نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران

پنجشنبه ۲۸ آبان ماه به دعوت شرکت ایرتویا نمایندگی محصولات تویوتا و لکسس در ایران برای شرکت در کارگاه آموزشی هیبرید به شرکت مراجعه نمودیم. بخش نخست برنامه شامل کلاسی آموزشی برای آشنایی خبرنگاران حوزهٔ خودرو با تکنولوژی هیبریدی مورد استفاده توسط محصولات تویوتا و لکسس بود. قسمت خوب این برنامه وجود دو دستگاه از خودروهای هیبریدی تویوتا، پریوس و کمری هیبرید داخل کلاس بود که امکان بررسی نزدیک خودروها نیز برای خبرنگاران فراهم شده بود. این نخستین مواجههٔ نگارنده با این دو خودروی هیبریدی مشهور بود. مربی دوره نیز اطلاعات کاملی راجع خودروهای هیبرید تویوتا در اختیارمان قرار داد.

IMG 20151121 20 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران

کمپانی معظم تویوتا بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ خودروهای هیبریدی در جهان است و همچنین نخستین خودروسازی است که تولید خودروهای هیبرید را به‌صورت انبوه انجام داده است. تا سال ۲۰۱۲ این کمپانی چهار میلیون خودروی هیبریدی بفروش رسانده بود و هم‌اکنون که در اواخر سال ۲۰۱۵ قرار داریم و هجده سال از معرفی اولین خودروی تولید انبوه هیبرید یعنی پریوس می‌گذرد این کمپانی ۸ میلیون مدل هیبریدی را در سراسر جهان بفروش رسانده است.

hero l 516x242 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران

U.S top selling HEVs by market share 516x461 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران

مدل‌های هیبرید تویوتا که برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته شده‌اند کمری و پریوس و از برند لکسس نیز مدل CT200h و NX300h است که البته فعلاً تنها دو مدل کمری و CT200h در خیابان‌ها حضور دارند. پس از بررسی خودروها به نمایشگاه تویوتا و لکسس رفته تا با محصولات ایرتویا از نزدیک آشنا شویم. از شرکت ایرتویا و جناب آقای مختاریان بابت تدارک این برنامه تشکر نماییم.

تویوتا هایلوکس
این مدل که از طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان برخوردار است سابقهٔ بسیار خوبی در کشورمان دارد و هم‌اکنون شرکت ایرتویا هم‌زمان با بازار جهانی اقدام معرفی نسل هشتم این مدل کرده است. طراحی نسل‌های قبلی هایلوکس همواره محافظه‌کارانه و ساده بوده است اما نسل جدید از زبان طراحی Sharp که در طراحی نسل جدید کرولا نیز استفاده شده بهره برده است. البته به باور نگارنده هایلوکس برای فروش خوب به ظاهر و یا آپشن نیاز ندارد چراکه اسلحه اصلی هایلوکس در زیر پوستهٔ آن نهفته است و آن اسلحه قطعاً قابلیت اطمینان و کیفیت ساخت فوق‌العادهٔ این خودرو است.

IMG 20151121 10 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران
تویوتا هایلوکس

این وانت‌بار ژاپنی آن‌قدر قابل‌اطمینان و جان‌سخت است که تقریباً در تمامی میدان‌های جنگی جهان حضور دارد. به گفتهٔ اندرو اگزام تحلیل امنیتی آمریکایی، هایلوکس در میان خودروها نقش AK-47 در میان تسلیحات را دارد. هایلوکس آن‌چنان توانایی از خود به نمایش گذاشته است که حتی یک جنگ نیز بنام تویوتا نام‌گذاری شده است، جنگ بین لیبی و چاد در سال ۱۹۸۷ به وقوع پیوست که در آن نیروهای چاد مسلح به تویوتا! توانستند لیبی را شکست دهند و این جنگ به دلیل نقش گستردهٔ تویوتا در لجستیک و عملیات‌ها بنام جنگ تویوتا شناخته می‌شود.

IMG 20151121 3 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران
تویوتا هایلوکس

مدل جدید از جلوپنجره‌ای زیبا و بزرگ استفاده می‌کند که ضمن بخشیدن نمایی خشن و با ابهت، آن را به برادران گران‌قیمت‌تر خود نیز شبیه‌تر کرده است. جذاب‌ترین قسمت هایلوکس جدید طراحی داخلی آن است که واقعاً جهشی بلند رو به جلو برای این وانت‌بار است. داشبورد دارای طراحی سه‌بعدی است و سیستم مولتی‌مدیای آن روی صفحه‌ای که هم عمق دیگر قسمت‌ها نیست قرار دارد. رنگ قرمز داشبورد نیز به جذاب‌تر شدن طراحی داخلی کمک کرده است. طراحی پشت آمپرها هم از قبل بهتر است و فرمان جدید چهار شاخه با ضخامت زیاد خود لذت رانندگی بیشتری به ارمغان می‌آورد.

