هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و

هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و 

ب ام‌و (به آلمانی: BMW) که کوتاه شدهٔ عبارت (به آلمانی: Bayerische Motoren Werke) به معنای صنایع موتوری باواریا است، شرکتخودروسازی آلمانی است، که از تولید کنندگان بنام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان بشمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخقرار دارد.

شرکت بام‌و در سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ تاسیس شد. این شرکت هم‌اکنون مالک شرکت‌های رولز-رویس موتور کارز و مینی می‌باشد. در سال ۲۰۱۲ ب ام‌و شمار ۱٫۸۶۱٫۸۲۶ دستگاه خودرو تولید کرد و به‌عنوان چهاردهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد.

120px BMW.svg 4 - هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و
هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و

امروزه اکثریت سهام شرکت ب ام‌و در اختیار خانواده کواندت قرار دارد (اشتفان کواندت ۱۷٫۴٪ درصد، یوهانا کواندت ۱۶٫۷٪ درصد و سوزان کواندت کلاتن ۱۲٫۶٪ درصد). بخشی از سهام این شرکت نیز در بازار بورس فرانکفورت مبادله می‌شود.

 

اگر مدل ۵۰۷ را کنار بگذارید، چرا که تنها ۲۵۲ نمونه از آن ساخته شده، ب‌ام‌و E9 می‌تواند اولین خودروی واقعاً زیبای پس از جنگ جهانی دوم لقب گیرد. سدان‌های دوران دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی یک جذابیت خاص احمقانه‌ای داشتند؛ مدل بهینه و تأیید شده «ایسِتا» به شکل فریبنده‌ای گیج و حواس‌پرت بود و ظاهر ب‌ام‌و ۷۰۰ نیز بیشتر به یک نسخه مدرن از یک «آمفی‌کار»، یک نوع وسیله نقلیه آبی-‌خاکی، شبیه‌ بود.

2 4 - هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و
هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و

امّا در این میان، E9 های کوپه که در آنها از موتورهایی با حجم ۲/۵ تا ۳ لیتر استفاده می‌شد و طیف گسترده‌ای از خودروهای زیبا و لوکس تا آماده برای مسابقه را شامل می‌شدند، در واقع اولین خودروهای جذاب تولید انبوه بودند که از طرف بایریشه موتورن ورکه (ب‌ام‌و) به بازار می‌آمدند. امسال نیز در گردهمایی «کوپا دورو ویلا دِسته» ایتالیا که رقابتی برای خودروهای برجسته و کلاسیک است، قرار است تا از یک کانسپت خاص رونمایی شود: ۳.۰ CSL هامیج.

نسخه CSL سرآمد مدل‌های E9 بوده است؛ یک مدل ویژه برای ب‌ام‌و تا بتواند در مسابقات اتومبیلرانی شرکت کند. شرایط CSl ها به گونه‌ای بود که به موتوری با حجم بیشتر از ۳ لیتر نیاز داشتند. به همین‌ خاطر ب‌ام‌و آنها را در کلاس بالاتر از ۳ لیتر وارد کرد و با استفاده از موتور‌های بزرگتر آنها را برای مسابقات آماده ساخت.

همچنین در این مدل‌ها از المان‌های تأثیرگذار آئرودینامیک استفاده می‌شد. باید گفت که هیچ چیز مانند یک «باکس فلیر» بزرگ در یک خودروی مسابقه‌ای، حالت تهاجمی و وحشیانه ایجاد نمی‌کند.

1 31 - هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و
هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و

«بت‌موبیل‌»‌ها، همین مدل‌های شناخته‌ شده هستند که توانستند مسابقات قهرمانی تورینگ کار اروپا را در سال ۱۹۷۳ فتح کنند و این مقام را دوباره در بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ تکرار کنند. همچنین تون هیزمانس (Toine Hezemans) هلندی با دیتر کوئستر (Dieter Quester) همراه شد و آنها با یک مدل ۳.۰ CSL توانستند به یک برد کلاسیک در مسابقات «لمانز» برسند.

این مدل‌های ۳/۵ لیتری مخصوص مسابقات در مسابقات قهرمانی IMSA GT در سال ۱۹۷۵ در امریکا نیز نمایش قابل‌توجهی از خود ارائه دادند. اولین خودروهای هنری ب‌ام‌و که توسط الکساندر کالدر (Alexander Calder) و فرانک استلا (Frank Stella) نقاشی شده‌اند نیز CSL بوده‌اند.

3 16 - هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و
هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و

البته ب‌ام‌و تنها یک تصویر از این مدل منتشر کرده است که در آن مواردی چون یک طراحی سبک هافمیستر کینک (متشکل از یک خم رو به جلو در ستون عقب بدنه)، یک نوار مشکی مخصوص CSL در بدنه و یک طراحی پیچیده چراغ‌های عقب که به طرف بال عقب جمع شده، دیده می‌شود.

به سال ۲۰۱۱ که برگردیم، ب‌ام‌و برای گردهمایی «ویلا دِسته» یک ۳۲۸ هامیج ساخته بود که در واقع ادای احترامی به موفقیت‌های مدل‌های اسپورت کمپانی در دوره پیش از جنگ جهانی به شمار می‌رفت. در این کانسپت، به نظر می‌آمد که اندکی بیش از حد بر روی طراحی آن کار شده است. شاید با معرفی ۳.۰ CSL هامیج نیز همین جمله را در مورد این کانسپت نیز بگوییم. ب‌ام‌و به زودی کانسپت جدیدش را در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

4 2 - هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و
هامیج ؛ کانسپتی برای نسل جدید بی ام و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.