سرویس و نگهداری خودرو

برای محافظت از رنگ بدنه خودرو ، رعایت نکات زیر الزامی است :

از پارک کردن خودرو در زیر آفتاب گرم بمدت زیاد خودداری شود.

شستن مرتب خودرو موجب پوسیدگی نمی شود ،ولی ماندن گلا ولای در بین قسمت های مختلف اطاق آنرا می پوساند.

برای خنثی کردن اثرات خورندگی نمک های پاشیده شده بر سطح خیابان ها در فصول زمستان بهتر است از هر ۲ هفته قسمتهای زیرین خودرو را با آب تحت فشار تمیز کنیم.

ماده ی ضد یخ و روغن ترمز و آب باطری ،رنگ خودرو را از بین می برد ، در صورت ریخته شدن بر روی بدنه خودرو بایستی فوراً پاک شود.

برای تمیز کردن رویه داشبورد و سایر قسمت های داخل اطاق فقط از آب ولرم و صابون استفاده نمائید. مصرف مواد شیمیایی همانند واکس داشبورد، ا ثرات سوئی را در پی خواهد داشت.

برف پاکن ها

دارای یک موتور الکتریکی هستند مه بوسیله اهرمهایی ۲ عدد تیغه برف پاکن ها را جهت تمیز کردن شیشه جلو در مواقع باران و برفی بحرکت در می آورند.اکثر برف پاکن ها مجهز به سیستم شیشه شوی برقی و یا مکانیکی هستند که بوسیله دو عدد چشمی ، آب را با فشار روی شیشه می پاشند . برای برای نگهداری این سیستم رعایت نقاط زیر ضروری است .

۱-  در زمستان برای جلو گیری از یخ بستن آب مخزن شیشه شوی ، کمی الکل به آن اضافه می کنند.

۲-  در صورت خراب شدن تیغه های برف پاکن ، فوراً آنها را تعویض کنید.

۳-   برای تمیز کردن شیشه های جلو ، در حالت خشک بودن نباید از برف پاکن استفاده کرد زیرا ، علاوه بر ایجاد اصطکاک در بین شیشه و تیغه ها، سطح شیشه نیز خط برداشته و موتور برف پاکن خواهد سوخت.

۴-  هرگاه موتور برف پاکن از کار افتاد ، ابتدا جعبه فیوز را کنترل کنید. برف پاکن های امروزی مجهز به سیستم تایمر هستند و تازه ترین نوع آنها الکترونیکی بوده و سرعت آن با توجه به سرعت بارش زیادتر می شود چنانچه تیغه های برف پاکن در اثر یخ یا برف زیاد متوقف و یا حرکت آنها کند شود باید فوراً کلید را به حالت اول بر گرداند و موتور مخصوص آن را خاموش کرد تا از خرابی جلوگیری شود.سپس اقدام به پاک کردن یخ و برف از زیر تیغه نمود.

۵-  برای استفاده از شیشه شوی کلید مربوط به آن را فشار داده تا وقتی که فشار انگشت روی کلید باشد عمل پاشیدن آب به طور خودکار انجام می گردد .

۶-  برای میزان کردن فواره شیشه شوی که روی شبکه هواکش زیر شیشه شوی نصب است یک شیئی فلزی نوک تیز مثل سوزن را در چشم های شیشه شوی داخل کنید و آن را در جهتی که ورد نظر است بچرخانید تا جهت فوران آب سوی نقاط مورد نظر میزان شود.

 

((لاستیک))  تایرخودروها

تایر ها دو وظیفه دارند: اولاً یک بالشتک بین جاده و چرخ اتومبیل ایجاد می کنند، تا ضربه های ناشی از ناهمواریهای سطح جاده را مستهلک نمایدتایردر موقع مواجه شدن چرخ با یک برآمدگی درجاده با قابلیت ارتجاع خود تغییر شکل می دهد ودر نتیجه از تاثیر انتقال ضربه به سرنشینان خودرو می کاهد.

ثانیاً،تایرها تماس اصطکاکی بین چرخ ها و جاده بوجود می آورند تا کششش خوبی از آن بدست آید. این عمل موجب انتقال قدرت از طریق تایرها بجاده برای شتاب زیاد می شود و تمایل به لغزش را در سر پیچها کاهش می دهد و نیزاجازه می دهد که در موقع ترمز کردن ، اتومبیل به سرعت متوقف گردد.

تایر های بدون تیوب  (تیوب لس)

بیشتر اتومبیل های جدید مجهز به تایر های بدون تیوب می باشند رینگ این نوع تایرها باید از نوع آب بندی و سوپاپ آن نیز باید نسبت به رینگ آبندی باشد لبه این تایر طوری ساخته شده که با لبه ی رینگ کاملاً آبندی گردیده و بدین ترتیب موقعیکه تایرباد شد فشار بین رینگ وتایرنگهداشته می شود.