IMG 20151121 4 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران
تویوتا هایلوکس

در زمینهٔ امکانات نیز بهبودهایی را نسبت به نسل قبل شاهد هستیم و شامل دوربین دید عقب با مونیتور بزرگ، تهویه خودکار و افزوده شدن ایربگ زانو در کنار ایربگ راننده و سرنشین هستیم. صندلی‌ها با وجود پارچه‌ای بودن از راحتی مناسب و کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و پارچهٔ قرمز رنگ بکار رفته در روکش آن‌ها ترکیب رنگ زیبایی دارد، در پشت هر صندلی هم آویزی تا شونده قرار دارد که می‌تواند تا چهار کیلوگرم وزن را تحمل کند. نکته‌ای که در طراحی کابین هایلوکس نظر من را جلب کرد وجود کلید الکترونیکی برای کنترل سیستم چهار چرخ محرک بود. این کلید چرخشی دارای سه وضعیت است که شامل ۲H، ۴H و ۴L است.

IMG 20151121 6 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران
تویوتا هایلوکس

هایلوکس دارای گیربکس پنج سرعتهٔ دستی است. قوای محرکهٔ هایلوکس را موتور ۲.۷ لیتری چهار سیلندر خطی تشکیل می‌دهد که از سری موتورهای TR تویوتا است. این موتور با موتور مورد استفاده در تویوتا پرادو چهار سیلندر یکی است و کد آن ۲TR-FE است. این موتور مجهز به سیستم VVT-i بوده و دارای دو میل‌سوپاپ و چهار سوپاپ در هر سیلندر است. سیلندرهای آن دارای قطر و کورس یکسان‌اند که معادل ۹۵ میلی‌متر است. این وانت با قیمتی حدود ۱۶۹ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

IMG 20151121 23 266x179 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران
لکسس NX200t

مثل سایر محصولات لکسس جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل نقطهٔ بارز این لکسس نیز هست. البته در مدل F Sport جلوپنجره طراحی اسپرت تر و خشن‌تری دارد. NX از نظر امکانات نیز با لیست بلند بالایی به میدان آمده است. گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، پد لمسی، سیستم هشدار نقطه کور، رادار، گرم‌کن فرمان، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، درب صندوق برقی، نمایشگر سربالا، اتوهلد، صندلی‌های عقب تا شونده به‌صورت برقی، سانروف برقی و …

IMG 20151121 24 copy 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران IMG 20151121 25 copy 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران

اما در بحث فنی NX با موتور دو لیتری توربو از سری AR تویوتا عرضه می‌شود. این موتور دو لیتری با تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید که گشتاور این موتور از گشتاور موتور ۳.۵ لیتری تویوتا آریون بیشتر است. این گشتاور در دور ۱۶۵۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید که نشان‌دهندهٔ به حداقل رسیدن تأخیر در سیستم توربو شارژر است. مصرف ترکیبی این خودرو ۷.۹ لیتر در صد کیلومتر است. گیربکس نیز شش سرعتهٔ اتوماتیک است که در مدل اسپرت شیفترهای پشت فرمان نیز موجود است. بزرگ‌ترین نقطه ضعف NX نسبت به رقبای آلمانی سابقهٔ بیشتر و توانایی حرکتی بهتر آن‌ها و نقطهٔ قوت آن به آلمانی‌ها طراحی خاص و البته کیفیت ساخت برتر لکسس است. ایرتویا به‌زودی مدل NX300h را هم عرضه خواهد کرد.

Toyota Prius Plug in Hybrid 500x363 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران Toyota Prius Plug in Hybrid 01 500x363 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران
در طراحی خارجی آن نیز بیش از هر چیز برای دستیابی به آئرودینامیک بهتر تلاش شده است. پریوس از فضای داخلی زیبا و متفاوتی هم برخوردار است و کنسول با شیب ملایمی به سمت عقب می‌رود که در زیر آن نیز فضایی خالی قرار دارد؛ فضای داخلی پریوس بسیار بزرگ است و هیچ ناراحتی‌ای برای سرنشینان وجود نخواهد داشت هرچند شاید فرمان پلاستیکی کمی توی ذوق بزند اما امیدوارم که در صورت عرضه با فرمان چرمی جایگزین شود. در کل پریوس آپشن های زیادی ندارد و صندلی‌ها هم پارچه‌ای بوده و از گرم‌کن یا سردکن در آن‌ها خبری نیست، سانروف هم وجود ندارد ولی شاید دلیل نداشتن سانروف طراحی خاص سقف پریوس است که به دلیل ملاحظات آئرودینامیکی انحنای خاصی دارد. آمپرها بجای جلوی راننده در وسط قرار دارند و طراحی آن‌ها به‌صورت سه‌بعدی و به زیبایی انجام شده. صفحه نمایش در کنسول هم اطلاعاتی از نحوهٔ انتقال قدرت و یا بازیافت انرژی را به‌صورت گرافیکی نشان می‌دهد.

