سیتروئن C4 هاچبک ؛ مهمان جدید جاده های ایران
سیتروئن جزو آن شرکتهای فرانسوی است که در ایران سابقه خوبی را از خود بهجا گذاشته است. سابقهای که از سر اعتماد مردم شکل گرفته است. در بحبوحه خبری پژو و ایرانخودرو که این روزها به صدر اخبار تبدیل شدهاند، سایپا و سیتروئن به جاهای خوبی از اشتراکها رسیدهاند. نشانههای آن هم این است که شرکت سایپا چندیاست مشغول تهیه آماری از بازار هدف خود شده و این بار روی محصولات سیتروئن سرمایهگذاری آماری کرده است.
در شهر تهران هم تعدادی سیتروئن در حال تست فنی هستند که گاهی در خیابانها دیده میشوند. یکی از این خودروها، سیتروئن C4 است که در مدلهای مختلف با پلاک آزمایشی در شهر میچرخند. سابقه سیتروئن C4 به سال ۲۰۰۴ میلادی برمیگردد. این ماشین در همان سال در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد و رسما با مدل ۲۰۰۵ به بازار عرضه شد. الگوی اصلی این خودرو برمبنای ماشینهای هاچبک خانوادگی طراحی شده بود.
بعدها مدلهای سدان، کوپه سه در و استیشن به طیف تولید خودرو با عنوان C4 اضافه شد. نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۰ در پاریس رونمایی شد و به خیابانها آمد. C4 نسل دوم طراحی مشترکی با DS4 دارد و تا امروز با کمی بازنگری سالانه به بازار جهانی عرضه میشود.
این خودرو در سطح جهانی در اتاقهای ۵ درب هاچبک، سدان ۴ در و SUV عرضه میشود. البته نسخه SUV، C4 Aircross نام دارد که بیشتر در بازار چین دیده میشود. این روزها، C4 روی خط تولید فرانسه، روسیه و چین قرار دارد. احتمال میرود که سایپا از جانب ایران به لیست تولیدکنندگان این خودرو بپیوندد و با مونتاژ این ماشین، بار دیگر نام ایران را به عنوان مونتاژکار سیتروئن زنده کند. C4های در حال تست از نسخه هاچبک و سدانی هستند که در جادههای ایران در حال تردداند. این خودرو با فاصله محوری ۲۶۰۸ میلی متری، جزو آن دسته از خودروهایی محسوب میشود که فضای به نسبت مناسبی برای خانواده چهار نفره فراهم میکند. البته این ماشین در رده خودروهای C محسوب میشود که نه اتاقی تنگ دارد و نه بزرگ و دلباز. بلکه بر اساس نیاز طراحی شده است تا در استفادههای درون شهری و برون شهری کارآمد باشد.
در برخی بررسیها یکی از نقاط ضعف این خودرو را موتور ضعیف آن معرفی کردهاند. گویا موتور ۱۱۸ اسببخاری با گشتاور ۱۶۰ نیوتونمتری نیاز اتاق ۱۲۷۵ کیلوگرمی را آنچنان برطرف نمیکند. ولی در عوض از گیربکس نرم این ماشین در منابع مختلف تعریف میشود. شتاب این خودرو با گیربکس اتوماتیک نزدیک به ۱۲ ثانیه اعلام میشود که در سال ۲۰۱۵ عدد جالبی نیست. ولی مصرف سوخت C4 به صورت ترکیبی ۲/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که عدد خوبی برای اقتصادیپسندان است. C4 در تستهای ایمنی Euro Ncap توانسته است ۵ ستاره ایمنی به دست آورد.
با وجود سیستم کنترل کشش در کنار ABS و EBD، ایمنی خودرو در بحث پایداری و پیشگیری بالا رفته است. همچنین وجود کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی سرشینان جلو و ایربگ پردهای کامل، باعث کسب این امتیاز شده است. فرمان برقی(EPS) با توجه به سنسورهای به کار رفته، واکنشهای خوبی را به راننده میدهد.
