علل خرابی دسته موتور چیست؟

علل خرابی دسته موتور چیست؟

ازمهمترین جاذب ها می توان به دسته موتورها اشاره کرد.

شرایطی که طی آن ارتعاشاتی با فرکانس کم و دامنه ارتعاشی زیاد به موتور اعمال می شود و معمولا شرایط جاده، شتابگیری سریع، ترمزهای ناگهانی و تعویض دنده از جمله عوامل ایجاد این نوع می باشند…

 

دسته موتور یا همان Engine Anchor Mount وظیفه تحمل وزن موتور را دارد. البته این اتصال به معنی یک اتصال ساده و بدون خاصیت نیست و در کنار این ارتباط باید اهداف و انتظاراتی که مد نظر قرار دارد، تامین شود.
خودرو برای تحمل وزن جعبه دنده نیز دارای اتصالاتی است که به آن دسته گیربکس یا به قول برخی مکانیک‌ها دسته موتور گیربکس نیز گفته می‌شود و این دسته‌ها در خودرو‌هایی که جعبه دنده در پشت موتور و زیر دالان گاردان قرار دارد، به‌راحتی قابل دیدن هستند و کارکرد مهمی نیز دارند.

موتور در هنگام تولید نیرو، گاز خوردن‌های ناگهانی، عبور از دست‌انداز، به واسطه لرزش‌های ذاتی خود پیشرانه، تقه‌های ناشی از رها شدن کلاچ یا درگیری و خلاص شدن تایر‌ها و … به خاطر حالت گردشی که دارد و از طرفی چون به بقیه قسمت‌ها وصل شده است، علاقه زیادی به تکان‌های جانبی پیدا می‌کند تا این انرژی را دفع کند.

 

medium 16150ed6829ec853192 - علل خرابی دسته موتور چیست؟
علل خرابی دسته موتور چیست؟

در اینگونه مواقع پیشرانه نباید بیشتر از حد مشخصی بازی کند و به همین خاطر باید به جایی محکم شود. تنها جایی که می‌تواند این گشتاور‌های پیچشی را تحمل کند، شاسی است.
اما اگر موتور یا جعبه دنده به طور کاملا ثابت مثلا با استفاده از پیچ و مهره و یا جوش به شاسی متصل شود،  تکان‌هایی که از این دو قسمت به شاسی وارد می‌شود باعث خرابی و پیچش شاسی و خود موتور و جعبه دنده می‌شود. پس باید یک انعطاف‌پذیری بین محل اتصال موتور و گیربکس با شاسی باشد که در این زمان وجود دسته موتور کاملا حس می‌شود.

 

انواع رایج دسته موتور‌ها

دسته موتور‌ها انواع گوناگونی دارند اما روی خودرو‌های معمولی دو نوع بیشتر از بقیه نصب می‌شوند و استفاده از آنها بسیار گسترده است. دسته موتور‌های لاستیکی و دسته موتور‌های هیدرولیکی که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. دسته موتور‌های لاستیکی ارزان‌تر هستند، ساختار ساده‌ای دارند، ابعاد مختلفی داشته و بدون نیاز به نگهداری هستند. این دسته موتور‌ها یک قطعه لاستیکی ساده‌اند که همین قابلیت ارتعاش و ضربه‌گیری آنها موجب جذب ضربات و تکان‌های موتور و گیربکس می‌شود. اما دسته موتور‌های هیدرولیکی از مجموع قابلیت‌های فنر و لاستیک و یک سیال هیدرولیک روغنی برای دفع و جذب ضربه بهره می‌برد که منظور از هیدرولیکی بودن آن به لایه‌های فنر و وجود روغن در بین آنها مربوط می‌شود.

در این دسته موتور‌ها، دو لایه فنر که در هم قلاب هستند، کار اصلی جذب نیرو‌های وارده را انجام می‌دهند. دسته موتور‌ها بر اساس محل قرار‌گیری و نوع طراحی موتور متفاوتند. برای مثال در خودرو‌هایی که محور محرک آنها در جلو است و موتور به صرت عرضی قرار گرفته است، معمولا سه دسته موتور شامل دو عدد در پایین و یکی در بالا وجود دارد و در موتور‌هایی که به صورت طولی در راستای اتاق و شاسی نصب می‌شوند، دسته موتور‌ها در دو طرف موتور قرار می‌گیرند.