تایر های ضدپنچری

بعضی از تایرها دارای یک پوشش از ماده پلاستیکی در سطح داخلی خود می باشند .موقعیکه تایر پنچر می شود این ماده پلاستیکی با فشار باد داخل تایر به داخل سوراخی که پس از بیرون کشیدن میخ یا شیئی دیگر بر جا می ماند،رانده می شود و در انجا سفت شده وسراخ را مسدود می کند.

کنترل لاستیک ها

 

همه لاستیک ها اندکی نشتی دارند بهتر است از هر ۱۰۰۰ کیلو متر و یا از هر۲ هفته باد لاستیک های خودرو را کنترل نمائید. تایرها را موقع گرم بودن باد نکنید . کنترل باد چرخ زاپاس هرگز فراموش نشود. اگر ضخامت آج لاستیک کمتر از ۶/۱ میلی متر باشد استفاده از ان خطر ناک است.

اگر چرخ بالانس نباشد هر چقدر سرعت بشتر باشد عیب آن بهتر معلوم می شود و فرمان می زند و تمامی بدنه خودرو به لرزش افتاده و رانندگی خطرناک می شود.اگر وزنه های روی چرخ ها جابجا شده و یا افتاده و یا لاستیک ها بیش از حد فرسوده باشند (لازم است چرخ دوباره بالانس شود)گاهی ممکن است یک چرخ در موقع بالانس کردن بوسیله دستگاه بالانس، احتیاج وزنه کمی داشته و یا اصلاً به وزنه نیازی نداشته باشد، مخصوصاً در رینگ های اسپرت جدید.

علل خراب پلوس

 

روشن کردن خودرو به وسیله دنده در حال حرکت ،استفاده ناصحیح از دنده در حال حرکت ، شل بودن پیچهای سر پلوس ، استفاده نابجا و غلط از ترمز یا ترمز دستی ، ضربه زدن شدید به خودرو به علت رها کردن سریع کلاج.

وظیفه دستگاه تعلیق

 

الف) وزن خودرو را به هردو محور بطور مساوی تقسیم می کند.

ب)ضربه های جاده به طور مساوی روی چرخ ها منتقل می شود بنابراین هردو فنر ضربه های جاده را گرفته و به دو قسمت مساوی تقسیم می نماید.

خودروهای دیجیتالی با ایمنی بیشتر

 

خودروهایی دیجیتالی نمونه هایی از خودروهای نسل آینده اند که اکثر اجزای آن الکترونیکی کنترل می شوند این اتومبیل ها با سایر خودروها در دنیای اطراف شبکه ای هوشمند را تشکیل می دهند. خودروهایی که ما سوار می شویم نه میان اجزای خودش ارتباط موثری برقرار می کند و نه میان این خودرو با سایر خودروهایی که در اطرافمان حرکت می کنند، رابطه ی هوشمندی برقرار است.

نرم افزاری تحت عنوان کارترونیک که از دو کلمه ی Car به معنی خودرو و Tronic مخفف  Electronic تشکیل شده است با دقت بسیار زیادی ترمز و تعویض دنده را تنظیم کرده و دمای موتور را در حد مطلوب نگه می دارد و تولید و مصرف الکتریسیته در خودرو را هماهنگ می کند.

در سیستم های رایج که رانندگی از طریق پدال گاز و ترمز است به دلیل هماهنگ عمل نکردن آنها نیمی از انرژی ها به هدر می رود. در این سیستم علاوه بر ایجاد هماهنگی در اجزای درونی، با توجه به داده های مربوط به دوربین ها و حسگرهای خود از یک سو و علایم راداری که آنتن ها دریافت می کنند خود به شکل هوشمند عمل می کند و بدون دخالت راننده، موقعیت خود را با اطراف نیز تنظیم می کند سیستم های راداری و ویدئویی و عملکرد شبکه ای این خودروها در جهت تامین امنیت جان سرنشینان طراحی شده اند.

 

 

علایم سوختن واشر سر سیلندر موتور:

 

ü     مشاهده ی حباب های کمپرس در داخل آب رادیاتور (هنگام روشن بودن موتور)

ü     مشاهده ی لکه های روغن در داخل آب رادیاتور

ü     کف کردن روغن موتور

ü     شیری رنگ شدن روغن موتور

ü     کم شدن مداوم آب رادیاتور

ü     خروج قطرات آب از لوله ی اگزوز

 

چگونه می توان از رنگ دود اگزوز به وضعیت کارکرد موتور پی برد.

 

خروج دود سفید رنگ از لوله ی اگزوز در حالت سرد بودن موتور، طبیعی است. اما در زمان گرم بودن موتور، چنین حالتی نشانه ی خرابی واشر سرسیلندر است.