وقتی پا به اتاق C4 میگذارید، امکانات جذاب را با طراحی ساده میبینید. اکثر دکمهها در نقاط خوبی قرار گرفتهاند و همین کار باعث شده است تا کار کردن با ادوات داخلی تا حدی آسان باشد. در کنار این طراحی ساده و زیبا، تجهیزات در سطح بالایی قرار دارد و امکانات به کار رفته،C4 را به یک خودروی مجهز تبدیل کرده است. اولین چیزی که در نمای داخلی، ماشین را لوکس جلوه میکند، مانیتور بزرگی است که در وسط داشبورد قرار دارد و امکانات صوتی، تصویری و کنترلی را روی خود جای داده است. بعد از آن، زیر همین مانیتور، سیستم تهویه وجود دارد. ولی این موجودیت، به شکل ساده نیست و دوکاناله اتوماتیک در خودرو قرار دارد. زیر محوطه تنظیمات سیستم تهویه، دکمه گرمکن صندلیهای جلو با تنظیم درجهای وجود دارد.
وقتی به فرمان خودرو نگاه میکنید، تنظیمات سیستم صوتی روی آن قرار گرفته است. همچنین سیستم کروزکنترل هم سمت چپ، روی فرمان جایگیری شده است. در سمت چپ ستون فرمان روی داشبورد، دکمه استارتر خودرو وجود دارد که به نسبت باقی خودرو تا حد زیادی متمایز است. زیر دکمه استارتر، جعبهای از دکمه وجود دارد که باز شدن در صندوق عقب و باک،خاموش و روشن کردن کنترل کشش(ESP)، سنسور پارک خودرو و دربرخی نسخههای فول دکمه رادار نقطه کور و خطی هم در آن جای میگیرند. وقتی به صفحه آمپر خودرو نگاه میکنید، اطلاعات در سه محوطه دایرهای شکل قرار دارد. داخل دایره سمت چپ، دور موتور و شرایط دنده نشان داده میشود. در دایره وسط، سرعت به صورت دیجیتال و عقربهای اطلاعرسانی میشود و در دایره سمت راست، میزان بنزین و دمای آب خودرو به نمایش در میآید.
در نسخه فول این خودرو، با توجه به سفارش مشتری امکانات ویژهای هم در نظر گرفته میشود. امکاناتی نظیر تعویض دنده از پشت فرمان، زنون و چراغشور، سنسور پارک جلو، رادار نقطه کور، رادار خطی، ترمز پارک برقی، سانروف و چرم صندلی را میتوان هنگام خرید سفارش داد یا کشور سازنده با توجه به ارزیابی بازار خود، نوعی خاص را با بخشی از این امکانات به وجود آورد.
سیتروئن C4 هاچبک با توجه به امکاناتی که دارد، در امارات متحده عربی قیمتی بین ۷۰ تا ۷۵ هزار درهم دارد. با یک حساب و کتاب ساده میتوان فهمید این ماشین حدود ۷۱ میلیون تومان قیمت دارد. اگر هم حضور نسخه سدان را قطعی بدانیم، احتمالا ارزش ریالی این مدل هم حدود ۷۶ میلیون تومان است.
با توجه به تعرفه واردات گمرکی که به ماشینهای وارداتی و بارهای CKD تعلق میگیرد، در صورت ورود این ماشین به صورت وارداتی با مدل سال میلادی، قیمتی نزدیک به ۱۱۰ میلیون تومان را برایش پیشبینی میکنیم. ولی در صورت عرضه به صورت مونتاژی CKD با تاریخ ساخت شمسی، احتمال دارد C4 با قیمت زیر ۹۰ میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی برسد. البته اگر از امکاناتی مثل ۶ کیسه هوا، استارتر، زنون و چراغشور، سانروف، صندلی چرمی و… صرفه نظر شود، شاید قیمت این ماشین به زیر ۷۵ میلیون تومان هم بیاید.
مدیر بخش عمومی سیتروئن جان استارتاری اظهار داشته است که”پیکاسو C4 در هنگام رشد این بخش کمپانی تولید شده است,ولی با این حال از لحاظ ویژگی های رانندگی و راحتی,گارانتی,خدمات و پشتیبانی بسیار قوی و کامل و شامل میباشد”.
“این خودرو قرار است هر چزی را که یک خانواده به آنها نیاز دارند را به عنوان وسایل استاندارد ارائه دهد – ما معتقدیم که این خودرو توجه و علاقه ی بسیاری از خریداران را که به دنبال خودروی خانواده ی مدرن هستند را به خود جلب میکند و وقتی یک نگاه گذرا با داخل این خودرو بیاندازید متوجه میشوید که زندگی درون آن بسیار لذت بخش خواهد بود”.
سیتروئن پیکاسو C4 2015 اکنون در دسترس است و همراه با گارانتی ۶ ساله به همراه خدمات جاده ای ۶ ساله و خدمات سرویس خودرو خواهد بود.