اما در خودرو‌هایی که دارای پیشرانه عرضی هستند، معمولا دسته موتور بالا از نوع هیدرولیکی است که خرابی آن نیز می‌تواند در کنار هزینه بالا‌تر، خطرناک نیز باشد. برای مثال، در خودرو‌یی مثل محصولات پژو و سیتروئن، خرابی این دسته موتور حتی در بد‌ترین حالت می‌تواند باعث کج‌شدن موتور و در نتیجه برخورد تسمه تایم با قاب خودش و پارگی تسمه تایم و هزینه‌های سنگین بعد از آن باشد. اما دسته موتور پایینی که از نوع لاستیکی است، جدا از تحمل تکان‌های موتور و گشتاور‌های پیچشی آن، به خاطر اینکه در پایین قرار دارد، بیشتر مسئول تحمل وزن پیشرانه است و خرابی آن نیز مشکلات خاصی را ایجاد نمی‌کند.

دسته موتور بعدی در واقع برای تحمل وزن و ثابت نگه‌داشتن جعبه دنده است. این در حالی است که در خودرو‌هایی که محور محرک عقب دارند و گیربکس در فضای زیر اتاق بین دو صندلی جلو قرار می‌گیرد، دسته گیربکس روی رام شاسی بسته می‌شود و یا مستقیما مثل دسته موتور‌ها، ‌روی شاسی است.

 

42de220b a14c 45fd a570 3a95a8e45886 - علل خرابی دسته موتور چیست؟
علل خرابی دسته موتور چیست؟

علل خرابی دسته موتور و دسته گیربکس چیست؟

همان‌طور که گفته شد، دسته موتور‌ها برای تحمل تکان‌ها‌ و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور طراحی و ساخته می‌شوند. حال اگر این تکان‌ها بیش از حد معینی باشد و یا فشار‌های وارده به آنها زیاد شود، مثل هر قطعه لاستیکی دیگری ممکن است تا دچار خستگی شده و در برابر تنش‌های وارده، توان تحمل را از دست بدهند و دچار پارگی شوند.
اما باید بدانیم که خرابی این قطعات نیز بسته به اینکه اتومبیل از چه کلاس خودرویی است و چه ویژگی‌های حرکتی دارد، متفاوت خواهد بود.
برای مثال در یک خودرو سواری، خرابی این قطعات می‌تواند ناشی از تیک‌آف‌های شدید باشد، اما در یک خودرو شاسی بلند آفرودی، خرابی دسته موتور‌ها می‌تواند ناشی از بازی کردن زیاد و پیچش‌های شدید شاسی در عبور از پستی و بلندی‌ها باشد.
اما به طور کلی کار‌هایی مثل گذر از ناهمواری‌هایی که موجب پیچیدن شاسی می‌شود، تیک‌آف‌ها و شتاب‌گیری‌های ناگهانی که لگد موتور را در پی دارند و به دنبال آن معکوس کشیدن‌های شدید که باز هم در آن پیشرانه دارای بازی و تکان‌های شدید می‌شود، عبور از دست‌انداز‌های بزرگ با سرعت بالا که باعث تکان خوردن موتور خواهد شد، لرزش‌های پیشرانه ناشی از تنظیم نبودن آن، مشکل در شاسی خودرو که باعث شود تا دسته موتور و دسته گیربکس به خوبی در محل خود قرار نگیرند، جنس نامرغوب دسته‌ها، مشکل در سیستم کلاچ که باعث ایجاد لرزش در موتور و اتاق خودرو شود، لرزش اتاق ناشی از خرابی مجموعه جلوبندی یا سیستم تعلیق که باعث وارد‌شدن ضربه‌های مسیر راه به شاسی اتومبیل شود و… از جمله مهم‌ترین موارد خرابی دسته موتور و دسته گیربکس است.
ضمن اینکه در خودرو‌های محور محرک عقب، خرابی قطعاتی مثل گاردان و چهار‌شاخ آن، به خاطر ایجاد لرزش در گیربکس و موتور نیز می‌تواند منجر به خرابی این پایه نگه‌دارنده شود.

