تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان، خوب یا بد؟!

تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان، خوب یا بد؟!

بررسی تبعات اجتماعی یک بخشنامه دولتی

حدود یک سال از بخشنامه استاندار خوزستان مبنی بر آزاد شدن تردد خودروهای پلاک اروند به کل استان می‌گذرد، خودروهایی که اغلب آن‌ها خودروهای لوکس و گران قیمت است.

 اکنون پس از یک سال از گذشت این بخشنامه آسیب‌های اجتماعی بی‌شماری گریبان گیر این استان شده است.

دکتر مجید ابهری جامعه شناس و استاد دانشگاه در این ارتباط می‌گوید: تغییر سبک زندگی تحت تأثیر شرایط محیطی به تغییرات رفتاری چه در رفتار فردی و چه در روابط اجتماعی منجر می شود. مثل انتخاب خودرو که جز رفتار های فردی است اما بر سایر افرادی که در محیط فقیر زندگی می‌کنند اثر مستقیمی دارد.

این آسیب شناس اجتماعی می افزاید: در نوروز سال گذشته رهبر معظم انقلاب اشاره مستقیمی به تغییرات سبک زندگی تحت تأثیر عوامل محیطی داشته‌اند و رهنمودهایی در این زمینه ارائه کردند، امسال ایشان در رابطه با خودرو های لوکس مطالبی بیان کردند که باید سرلوحه کار تمام مسئولان باشد.

به گفته ابهری، وقتی یک فرد از نظر مالی در وضعیت مناسب و مثبتی نیست و با چشمان کم نورش می‌بیند که اتومبیل‌های گران قیمت و بسیار لوکس از کنارش با سرعت عبور می‌کنند هیچ‌گاه عدالت اجتماعی را لمس و قبول نمی‌کند.

این استاد دانشگاه بیان می کند: عبور اتومبیل‌های گران قیمت و شیک از کنار افراد فقیر به آن‌ها احساس تبعیض و شکاف اجتماعی را انتقال می‌دهد مانند استان خوزستان که در حال حاضر مجوز تردد اتومبیل‌های بسیار لوکس در سطح استان صادر شده است. رهبر معظم انقلاب از این رهنمود منظورشان سراسر کشور بود و اینکه فقیران نباید شعار عدالت اجتماعی را در حد شعاری تلقی کنند.

دکتر ابهری تصریح می کند: بنابراین در استانی مثل خوزستان که موقعیت افراد بین صفر و صد می‌باشد عبور این خودروها موجب ایجاد سرخوردگی و تبعیض شده است و مخصوصاً بر جوانان تاثیر مستقیمی گذاشته است.

وی می گوید: بدبینی به نظام، احساس حقارت در مقایسه با هم ‌سن و سالان خود و یا حس انتقام جویی نسبت به جامعه و سرمایه داران در جوانان ممکن است به خروش اجتماعی و تنش رفتاری منجر شود، بنابراین تردد این خودروهای لوکس علاوه بر اینکه به اقتصاد کشور آسیب می‌زند منجر به عواقب نامطلوب اجتماعی نیز می‌شود.

دکتر ابهری اعتقاد دارد توسعه تردد خودروهای خارجی به تمام مناطق بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی، اقتصادی عواقب ناخوشایندی برای جامعه به دنبال خواهد داشت. احساس تبعیض و فاصله طبقاتی ممکن است در رفتارهای افراد و روابط اجتماعی حتی روابط درون خانوادگی آن‌ها تأثیر مستقیم بگذارد و جرائمی مانند سرقت، زورگیری و باج‌گیری را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان می کند: دولت باید زود تر جلوی این مصوبه غیرقانونی را بگیرد تا جنبه پیشگیری داشته باشد وگرنه دولت باید شاهد تبعات اجتماعی فراوانی در استان خوزستان باشد. در حال حاضر تردد این خودروها یک دوقطبی شدید فقیر و غنی ایجاد کرده که اگر این دوقطبی برطرف نشود عواقب سنگینی دارد.

