استفاده از شیشه گوریلا در خودروها

کمپانی فورد تاکنون هرگز خواسته‌ی خود به حجم بالا و ارزان آلومینیوم و فیبر کربن را پنهان نکرده است. تقاضای روز‌افزون بازار خودرو برای بهبود کارآیی و ایمنی محصولات باعث شده تا هر خودرویی در هر سطح قیمتی، نیاز به یک ساختار سبک‌تر و مستحکم‌تر احساس کند. در این حالت، عناصر فولادی جای خود را به قطعات سبک‌وزن‌تر می‌دهند که در این میان، چالش‌های زیادی برای پایداری خودروها نیز ایجاد می‌شود. البته استفاده از این مواد تا جایی برای خودروساز مقرون‌به‌صرفه است که بتواند آنها را با هزینه‌ای معقول به‌دست آورد.

 

2015 bmw i8 construction at leipzig plant 526x350 - استفاده از شیشه گوریلا در خودروها

 

در همین حال، شیشه‌های زیادی در ساخت یک خودرو به کار می‌روند که نمی‌توان از ماده‌ای مانند فیبر کربن به جای آن استفاده کرد. این مشکلی است که خودروسازانی مانند «فورد» به دنبال راه‌حل آن هستند و به سراغ شیشه‌هایی از نوع «گوریلا» رفته‌اند. شرکت «کورنینگ» که تأمین شیشه‌های گوریلا گلاس با مقاومت بالا و وزن کم را برای صنایع مختلف ازجمله موبایل برعهده دارد، محل طبیعی شکل‌گیری این رویکرد جدید صنعت خودرو است.

Corning Gorilla Glass for Automotive 526x395 - استفاده از شیشه گوریلا در خودروها

ب‌ام‌و همین حالا نیز در مدل نوآورانه i8 از شیشه‌های گوریلا استفاده کرده که باعث شده وزن شیشه جلوی خودرو تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. استفاده از این راه‌حل برای کاهش وزن شیشه‌ها می‌تواند به سرعت در بین مدل‌های پرفورمنس جای خود را پیدا کند؛ چرا که در این خودروها کاهش هر ذره از وزن خودرو اهمیت زیادی دارد.

gorilla glass in cars 526x316 - استفاده از شیشه گوریلا در خودروها

امّا استفاده از این مزیّت، با هزینه‌هایی نیز همراه خواهد بود. فرآیند شیمیایی که باعث شکل‌گیری استحکام شیشه گوریلا می‌شود، بسیار گران‌تر از تولید شیشه با سودا (سدیم کربنات) است. بنابراین پیدا کردن یک روش تولید که در آن خودروسازان هم بتواند از مزیت‌های شیشه گوریلا بهره‌مند شود و هم شرایط استاندارد موردنیاز آنها برآورده شود، و در عین حال، هزینه زیادی برای آنها نداشته باشد، بسیار کلیدی خواهد بود. همان‌طور که انتظار می‌رود، آزمایش‌ها در مورد ترکیبات هیبرید در حال انجام است.

 

منبع: motorauthority

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.