هوندا سیویک تورر ؛ فوق العاده کم مصرف
و بالاخره هوندا رکورد مصرف اقتصادی سوخت رو به نام خودش ثبت کرد!
در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۰ هوندا پیش نمایشی از نهمین نسل سیویک (Civic) را به نمایش گذاشت و در ژانویه سال بعد در نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی دو مدل نهایی شده سدان (Sedan) و کوپه (Coupe) این خودرو را رونمایی کرد. سیویک (civic) سدان خودرویی است در گروه سی (C-Segment) که به مصرف پایین و هندلینگ خوب شهره می باشد .
این خودرو یکی از محبوب ترین محصولات تولیدی این کمپانی است که در ایران نیز از درجه محبوبیت خوبی برخوردار است و به تازگی قرار است توسط شرکت فامیلی موتور به ایران بازگردد . مدل ۲۰۱۳ آن دستخوش تغییراتی در نمای جلو ،عقب و همچنین در نمای داخلی گردیده است.
پیشرانه قابل سفارش برای سیویک ۱۸۰۰ سی سی ۴ سیلندر بوده که قادر به تولید ۱۴۰ اسب بخار hp نیرو می باشد. از رقبای اصلی هوندا – سیویک (Honda Civic) می توان به تویوتا – کرولا (Toyota Corolla) ، شورولت – کروز (chevy Cruze) و میتسوبیشی – لنسر(Mitsubishi Lancer) اشاره کرد.
هوندا توانست با پیمودن مسافت ۱۳,۴۹۸ کیلومتر توسط مدل استاندارد سیویک تورر دیزلی در سراسر ۲۴ کشور اتحادیه اروپا، رکورد مصرف اقتصادی سوخت را در کتاب رکوردهای گینس، ثبت کند.
این خودرو توانست طی ۲۵ روز رانندگی بهطور متوسط ۲.۸۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بسوزاند. هوندا ادعا میکند توانسته رکوردی با عنوان “پایینترین مصرف سوخت در پیمایش تمام ۲۴ کشور اتحادیه اروپا (بین همه خودروها)” را در کتاب رکوردهای گینس بهدست آورده است. این رکورد بهطور قابلتوجهی بهتر از ۳.۸ لیتر در صد کیلومتری است که برای تورر اعلامشده بود.
این سفر توسط دو نفر از اعضای تیم تحقیق و توسعه هوندا اروپا، به نامهای فرگال مکگراد و جولیان وارن با سیویک تورر ۱.۶ لیتری دیزلی I-DTEC، انجامشده و سفر این دو از تاریخ ۱ ژوئن آغاز و با پیمودن یک مسیر در جهت عقربههای ساعت در کل قاره اروپا، طی ۲۵ روز و سپس بازگشت به نقطه شروع پایان یافت. در تمام این ۲۵ روز آنها بهجز برای سوختگیری توقفی نداشتهاند و کل مسیر را بیوقفه پیمودهاند. این خودرو موفق به پوشش ۱۵۰۰ کیلومتر با یکبار سوختگیری شد و کل هزینه سوخت آن برای این سفر فقط ۶۴۵ یورو بوده است.
این رکورد بیش از ۲۵ درصد از میزان مصرف سوختی که برای تورر اعلامشده بود (۳.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) بهتر است. بدیهی که این دو راننده تمام اسرار کار خود را به اشتراک نمیگذارند اما میگویند:
روش بسیار منطقی و معقول مانند برنامهریزی در مسیر سفر، رانندگی یکنواخت و بهطور مداوم با شتاب کم، پیشبینی شرایط پیش رو در جاده، حمل نکردن وزن غیرضروری و حصول اطمینان از درستی خودرو، در طول این سفر حفظشده بود.