12 نظرات
  1. ali kia می گوید

    ایشان انگار اصلا متوجه نیست که خیلی از این خودروهای بظاهر لوکس به قیمت یک دستگاه خودروی وطنی دنا خریداری شده اند . پس با این حساب باید تولید دنا نیز متوقف شود

  2. جمعیت شناس می گوید

    جناب جامعه شناس محترم جنابعالی باید به حقوق انسانها اشاره میکردید . وقتی قشر ضعیف جامعه نفاوت ها را بیشتر میبیند به نیازهای به حق خود بیشتر واقف میشود. شما به صحبتاتون اینو میرسونید که این افراد نباید به حقوق خود واقف بشند چون ممکنه برای بدست آوردن نیازهاشون دست به تلاش و اعتراض بزنند. لطفا بیشتر تو فکر راههای رفع تبعیض باشید نه جلوگیری از نمود رشد وترقی و ایمنی در استان محروم نگه داشته شده خوزستان. بقیه جملاتتون اینجا قابل بحث نیست .

  3. حسینی پناه ارشدحقوق عمومی می گوید

    نظر دکتر اصلآکارشناسانه نبوده ونیست وبیشتر جنبه ترحم وبیان یکی مشکلات از جامعه بوده .موضوع عبور ومرور این وسائل نقلیه براساس به روز بودن هرجامعه لازم وضروری است واگر این دوست عزیز انتظار عقب ماندن جامعه را دارد.باید از کالسکه استفاده کرد اما ایشان در خصوص حقوق اداری جمهوری اسلامی اطلاعاتی نداردو صرف روانشناسی این موضوع نمیتواند تشخیص دهد که این ماشینهاجنه مثبت اجتماعی دارند یا منفی .لذا این اختلاف طبقاتی فقط در خودرو تجلی نمیکند.ودهها موضوع دیگر باعث این اختلاف میگردد.وبه روز شدن وسیله نقلیه در هر جامعه از بدیهیات هر جامعه است البته خودروهایی که در ردیف خودروهای میلیاردی ولوکس هستند وجبنه ضروری ندارند موضوع بحث نیست.اما خودروهای معمول اما ایمن ودارای امکانات رفاهی از مورد اختلاف طبقاتی نیست.بلکه ازضروریات تامین جانی شهروندان عزیز بوده وجای تشکر ازاستاندار عزیز وبزرگ منش خوزستان داردکه این مهم رادر استان عزیزی که دین خودرا به اسلام ادا کرده دارد .لازم به ذکر است بنده از این ماشینها ندارم

  4. شاهین می گوید

    من نمیدانم که این آقای دکتر مدرک جامعه شناسی خود را از کجا گرفته اند ،اما هر کسی که مقدمات جامعه شناسی را هم مطالعه کرده باشد در می یابد که اختلافات طبقاتی و به تبع آنها عدم توزیع یکسان ثروت خود معلول یک نظام سیاسی اقتصادی هستند و نه علت.
    ایشا وجود خودروها و تردد این وسایل را برهم زننده ی نظم موجود جامعه می دانند.بهتر است کمی به کتابهای دوره ی کارشناسی خود مراجعه کنند تا دریابند که امکان استفاده از وسایل رفاهی لوکس (مثلا خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان) خود معلول وجود طبقات است وگرنه اقشار کم درآمد که به زحمت امکان خرید یک پراید را دارند ،بدشان نمی آید سوار ماشینهای لوکس بشوند.اگر بجای به ریشه زدن (رانت خواری های مفصل و مشروح که همه در جریان آن هستند) ایشان تبر برداشته و به هرس شاخ و برگ می پردازد و تازه آن را به استانهای محرومی همچون خوزستان اختصاص می دهد ،بنظر من ناشی از سیاستی است که ظلم بالسویه را عین عدل می داند.یعنی به زبان دیگر می گوید بجای توزیع عادلانه ی ثروت ، بیاییم و توزیع فقر کنیم.
    در حقیقت این ایده ما را به این نکته ی اصلی می رساند که همه را فقیر کنیم تا کسی احساس تبعیض طبقاتی نکند. ناگفته پیداست که این روش در حقیقت کلاه گشادی است که ثروتمندان بر سر اقشار میانه و پایین دست می گذارند تا ضمن کسب آرامش در جامعه با خیال راحت به چپاول خود (در اینجا خودروسازان عزیز 🙂 ) ادامه دهند.

