واردات خودرو بدون نمایندگی رسمی مشروط شد+ سند

دستورالعمل ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اصلاح شد.

 ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش در راستای اعمال مفاد قانون حمایت ازحقوق مصرف کنندگان مصوب ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی ماده (۲۱) قانون مذکور مصوب هیات وزیران، بازبینی و اصلاح شد.

بر اساس دستورالعمل ابلاغی اخذ نمایندگی رسمی شرکت‌های خارجی، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس از فروش را رسیدگی و در صورت احراز شرایط نسبت به ارائه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می‌کند.

در صورت نبود امکانات و تاسیسات خدمات پس از فروش، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفاً پس از عقد توافقنامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی فی مابین نماینده رسمی و واردکننده و ارائه توافقنامه مذکور به سازمان توسعه تجارت ایران میسر است.

نمایندگان رسمی و عاملان فروش موظفند در صورت درخواست واردکنندگان فاقد نمایندگی برابر شرایط توافقنامه عمل کنند.

ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۳ توسط افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره های آن بلامانع خواهد بود.

همچنین ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده پس از ابلاغ دستورالعمل به گمرک، منوط به ارائه گواهی انطباق کالا (certificate Of Conformity-COC) به گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

گفتنی است مواردی از جمله موارد حائز اهمیت تاکید بر «مجاز نبودن نمایندگان رسمی در اخذ وجوه مازاد بر ۳ درصد ارزش IF» و « تعیین مسئولیت رسیدگی و داوری در موارد بروز اختلاف با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و پیش بینی اقدامات تعزیری، تعلیق و ابطال گواهی نمایندگی، با متخلفین» در راستای تکمیل دستورالعمل یاد شده به توافقنامه ضمیمه شده است.

برای دریافت متن کامل دستورالعمل جدید ضوابط واردات خودرو «اینجا» را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.