خروج دود سیاه رنگ، دلیل مصرف زیادی بنزین است (تنظیم نبودن کاربراتور و یا کثیف بودن هواکش کاربراتور، از عوامل ایجاد وضعیت هستند.)

دود آبی رنگ لوله ی اگزوز حاکی از روغن سوزی موتورهاست.

 

 

علت زدن فرمان در سرعتهای مختلف:

۱-   اگر فرمان در سرعتهای ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بزند، چرخهای اتومبیل نیاز به بالانس شدن دارند.

۲-   زدن فرمان در سرعتهای بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نشان دهنده ی مستهلک بودن جلوبندی خودرو است.

۳-   اگر زمان ترمز گیری و توقف، فرمان بلرزد، دیسک یا کاسه ترمز یا لنت ها آسیب دیده اند.

باد کم تایر باعث سایش طرفین تایر می شود.

باد زیاد گل وسط تایر را زود صاف می کند.

سایش یکطرفه ی تایر نشانه ی نا میزانی فرمان است.

توصیه به خریداران اتومبیل های صفر:

اگر شما اتومبیل صفر کیلومتر خریده باشید، بوی نو بودن را در داخل خوردو احساس خواهید کرد.

دانشمندان اخیراُ به این نتیجه رسیده اند که بوی اتومبیل نو از مواد سمی به کار رفته در اتومبیل است و ممکن است موجب مسمومیت رانندگان شود.

این بو حداقل به مدت ۶ ماه در اتومبیا احساس می شود و به همین خاطر بهتر است در ۶ ماه اول خرید خوردو، کمی شیشه ها را پایین بیاورید تا هوا به خوبی در داخل اتومبیل جریان داشته باشد.

 

وسایل ضروری در خودروها:

۱-   جلیقه ی مجهز به نوارهای شبرنگ

۲-   دستکش کار

۳-   جک با کارآیی بالا

۴-   آچار چرخ قوی

۵-   تلمبه ی باد دستی یا پایی

۶-   چراغ قوه ای

۷-   مثلث شبرنگ پایه دار برای استفاده در مواقع اضطراری

۸-   چراغهای چشمک زن هشدار دهنده ی سیار

۹-   جعبه ی کمکهای اولیه

۱۰- قلاب های مخصوص یدک کشیدن خودرو

  • ترموستات را نباید از موتور خودرو باز کنید (حتی در تابستان)
  • از ساسات برای روشن کردن خودرو در هوای سرد استفاده نمائیم.
  • در جا کار کردن موتور در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن خودرو نیست. خودرو را در حال حرکت گرم کنید.
  • سیاه شدن روغن موتور به معنای عدم کیفیت و معیار تعویض آن نیست.
  • گریس مالیدن روی قطب های باتری مانع از سولفاته شدن سر کابل باتری نمی شود.
  • برای توقف بیش از ۲ دقیقه خودرو را خاموش کنید.
  • سرعت زیاد و ترمز ناگهانی، مصرف سوخت را تا حدود ۵۰% افزایش می دهد.
  • با افزایش سرعت مصرف سوخت به طور چشمگیری بالا می رود.
  • در سرعت ۱۲۵ کیلومتر مصرف سوخت تقریباُ ۲ برابر می شود. (یعنی ۲ برابر وقتی که با ۸۰ می رانید)
  • برای روشن شدن موتور خودرو از فشار مستمر بر روی پدال گاز خودداری نمائید.
  • در مواقع شروع بارندگی (نم باران) لغزندگی سطح معابر جند برابر می شود.
  • در برابر هر ۱۰ کیلومتر سرعت در شب و تاریکی حدود ۶ متر از عمق دید کم می شود.
  • در شب ها حدود ۱۶ کیلومتر کمتر از سرعت خود در روز حرکت کنید.
  • ضد یخ فقط برای فصل زمستان نیست. چون دارای خواص ضد زنگ و ضد جوش نیز هست.
  • سرعت سایش تایر خورو در سرعت ۱۳۰ کیلومتر ۴۰% بیشتر از ۸۰ کیلومتر است.
  • ۷۰% تلفات جانی تصادف رانندگی در اثر ضربه های مغزی است. با استفاده از کمربندی ایمنی از بروز خطر جلوگیری شود.
  • خطرناک ترین زمان رانندگی در روز بین ساعات ۲ تا ۴ بعدازظهر و ۶ تا ۸ صبح است. زیرا در این ساعات بدن انسان دچار کاهش طبیعی انرژی می شود.
  • استفاده از کمربند ایمنی، صدمات وارده به ناحیه ی سر را در بزرگسالان ۵۰% و در خردسالان ۲۵% کاهش می دهد.
  • وجود یک عدد کپسول آتش نشانی کنترل شده و با حجم مناسب در خودرو لازم و ضروری است.
  • هنگام روشن کردن کولر خودرو حتماُ توقف نموده و در سربالایی های طولانی و توقف زیاد کولر خودرو را خاموش کنید.