 

نشانه‌های خرابی دسته موتور و دسته گیربکس‌ها

از آنجا که پیشرانه و جعبه دنده کاملا به هم متصل هستند، خرابی دسته‌های نگه‌دارنده‌های آنها می‌تواند بر کارکرد هر دو قسمت اثر منفی بگذارد. خرابی دسته موتور‌ها جدا از اثراتی که در حین کارکرد پیشرانه دارند، با چشم نیز قابل تشخیص هستند.

دسته موتور‌های لاستیکی اگر پاره شوند، به راحتی می‌توان خط برش را در قسمت لاستیکی آنها دید و از طرفی در خودرو‌های دیفرانسیل عقب نیز می‌توان با کمی بازی دادن به گیربکس و موتور، خرابی دسته موتور و دسته گیربکس را آزمایش کرد. دسته موتور‌های لاستیکی با پاره شدن از قسمت محل پیچ شدن خود، جدا می‌شوند و دسته موتور‌های هیدرولیکی نیز در صورت معیوب شدن، دچار نشتی روغن خواهند شد و چون معمولا در بالای موتور قرار دارند، به راحتی قابل معاینه کردن هستند. ‌اما آشکار‌ترین و واضح‌ترین عیبی که در صورت پارگی دسته موتور یا دسته گیربکس در خودرو بروز می‌کند، لرزش‌های‌ حین کار است که به کل اتاق منتقل می‌شود.
این لرزش‌ها خصوصا در نواحی نزدیک به دور موتور بیشترین گشتاور، نمود بارز‌تری دارد. در این حالت با نگاه کردن به دسته دنده می‌توان لرزش آن را مشاهده کرد. ضمن اینکه با رها کردن کلاچ، به خاطر اینکه لگد موتور به خوبی گرفته نمی‌شود به کل مجموعه ضربه و تکان وارد خواهد شد. همچنین اگر خرابی ناشی از دسته گیربکس باشد، لرزش کلاچ زیر پا کاملا مشهود خواهد بود. اما باید مراقب باشیم تا در خودرو‌های دارای گاردان، این لرزش‌ها ناشی از تاب برداشتن گاردان و یا خرابی چهار‌شاخ‌ها نباشد، هر چند که هزینه و تعمیر دسته‌های نگه‌دارنده به‌مراتب کمتر از هزینه تعمیر و تعویض گاردان و قطعات مربوط به آن است.

 

 

16 نظرات
  1. حسین می گوید

    باسلام و تشکر بابت مطالب کامل و آموزندتون.
    من دسته موتورو عوض کردم اطلاعاتتونو با تجربه هام از دسته موتور خراب و بعد تعویض تطبیق دادم کاملا درست بود.
    باتشکر

