بی ام و i8 مدل ۲۰۱۵ ؛ سریع و خشن
ریشههای بامو I8 به سال ۲۰۰۹ میلادی باز میگردد، هنگامیکه برای نخستین بار یک خودروی کانسپت در نمایشگاه بینالمللی خودروی آلمان به نمایش در آمد که از تکنولوژی نوین EFFICIENT DYNAMIC بامو بهره میبرد. خودروی مذکور نمونهای هیبریدی و به یک پیشرانه سه سیلندر ۱.۵ لیتری (توربو دیزل) و نیز دو پیشرانه الکتریکی مجهز بود. این خودرو از باتریهای لیتیوم- یونی جهت تغذیه موتورهای الکتریکی خود بهره میبرد.
ر پایه این خودرو، بعدها مدلهایی همچون I8 CONCEPT در سال ۲۰۱۱ و نیز I8 CONCEPT SPYDER در سال ۲۰۱۲ میلادی به نمایش درآمدند. اما نسخه تولیدی I8، در سال ۲۰۱۳ میلادی در معرض دید عموم نهاده شد. این مدل توسط شخصی به نام BENOIT JACOB طراحی گردید. نامبرده سرپرستی و هدایت تیم طراحی خودروهای رده i بامو را بر عهده دارد؛
وی در مصاحبهای، طراحی این خودرو را همچون بازآفرینی و یا اختراع مجدد خودروهای اسپرتی برشمرد که اگر نیک بنگریم چندان بیراه هم نگفته نیست. بامو I8 دارای دربهای پروانهای شکل است و از چراغهای لیزری بهره میبرد که آن را در ردیف، نخستین خودروهای تولید سری در دنیا قرار میدهد که به این قسم از چراغها مجهزند. ضریب آئرودینامیک بدنه این خودرو در حدود ۰.۲۶ است که هنوز هم عددی شایان توجه در این صنعت محسوب میشود. در مجموع، تا ماه می سال ۲۰۱۵، در حدود ۳/۹۷۵ دستگاه از بامو I8 در سرتاسر دنیا تحویل مالکان آن گردید و از این لحاظ بازار آمریکا با سهمی معادل ۱/۱۵۱ دستگاه جایگاه نخست را از آن خود نمود، بعد از آن نیز آلمان جای میگیرد با رقمی معادل ۶۲۳ دستگاه. در حال حاضر این خودرو تنها در شهر لایپزیک آلمان تولید میشود.
خودروهای هیبریدی پلاگین (PLUG-IN) که نام دیگرشان خودروهای اتصال برقی دوگانهسوز یا PHEV میباشد، وسایل نقلیهای هستند که هم ویژگیهای یک خودروهای برقی دوگانهسوز و هم یک خودروی تمام الکتریکی را در خود جمع نمودهاند و علاوه بر آن، از قابلیت اتصال به شبکه برق جهت شارژ باتریهای خود، برخوردارند.
نمای ظاهری
این خودرو ۲+۲ نفره اسپرتی هیبریدی که از معماری “LIFE DRIVE”بامو بهره میبرد، جلوهای از آئرودینامیک برتر را از خود به نمایش میگذارد و از مواد دوستدار محیط زیست هم ساخته و پرداخته شده است. کالبد فوقانی این خودرو که جایگاه سرنشینان آن را دربر میگیرد از مادهای به نام فیبر کربن (FIBER-CARBON) ساخته شده که با پلاستیک تقویت گشته و بخش تحتانی اتاق نیز به طور ۱۰۰ درصد از فلز آلومینیم بهره میبرد و محل استقرار باتریها، پیشرانه الکتریکی و سیستم تعلیق این خودروست.
کابین
اصل و قاعده کلی در کابین این خودرو، خلق و ایجاد رابطهای نوین بین قابلیت و شکل ظاهری تجهیزات میباشد. در این راستا و جهت خلق یک ارگونومی شایسته و درخور، کنسول میانی آن به سمت راننده گردش یافته و علاوه بر این، دو نمایشگر هم در کابین تعبیه شده است که دسترسی به آنها به سهولت و آسانی صورت میگیرد. موقعیت پایین نشیمنگاه راننده در این خودرو به همراه وزن سبک صندلیها، در ترکیب با یکدیگر، محیط راحتی را برای رانندگی فراهم میکنند.
مهندسی
در خودروهای اسپرتی که از قدرت بالایی برخوردارند مقوله وزن فاکتوری شایان توجه به شمار میآید. کارکنان بامو هم به خوبی به اهمیت این امر واقفاند و از همین روست که آنها از فیبرکربن تقویت شده جهت تکوین ساختار این خودرو بهره جستند. شرکت بامو نخستین سازنده در دنیاست که از این ماده جهت یک خودروی تولید انبوه استفاده میکند.
