بنزین سوپر چه مشخصاتی دارد؟

بنزین سوپر چه مشخصاتی دارد؟

بنزین (به آلمانی: benzin) برشی از نفت است که بین ۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تقطیر می‌شود و محتوی هیدروکربورهای C۵ تا C۱۱یا C۱۲ می‌باشد. بنزین طبیعی که حدود ۱۵درصد از نفت خام را تشکیل می‌دهد، در موتورهای احتراقی بکار می‌رود.

بنزین معمولی مجموعه‌ای از هیدروکربنهایی مانند پارافینها (آلکان‌ها)، نفتن ها(سیکلو آلکان‌ها) و اولفینها(آلکن‌ها) است؛ ولی می‌شود اکتانها (C۸H۱۸) را بعنوان یکی از ترکیبات مشخص در بنزین دانست.

8510d  1347878682 12 2 - بنزین سوپر چه مشخصاتی دارد؟
بنزین سوپر چه مشخصاتی دارد؟

این سوخت را نخستین بار در آلمان «بنزین» نامیدند. بر خلاف تصور برخی که فکر می‌کنند نام بنزین از نام برتا بنز (Bertha Benz) گرفته شده (که در سال ۱۸۸۸ برای رانندگی از شهر مانهایم به شهرفورتزهایم از داروخانه بنزین مورد نیاز خود را خریداری می‌کرد)، این نام از ماده شیمیایی بنزن می‌آید. در بسیاری از کشورها و زبان‌ها نیز نام آن بنزین یا بسیار شبیه به بنزین است.

در بیشتر کشورهای مشترک المنافع بریتانیا، به استثنای کانادا، از عبارت «پترول» (به معنی روغن سنگ) استفاده می‌کنند. عبارت گسولین(به انگلیسی: Gasoline) عمدتا در آمریکای شمالی به کار می‌رود که معمولاً در کاربردهای محاوره‌ای «گَس»(به انگلیسی: Gas) گفته می‌شود که باید بتوان در زمینه کاربرد آن را از سوختهای گازی از قبیل گاز نفت مایع مورد استفاده در موتورهای درون‌سوز کاملا متمایز کرد. کلمه «بنزین» در انگلیسی بریتانیایی به یک مشتق دیگر نفت که در چراغ به کار می‌رود اشاره دارد و به هر حال این مورد استفاده امروزه رایج نیست.

images 26 - بنزین سوپر چه مشخصاتی دارد؟
بنزین سوپر چه مشخصاتی دارد؟

واژهٔ «گازولین» (Gasoline) در سال ۱۸۶۵ از کلمه گاز گرفته شد. املای کنونی این کلمه ابتدا در سال ۱۸۷۱ به کار رفت. شکل کوتاه شده گاز در انگلیسی آمریکایی و برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ ثبت شده‌است.

کلمه «پترول» اولین بار در سال ۱۸۹۲ به عنوان ماده پالایش شده مورد استفاده قرار گرفته (این کلمه قبلا به معنای نفت پالایش نشده بود) و تحت نام تجاری توسط کاپل و لئونارد و کارلس ثبت شد. اگرچه هنوز رسما به عنوان علامت تجاری ثبت نشده بود رقبای کارلس تا سال ۱۹۳۰ عبارت Motor Spirit را به کار می‌بردند.

مخلوط سوختی که در موتور ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بسته به ضریب تراکم موتور مخلوطی اشتعال زا است. به طور خاص در موتورهای با ضریب تراکم بالا مانند ۱ به ۱۲ (در برابر مدل‌های قدیمی تر که دارای ضریب‌های ۱ به ۵ یا ۶ است)، این مخلوط ممکن است در مرحله تراکم قبل از جرقه زدن شمع دچار اشتعال شده و حالتی کوبشی را به وجود بیاورد که به دلیل کاهش بازده پدیده‌ای نامطلوب محسوب می‌شود.

برای جلوگیری از این پدیده سعی می‌شود با افزودن موادی خاص مانند دی اتیل سرب به مخلوط سوخت، عدد اکتان بنزین بالا برده شود. این افزودنی‌ها موجب ارام تر سوختن بنزین می‌شود. در ایران عدد اکتان بنزین معمولی بین ۷۵ تا ۸۰ و برای بنزین سوپر ۹۵ است.

images 36 - بنزین سوپر چه مشخصاتی دارد؟
بنزین سوپر چه مشخصاتی دارد؟

در گذشته بنزین سوپر به دلیل خرید از کشور‌های مختلف به رنگ‌های سبز و آبی بود، اما اکنون بنزین سوپر تولید داخل سفید رنگ است.

بیژن حاج محمد رضا- رییس هیات مدیره انجمن جایگاه‌داران، در مورد راه‌های شناسایی بنزین سوپر از بنزین معمولی، اولین مشخصه را رنگ عنوان کرد و با بیان مطلب بالا افزود:

این در حالیست که رنگ بنزین معمولی صورتی مایل به قرمز است. او یکی دیگر از ویژگی‌های بنزین سوپر را بالا بودن جهش و پریدگی آن نسبت به بنزین معمولی دانست و افزود: برای آن‌که مطمئن شوید که آب در بنزین سوپر وجود دارد یا نه، با ریختن چند قطره بنزین سوپر روی یک ورق کاغذ نباید اثر خاصی روی آن باقی بماند؛ در صورتی که ورق کاغذ حالت صاف خود را ازدست داد، یعنی این‌که فرآورده به آب آغشته بوده است.
وی با دادن این اطمینان به مردم که کیفیت فرآورده‌های عرضه شده در جایگاه‌های سوخت مرتبا از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کنترل می‌شود، بوی متفاوت بنزین سوپر و معمولی را از دیگر راه‌های شناسایی آن‌ها برشمرد.
رییس هیات مدیره انجمن جایگاه‌داران، تفاوت گاز‌های خارج شده از باک خودرو در هنگام سوخت‌گیر را هم از نکات مهم در شناسایی فرآورده‌ها عنوان کرد و توضیح داد: با توجه به این که هنگام سوخت‌گیری و قرار گرفتن نازل در باک خودرو، فرآورده مورد نظر قابل مشاهده نیست، گاز خارج شده می‌تواند راه مناسبی برای این کار باشد.

وی ادامه داد: به این منظور اگر گاز خارج شده از باک خشک بود بنزین سوپر، اگر چرب بود بنزین معمولی و اگر بسیار بدبو بود گازوییل است. برای تشخیص بنزین از گازوئیل نیز در صورت باقی ماندن گاز بنزین روی دست، در ابتدا لکه باقی نمی‌ماند، اما بعد از مدتی در صورت پاک نشدن، به لکه‌ای سفید تبدیل می‌شود که این نشانه بنزین است.
حاج محمدرضا همچنین با رد قرص‌هایی که بنزین معمولی را به سوپر تبدیل می‌کنند یا این‌که گفته می‌شود سبب افزایش اکتان بنزین سوپر می‌شوند نیز گفت: این قرص‌ها مکمل هستند و در واقع موجب افزایش کارایی خودرو می‌شوند، نه افزایش کیفیت سوخت. ضمن این که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این نوع مکمل‌ها را قبول ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.