یرای بازدید سطح روغن موتور، توجه داشته باشید خودرو در سطح افقی قرار گرفته باشد و اگر موتور تازه خاموش کرده اید بایشتی حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید تا همه ی روغن در کارتر جمع شود و بوسیله ی گیج روغن، مقدار آن را چک نمائید.

 

در صورتیکه قصد مسافرت با خودرو دارید به موارد زیر توجه کنید.

 

بهتر است قبل از سفر، کلیه ی قسمت های خودرو توسط افراد متخصص و صلاحیت دار کنترل شود تا از سلامت آنها مطمئن گردید. یک عدد چراغ قوه، مجموعه ی آچار و پیچ گوشتی، یک عدد آچار فرانسه، تسمه پروانه، روغن ترمز، یک گالن آب، چند عدد فیوز، پلاتین، چند عدد لامپ، یک تیوپ اضافه، مثلث شب نما، مقداری غذا و در زمستان لباس گرم و پتو نیز همراه داشته باشید و سالم بودن برف پاک کن ها و پمپ شوی را کنترل نمائید.

  • اگر اتومبیل در گل گیر کرد باید به سرعت کلاج گرفته و از ادامه ی حرکت جلوگیری نمود، سپس با دنده ی عقب با تغییر مسیر حرکت به راست و چپ سعی در خروج از گل نمائیم. البته سرنشینان و بار اضافی خودرو باید خالی شود و با همکاری آنان و گاهی با کم کردن باد لاستیک و بکسل کردن نیز می توان به خروج از گل کمک کرد.
  • اگر هنگام حرکت خودرو لاستیک چرخ ترکید، پا را ازروی پدال گاز بردارید و به هیچ وجه ترمز نکنید، فرمان را محکم نگه دارید و خودرو را در خط مستقیم برانید زیرا در این مواقع اکثراُ اتومبیل به یک سمت کشیده می شود به خصوص اگر لاستیک جلو بترکد بهتر است با کم شدن سرعت خودرو آنرا به محل امنی در کناره سمت راست جاده یا خیابان هدایت کنیم.

 

برای پایین آوردن مصرف سوخت در خودروها و کاهش آلودگی هوا رعایت موارد زیر لازم است:

 

۱-   تنظیم موتور: با تنظیم درست و دقیق موتور خودرو، توسط دستگاههای کامپیوتری، ۱۰% از مصرف سوخت کم می شود بهتر است پس از هر ۲۰ هزار کیلومتر موتور خودرو تست و تنظیم شود.

۲-   باد لاستیک ها: رانندگی با لاستیکهایی که به میزان ۵/۰ بار کم باد هستند مصرف بنزین ۲ تا ۳ درصد بیشتر شده و فرسایش لاستیک ها زیاد می شوند. لازم است هر دو هفته یکبار باد لاستیک ها را میزان کنید.

۳-   پرهیز از گرم کردن موتور: موتورها وقتی سرد هستند بنزین زیادی مصرف می کنند بنابراین برای مسیرهای کوتاه بهتر است از خودرو استفاده نشود زیرا علاوه بر مصرف زیادی سوخت، استهلاک موتور نیز زیاد خواهد بود.

۴-   مصرف بنزین بدون سرب

۵-   استفاده از ساسات: استفاده از ساسات مصرف سوخت را ۱۰% افزایش می دهد و هوا را بیشتر آلوده می سازد.

۶-   پرهیز از حالت خلاص یا درجا کار کردن موتور: همیشه پس از روشن شدن موتور و طی زمانی حدود ۲۰ ثانیه به آرامی حرکت کنید تا در بین راه موتور گرم شده و از مصرف زیادی بنزین و آلودگی هوا جلوگیری شود.

۷-   رانندگی با بالاترین دنده ی مناسب: بسته به شرایط راه و رانندگی حتی الامکان با سبک ترین دنده ی ممکن رانندگی کنید.

۸-   ترمز گیری درست: رانندگی های پرسرعت و ترمزگیری های شدید نه تنها به افزایش سوخت بلکه به افزایش مصرف انت های ترمز نیز منجر می شود.

۹-   مقاومت در برابر باد: استفاده از باربند و یا صندوق روی سقف، مصرف سوخت را در سرعت های پایین ۱۰% و در سرعت ۱۲۰ کیلومتر تا ۲۰% افزایش می دهد.

۱۰-          رانندگی با درها و پنجره های بسته: رانندگی در حالت باز بودن درب صندوق بار و یا شیشه های پایین و سقف شیشه ای باز، مصرف سوخت را به مقدار ۱۰ تا ۲۰ در صد افزایش می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.