  5. مهدی می گوید

    متاسفانه صحبت های ایشان بسیار بی ربط است. مصادیق شکاف غنی و فقیر در جامعه ما زیاد است و با جلوگیری از ورود چند خودرو خارجی ارزان مساله حل نمیشود. ظاهرا مشکل ایشان چیز دیگری است ضمنا ایشان که ساکن تهران هستند و از مشکلات مردم خوزستان بی خبرند بهتر است در این مسایل دخالت نکنند. استان خوزستان به اندازه کافی جامعه شناس دارد که در این امور اظهار نظر کنند

  6. مصطفی می گوید

    با عرض سلام
    یه سوال داشتم که اگه لطف کنین و پاسخ بدین ممنون میشم.
    آیا امکان انتقال خودرو از مناطق آزاد دیگه مثل قشم ، گیلان و آذربایجان به منطقه آزاد خوزستان وجود داره یا خیر؟ و در صورت ممکن بودن ، ریز هزینه هاش به چه شکله؟
    متشکرم.

  7. سالمی می گوید

    مثل اینکه این اقا خیلی بهشون برخورده توی این همه محرومیت یک امتیاز کوچک به خوزستانی ها دادن .این مثال هم که زدن خیلی عوام فریبانه است پس توی تهران مشهد اصفهان یا هر جای دیگه هم نباید بزارن کسی ماشین لوکس بخره چون طبقات کم درآمد اونجا هم نمی تونن بخرن.

  8. mmm می گوید

    آقای به اصطلاح استاد دانشگاه شما زیاد نگران این موضوع نباش .ما که نداریم بخریم ولی وقتی این ماشینا رو میبینیم خوشحال میشیم .تازه این یه امتیاز واسه مردم بدبخت و فلک زده خوزستان

  9. فرشته می گوید

    تاکی مردم را میخواهید ازامکانات مطلوب دور نگه داریم شما به ماشینهای با کیفیت میگویئ لوکس من با هزاربدبختی یه وام ۵۰میلیونی گرفتم و یه آزار با موتور ۳۰۰۰خریدم نه اهل سرعت هستیم نه چشم هم چشمی فقط به این خاطر خودم زیر بار قرض بردم که وقتی با خانواده ام به سفر میرویم خیالمان بابت تصادف – چرخ – کولر برف پاک کن و غیره راحت باشد

  10. f.s می گوید

    آخه یکی نیست بگه دکی کم سواد تو دم از رهنمود میزنی چرا نمیگی اگه اختلاس و راند خواری نبود مردم فقیر نمیشدن که بخوای این حرف هارو بزنی. این همه پول چپاول میشه این همه ماشین های لوکس توی تهران جولان میدن کسی چیزی نمیگه. حالا از سر زورتون دیدین کمی خوزستان شکیل شده. ترسیدین بزنه رو دست تهران نه آقای دکی نترس

  11. Ashk می گوید

    به ایشون بگید موقعی که پورشه و مازراتی ٣ میلیاردی تو تهران از جلو ی ملت رد می شن که اتفاقا آقا زاده ها سوارشن هیچ مشکلی پیش نمیاد بعد اینجا رد شدن یه اپتیما و سانتافه میشه علت جنایت؟!!

  12. مهران می گوید

    جم کنین باوا کجا دوگانگی ایجاد کرده اینا چین میگین زورتون میاد از ایران خودرو و سایپا در اندیشه ی متفاوت خرید نمیکنیم؟؟؟؟؟
    خودروی دنایی ک لوکس ایرانی نامگذاری کردین با کیفیت اشغال هم قیمت اپتیما بیسیک یا سوناتا یا النترا یا کرولا یا … ک همشونو ک توی کل دنیا ب پول ایران پنجاه شصت تومن بیشتر نیس بالای صدو بیست ملیون میدین مردم من نمیدونم اینهمه از ایران خودرو و سایپا خرید کردیم چی شد دریغ از یک درصد افزایش کیفیت انتظار دارید چیکار کنیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.