بررسی فنی و تخصصی ب‌ام‌و X1

گرچه دهه‌هاست که خودروسازی ما از روند جاری پیشرفت در دنیا فاصله گرفته و در یک دنیای مهجور و محصور مشغول فعالیت است و دل‌خوش هم به آن است که سیل مشتریان دست‌به‌نقد و دلالان را پشت دروازه‌های خویش منتظر نگاه داشته، اما در آن سوی جهان که رقابت و مشتری مداری حرف اول و آخر را در تجارت می‌زند، دمی آسودگی مساوی با سال‌ها عقب‌افتادگی ست، به همین سبب هم است که می‌بینیم که تمامی سازندگان و حتی چینی‌ها نیز حرکتی روبه‌جلو دارند و پسرفت و عقب‌گرد، در قاموسشان جایی ندارد. در این میان نیز، آنانی موفق‌ترند که حرف و سخنی نویی را ارائه داده و تنها به روند جاری و موجود اکتفا ننمایند.

2016 BMW X1 Chestnut Bronze images 10 526x350 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

ب‌ام‌و سال‌هاست که با مدل‌های رده X خود در بازارهای جهانی مشغول تاخت وتاز است و با آن‌که کمی دیرتر از ژاپنی‌ها وارد این عرصه (ساخت SUV) شده ولی در همین مدت نسبتاً کوتاه هم بسیار خوش درخشیده است، نکته جالب اینجاست که رده X این خودروساز هم از لحاظ سبک بدنه به دو دسته متفاوت تقسیم شده‌اند، شماره‌های زوج این رده، در کلاس خاصی طبقه‌بندی می‌شوند که مصداق عینی آن شاهکاری به نام X6 است که نه‌تنها مبدع طراحی نوینی در دنیای خودروست بلکه به لحاظ گیرایی و جذابیت هم کم‌نظیر است؛ و شماره‌های فرد که از روند متعارف در این کلاس پیروی نموده و نمونه بارزشآن‌هم مدل X5 است. در این بین، مدل X1 نیز توانسته به‌عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده جای خاصی را در این بازار اشغال نماید، گرچه برخی از اهل فن آن را یک کراس‌اوور واقعی نمی‌دانند و بیشتر لفظ هاچ‌بک را برازنده آن می‌دانند.

2010 BMW X1 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

تولید نسل اول ب‌ام‌و X1، در اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی در آلمان آغاز شد و کمی بعد نیز روانه بازارهای جهانی گردید. این خودرو همچون برادر بزرگ‌ترش X3 از پیشرانه‌های N20 ب‌ام‌و بهره می‌برد. طراح آن هم شخصی به نام ریچارد کیم ((RICHARD KIM می‌باشد. در حال حاضر، علاوه بر آلمان، در ممالکی همچون چین، روسیه، هندوستان، مکزیک و تایلند هم این خودرو تولید می‌شود. چندی پیش نسل اول یا فعلی ب‌ام‌و X1 توسط سایت «AUTOMIDDLEEAST» تست و بررسی گردید که در اینجا برگردان آن را تقدیمتان می‌کنم.

2016 BMW X1 07 765x509 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

خلاصه بررسی

کل امتیاز:۲.۵ از ۵

آیا این خودرو، یک هاچ‌بک با طراحی نامتعارف است و یا یک اس‌یو‌وی ست بدون ویژگی‌ها و مختصات مربوطه؟ تنها نکته‌ای را که می‌دانیم آن است که ب‌ام‌و X1 یک اس‌یو‌وی جمع‌وجور است که کوچک‌تر و نیز کمی مقرون به‌صرفه‌تر از مدل X3 است.

