باشد. همان‌گونه که در تصاویر زیر مشخص است بعد از تکمیل اضافه نمودن آب، هیچ حبابی نباید خارج گردد:

 

11671 8615 - آموزش هواگیری رادیاتور خودرو
آموزش هواگیری رادیاتور خودرو
11672 9525 - آموزش هواگیری رادیاتور خودرو
آموزش هواگیری رادیاتور خودرو

 

هواگیری در سیستم خنک‌کننده مدار بسته (دارای منبع کمکی انبساط):
در این روش ابتدا منبع کمکی را پر از آب رادیاتور نموده سپس آن‌را از محل خود خارج کرده و در ارتفاع بالاتری از رادیاتور قرار می‌دهیم سپس شیر آب تخلیه رادیاتور که معمولا در قسمت پایین رادیاتور قرار دارد را باز می‌کنیم تا هوای درون رادیاتور کاملا تخلیه شود.
مراحل انجام این کار را در تصاویر زیر مشخص شده‌اند:

11673 9645 - آموزش هواگیری رادیاتور خودرو
آموزش هواگیری رادیاتور خودرو
11674 9235 - آموزش هواگیری رادیاتور خودرو
آموزش هواگیری رادیاتور خودرو
11675 8215 - آموزش هواگیری رادیاتور خودرو
آموزش هواگیری رادیاتور خودرو

 

مشکلات افزایش بیش از حد دمای موتور
  • جوش آوردن آب رادیاتور و بیرون ریختن آن و کم شدن آب موتور
  • تغییرشکل قطعات موتور و نهایتاً تاب برداشتن و متوقف شدن قطعات متحرک در هنگام کار موتور (اصطلاح گیرپاژکردن را دراین حالت به کار می‌برند)
  • ذوب شدن قطعات حساس موتور مانند شمع، سوپاپ‌ها و …
  • ایجاد خودسوزی درون موتور (قبل از تشکیل جرقه، سوخت و هوا محترق شود. این مسئله به دلیل ایجاد نقاط سرخ درون فضای احتراق می‌باشد)
  • کاهش قدرت و کشش موتور
  • سوختن و تغییر شکل و خاصیت روغن موتور
مشکلات کاهش بیش از حد دمای موتور
  • افزایش اصطکاک قطعات به دلیل بالا بودن ویسکوزیته روغن در دمای کم
  • نرسیدن روغن به قطعات متحرک انتهای مسیر روغن کاری
  • تقطیر شدن گاز بنزین درون مجاری مربوطه
  • کاهش قدرت و کشش موتور
1 نظر
  1. نویسنده می گوید

    هواگیری mvm110 فقط در محل لطفا تماس بگیرید.
    حذف لینک تبلیغاتی توسط مدیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.