اشنایی با اصطلاح فیس لیفت

اشنایی با اصطلاح فیس لیفت

ایجاد تغییرات بر روی بدنه خودرو و تزئینات داخلی خودرو را فیس لیفت می‌گویند ، این تغییرات در دنیا رواج چشمگیری داشته به صورتی که شرکت‌های بزرگ خودروسازی دو تا سه سال پس از آغاز تولید و عرضه یک محصول جدید اقدام به ایجاد تغییرات بر روی ظاهر خودرو می‌کنند و به این طریق خودرو با پلت‌فرم قبلی اما با ظاهری جدید روانه بازار می‌شود.

images109 - اشنایی با اصطلاح فیس لیفت
اشنایی با اصطلاح فیس لیفت

تولید فیس لیفت‌ها طی مدت ۱۰ سال به طول می‌انجامد و در این مدت شرکت‌های خودروساز دو تا سه محصول با فیس‌لیفت جدید را به بازار عرضه می‌کنند، اما پس از گذشت ۱۰ سال پلت‌فرم خودرو به طور کلی تغییر می‌کند و یک محصول جدید با نام جدید به بازار عرضه می‌شود.

تغییرات اساسی در طراحی و امکانات که حتی با تغییر نوع موتور هم همراه هست و همچنین اکثر اوقات پلت فرم هم تغییر میکند و این برای رسیدن به اهدافی هست ( اهداف را در تعریف ریدیزاین در پست اول گفتم )
حالا در تغییرات یک مدل خاص ما بر این اساس دو نوع تغییرات داریم:
۱. فیس لیفت طرح که با توجه به بررسی های شرکت مورد نظر برای رسیدن به اهداف فوق فیس لیفت برای مدلی کافی میباشد مانند همین بی ام و سری ۳ و مرسدس بنز C کلاس ۲. ریدیزاین که بررسی هایی انجام میشه و نتایج نشان دهنده افول بازار و استقبال از مدلی در بازار است و یا نیاز به تحول در نوع طراحی به نظر می رسد مانند همین تویوتا کمری که بازار کمری به خصوص در امریکا در مدل ۲۰۰۶ دچار افول شده بود با یک ریدیزاین به موقع و مناسب باعث بازگشت محبوبیت و بازار این مدل شد.
در سیر تحول یک مدل در زمان طولانی مدت با این دو نوع تغییرات روبرو هستیم که مثلا این بی ام و و بنز فیس لیفت شدند و روزی ممکن است ریدیزاین شوند
و تویوتا و سیر خانواده مزدا Familia دچار ریدیزاین شده
که همگی اینها با توجه به احساس نیاز شرکت بر اساس پارامترهای زیادی هست که مورد بررسی قرار می دهد

پارامترهایی مانند

میزان در خط تولید بودن بدون تغییرات

تغییرات در رقبای مدل مورد نظر و به خطر افتادن جایگاه بازاری خودرو

تغییر سیاستها و رویه شرکت

ارائه طرحی به عنوان پایه طراحی ها و عدم هماهنگی مدل مورد نظر با آن طرح ( طرح کمری ۲۰۰۷ تقریبا به طرح بیس تویوتا تبدیل شده و اگر چه کرولا همیشه یک کپی کوچکتر از کمری بوده ولی با ارائه طرح جدید کمری سریعا ریدیزاین شد و کرولا ۲۰۰۹ بوجود آمد )

بالا رفتن تکنولوژی ساخت و کمتر شدن محدودیتهای طراحی ( خیلی از کانسپتها با اینکه در نمایشگاه ها مورد اقبال زیادی قرار میگیرند ولی به دلیل طرح ویژه که برای ساخت آن نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی هست در حد یک کانسپت باقی می مانند و رگه هایی از طراحی آن در طراحی مدلهای جدید بازار استفاده می شود ) و پارامترهای بسیار دیگر ….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.