2016 BMW X1 xDrive25i 113 526x322 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

نمای ظاهری

من این موضوع را درک می‌کنم که X1 ارزان‌ترین خودرویی است که ب‌ام‌و در رده اس‌یو‌وی‌ها ارائه می‌دهد اما آنچه که قابل درک نیست شیوه تفکر طراحان این خودروست. در نمای جلو، چراغ‌های خاص ب‌ام‌و فی‌الفور به تمایز و هویت‌یابی آن مدد می‌رساند و چند میلی‌متر پایین‌تر از آن نیز، مه شکن‌ها نصب شده‌اند؛ که جلوپنجره کلیوی شکل عریض هم در پیشانی آن جای گرفته است که درمجموع قابل‌قبول به نظر می‌آید. این سبک از طراحی که چندان‌ هم عالی نیست در کناره‌های خودرو نیز امتداد می‌یابد. در آنجا خطوطی را می‌بینیم که از کناره گلگیرهای جلوی آن شروع شده و در عقب آن محو می‌شوند، اما چرا در عقب؟ با یک نگاهی کوتاه می‌توان گفت که در این مورد، دست طراح کاملاً بسته بوده و هیچ راه حل دیگری برای رفع آن وجود نداشته است.

2016 BMW X1 Chestnut Bronze images 45 526x326 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

کابین

داخل این خودرو، نزدیک‌تر و مأنوس‌تر به آن قلمروی است که ما را به ب‌ام‌و پیوند می‌دهد. ترکیب تریم چوبی، پلاستیک، چرم و دیگر مواد نرم در کنار یکدیگر، داشبورد مرتب و شیکی را برای آن مهیا نموده است. صندلی‌ها، چه در جلو و نیز در عقب، به نحو مناسب و درخوری راحت هستند و فضای سر هم کاملاً مناسب است، درمجموع، چهار سرنشین بزرگ‌سال می‌توانند به‌راحتی در آن جای گیرند.

2016 BMW X1 Chestnut Bronze images 24 526x350 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1 2016 BMW X1 Chestnut Bronze images 23 526x350 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

2016 BMW X1 Chestnut Bronze images 21 526x350 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

مهندسی

فرض کنیم که دفتر کارتان را ترک نموده و به اینترنت موبایلتان نیز دسترسی ندارید، اما این معضلی کهنه و قدیمی است که در این خودرو به‌سادگی حل شده است. در صفحه نمایشگر موجود در کابین X1، دسترسی به انواع وب‌سایت‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است و برای این کار هم می‌توانید از کنترلرهای سیستم IDRIVE آن بهره گیرید، کنترلرهایی که جایگزینی ایده‌آل برای موس کامپیوتر به شمار می‌آیند و تمامی کارکردهای مختص به آن را نیز دارا هستند.

2016 BMW X1 Chestnut Bronze images 38 526x350 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

آنچه که در این خودرو ارائه می‌شود

در زیر کاپوت این خودرو، یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۲ لیتری جای گرفته است. ممکن است این موتور چندان بی‌عیب و نقص نباشد اما در عوض، توان مناسبی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۰۰ نیوتن متر را برای آن به ارمغان می‌آورد؛ این نیرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعته خودکار به چرخ‌های عقب آن منتقل می‌شود و قادر است در مدت ۱۰.۴ ثانیه سرعت این خودرو را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، برساند (مشخصات مربوط به مدل ۱۸i است).

2016 BMW X1 Chestnut Bronze images 14 526x350 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

توضیح: تیپ‌های ۲۰i و ۲۸i این خودرو نیز از یک پیشرانه ۲ لیتری توئین توربو بهره می‌برند و تنها در خروجی توان و گشتاور با یکدیگر تفاوت دارند، بدین‌صورت که پیشرانه به کار رفته در مدل ۲۰i به ترتیب توان و گشتاوری معادل ۱۸۴ اسب بخار و نیز ۲۷۰ نیوتن متر را ارائه می‌دهد و موتور نصب شده در مدل ۲۸i هم از توانی معادل ۲۴۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۵۰ نیوتن متر برخوردار است.