مشخصات فنی
نوع پیشرانه: سه سیلندر خطی توربو بنزینی + موتور الکتریکی مجهز به باتریهای لیتیوم – یونی (۷.۱ kWh)
کد پیشرانه بنزینی: B38A15T0
حجم موتور: ۱۴۹۹ سیسی
توان: ۳۶۲ اسببخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۵۷۰ نیوتنمتر در ۳۷۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۴.۴ ثانیه (با LAUNCH CONTROL عدد ۳.۶ هم ثبت شد)
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع ۲۵۶ کیلومتر ذکر شد)
نوع جعبهدنده: ۶ سرعته اتوماتیک
کد جعبهدنده: AISIN F21-360 FT EOP
سیستم فنربندی جلو: جناغی دوبل
سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)
برد خودرو تنها با پیشرانه الکتریکی:۳۷ کیلومتر (استاندارد NEDC و یا چرخه رانندگی در اروپا) – ۲۴ کیلومتر (استاندارد EPA یا انجمن محیط زیست آمریکا)
برد خودرو در حالت هیبریدی: ۵۰۰ کیلومتر (حالت COMFORT) و ۶۰۰ کیلومتر (حالت ECO PRO)
گارانتی باتری خودرو: ۸ سال یا ۱۰۰/۰۰۰ کیلومتر
خروجی دی اکسید کربن: ۴۹ گرم در هر کیلومتر
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع:۴۶۸۹/۱۹۴۰/۱۲۹۸ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۸۰۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۴۸۵ کیلوگرم
گنجایش صندوق بار: ۱۵۰ لیتر
سایز تایرهای جلو: ۱۹۵/۵۰ R 20 (215/45 R 20 – سفارشی)
سایز تایرهای عقب: ۲۱۵/۴۵ R 20 (245/40 R 20 – سفارشی)
ایمنی
۶ عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کنترل فعال ترمز DBC
سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
سیستم BRAKE DRYING FUNCTION
سیستم پشتیبان رانندگی DRIVING ASSISTANT SYSTEM (سفارشی)
سیستم هشداردهنده جلوگیری از تصادفات به همراه ترمز اتوماتیک (رادار)
سیستم کنترل فاصله خودرو در هنگام پارک PDC (سفارشی)
سیستم کنترل کشش فعال DTC
پکیج فنربندی تطبیقی
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
کیت تعمیر تایرها
ستون جمع شونده فرمان
تجهیزات رفاهی
صندلیها با پوشش چرمی – تنظیم اتوماتیک صندلیها – فرمان با پوشش چرمی – نمایشگر لمسی به سایز ۸.۸ اینچ – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – خاموش و روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو- تعویض پدالها از روی فرمان – چراغهای تطبیقی جلو- سیستم روشنایی در روز- چراغهای LED عقب – شیشه عقب بخار زدا- سوکت ۱۲V – سیستم هوشمند ورود بدون کلید – سیستم ناوبری – ترمز پارک الکترونیکی – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX و WiFi و هندزفری + اتصالات بلوتوث- کروز کنترل تطبیقی
سیستم I DRIVE به همراه پد لمسی – سیستم نمایشگر بالاسری (HEAD UP DISPLAY) سیستم اختصاصی I SERVICE بامو – دوربین دید عقب – شیشه استحکام یافته به نام GORILLA GLASS که در بیشتر گوشیهای هوشمند به کار میرود و در این خودرو نقش عایق صوتی را ایفاء میکند- چراغهای لیزری جلو (سفارشی) – سیستم صوتی هارمن کاردون (HARMAN KARDON) با ۱۱ عدد بلندگو – تعویض دنده از پشت فرمان – تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – شیشهشوی چراغ جلو- سنسور باران – گرمکن و سردکن صندلیها – آلارم برخورد با عابران پیاده – دوربین ۳۶۰ درجه برای رصد اطراف خودرو- سیستم START/STOP – بازنمودن درب باک خودرو با ریموت – سیستم ردیاب خودرو از روی موبایل و….
قیمت
در ایران: هنوز به طور رسمی مشخص نشده است ولی در بازار آزاد بین ۱.۵ الی ۵.۲ میلیارد تومان نرخگذاری شده است.
در آمریکا:۱۳۶,۵۰۰ دلار
در امارات:۶۳۵,۰۰۰ الی ۷۵۰,۰۰۰ درهم (۱۶۸,۰۰۰ الی ۱۹۸,۴۰۰ دلار)
در چین: ۱,۹۸۸,۰۰۰ یوآن (۳۲۳,۰۰۰ دلار)