  2. نویسنده می گوید

    سلام من یک اس دی۹۵ دارم یک صدایی از سمت چپ در بعضی موارد بصورت لخ لخ میشنیدم که باعث شد بخاطر این صدا که رو اعصابم بود برم تعمیرگاه این صدا بیشتر در موج جادهها و سرعت گیر ها نشان میداد خودشو که من بخاطرش جلوبندی کامل تعویض کردم البته ۲ سال بود دست نزدم جلو بندی رو ضبق ۲ طرف سیبک ها سر فرمون همه را ۵۰۰ تومان خرج کردم جنس خوب بستم هر جند همه شون خراب هم بود فکر کردم دسگه خلاص شدم از شرش ولی باز دیدم همون صدا رو میشنوم خیلی جا ها بردم نفهمیدن میگفتن تو حساسی یکی ادرس داد که ببر پیش این خدای جلوبندیه بردم براش تعریف کردم دست زد به کمک ها گفت جفتشون خرابه میزنعه هر ۲ را عوض کن رفتم ۴۰۰ دادم گفت فنر کوشاوران بخر بهترین نوع هست تو بازار خرابی نداره بردم یک جا اشنا داشتم عوض کردم ولی باز هم همون صدا رو میشنیدم دیگه کلافه شده بودم
    یک روز به همکارم داشتم تهریف میکردم که تا الان ۱ تومان خرج کردم مشکل باز هل نشد زنگ زد به یکی از دوستاش گفت این فوق تخصصع کارش
    امد ماشین گرفت برد ایراد بهش گفتم و رفت بعد ۲ ساعت ماشین اورد گفت بیا درست شد باورم نشد گفتم چند شد کشکل از چی بود گفت چیکار داری برو دور بزن اگه ایراد داشت من هستم بیار . گفتم چقدر باید بدم گفت ۱۰۰ تومان منم چون خیلی خسته شدم از این موضوع حاظر بودم هر چقدر میگه بدم بلاخره ۶۰ دادم بهش ولی بهم نگقت ایراد از کجاست ولی رفتم دور زدم دیدم اره دیگه صدایی نمیشنوم خوشحال شدم فرداش از دوست پرسیدم امار بگیر ببین از کجاش بود برام خیلی جالبه بدونم گفت از دسته موتور بود باز کرد یک واشر پشتش گزاشت چون خلاصی داشت تو دست انداز ها یا موج گیرها صدا میداد این بود داستان ما

  3. elnaz می گوید

    با سلام من پژو ۲۰۶صندوق دار دارم و هنگام رد شدن از سرعت گیر یا موقع شتاب گیری با دنده دو اتاق یکم لرزش میگیره فقط دنده دو وگرنه با قی دنده ها لرزس نداره پیش چنتا میکانیک بردم گفتن شاید از سرپلوس باشه و جلوبندی هم چنتا رفتم سرپلوس درکل جلوبندی سالمه میشه راهنمایی کنین عیوب از کجاست؟؟تشکر

  4. نویسنده می گوید

    با سلام من پژو ۲۰۶صندوق دار دارم و هنگام رد شدن از سرعت گیر یا موقع شتاب گیری با دنده دو اتاق یکم لرزش میگیره فقط دنده دو وگرنه با قی دنده ها لرزس نداره پیش چنتا میکانیک بردم گفتن شاید از سرپلوس باشه و جلوبندی هم چنتا رفتم سرپلوس درکل جلوبندی سالمه میشه راهنمایی کنین عیوب از کجاست؟؟تشکر

  5. پارسا می گوید

    سلام .. دسته موتور سمند ef7 پلاستیکی هست یا هیدرولیکی ؟/ چون چند روز پیش زیر و اطراف دسته موتور مایع سبز رنگی دیدم که فکر کردم شاید ضدیخ اضافی رادیاتور به روی دسته موتور پاشیده.اما الان احساس میکنم موتور لرزش پیدا کرده و گاهی چراغ چک روشن خاموش میشه که شاید حاصل اعلام سنسور ضربه به ای سیو باشه که نشانه وجود لرزش در موتور هست . فکر میکنید ایراد از دسته موتور هست؟؟

  6. نویسنده می گوید

    سلام لطفا در مورد دسته موتور و گیربکس خودروهای اتومات هم تشخیص معیوب بودنش بزارید

  7. نویسنده می گوید

    سلام من سمند اف هفت مدل ۹۰ دارم صدا موتور در داخل ماشین خیلی زیاد است ایا میتونه از دسته موتور باشد

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام.دسته موتور در صدا دخالت نداررد.سمد دسته موتور های کناری و زیری دارد که اگر خراب باشد سبب لرزش شدید موتور می شود.اگر بیشتر از ۶۰ هزار کیلومتر رانندگی کردید بی شک دسته موتور ها رو چک کنید.سمند خودروی سنگینی است.

  8. نویسنده می گوید

    باسلام
    من یه سمند معمولی ایکس سون مدل ۸۶دارم موتورش درجا که کار میکنه تو دور هزار تا دو هزار لرزش شدیدی داره دسته موتور ها و شمع و وایر هم عوض کردم بازم فرقی نکرد تو حرکت هم دور موتور تو سرعت بالا هیچ لرزشی نداره ولی به محض این که سرعت میاد پایین و دورموتور میرسه به دوهزار و هزار لرزش شروع میشه.ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

  9. مرتضی می گوید

    خیلی ممنون استفاده کردم از مطالبتون خسته نباشید.