2016 BMW X1 Chestnut Bronze images 41 526x360 - بررسی فنی و تخصصی  ب‌ام‌و X1

جمع‌بندی نهایی

گرچه طراحی بدنه این خودرو از گیرایی و جذابیت، به دور است، اما کابین آن از سبک خاص ب‌ام‌و بهره می‌برد. به‌طور حتم ب‌ام‌و X1 یک خودروی شهری سبک به شمار می‌آید تا آن دسته از خودروهای اس‌یو‌وی که شما خواهان آنید، خودروهایی که انتظار می‌رود با آن جاده‌ها را زیر ضرب خود گیرید.

  • نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
  • درمجموع، طراحی داخل آن از استانداردهای متعارف تبعیت می‌کند.
  • نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
  • طراحی بدنه این خودرو

مشخصات فنی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۵:

  • تیپ ۱۸i: (نمونه عرضه شده توسط نمایندگی این خودرو در ایران)
  • حجم موتور: ۱۹۹۵ سی‌سی
  • توان: ۱۵۰ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه
  • گشتاور: ۲۰۰ نیوتن متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه
  • شتاب صفر تا صد: ۱۰.۴ ثانیه (در برخی منابع ۹.۷ ثانیه ذکر شد)
  • سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده با هوا
  • سیستم تعلیق جلو: مک فرسون مستقل برای هر چرخ
  • سیستم تعلیق عقب: اتصالات چندگانه (MULTI LINK)
  • حداکثر سرعت: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۷ الی ۷.۹ لیتر
  • نوع گیربکس: ۸ سرعته خودکار (STEP TRONIC)

ابعادب‌ام‌و X1:

  • طول/ عرض/ ارتفاع:۴۴۵۴/۱۷۹۸/۱۵۴۵ میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: ۲۷۶۰ میلی‌متر
  • وزن: ۱۵۰۵ الی ۱۵۳۰ کیلوگرم
  • سایز تایرهای جلو و عقب: ۲۲۵/۵۰ R 17
  • حجم مخزن سوخت:۶۳ لیتر
  • گنجایش صندوق بار: ۴۲۰ لیتر

ایمنی ب‌ام‌و X1

این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) تحت تست‌های متعدد قرار گرفت و در تمامی بخش‌ها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (همپوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را کسب نمود و تنها در تست SMALL OVERLAP و یا همان همپوشانی کوتاه، امتیاز مرزی (MARGINAL) را از آن خود نمود.

  • ۵ ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا
  • سیستم ضدبلوکه ترمز ABS
  • سیستم ترمزگیری در حالت اضطراری BA
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • سیستم کنترل پایداری DSC
  • سیستم کمکی پایداری خودرو در سر پیچ‌ها CBC
  • سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
  • پشت‌سری هوشمند جهت جلوگیری از تصادف
  • ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف

تجهیزات ب‌ام‌و X1:

سیستم ورود بدون کلید هوشمند – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – کروز کنترل فعال – سیستم I DRIVE – دوربین دید عقب – روکش چرمی صندلی‌ها – صندلی برقی راننده به همره حافظه – گرم‌کن صندلی‌ها – آینه الکتروکرومیک برای سهولت دید در شب – سنسور باران – سنسور پارک عقب و جلو – روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو – سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + DVD چنجر + ساب ووفر + پورت USB،AUX و IPOD و هندزفری و اتصالات بلوتوث – ۸ عدد بلندگو

بخار زدای اتوماتیک شیشه‌ها – یخ‌زدای برف‌پاک‌کن – سانروف برقی ۴ حالته – سیستم ناوبری (NAVIGATION) – سیستم رهیاب GPS – استارت دکمه‌ای – آینه برقی جانبی به همراه گرم‌کن با قابلیت تاشوی خودکار برقی – سیستم START/STOP – کلید حالت ECO برای کاهش مصرف سوخت و…

قیمت ب‌ام‌و X1:

  • قیمت در ایران: ۲۴۷.۸ میلیون تومان (تیپ ۱۸i، ثبت‌نام در نمایندگی)
  • قیمت در امارات:۱۵۴,۰۰۰ الی ۱۶۰,۰۰۰ درهم (مدل ۱۸i)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.