IMG 20151121 34 copy 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران
مصرف سوخت ترکیبی پریوس تنها ۴.۷ لیتر در صد کیلومتر است. باتری‌های هر دو خودروی کمری و پریوس از نوع نیکل-هیدرید فلز است و عمر تقریبی ۱۵ سال برای آن‌ها تعریف شده است.

2015 Toyota Prius liftback interior 516x262 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران

کمری هیبرید
کمری هیبرید دیگر محصول هیبرید تویوتا در ایران است که با بدنهٔ جدید خود عرضه می‌شود. در این نسل نسبت به نسل قبلی طراحی بسیار پخته‌تر و زیباتری را بخصوص در نمای عقب شاهد هستیم. طراحی داخلی هم زیباست و امکانات مناسبی در کلاس خود دارد. آمپرهای کمری هیبرید به رنگ آبی بوده و بجای دورشمار موتور از یک نشانگر مصرف انرژی استفاده شده است. در کنسول وسط کلیدی قرار دارد که با فعال کردن آن خودرو به‌صورت تمام برقی حرکت خواهد کرد.

IMG 20151121 11 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران IMG 20151121 110 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران
در مدل هیبریدی شتاب خودرو نیز بسیار بهتر است و به کمتر از ۸ ثانیه رسیده. مصرف کمری هیبرید تنها ۵.۷ لیتر در صد کیلومتر است.

لکسس IS250
این مدل که در کلاس ب‌ام‌و سری سه و بنز کلاس سی قرار دارد با موتوری ۶ سیلندر وی شکل به حجم ۲.۵ لیتر برای ایران در نظر گرفته شده است. این موتور از سری GR تویوتا بوده و باید بزرگ‌ترین مزیت این خودرو به رقبای آلمانی‌اش را همین موتور برشمرد. برخلاف بنز و ب‌ام‌و لکسس بجای رفتن به سمت پیشرانه‌های پرخوران از پیشرانهٔ تنفس طبیعی با حجم بیشتر در این خودرو استفاده کرده است که به معنای استهلاک و هزینهٔ پایین‌تر و دوام بالاتر است.

IMG 20151121 21 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران Lexus IS 200t 05 765x509 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران

موتور لکسس IS250 از هر دو رقیب آلمانی‌اش یعنی ۳۲۰i و C200 قدرت بیشتری تولید می‌کند اما گشتاور آن به میزان ۲۰ نیوتون‌متر کمتر است و همین کمتر بودن گشتاور سبب شده در شتاب‌گیری از آن‌ها کندتر باشد. البته برنامه‌هایی برای عرضهٔ IS با موتور دو لیتری توربو نیز وجود دارد که در صورت عرضه می‌تواند برای ب‌ام‌و ۳۲۸i و بنز C350 شاخ‌وشانه بکشد. در مدل F Sport آمپرها نیز مشابه لکسس LFA هستند.

IMG 20151121 33 copy 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران

تویوتا یاریس هاچ‌بک
این خودرو موفق‌ترین محصول تویوتا در سگمنت B است و از فروش بالایی بخصوص در قارهٔ آسیا برخوردار است. هم‌اکنون آخرین نسل که نسل سوم است در بازار ایران موجود می‌باشد. یاریس با موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود و به گیربکس اتوماتیک هم مجهز است. نکتهٔ مثبت نسل جدید فضای داخلی بسیار جادار آن است به‌طوری که چهار سرنشین بزرگسال به‌راحتی در آن جای می‌گیرند و مشکلی نخواهند داشت. نکتهٔ مثبت دیگر کیفیت بسیار بالای متریال داخلی است که یاریس را یک سر و گردن از رقبایش بالاتر نشان می‌دهد. طراحی پشت آمپرها نیز به رنگ نارنجی و جذاب است و در کل کابین خودرو از طراحی مدرنی سود می‌برد.

IMG 20151121 35 copy 516x290 - نمایشگاه مرکزی ایرتویا و محصولات جدید تویوتا در ایران

یاریس هاچ‌بک از نظر مجموعهٔ موتور و گیربکس، از نظر کیفیت ساخت و فضای داخلی جادار در بازار ایران از تمامی رقبای خود در وضعیت بهتری قرار دارد (پیشنهاد می‌کنیم تست این خودرو را که در شمارهٔ ۳۸۸ مجله ماشین چاپ شده است نیز مطالعه بفرمایید.)

3 نظرات
  1. ali می گوید

    نه عزیز مرورگر زیاد دارم هم کروم هم موزیلا روی عکس های بالا کلیک میکنی اندازه عکس ۳.۴ باز میشه!

  2. ali می گوید

    خوب اگه عکس نذارین بهتره!!!گفتیم وضعیت عکس سایت بهتر میشه مثل وضعیت خودرو سازی بدترم میشه عکس های قبلی دیده نمیشد حالا قیمت باشه که افتضاح عکس های این پست مثل عکس ۳*۴ میمونه:)

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      علی جان سلام.چک کردم.احتمالا مشکل از بروسر شماست.تمامی عکس ها در سایز قابل قبول و خوبی هستند.با سپاس از شما کاربر پیگیر سایت اروندپلاک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.