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      مرسی از حضور شما در وب سایت اروندپلاک

  10. امید می گوید

    با سلام ماهم دو هفته ای است سمند ای اف تحویل گرفتیم همون مشکل لرزش داشبورد در ماشین ما هم مشهوده

  11. محمد جواد می گوید

    سلام امروز سمند ef7تحویل گرفتم از جلو داشبوردش سمت شاگرد صدای لرزش میاد میگن از دسته موتور ه به نظر شما درسته؟ میگن دسته موتورهای سمند ef7 جدیدا چن وقتیه مشکل داره؟

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام.ببینید دسته موتور وقتی خراب باشه لرزش شدید ایجاد میکنه .جوری که شما فرمان را در حال لرزش می بینید.در مورد ef7 من خودم الان ۳ ساله دارم و تازه امسال دسته موتور رو تعویض کردم اون هم شخصی و خراب نشده بود.ولی در کل متن زیر شاید برای شما مناسب باشد:

      اصولا دسته موتور صدا نمی ده

      نشانه‌های خرابی دسته موتور و دسته گیربکس‌ها
      نتیجه تصویری برای دسته موتور خودرو چیست
      از آنجا که پیشرانه و جعبه دنده کاملا به هم متصل هستند، خرابی دسته‌های نگه‌دارنده‌های آنها می‌تواند بر کارکرد هر دو قسمت اثر منفی بگذارد. خرابی دسته موتور‌ها جدا از اثراتی که در حین کارکرد پیشرانه دارند، با چشم نیز قابل تشخیص هستند.
      دسته موتور‌های لاستیکی اگر پاره شوند، به راحتی می‌توان خط برش را در قسمت لاستیکی آنها دید و از طرفی در خودرو‌های دیفرانسیل عقب نیز می‌توان با کمی بازی دادن به گیربکس و موتور، خرابی دسته موتور و دسته گیربکس را آزمایش کرد. دسته موتور‌های لاستیکی با پاره شدن از قسمت محل پیچ شدن خود، جدا می‌شوند و دسته موتور‌های هیدرولیکی نیز در صورت معیوب شدن، دچار نشتی روغن خواهند شد و چون معمولا در بالای موتور قرار دارند، به راحتی قابل معاینه کردن هستند. ‌اما آشکار‌ترین و واضح‌ترین عیبی که در صورت پارگی دسته موتور یا دسته گیربکس در خودرو بروز می‌کند، لرزش‌های‌ حین کار است که به کل اتاق منتقل می‌شود.

  12. احمد می گوید

    با سلام و تشکر از مطلب بسیار مفید جنابعالی،ای کاش در این مورد خرابی دسته موتورها راجب ماشینهای اتومات هم توضیح میدادید،،،من یه تندر ۹۰اتومات دارم حدود ۱۷۵۰۰تا باهاش رانندگی کردم یه ایرادی که الان حدود ۲۰۰۰کیلومتره پیدا کرده اینه که موقع حرکت وقتی دنده را در حالت درایو میزارم و پام و از پدال ترمز برمیدارم یه صدای تق(برخورد در قطعه فلزی)از زیر ماشین میاد یا وقتی که در ترافیک با سرعت خیلی کم گاز میدم یا ترمز میکنم و هر بار این صدا رو از دو طرف زیر ماشین حدود سینی کارتل میشنوم و گاهگداری هم بصورت خیلی صدای کم در سرعت بالا و وقتی ماشین دنده عوض میکنه(فکر میکنم که چون صدای موتور زیاده و صدای باد و لاستیک و….میاد این صدا گنگ و نامفهومه)،مهره های سر پلوس و پیچهای سینی کارتل رو اچارکشی کردم خیلی خیلی شکم به دسته موتور رفته گفتم ببینم نظر جنابعالی چیست؟متشکر از وقتی که برای اطلاعات عمومی میگذارید

  13. نویسنده می گوید

    ممنون از مطلب آموزنده تون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.